О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 1376
гр. Пловдив, 16 септември 2022 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд- Пловдив, VІІІ-ми състав, в закрито заседание на шестнадесети септември, две
хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕДЯЛКО
БЕКИРОВ,
като
разгледа административно дело №2072 по описа на съда за 2022г., за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.215 и следващите от Закона за устройство на територията (ЗУТ),
във връзка с чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
“ПЛОВДИВ
РИТЕЙЛ СЕНТЪР“ АД, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. “Алцеко“
№16, ет.2, ЕИК *********, представлявано от адвокат Н.О.- пълномощник, обжалва мълчалив
отказ на Общински съвет (ОбС) Пловдив да одобри проект за работен устройствен
план (РУП), в обхват урегулиран поземлен имот (УПИ) ІI-505.338, УПИ III-505.1037, УПИ VI-505.1038 и УПИ V-505.1039, кв.14 по плана
на кв. “Филипово“, район “Северен“, гр. Пловдив, по заявление №Към 21Ф-5043-[3] от 24.03.2022г.
Претендира се отмяна на
оспорения акт поради незаконосъобразност и присъждане на направените по делото разноски.
По допустимостта на
жалбата съдът констатира следното:
Според приетото по
делото заверено копие на Протокол №35 от 10.11.2021г. (листи 38-39, 94-95) на
Експертен съвет по устройство на територията (ЕСУТ) при община Пловдив, от страна
на жалбоподателя са подадени заявление с Вх.№21Ф-5043 от 20.07.2021г.
(неприложено по делото) и заявление с Вх.№21Ф-5043/1 от 21.10.2021г.
(неприложено по делото) за допускане изменение на ПУП (подробен устройствен
план) на част от кв.14-нов по плана на кв. “Филипово“, бивш кв.1а по плана на
кв. “Ха(р)мани айгъри“, гр. Пловдив.
С решение по точка 14.
от дневния ред ЕСУТ при община Пловдив (лист 39, 95) е прието за установено, че
предложението за изменение на ПУП-ПРЗ (план за регулация и застрояване) е в
противоречие на чл.103, ал.4 и чл.104, ал.1 от ЗУТ; жалбоподателят следва да
представи нова скица-предложение, съобразена с предвижданията на ОУП (общ устройствен
план) Пловдив и изготвена върху вярно извлечение от ПУП.
По делото не са
ангажирани доказателства за датата, на която жалбоподателят е уведомен за решението
по точка 14. от дневния ред, прието с Протокол №35 от 10.11.2021г. на ЕСУТ при
община Пловдив, направено вероятно с писмо с Изх.№21Ф-5043(2) от 14.12.2021г.
(неприложено по делото), но цитирано в заявление №Към 21Ф-5043-[3] от 24.03.2022г. (лист
36, 93) на жалбоподателя, подадено чрез Д.И.И.- пълномощник. Според посоченото
заявление, като приложение към същото са представени два броя папки с проекти
(вероятно листи 40-47, 96-103).
Като приложение към
писмо с Изх.№21Ф-5043/3 от 11.04.2022г. (лист 37, 92) на главния архитект на
община Пловдив преписката се изпраща на Община Пловдив - Район “Северен” по
принадлежност и обслужване, съгласно дадените правомощия и в съответствие със
законовите разпоредби по устройство на територията.
На 05.05.2022г. в община
Пловдив постъпва писмо с Вх.№Към 21Ф-5043-[4] на главния архитект на
Община Пловдив - Район “Северен” (лист 35, 91), адресирано до главния архитект
на община Пловдив, с което се предлага връщане и разглеждане на проекта за РУП
на ЕСУТ при община Пловдив, поради факта, че предвиденото застрояване е с височина,
по-голяма от 25 м., а именно 50,75 м., за което е необходимо обемно-пространствено
проучване за височина и засенчване на съседните имоти.
С писмо Изх.№21Ф-5043(4)
от 26.05.2022г. (лист 34, 90) на главния архитект на община Пловдив се
уведомява жалбоподателят, че за продължаване на производството по заявлението
му следва да заплати такса в размер на 19 000,00 лв., както и да доокомплектова
заявлението с документи за собственост и скица на СГКК (Служба по геодезия,
картография и кадастър) Пловдив за имота, предмет на предложението за изменение
на ПУП. Административното производство ще продължи с подаване на ново заявление,
придружено с документ за платена административна такса и посочените по-горе
документи.
По делото не са
ангажирани доказателства за датата, на която жалбоподателят получава писмо с
Изх.021Ф-5043(4) от 26.05.2022г., но същото е цитирано в подадено от него заявление
с Вх.№Към 21Ф-5043-[6] от 08.06.2022г. (лист 8, 64а), чрез Д.И.И.- пълномощник.
Според посоченото
заявление, като приложение към същото са представени: платежно нареждане за
платена такса в размер на 19 000,00 лв. (лист 9, 65); документи за собственост
на имотите- 3 броя нотариални актове (листи 10-24, 66-80); както и 6 броя скици
на поземлени имоти (ПИ), извадки от кадастралната карта (КК) и кадастралните
регистри (КР) на гр. Пловдив (листи 25-33, 81-89).
Според жалбата (листи
3-4), по която е образувано производството по делото, “В предвидения от закона едномесечен срок административният орган не се
произнесе, поради което за доверителя ми е налице правен интерес от оспорване
на мълчалив отказ по смисъла на чл.84, ал.2 от АПК“. Респективно, жалбата е
подадена чрез ОбС- Пловдив на 22.07.2022г.
Съгласно разпоредбите на
чл.129 от ЗУТ, (1) ПУП се одобрява с
решение на общинския съвет по доклад на кмета на общината в едномесечен срок
след приемането на проекта за ПУП от експертен съвет. Обявлението за решението
се изпраща в 7-дневен срок за обнародване в “Държавен вестник“. По този ред се
одобряват и проектите за ПУП на селищните образувания с национално значение и
за линейните обекти на техническата инфраструктура извън границите на
населените места и селищните образувания. Решението на общинския съвет се
публикува в Единния публичен регистър по устройство на територията по чл.5а. (2) ПУП в обхват до един
квартал, а в Столичната община и в градовете с районно деление – в обхват до
три квартала, както и за поземлени имоти извън границите на населени места и
селищни образувания, включително за необходимите за тях елементи на
техническата инфраструктура, се одобрява със заповед на кмета на общината. Със
заповед на кмета на общината се одобрява и ПУП по чл.81, ал.5, както и ПУП,
предвиждащ задънени улици с дължина до 100 м. Заповедите на кмета на общината
се издават в 14-дневен срок след приемането на съответния проект за ПУП план от
общинския експертен съвет. Заповедите на кмета на общината се съобщават на
заинтересуваните лица при условията и по реда на АПК и се публикуват в Единния
публичен регистър по устройство на територията по чл.5а.
В случая, процесният проект за РУП (представляващ
вид ПУП, съгласно чл.110, ал.1, т.4 от ЗУТ) е в обхват от 4 УПИ, които попадат
изцяло в кв.14-нов
по плана на кв. “Филипово“, бивш кв.1а по плана на кв. “Ха(р)мани айгъри“, гр.
Пловдив., поради което компетентен да одобри проекта е кметът на община Пловдив,
а не ОбС- Пловдив.
Тук е мястото да се
посочи, че нормите на чл.133, ал.ал.7 и 8 от ЗУТ, цитирани в жалбата, установяват
компетентност на общинския съвет да разреши изработването на проект за нов ПУП
или на проект за изменение на ПУП, когато е налице започната и недовършена
процедура по изработването на нов ОУП или на процедура за изменение на действащ
ОУП, но разрешаването на
изработването на проект за нов ПУП или на проект за изменение на ПУП е различно
от одобряването на такъв проект.
Освен това, издаването
на заповед за одобряване на проект за ПУП (РУП) от страна на кмета на общината,
както и приемането на решение за одобряване на проект за ПУП от общинския
съвет, се предпоставят от наличието на акт (решение) за приемане на проекта от
ЕСУТ, какъвто акт (решение) на ЕСУТ при община Пловдив в случая липсва.
Съгласно чл.58, ал.1 от АПК, непроизнасянето в срок се смята
за мълчалив отказ да се издаде актът. Съответно, мълчалив отказ по смисъла на
чл.58, ал.1 от АПК (съответно по смисъла на чл.214 от ЗУТ) представлява липса
на волеизявление от страна на административен орган в случай, че този орган има
задължение да се произнесе по направено пред него искане, като мълчалив отказ
може да се формира само от орган, който разполага с материална компетентност да
се произнесе по искането.
Макар посоченото в жалбата заявление с №Към
21Ф-5043-[3] от 24.03.2022г., както и приетото по делото допълващо заявление с Вх.№Към
21Ф-5043-[6] от 08.06.2022г. на жалбоподателя, да са адресирани общо до “ОБЩИНА
ПЛОВДИВ“, следва да се приеме за установено, че заявленията са достигнали до
кмета на общината, явяващ се материално и териториално компетентен орган по
смисъла на чл.129, ал.2 от ЗУТ.
Независимо от последно
посоченото обаче и както се написа вече, по делото не са ангажирани доказателства,
че процесният проект за РУП е приет от ЕСУТ при община Пловдив, поради което за
кмета на общината не е възникнало задължение да одобри проекта или да откаже
неговото одобрение. Казано с други думи, производството по заявлението на
жалбоподателя за одобряване на проекта за РУП не е завършено.
Предвид гореизложеното,
настоящият състав на съда приема за установено, че жалбата, по повод на която е
образувано производството по делото, се явява подадена при липсата на годен за
обжалване акт, респективно при липсата на правен интерес по отношение на заявеното
оспорване. Следователно, жалбата е недопустима и като такава следва да се
остави без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено.
С оглед очерталия се
изход на делото, искането за присъждане на разноски в полза на жалбоподателя е
неоснователно и не следва да бъде уважено.
Така мотивиран и на
основание чл.159, т.4 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
жалбата на “ПЛОВДИВ РИТЕЙЛ СЕНТЪР“ АД, със седалище и адрес на управление: гр.
Пловдив, ул. “Алцеко“ №16, ет.2, ЕИК *********, против мълчалив отказ на Общински
съвет Пловдив да одобри проект за РУП, в обхват УПИ ІI-505.338, УПИ III-505.1037, УПИ VI-505.1038 и УПИ V-505.1039, кв.14 по плана
на кв. “Филипово“, район “Северен“, гр. Пловдив, по заявление №Към 21Ф-5043-[3] от 24.03.2022г.
ПРЕКРАТЯВА
производството по делото.
ЗАЛИЧАВА насроченото по
делото открито заседание на 06.10.2022г. от 09:30ч.
Определението може да
бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Адм. съдия:./п/.......................
/Н.Бекиров/