Р А З
П О Р Е Ж Д А Н Е
Номер |
|
Година |
30.08.2023 г. |
Град |
Кърджали |
||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
На |
30.08. |
Година |
2023 г. |
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
В |
Закрито |
заседание и следния състав: |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Председател |
Ангел
Момчилов |
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Членове |
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Съдебни заседатели |
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
345 |
По
описа за |
2023 |
година. |
||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Производството е образувано по депозирана жалба от пълномощник на „ВиК“ ООД ***, с ЕИК ***, против Решение от 04.08.2023 г. на
Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда
2014-2020 г.”, с което на дружеството е наложена финансова корекция на в размер
на 25% от допустимите за финансиране разходи по ОПОС 2014-2020 г.,
представляващи средства от ЕСИФ по смисъла на чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕФСУ от
стойността на сключения Договор с per. № 20 от 06.11.2020 г. c изпълнител ДЗЗД „***" на стойност *** лв. без ДДС.
Счита
оспореното решение за незаконосъобразно, поради което моли за отмяната му.
От фактическа страна излага
съображения, че нa 07.10.2019 г. между МОСВ (в качеството на Договаряш орган) и „ВиК” ООД, *** (в качеството на Бенефициент) бил сключен
Административен договор № Д-34-88/07.10.2019 г. за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ по оперативна програма „Околна среда 2014 - 2020 г.”, съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и
от Кохезионния фонд на Европейския съюз по процедура
чрез директно предоставяне BO161M1OP002-1.016 „Изграждане на ВиК
инфраструктура” (наричан по-долу за краткост „АДБФП”). Предмет на този договор били
условията, при които на жалбоподателя следвало да бъде предоставена
безвъзмездна финансова помощ за осъществяване на проект Доизграждане и
реконструкция на водоснабдителната система и канализационни мрежи в обособената
територия, обслужвана от жалбоподателя по Оперативна програма „Околна среда
2014- 2020 г.”.
Съгласно АДБФП максималната
стойност на безвъзмездната финансова помощ по проекта е в размер на *** лева (*** лева и *** стотинки), а срокът за изпълнение на АДБФП с 54
(петдесет и четири) месеца, считано от датата на влизането му в сила. Бенефициентът,
в качеството си на възложител по смисъла на чл. 5, ал. 4 от Закона за
обществените поръчки (ЗОП) и на основание чл. 18 ЗОП е провел процедура с
предмет „Инженеринг на обект „Доизграждане и реконструкция на канализационната
мрежа в агломерация Кърджали“ съгласно договорните условия на ФИДИК - жълта
книга, финансиран по проект ,Доизграждане и реконструкция на водоснабдителната
система и канализационни мрежи в обособената територия, обслужвана от „В и К“ ООД,
***, ***“. В резултат от проведената процедура за изпълнител
на поръчката било избрано ДЗЗД „***“. С посоченото Обединение бил сключен
Договор № 20 от 06.11.2020 г. на стойност *** лв. (*** лева и *** стотинки) без ДДС.
Сочи, че на 05.05.2023 г. в Информационна система за управление и
наблюдение на средствата от ЕС в България 2020 (ИСУН 2020), чрез която се
управлява и отчита проектът, бенефициентът е получил писмо с изх. №
1-016-0010-2-259/04.05.2023 на Г. С. - Ръководител на Управляващия орган на
Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г. Писмото касаело установени
нарушения и предложена финансова корекция по Договор № 20 от 06.11.2020 г.,
сключен с ДЗЗД „***“. Изложени били твърдения, че при осъществяване на последващ контрол за законосъобразност на проведената
обществена поръчка за Доизграждане и реконструкция на канализационната мрежа в
агломерация Кърджали са установени нарушения при провеждането й, за които е
прието, че са с финансов ефект. Твърдените нарушения са 3 на брой, както
следва: нарушение на чл. 107, т. 2, б. „а“ ЗОП във връзка с чл. 2, aл. 1. т. 1 от ЗОП
- участникът е представил оферта, която не отговаря на предварително обявените
условия за изпълнение на поръчката и за представяне на офертата; нарушение на
чл. 112, ал. 1, т. 2 ЗОП. във връзка с чл. 2, ал. 1, т. 1. 2 и 4 ЗОП - възложителят
е следвало да не сключва договор с участника, определен за изпълнител, а в
хипотезата на липса на други класирани участници, е следвало да прекрати
процедурата и да обяви нов избор на изпълнител; нарушение на чл. 2, ал. 2 и чл.
59, ал. 6 ЗОП във връзка с чл. 3, ал. 3 ЗКС и чл. 6, ал. 2 от Наредбата за
условията и реда за задължително застраховане в проектирането и строителството
- изискването на застраховката за професионална отговорност за категорията
строеж, обект на поръчката за всеки член от обединението, който ще изпълнява
строителни дейности, било ограничително.
Оспорва
изцяло изводите на органа, с които са приети за установени горецитираните
нарушения и нередност по смисъла на чл. 2, ал. 36 от Регламент № 1303/2013 и
чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕФСУ.
Предвид изложеното, моли съда да
постанови решение, с което да отмени Решение от 04.08.2023 г. на Ръководителя
на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.”, с
което на дружеството е наложена финансова корекция на в размер на 25% от
допустимите за финансиране разходи по ОПОС 2014-2020 г., представляващи
средства от ЕСИФ по смисъла на чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕФСУ от стойността на
сключения Договор с per. № 20 от
06.11.2020 г. c изпълнител ДЗЗД „***" на стойност *** лв. без ДДС в изпълнение на Административен договор №
Д-34-88/07.10.2019 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
оперативна програма „Околна среда 2014 - 2020 г.”, съфинансирана
от Европейския фонд за регионално развитие и от Кохезионния
фонд на Европейския съюз по процедура чрез директно предоставяне BO161M1OP002-1.016 „Изграждане на
ВиК инфраструктура”. Претендира присъждането на
деловодни разноски.
С оглед горното и на основание чл. 171, ал. 5 от
АПК, съдът
намира, че следва да се приемат
приложените към административната преписка писмени доказателства, като в съответствие с разпоредбата на чл. 154, ал. 1, във
вр. с чл. 153, ал. 1 от АПК, следва служебно да се конституират
и страните по делото, а именно: „Водоснабдяване и канализация“/„ВиК“/
ООД ***, с ЕИК ***, в качеството му на жалбодател и органът, издал оспорения административен акт – Ръководител на
Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020 г.“, в качеството му на ответник, като делото следва да се
насрочи за разглеждане в открито съдебно заседание с призоваване на страните.
Водим от горното и на основание чл. 154, ал. 1, чл. 157, ал.1, чл.
163, ал. 1 и ал. 2 и чл. 171, ал. 5 от АПК, съдът
Р А З П О Р Е Д И :
КОНСТИТУИРА СТРАНИТЕ ПО ДЕЛОТО, както
следва:
ЖАЛБОДАТЕЛ: „Водоснабдяване и
канализация“/„ВиК“/ ООД ***, с ЕИК ***, със съдебен адрес:***,
***, чрез адв. И.Г.;
ОТВЕТНИК: Ръководител на Управляващия
орган на Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020 г.“, който да бъде
призован на адрес: ***.
ПРИЕМА и прилага като ДОКАЗАТЕЛСТВА по
делото заверени копия от административната
преписка, обособена в два тома, както
следва:
ТОМ
№ 1
*****
*****
*****
*****
*****
*****
*****
*****
*****;
ТОМ
№ 2
Административна преписка част 2 от л.
196 до л. 720, съдържащ:
Опис на представените документи,
съдържащи се в офертата на ДЗЗД „***”; Споразумение за учредяване на обединение
от 12.05.2020 г.; Анекс № 1 към Споразумение за учредяване на обединение от
12.05.2020 г.; Оферта/Техническо предложение от ДЗЗД „***”; Ценово предложение
от ДЗЗД „***”; Решение №547/17.09.2020 г. на управителя на „В и К” ООД ***,
ведно с приложения към офертата.
УКАЗВА на жалбоподателя „Водоснабдяване
и канализация“/„ВиК“/ ООД ***, с ЕИК ***, че носи доказателствена тежест за установяване съществуването на
фактите и обстоятелствата, изложени в жалбата, от които черпи благоприятни за
себе си правни последици.
УКАЗВА на ответника, че на основание чл.
170, ал. 1 от АПК, в негова тежест е да установи в процеса съществуването на
фактическите и правни основания, посочени в обжалвания административен акт,
както и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.
УКАЗВА на ответника по жалбата, че в
14/четиринадесет/ - дневен срок, считано от получаването на препис от жалбата и
от настоящото разпореждане, може да представи писмен отговор по жалбата,
съгласно разпоредбата на чл. 163, ал. 2 от АПК, както и да посочи писмените
доказателства, които да приложи към отговора.
НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито
съдебно заседание на 03.10.2023 г. от 14.20
часа, за която дата и час да се призоват страните.
Преписи от разпореждането, на основание
чл. 138, ал. 3 от АПК, да се връчат на страните по делото.
Разпореждането не подлежи на обжалване.
Председател: