Р Е Ш Е Н И Е
Номер 09.05.2019
година гр. Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИ
РАЙОНЕН СЪД ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ
На
девети април Година 2019
В
открито заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАРИНА СТОЯНОВА
Секретар: Кремена Панайотова
като
разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА
АНД
№ 2927 по описа за
2018г., за да се произнесе съобрази:
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на „В. М-12“
ЕООД, гр. Стара Загора, подадена чрез адв. С.М. против наказателно
постановление № 43-0000194 от 03.10.2018г. на Д.Б.Б. - и.д. началник ОО „АА“,
гр. Стара Загора.
В жалбата се твърди, че наказателното
постановление е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна, като се сочат
съображения за това. В съдебно заседание чрез адв. С.М. жалбоподателят заявява,
че поддържа подадената жалба, като излага и допълнителни възражения, касаещи
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при издаване на
обжалваното наказателно постановление.
Въззиваемата страна ОД на МВР - Стара
Загора счита, че подадената жалба е недопустима, тъй като е подадена след
изтичане на законоустановения 7-дневен срок за обжалване. В съдебно заседание
не изпраща представител.
Съдът,
като прецени събраните доказателства и служебно провери законосъобразността на
обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:
С определение № 16 от 08.01.2019г.
производството по настоящото АНД № 2917/2018г. по описа на Районен съд – Стара
Загора е прекратено поради това, че жалбата е подадена след изтичане на
законоустановения срок за обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН.
С определение № 12 от 26.02.2019г.,
постановено по ЧКАНД № 52/2019г. по описа на Административен съд – Стара Загора
посоченото по-горе определение е отменено и делото е върнато на същия съдебен
състав за продължаване на съдопроизводствените действия.
Като взе предвид изложеното, съдът
прие, че жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.
С обжалваното наказателно
постановление № 43-0000194 от 03.10.2018г. на Д.Б.Б. - и.д. началник ОО „АА“,
гр. Стара Загора на нарушителя „В. М-12“ ЕООД, гр. Стара Загора е наложено на
основание чл. 98, ал. 2, пр. 2 от Закона за автомобилните превози наказание имуществена
санкция в размер на 3000 лева за това, че на 22.05.2018г. в гр. Стара Загора, ул.
Св. Отец Паисий № 42, ет. 2, офис 1, като лице по чл. 7, ал. 1 от Наредба № 41,
издадена на основание чл. 7, ал. 3 от Закона за автомобилните превози,
притежаващ разрешение № 133/05.01.2015г. при проверка в материалната база на
адрес: гр. Стара Загора, ул. Св. Отец Паисий № 42, ет. 2, офис 1 не представя
за проверка цялата документация, описана в чл. 22, ал. 1, чл. 23, ал. 2, изр. 1
и ал. 3, изр. 1, пр. 1 от Наредба № 41, вр. с чл. 14, ал. 1 от същата, свързана
с извършване на обучението на водачи за придобиване на начална кВ.фикация,
включени в група № 263 „Начална кВ.фикация“ със срок на обучение от
24.04.2018г. до 20.05.2018г. Нарушението е констатирано от регистър на
кандидатите за придобиване на удостоверение за професионална компетентност –
приложение № 5 към чл. 15, ал. 3 от Наредба № 41 от 04.08.2008г. Уведомление за
провеждане на заключителен изпит с рег. № 41-01.30-2660/1/24.04.2018г. –
нарушение на чл. 98, ал. 2, пр. 2 от Закона за автомобилните превози.
Горното наказателно постановление е
издадено въз основа на АУАН серия А-2017 № 243734 от 22.05.2018г, съставен от инспектор
в ОО „АА“, гр. Стара Загора.
Към административнонаказателната
преписка е представено удостоверение за регистрация № 133 от 05.01.2015г. на
Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, гр. София, от което се
установява, че „В. М-12“ ЕООД, гр. Стара Загора има право да организира курсове
за придобиване на начална кВ.фикация и за усъвършенстване на познанията на
водачи на автомобили за обществен превоз на пътници и товари и за превози за
собствена сметка.
Във връзка с компетентността на
актосъставителя и на наказващия орган са представени заповед № РД-00 -249/15.05.2015г.
на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и заповед
№ 459/07.08.2018г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция
„Автомобилна администрация“, гр. София.
От показанията на свидетелите Г.М.Г. и
Д.И.З., и двамата инспектори в ОО „АА“, гр. Стара Загора, се установяват
фактите, описани в АУАН, а именно: че при извършена от тях проверка в
материалната база на „В. М-12“ ЕООД, гр. Стара Загора не са им били
предоставени всички документи, касаещи извършване на обучението на водачи за
придобиване на начална кВ.фикация, включени в група № 263 „Начална кВ.фикация“
със срок на обучение от 24.04.2018г. до 20.05.2018г. Свидетелят З. уточнява, че
част от документацията е била предоставена, но не цялата. Съдът кредитира
показанията им, тъй като същите са последователни и непротиворечиви, и няма
данни за тяхната заинтересованост от изхода на делото.
Показанията на свидетелката И.Г.И.
касаят връчването на обжалваното наказателно постановление на жалбоподателя.
Същите не следва да бъдат обсъждани в настоящото производство с оглед
произнасянето на Административен съд – Стара Загора с определение № 12 от
26.02.2019г., постановено по ЧКАНД № 52/2019г. по описа на същия съд.
Съдът
намира, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати
съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно
постановление на това основание.
И
в АУАН, и в НП са допуснали непълноти при описване на нарушението и по този
начин са нарушени съответно на чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН.
На първо място, и актосъставителят, и
административнонаказващият орган са посочили, че при извършена на 22.05.2018г.
проверка в материалната база на жалбоподателя не е била представена „цялата
документация, описана в чл. 22, ал. 1, чл. 23, ал. 2, изр. 1 и ал. 3, изр. 1,
пр. 1 от Наредба № 41, вр. с чл. 14, ал. 1 от същата“.
Основателни са възраженията на
жалбоподателя, че описано по този начин, нарушението е неясно в тази си част.
Съдът намира, че за да не бъде
накърнено правото на защита на нарушителя, то трябва първоначално в АУАН, а
впоследствие и в НП да бъде посочено какъв е предметът на проверката, както и
кои точно документи не са били представени при извършването й.
В конкретния случай не става ясно дали
е извършвана проверка на документацията, свързана с обучението на водачи за
придобиване на начална кВ.фикация и/или и на тази, свързана с усъвършенстване
на познанията им.
Освен това не са посочени с думи
/словом/ документите, които според процесната Наредба е следвало да бъдат представени
при проверката. Индивидуализирането им само със законовите текстове,
предвиждащи изготвянето им, е недостатъчно, още повече, че вписаният чл. 14,
ал. 1 от Наредбата прави препратка към чл. 8, ал. 2, а това не е намерило
отражение нито в АУАН, нито в НП.
В тази връзка е важно да се отбележи,
че от показанията на свидетеля З. става ясно, че част от изисканата
документация е била представена. Не става ясно обаче коя точно част.
Изясняването на това обстоятелство е от значение, както при извършването на
преценка относно приложението на чл. 28 ЗАНН, така и при индивидуализация на
наказанието.
На второ място, и в АУАН, и в НП е
записано, че нарушението е констатирано от регистър на кандидатите за
придобиване на удостоверение за професионална компетентност – приложение № 5
към чл. 15, ал. 3 от Наредба № 41 от 04.08.2008г. Уведомление за провеждане на
заключителен изпит с рег. № 41-01.30-2660/1/24.04.2018г.
Не става ясно по какъв начин
нарушение, което касае непредставянето на изискана от проверяващите органи
документация, може да бъде установено от регистър. Още повече, че същият не е
приложен по делото.
Не става ясно също така дали
посоченият регистрационен номер на уведомлението за провеждане на заключителен
изпит е по описа на ОО „АА“ или по описа на „В. М-12“ ЕООД, гр. Стара Загора. То
също не е приложено по делото.
На трето място, нито актосъставителят,
нито наказващият орган са посочили колко кандидати за придобиване на
професионална компетентност касае документацията, която не е представена от
страна на жалбоподателя. Изясняването на това обстоятелство е от значение при
извършване на преценка дали са налице основанията за прилагане на чл. 28 ЗАНН в
конкретния случай, както и при индивидуализация на наказанието.
Съдът намира за неоснователни
възраженията на жалбоподателя, че не става ясно коя точно Наредба № 41 се има
предвид в АУАН и НП.
Действително при описване на
нарушението и актосъставителят, и наказващият орган са цитирали наредба, която
веднъж са посочили, като Наредба № 41, издадена на основание чл. 7, ал. 3 от
Закона за автомобилните превози, друг път – като Наредба № 41/04.08.2008г. и
трети път – просто като Наредба № 41. Очевидно става въпрос за една и съща
наредба, а именно: Наредба № 41/04.08.2008г., издадена на основание чл. 7, ал.
3 от Закона за автомобилните превози.
По прегледно би било при първото
посочване на наредбата същата да бъде вписана с пълното си наименование, като
бъдат изрично отбелязани номерът и датата й, а след това да бъде посочвана само
като „Наредбата“.
Тази неточност не е от такова
естество, че да ограничи правото на жалбоподателя да разбере обвинението, което
е повдигнато срещу него, още повече, че при изпълнение на дейността, за която
има издадено удостоверение за регистрация № 133 от 05.01.2015г. на Изпълнителна
агенция „Автомобилна администрация“, гр. София, би следвало постоянно да работи
с тази Наредба.
Съдът
намира, че и в АУАН, и в НП е допуснато нарушение на чл. 42, т. 5 и чл. 57, ал.
1, т. 6 ЗАНН.
При посочване на законовата
разпоредба, която е нарушена е вписан само чл. 98, ал. 2, пр. 2 от Закона за
автомобилните превози без да е направена обвръзка с въпросната Наредба №
41/04.08.2008г., издадена на основание чл. 7, ал. 3 от Закона за автомобилните
превози. Съдът намира, че това в случая е задължително, за да бъдат охранени в
пълна степен правата и законните интереси на нарушителя.
Водим от горните мотиви и на основание
чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление наказателно
постановление № 43-0000194 от 03.10.2018г. на Д.Б.Б. - и.д. началник ОО „АА“,
гр. Стара Загора, с което на „В. М-12“ ЕООД, гр. Стара Загора, ЕИК: ***, със
седалище и адрес на управление в гр. Стара Загора, ул. ***на основание чл. 98,
ал. 2, пр. 2 от Закона за автомобилните превози е наложено наказание имуществена
санкция в размер на 3000 лева за извършено нарушение на чл. 98, ал. 2, пр. 2 от
Закона за автомобилните превози.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване
на съобщението.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: