Разпореждане по дело №345/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 659
Дата: 30 август 2023 г.
Съдия: Ангел Маврев Момчилов
Дело: 20237120700345
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

 

 

Номер

 

     Година

30.08.2023 г.

    Град

Кърджали

 

Административен

Съд                   

 

Състав

 

На

30.08.

                                          Година

2023 г.

 

В

Закрито

заседание и следния състав:

 

                                    Председател

Ангел Момчилов

 

                                           Членове

 

 

                                    Съдебни заседатели

 

 

 

 

 

 

Прокурор

 

 

 

като разгледа докладваното от

Съдията

 

 

Адм.

дело номер

345

По описа за

2023

 година.

 

Производството е образувано по депозирана жалба от пълномощник на „ВиК“ ООД ***, с ЕИК ***, против Решение от 04.08.2023 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.”, с което на дружеството е наложена финансова корекция на в размер на 25% от допустимите за финансиране разходи по ОПОС 2014-2020 г., представляващи средства от ЕСИФ по смисъла на чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕФСУ от стойността на сключения Договор с per. № 20 от 06.11.2020 г. c изпълнител ДЗЗД „***" на стойност *** лв. без ДДС.

Счита оспореното решение за незаконосъобразно, поради което моли за отмяната му.

От фактическа страна излага съображения, че  нa 07.10.2019 г. между МОСВ (в качеството на Договаряш орган) и „ВиК” ООД, *** (в качеството на Бенефициент) бил сключен Административен договор № Д-34-88/07.10.2019 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Околна среда 2014 - 2020 г.”, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и от Кохезионния фонд на Европейския съюз по процедура чрез директно предоставяне BO161M1OP002-1.016 „Изграждане на ВиК инфраструктура” (наричан по-долу за краткост „АДБФП”). Предмет на този договор били условията, при които на жалбоподателя следвало да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ за осъществяване на проект Доизграждане и реконструкция на водоснабдителната система и канализационни мрежи в обособената територия, обслужвана от жалбоподателя по Оперативна програма „Околна среда 2014- 2020 г.”.

Съгласно АДБФП максималната стойност на безвъзмездната финансова помощ по проекта е в размер на *** лева (*** лева и *** стотинки), а срокът за изпълнение на АДБФП с 54 (петдесет и четири) месеца, считано от датата на влизането му в сила. Бенефициентът, в качеството си на възложител по смисъла на чл. 5, ал. 4 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) и на основание чл. 18 ЗОП е провел процедура с предмет „Инженеринг на обект „Доизграждане и реконструкция на канализационната мрежа в агломерация Кърджали“ съгласно договорните условия на ФИДИК - жълта книга, финансиран по проект ,Доизграждане и реконструкция на водоснабдителната система и канализационни мрежи в обособената територия, обслужвана от „В и К“ ООД, ***, ***“. В резултат от проведената процедура за изпълнител на поръчката било избрано ДЗЗД „***“. С посоченото Обединение бил сключен Договор № 20 от 06.11.2020 г. на стойност *** лв. (*** лева и *** стотинки) без ДДС.

Сочи, че на 05.05.2023 г. в Информационна система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България 2020 (ИСУН 2020), чрез която се управлява и отчита проектът, бенефициентът е получил писмо с изх. № 1-016-0010-2-259/04.05.2023 на Г. С. - Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г. Писмото касаело установени нарушения и предложена финансова корекция по Договор № 20 от 06.11.2020 г., сключен с ДЗЗД „***“. Изложени били твърдения, че при осъществяване на последващ контрол за законосъобразност на проведената обществена поръчка за Доизграждане и реконструкция на канализационната мрежа в агломерация Кърджали са установени нарушения при провеждането й, за които е прието, че са с финансов ефект. Твърдените нарушения са 3 на брой, както следва: нарушение на чл. 107, т. 2, б. „а“ ЗОП във връзка с чл. 2, aл. 1. т. 1 от ЗОП - участникът е представил оферта, която не отговаря на предварително обявените условия за изпълнение на поръчката и за представяне на офертата; нарушение на чл. 112, ал. 1, т. 2 ЗОП. във връзка с чл. 2, ал. 1, т. 1. 2 и 4 ЗОП - възложителят е следвало да не сключва договор с участника, определен за изпълнител, а в хипотезата на липса на други класирани участници, е следвало да прекрати процедурата и да обяви нов избор на изпълнител; нарушение на чл. 2, ал. 2 и чл. 59, ал. 6 ЗОП във връзка с чл. 3, ал. 3 ЗКС и чл. 6, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за задължително застраховане в проектирането и строителството - изискването на застраховката за професионална отговорност за категорията строеж, обект на поръчката за всеки член от обединението, който ще изпълнява строителни дейности, било ограничително.

Оспорва изцяло изводите на органа, с които са приети за установени горецитираните нарушения и нередност по смисъла на чл. 2, ал. 36 от Регламент № 1303/2013 и чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕФСУ.

Предвид изложеното, моли съда да постанови решение, с което да отмени Решение от 04.08.2023 г. на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.”, с което на дружеството е наложена финансова корекция на в размер на 25% от допустимите за финансиране разходи по ОПОС 2014-2020 г., представляващи средства от ЕСИФ по смисъла на чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕФСУ от стойността на сключения Договор с per. № 20 от 06.11.2020 г. c изпълнител ДЗЗД „***" на стойност *** лв. без ДДС в изпълнение на Административен договор № Д-34-88/07.10.2019 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Околна среда 2014 - 2020 г.”, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и от Кохезионния фонд на Европейския съюз по процедура чрез директно предоставяне BO161M1OP002-1.016 „Изграждане на ВиК инфраструктура”. Претендира присъждането на деловодни разноски.

С оглед горното и на основание чл. 171, ал. 5 от АПК, съдът намира, че следва да се приемат приложените към административната преписка писмени доказателства, като в съответствие с разпоредбата на чл. 154, ал. 1, във вр. с чл. 153, ал. 1 от АПК, следва служебно да се конституират и страните по делото, а именно: „Водоснабдяване и канализация“/„ВиК“/ ООД ***, с ЕИК ***, в качеството му на жалбодател и органът, издал оспорения административен актРъководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020 г.“, в качеството му на ответник, като делото следва да се насрочи за разглеждане в открито съдебно заседание с призоваване на страните.

Водим от горното и на основание чл. 154, ал. 1, чл. 157, ал.1, чл. 163, ал. 1 и ал. 2 и чл. 171, ал. 5 от АПК, съдът

 

 

Р А З П О Р Е Д И :

 

 

КОНСТИТУИРА СТРАНИТЕ ПО ДЕЛОТО, както следва:

ЖАЛБОДАТЕЛ: „Водоснабдяване и канализация“/„ВиК“/ ООД ***, с ЕИК ***, със съдебен адрес:***, ***, чрез адв. И.Г.;

ОТВЕТНИК: Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020 г.“, който да бъде призован на адрес: ***.

ПРИЕМА и прилага като ДОКАЗАТЕЛСТВА по делото заверени копия от административната преписка, обособена в два тома, както следва:

ТОМ № 1

*****

*****

*****

*****

*****

*****

*****

*****

*****;

ТОМ № 2

Административна преписка част 2 от л. 196 до л. 720, съдържащ:

Опис на представените документи, съдържащи се в офертата на ДЗЗД „***”; Споразумение за учредяване на обединение от 12.05.2020 г.; Анекс № 1 към Споразумение за учредяване на обединение от 12.05.2020 г.; Оферта/Техническо предложение от ДЗЗД „***”; Ценово предложение от ДЗЗД „***”; Решение №547/17.09.2020 г. на управителя на „В и К” ООД ***, ведно с приложения към офертата.

УКАЗВА на жалбоподателя „Водоснабдяване и канализация“/„ВиК“/ ООД ***, с ЕИК ***, че носи доказателствена тежест за установяване съществуването на фактите и обстоятелствата, изложени в жалбата, от които черпи благоприятни за себе си правни последици.

УКАЗВА на ответника, че на основание чл. 170, ал. 1 от АПК, в негова тежест е да установи в процеса съществуването на фактическите и правни основания, посочени в обжалвания административен акт, както и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.

УКАЗВА на ответника по жалбата, че в 14/четиринадесет/ - дневен срок, считано от получаването на препис от жалбата и от настоящото разпореждане, може да представи писмен отговор по жалбата, съгласно разпоредбата на чл. 163, ал. 2 от АПК, както и да посочи писмените доказателства, които да приложи към отговора.

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 03.10.2023 г. от 14.20 часа, за която дата и час да се призоват страните.

Преписи от разпореждането, на основание чл. 138, ал. 3 от АПК, да се връчат на страните по делото.

Разпореждането не подлежи на обжалване.

 

Председател: