Решение по дело №993/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 януари 2024 г.
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20237180700993
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№227

 

гр. Пловдив, 09 януари 2024 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

        Административен съд – Пловдив, XVIII състав, в публично съдебно заседание на двадесет и четвърти октомври две хиляди двадесет и трета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ

 

при секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА, като разгледа докладваното от съдия Русев, адм. дело № 993 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на В.В.К., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 - 2020 г. за кампания 2021 с изх. № 02-160-6500/7124 от 06.02.2023 г. на зам. изпълнителен директор на Държавен фонд /ДФ/ „Земеделие“.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения акт и се иска неговата отмяна. Твърди се, че посочените в оспорваното уведомително писмо обстоятелства не отговарят на действителната фактическа обстановка.

Ответникът – зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, по изложени в писмено становище съображения и чрез процесуалния си представител по пълномощие, поддържа становище за неоснователност на жалбата и моли същата да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

В.В.К. е регистрирана като земеделски производител по смисъла на Закона за подпомагане на земеделските производители  с уникален регистрационен номер (УРН) 536066.

На 20.05.2021г., 31.05.2021 г. и на 08.06.2021 г. К. е подала заявление с УИН 16/260521/19948 за подпомагане по директни плащания за кампания 2021, с които е заявила участие по мярка 10 „Агроекология и климат“, направление „Опазване на застрашени от изчезване местни сортове, важни за селското стопанство“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 - 2020 г.

 За подпомагане по мярката били заявени парцели, находящи се в землището на гр. Пловдив,  с.Войводиново, с. Калековец и гр. Раковски (л. 61; л. 66, л. 80).

Към заявлението си кандидатът е представил таблици на използваните парцели за 2021, таблици на заявените площи по схеми и мерки за 2021, декларации за запознаване с определенията за нередност, декларации по ЗЗЛД, декларации по чл. 32, ал. 1 от наредба №3 от 17.02.2015 г.

За изясняване на относимите факти са извършени редица проверки, сред които проверка за допустимост на декларираните площи и други.

Със Заповед № 453868/12.11.2021 г. /л. 35, гръб от делото/ е разпоредено да се извърши проверка на място на 13 парцела, обработвани от оспорващата.

Данните от проверката на място са обективирани в доклад от 27.01.2022 г., приложен от л. 36 до л. 47 от делото, като към доклада е приложен и Работен лист за определяне на процента живи растения, в който работен лист е посочено, че от общо 275 броя растения/ха по схема на засаждане, 100 % са живи, а от общо 138,00 броя, живи растения/ха от проверката на място са 50% (л.48).

В табличен  вид са посочени обобщените резултати по отношение на различните схеми/мерки.

Докладът от извършената проверка е изпратен с Уведомително писмо с изх. № 01-162-6500/1029 от 07.12.2021 г. (л.49), като срещу него е постъпило възражение от К. с вх. №01-162-6500/1029#1 от 07.01.2022 г., в което възражение са изложени доводи против констатациите на проверяващите и е поискано извършване на повторна проверка.

Извършена е контролна проверка, резултатите от която са отразени в Доклад за проверка на площи от 27.01.2022 г.(л.52).

В табличен  вид са посочени обобщените резултати по отношение на различните схеми/мерки.

        Докладът на комисията е изпратен с уведомително писмо с изх. № 01-162-6500/1029 от 16.02.2022 г. (л.56). Резултатите са обобщени в табличен вид.

Схема/Мярка

Декларирана площ (ха)

Установена площ

след РТИ (ха)

УсУу

Установена площ  след КП (ха)

Разораване

0

0

0

здп

14.12

13.3

13.3

СП (други)

0.66

0

0

СЗ-ДККП

1.75

1.4

1.4

СПК

9.75

1.96

9.75

сз-мздп

1.77

0.28

0.28

сз-п

0.19

0

0

АК19

1.49

0

0

СЕПП

14.12

13.3

13.3

 

 

Посочено в уведомителното писмо е също, че всички останали резултати от проверката са коректни и съответстват на връчения на жалбоподателката доклад.

Представени по преписката са резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2021, които са подписани от К. (л.60; л.73-гръб-л.75; л. 77-гръб-л.79); документ на стандартни семена № 16/15.11.2019 г.; таблица на предоставените документи, доказващи изискуем минимален добив на основание чл. 32, ал.1 от Наредба №3/17.02.2015 г. (л.75-гръб); приемо-предавателни протоколи (л.88-л.89); Заповед №03-РД/3088 от 22.08.2022 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ(л.93).

Към административната преписка и допълнително по указание на съда жалбоподателят, чрез процесуалния си представител адв. В., представя по делото доказателства за доставяне/връчване на процесното УП (л.99).

От страна на процесуалния представител на ответния административен орган са представени и приети по делото: Решение от заседание на УС, съгласно Протокол № 215 от 13.07.2023 г. и Методика по мярка 10 „Агроекология и климат за кампания 2021г.(л.109-л.116).

От правна страна съдът съобрази следното:

Обжалваният акт е издаден от компетентен орган, предвид следното:

Правилата на чл. 20, т. 2 и 3 вр. чл. 20а, ал. 1, 2, 4 и 5 от ЗПЗП предвиждат компетентност за изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ да организира и ръководи дейността на Разплащателната агенция, като в отношенията между фонда и получателите на кредити, държавни помощи, безвъзмездна финансова помощ, гаранции и субсидии може да сключва административни договори и да издава административни актове. Тези правомощия изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ може да делегира със заповед на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда.

Съгласно чл. 4, ал. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания(Наредба №5), заявления за подпомагане по схеми и мерки на Общата селскостопанска политика (ОСП) се подават през периода от 1 март до 15 май на годината, за която се кандидатства за подпомагане, а когато 15 май е неприсъствен ден, срокът за подаване на заявления за подпомагане изтича в първия следващ работен ден. Извън така очертания в чл. 4, ал. 1 срок, в Преходните разпоредби (ПР) на Наредба № 5, за отделните календарни години са предвидени, крайни срокове за подаване на заявленията, различни от посочения в чл. 4, ал. 1., като в ПР на Наредбата е уредено подаването на заявления до 2020 г., съответно няма изрична уредба относно срока за подаване на заявленията за 2021 г.

Начинът и формата за подаване на заявлението, както и данните, които се попълват в него изчерпателно са разяснени в разпоредбите на Наредба № 5, като в чл. 10, ал. 2, изр. 4 изрично е указан момента, в който се счита, че дадено заявление е подадено, а именно -датата на разпечатване и подписване на заявлението се счита за дата на подаване на заявление за подпомагане по директни плащания в ДФЗ – РА.

Когато кандидатът подаде заявление за подпомагане съгласно чл. 10, ал. 2 след изтичане на срока по чл. 4, ал. 1, ДФЗ – РА намалява полагащите му се плащания с 1 % за всеки работен ден закъснение.

В конкретния случай заявлението е подадено на 20.05.2021 г., като от административния орган не са изложени конкретни мотиви във връзка със срока на подаване на заявлението.

В случая и предвид разпоредбата на чл. 12, ал.2 от наредбата, че заявление за подпомагане не може да бъде подадено по-късно от 25 календарни дни след изтичане на срока по чл. 4, ал. 1, следва да се приеме, че заявлението е подадено в срока по чл. 12, ал.2 от Наредбата.

Съгласно чл. 8, ал. 1 вр. ал. 2 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (Наредба № 7), агроекологичните дейности по направленията по чл. 3 се прилагат за период от пет последователни години, който започва да тече от началото на годината на подаване и на одобрение на „Заявлението за подпомагане“, което през първата година на кандидатстване е и „Заявление за плащане“. През всяка следваща година до изтичане на срока кандидатите за подпомагане подават „Заявление за плащане“.

Съгласно чл. 50, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 7, Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, изпраща на земеделските стопани уведомително писмо за одобрените и неодобрените за участие на площи животни по мярка 10 "Агроекология и климат" в срок до края на годината на подаване на "Заявление за подпомагане". В случай на изискване на допълнителна информация или извършване на допълнителни проверки по съответното заявление писмата по ал. 1 се изпращат своевременно след приключване на проверките.

Със Заповед № 03-РД/3088/22.08.2022 г. на изпълнителния директор на ДФЗ последният е делегирал на зам. -изпълнителния директор на ДФЗ редица свои правомощия, в т. ч. да издава и подписва уведомителни писма за одобрените и неодобрените за участие парцели, животни и пчелни семейства, както и за неизпълнените ангажименти по мярка 10 "Агроекология и климат".

Предмет на оспорване в настоящото производство е УП за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2021 г., с което е оторизирана сума в размер на 0, 00 лева и по своята същност е отхвърлено заявлението за изплащане на поисканото подпомагане, респ. отказано е изплащане на субсидия по мярка 10 "Агроекология и климат"  от ПРСР 2014-2020 г., което се явява в обхвата на дейност на ДФЗ.

Издател на оспореното решение е зам.-изпълнителният директор на ДФЗ, поради което обжалваното писмо е постановено от компетентен административен орган, при условията на валидно делегиране на правомощия.

Писмото е издадено в изпълнение на изискването по чл. 10б, ал. 1 от Наредба № 5/27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схемите и мерките за директни плащания, в рамките на компетенциите на ДФЗ - РА по чл. 11а ЗПЗП - да проверява и взема решения по заявления за подпомагане и по чл. 43, ал. 3, т. 4 ЗПЗП - да намалява размера на плащане или отказва плащане, когато кандидатът е заявил площи, които не отговарят на условията за допустимост за подпомагане.

По аргумент от чл. 37, ал. 1 и ал. 2 ЗПЗП ИСАК включва административни проверки на подадените заявления за подпомагане и проверки на място, като административните проверки се извършват чрез съпоставяне на данните от заявленията с данните от регистри и резултатите от тях се отразяват само в административният акт, с който се взема решение по чл. 11а, ал. 1, т. 1 по заявленията за подпомагане. Съгласно чл. 26а, ал. 2 ЗПЗП проверките на място се извършват от структурите на РА, министерство на земеделието и други административни звена към министъра на земеделието, както и от други организации, с технически и кадрови капацитет. Нормите на чл. 26б, ал. 3 и ал. 4 ЗПЗП създават задължение за издаване на заповед за всяка проверка на място и за изготвяне на доклад за извършената проверка на място, който следва да се подпише от проверяващите и от проверяваното лице или негов представител, като когато проверяваният откаже да подпише доклада, проверяващите следва да отбележат в него това обстоятелство. Изискване за съставяне на доклад за проверка, който дава възможност да се прегледат детайлите на извършените проверки и да се направят заключения относно спазването на критериите за допустимост, ангажиментите и другите задължения, се съдържа и в чл. 41 от Регламент /ЕС/ 809/2014.

С нормата на чл. 41, § 3 от Регламент /ЕС/ 809/2014 е въведено задължение на бенефициера да се дава възможност да подпише доклада по време на проверката, за да удостовери присъствието си по време на проверката и да добави забележки, като когато бъде установено неспазване, бенефициерът получава копие от доклада за проверката.

Оспореното УП е издадено в предвидената от закона писмена форма, но без изискуемите мотиви, представляващи единство на фактическите и правни основания за издаване акта, а и при съществено нарушение на административнопроизводствените правила - отменителни основания по чл. 146, т. 2 и т. 3 от АПК.

Административният орган не е спазил императивните изисквания на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за мотивиране на административния акт. Непосочването на всички фактически основания, въз основа на които органът е извел своите изводи и наличието на неяснота относно дадената от органа правна квалификация на определените като недопустими площи, водят до ограничаване на правото на защита на адресата на уведомителното писмо. С неяснотата на мотивите на акта се ограничаване правомощието на съда да извърши проверка за съответствието на волята на органа с материалния закон доколкото тази проверка предполага съдът да прецени налице ли са визираните в нормативната уредба материални предпоставки и кореспондират ли те с приложената от органа правна регламентация.

В случая от съдържанието на уведомителното писмо не стават ясни фактическите и правни основания за постановяването му. Обясненията към таблицата /под нея/ не внасят допълнителна конкретност и обоснованост на акта, което сочи на пълно отсъствие на фактически и правни основания за издаването му. От таблиците и разясненията към колоните в уведомителното писмо не може да се установи кои конкретно изисквания не са спазени от земеделския производител и кои от законовите хипотези за отказа за кампания 2021 са налице.

Изложените във вид на легенда "мотиви" под Таблица „Оторизирани суми“, неразделна част от УП, най-общо сочат каква информация следва да съдържа всяка колона от таблицата без да са посочени и коментирани факти, относими към конкретния случай и конкретния имот.

В чл. 10б, ал. 1 от Наредба №5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания е посочено, че Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, уведомява кандидата чрез уведомително писмо за извършените оторизации и плащания по схемите и мерките по чл. 1 по реда на АПК. Законът за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и цитираната наредба не отменят изискването за мотивиране на акта. Органът дължи посочване на правни и фактически основания за постановения отказ за подпомагане. Вярно е, че мотивите на акта, съгласно ТР № 16/1975 г. на ОСГК на РБ може да се съдържат и в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт от помощни и подчинени на издателя на акта органи. Но в настоящия случай подобна хипотеза не е налице.

В посочената под таблицата за колона 9 - Санкционираната площ за неспазени базови и други изисквания-1,49 ха е посочено - Установена площ, недопустима за подпомагане поради неспазени базови и други изисквания, различни от размера на декларираните площи, за съответното направление съгласно раздел III. Намаления при неспазване на базови изисквания за различните агроекологични изисквания съгласно приложение № 6 към чл. 16 и чл. 23, ал. 2 от Наредба № 7 от 2015 г. от Методика по мярка 10 "Агроекология и климат", съгласно чл.35 от Делегиран регламент ( ЕС) № 640/2014 г. и Наредба № 7 от 24.02.2015 г.

В Колона 12-Неспазване на базови и други изисквания например е посочено - Санкция в лева за неспазени базови и други изисквания, различни от размера на площите, съгласно чл.35 от Делегиран регламент ( ЕС) № 640/2014 г., Наредба №7 от 24.02.2015 г. и раздел III. Намаления при неспазване на базови изисквания за различните агроекологични изисквания съгласно приложение №6 към чл. 16 и чл. 23, ал. 2 от Наредба № 7 от 2015 г. от Методика по мярка 10 "Агроекология и климат", изготвена на основание чл. 16 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г.

Съответно в Приложение №6 към Наредба №7 от 24.02.2015 г. „Базови изисквания за различните агроекологични направления“ се съдържат различни изисквания, като нито в обжалваното УП, нито в документите по преписката не е посочено кое конкретно базово изискване, посочено в приложение №6 е нарушено.

Съдебната практика е безпротиворечива в становището, че е недопустимо мотивите на административния акт да бъдат предполагани или допълвани от съда след приключила процедура по неговото издаване и неговото съобщаване въз основа на доказателствата, събрани в хода на съдебното оспорване.

Изискването за мотивиране на акта чрез посочване на правните и фактически основания за издаването му представлява една от гаранциите за законосъобразност на акта, която се проявява в две насоки.

От една страна, чрез излагането на мотивите се довежда до знанието на страната съображенията, поради които административният орган е издал или е отказал да издаде искания административен акт. Това подпомага страните в избора на защитни средства при оспорване на акта. Наред с това, наличието на мотиви подпомага контрола за законосъобразност, който съдът упражнява над оспорения акт. Липсата на каквито и да било мотиви в оспорения акт е такова съществено нарушение на изискването за форма, че прави актът незаконосъобразен и е основание за неговата отмяна.

При тези нарушения и при липсата на мотиви в обжалваното УП, оспорващият не е бил наясно с причините за отказа и извършените намаления от страна на ДФЗ, обоснован с констатациите от тези проверки, поради което правото му на защита е недопустимо и съществено ограничено - така и в Решение № 5298 от 18.05.2023 г. на ВАС по адм. д. № 6287/2022 г. и Решение № 13272 от 08.10.2019 г. на ВАС по адм. д. № 15293/2018 г.

Не би било излишно да се посочи и че с Решение № 11126 от 15.11.2023 г. на ВАС по адм. д. № 8279/2023 г., 5-членен състав е оставено в сила Решение № 4987 от 10.05.2023 г. по адм. дело № 3926/2022 г. по описа на Върховния административен съд, състав на осмо отделение, с което е обявена нищожността на Методиката по мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., утвърдена със Заповед № РД-09-159 от 2.03.2022 г. на министъра на земеделието.

Съдът намира за нужно да посочи също, че от страна на ответния административен орган не е представена и не се твърди да е налична заповед във връзка с извършената контролна проверка на 27.01.2022г., което е нарушение на изискванията на разпоредбата на чл. 26б, ал. 3 от  ЗПЗП, в която е предвидено  издаване на заповед за всяка проверка на място, с която определят проверяващите, мястото, обекта и обхвата на проверката.

С оглед изложеното настоящият съдебен състав намира, че обжалваното УП с изх. № 02-160-6500/7124 от 06.02.2023г. на Зам. -изпълнителния директор на ДФЗ е незаконосъобразно и като такова следва да се отмени.

Преписката следва да се изпрати на ответника – заместник -изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" за ново произнасяне по Заявление за подпомагане за 2021 г., подадено от В.В.К., при спазване на процедурата по издаването му и дадените по-горе указания по прилагане на закона.

От страна на жалбоподателя не са претендирани разноски, с оглед на което съдът не дължи произнасяне в тази насока.

Воден от горното и на основание чл.172 ал.2 във връзка с чл.173 ал.2 от АПК, Административен съд – Пловдив, XVIII състав, 

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на В.В.К., ЕГН **********,  адрес: ***, Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 - 2020 г. за кампания 2021 с изх. № 02-160-6500/7124 от 06.02.2023 г. на зам. изпълнителен директор на Държавен фонд  „Земеделие“, като незаконосъобразно.

ВРЪЩА преписката на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" за ново произнасяне по Заявление за подпомагане за 2021 г. с УИН 16/260521/19948 за кампания 2021, подадено от В.В.К., при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото решение, като определя за това срок от 30 дни, считано от влизането му в сила.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/