Решение по дело №627/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 643
Дата: 4 август 2021 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20217150700627
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш E Н И Е  

 № 643/4.8.2021г.

 

гр. Пазарджик,

 

В     ИМЕТО     НА     НАРОДА

 

ПАЗАРДЖИКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито съдебно заседание проведено на седми юли, през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

                                                          ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛАЙ ИНГИЛИЗОВ 

                     КРАСИМИР ЛЕСЕНСКИ

 

 

При секретар Димитрина Георгиева и с участието на прокурора Янев изслуша докладваното от съдия Шотева КНАХД № 627/2021 г. по описа на съда.

Производството е по реда на чл.63, ал.1 ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. АПК.

Образувано е по касационна жалба, подадена от „Креатив Бетон" ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив,  представлявано от управителя П. Д. М., чрез адв. К.У. против Решение № 231/14.04.2021 г., постановено по АНД110/2021 г., по описа на Районен съд гр. Пазарджик. С решението е потвърден Електронен фиш серия Г № 0022404, издаден от ОДМВР Пазарджик, с който на дружеството, за нарушение на чл. 483, ал. 1, т.1, във вр. с чл 638, ал.4. вр. ал.1, т.2, вр. чл.461, т.1 от КЗ е наложено наказание „имуществена санкция" в размер на 2000 лв. Касаторът счита, че обжалваното решение е неправилно, постановено в нарушение на процесуалните правила и матриалния закон. Изложени са подробни доводи. Иска се отмяна на решението и отмяна на издадения електронен фиш, както и присъждане на съдебно-деловодни разноски. Иска се отмяна и в частта за разноските.

В съдебно заседание, касаторът редовно призован не изпраща представител.

Ответникът, редовно призован, не изпраща представител, изразява писмено становище. Моли да се потвърди решението на РС, както и да му се присъдят сторените по делото разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура Пазарджик намира, че съдебното решение е обосновано и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.

Касационната жалба е допустима. Подадена е в срока по чл.211 от АПК, от страна, с право и интерес от обжалването.

По същество жалбата е неоснователна.

За да потвърди обжалвания електорен фиш, първоинстанционният съд е намерил, че в административнонаказателното производство и при издаването му не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, както и че материалният закон е приложен правилно.

Според настоящият съдебен състав възраженията, наведени с касационната жалба са неоснователни.

Дружеството - касатор е наказано за нарушение на чл.483 ал.1 т.1 КЗ, съгласно който - договор за застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите е длъжно да сключи всяко лице, което: притежава моторно превозно средство, което е регистрирано на територията на Република България и не е спряно от движение. За неизпълнение на това задължение е предвидена и съответна санкция в разпоредбата на чл.638, ал. 1 КЗ: глоба от 250,00 лв. – за физическо лице и имуществена санкция от 2000,00 лв. – за юридическо лице или едноличен търговец. Съгласно ал. 4 на същия член, когато с автоматизирано техническо средство или система е установено управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, на собственика на моторното превозно средство се налага глобата или имуществената санкция по ал. 1.

Посоченото нарушение правилно е подведено под нормата на чл. 483, ал.1, т.1 КТ във връзка с чл. 638, ал.4 КЗ с препращане за размера на санкцията към чл. 638, ал.1, т.2 КЗ .

Според разпоредбата на чл. 647, ал.3 КЗ, когато с автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при условията и по реда, предвидени в Закона за движение по пътищата. Легалната дефиниция на понятието "електронен фиш" се съдържа в  параграф 1 от ДР на ЗАНН, възпроизведена и в параграф 6 от ДР на ЗДвП. Налице е  непротиворичива съдебна практика , че електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. Именно поради това изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в чл. 189, ал.4, изр.2 ЗДвП реквизити, към които препраща и разпоредбата на чл. 647, ал.3 КЗ. В него следва да бъде отразена  структурата на МВР, на чиято територия е установено нарушението. Това в конкретния случай е спазено , като освен това в  обжалвания електронен фиш са посочени  мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на имуществената санкция, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Изложени са и всички обстоятелства очертаващи елементите на допуснатото нарушение и даващи неговото точно описание : „ ЮЛ, което притежава МПС, регистрирано в РБългария и не е спряно от движение, не е сключило задължителна застраховка ГО….. с МПС-товарен автомобил "Пежо Боксер" с рег. № РЕ5622МХ … е установено нарушение на КЗ  заснето с автоматизирано техническо средство/ система TWIN*CAM SD2D0027…“. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи и в случая по отношение на неговата форма не са допуснати каквито и да било нарушения.

За да се установи съставомерното извършване на едно нарушение по см. на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ,  следва да е налично и установено управление – движение, на такова моторно превозно средство и именно в случая чрез заснемането с автоматизирано техническо средство – пътна радарна система  на такова управление  на  05.12.2019 г.  в 11.02 ч. на АМ Тракия  км. 63 с посока на движение гр. Пловдив   -  се установява и правната съставомерност на административното нарушение по чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ. Изрично е посочено „с посока на движение“, следователно МПС е било в движение, с оглед накоето е било „управлявано“. Не всяка липса  на сключен договор за задължителна застраховка  "Гражданска отговорност" на автомобилистите за което и да е моторно превозно средство, което е регистрирано на територията на Република България и не е спряно от движение, съставлява състав на административно нарушение по чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ – като напр. моторното превозно средство да е без такъв сключен от собственика му договор за  застраховка , тъй като не се ползва / да престоява напр. в гараж,  да не е в движение, поради оставяне за ремонт/.

Установяването на управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка  "Гражданска отговорност" на автомобилистите,  е предвидено да бъде извършено съгл. чл. 647, ал. 3 от КЗ и с автоматизирано техническо средство или система, а настоящият случай е именно такъв – с автоматизирано техническо средство. Именно при  такова установяване и заснемане законодателят в цитираната разпоредба е предвидил, че се издава  електрорен фиш в  отсъствието на контролен орган и на нарушител при условията и реда, предвидени в Закона за движение по пътищата /ЗДВП/. Предвид изложеното настоящият състав счита, че процесният електронен фиш съдържа всички реквизити съгласно ЗДвП, включително и точно описание на нарушението.

Неоснователно е твърдението на касазционният жалбоподател, че след като протокола по чл.10 от Наредба №7 е заведен в документооборота не на 05.12.2019г., а на 27.12.2019г., то същият бил негоден от процесуална гледна точка. Така приетият като доказателство протокол съдържа всички необходими реквизити и завеждането му в деловодната система на един по-късен етап не го прави недействителен.

 Кодексът на застрахованено се явява специален законов акт спрямо ЗДвП и в него изрично е предвидена "имуществена санкция" за  собственика- юридическото лице при несключен застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите. Нещо повече, фактът, че се налага "имуществена санкция", като е посочено ЮЛ - собственик, ясно сочи, че за процесното извършено нарушение при управление на МПС, собственост на ЮЛ е ангажирана отговорността именно на ЮЛ.

Горното е безспорно видно от текста на разпоредбата на чл. 647 ал. З КЗ, където е посочено, че чл. 189, ал. 5 от Закона за движение по пътищата не се прилага, тъй като   в тези случаи не е предвидена възможност за собственика да посочи  данни на друго лице, което да е извършило нарушението, респ. копие на свидетелството му за управление,в резултат на което издадения ЕФ да бъде анулиран, поради което наказателно отговорно лице при нарушение на  чл.638, ал.4 от КЗ винаги е само и едиствено собственикът на МПС. В случая тази разпоредба е точно спазена.

Според настоящия състав на съда правилното тълкуване на нормата на чл. 647, ал. 3 КЗ  и на волята на законодателя е да се ангажира административнонаказателната отговорност с ЕФ при  липса  на сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите за дадено МПС, в случаите, когато с автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето управление на МПС. Достатъчно е с АТСС да е установено и заснето управлението на процесното МПС, като не е необходимо АТСС да установява и заснема пряко и непосредствено и липсата на валидна застраховка "Гражданска отговорност". В случая е съставен протокол по чл. 10 от Наредба 8121 з-532/2015 г. , видно от който се касае за  заснемне на  същата дата, което  попада в периода от време , през който автоматизираното техническо следство  е било в работен режим по  зададените параметри. Тези параметри изцяло съвпадат и с посочените в процесния електронен фиш. Използваното техническо средство е индивидуализирано в издадения протокол по Наредба № 8121з-532 / 2015 г. и неговата  идинтификация се установява и от представения по делото Удостоверение за одобрен тип средство за заснемане . Същата идентификация на техническото следство е посочена и в издадения електронен фиш.  

Липсата  на валидна застраховка "Гражданска отговорност" за дадено МПС към определена дата се установява чрез справка по електрорен  път в "Гаранционния фонд", т. е. установяването на този факт не е поставен на преценката на контролните органи, а се извлича от данни от официална информационна система, като същата е общодостъпна за всички граждани и държавни органи. От страна на касатора не са представени доказателства, опровергаващи този извод, поради което правилно е прието, че е извършено нарушение на чл.483, ал.1, т.1, във връзка с чл.638, ал.4, във връзка с чл.461, т.1 КЗ.

Въззивният съд е отговорил изключително подробно на всички възражения на жалбоподателя. Нови не са посочени.

Поради тези съображения настоящият съдебен състав  намира, че обжалваният електронен фиш е издаден съобразно изискванията на закона и не са налице основания за неговата отмяна поради допуснати в хода на административнонаказателното производство нарушения на процесуалните правила и неправилно приложение на материалния закон. Като е достигнал до същия извод районният съд е постановил правилно решение, което следва да бъде оставено в сила.

По делото ответникът е представляван, чрез представяне на писмено становище от юрисконсулт, с оглед на което ще следва касационният жалбоподател да се осъди да заплати на ОДМВР Пазарджик сума в размер на 80 лв.

Относно искането за отмяна на решението и в частта за разноските съдът счита, че същото е неоснователно, макар и в мотивите на решението РС Пазарджик да е допуснал технически грешки, като е посочил, че ответникът е бил представляван от юрисконсулт. Видно е, че ответникът е бил представляван от служител с юридическо образование, който е бил упълномощен от Дирекора на ОДМВР Пазарджик да представлява ОДМВР Пазарджик. На основание чл. 63, ал. 5 във вр. с ал. 3, във вр. с чл. 144 от АПК, във вр. с чл. 78 от ГПК, във вр. с чл. 32, ал. 2, пр. 2 от ГПК правилно жалбоподателят е бил осъден да заплати сторените по делото разноски в размер на 80 лв.

Предвид изложеното и на основание чл. 221, ал.2 от АПК във вр. чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Административен съд гр. Пазарджик, касационен  състав :

 

 

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 231/14.04.2021 г., постановено по АНД 110/2021 г.,  по описа на Районен съд гр. Пазарджик.

ОСЪЖДА  „КРЕАТИВ БЕТОН“ ЕООД, ЕИК №********* да заплати на ОДМВР Пазарджик сторените по делото разноски за представителство от юрисконсулт в размер на 80 (осемдесет) лв.

Решението не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/

 

 

     ЧЛЕНОВЕ: 1. /П/

 

                          2. /П/