Р Е Ш Е Н И Е
Гр. София, 05.08.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ
ГРАДСКИ СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, І-17 състав, в открито съдебно заседание на първи
юли през две хиляди двадесет и втора година, в състав:
СЪДИЯ: СТИЛИЯНА ГРИГОРОВА
като
сложи за разглеждане докладваното от съдията гр.д. № 3773 по описа на съда за
2021 г., взе предвид следното:
Делото е образувано искова молба на „Център за развитие
на Ч.Р.“ срещу И.ЗА С.К.(ИСК) при УНСС за осъждането му да заплати сумата от
47 200 евро на отпаднало основание – развален договор от 11.06.2018 г.,
евентуално на основание неговото неизпълнение, ведно със законната лихва от
датата на подаването на исковата молба до окончателното изплащане и сумата от 5 128.62
лева, равностойни на 2 622.22 евро, за периода 01.09.2020 г. – 22.03.2021
г.
Ищецът твърди в исковата си молба, че е държавно
учреждение, създадено с ПМС № 277/06.12.2013 г. и Национална агенция по
програма „Еразъм+“ на ЕС. Сключването на договор предполагало подадено проектно
предложение от кандидата, ведно с посочване на чуждестранни партньори, съгласни
да участват в проекта. Всеки проект подлежал на административна проверка и
качествена оценка от външни оценители, които представяли декларация за липса на
конфликт на интереси.
Ответникът И.ЗА С.К.(ИСК) подал проект, оценен от външни
оценители А.Д.П.(като оценител фигурирала с фамилия П.) и Б.Г.. На 11.06.2018
г. се сключил договор между ищеца и ответника. На 06.07.2018 г. на Института
били преведени 47 200 евро, представляващи авансово плащане от 80% от
максималния размер на безвъзмездните средства.
В хода на изпълнението на договора се установило, че
управител на посочените двама чуждестранни партньори – „L. M.C. 2000“ Ltd и „E.
S. P.“ Ltd е Д.В.К., съпруг на оценителя А. Д.. Това дало повод за извършване
на проверки на оценени от А. П.проектни предложения. Сред тях било и подаденото
от ответника ИСК, създаден като структура към УНСС, където П.била преподавател
в катедра „Икономика на туризма“. Предвид констатираната нередност, ищецът
инициирал процедура по прекратяване на договора. На ответника били изпратени
писма на 03.02.2020 г. и на 14.05.2020 г. На 30.07.2020 г. Центърът поискал
възстановяване на средствата в срок до 31.08.2020 г. Плащане от ответника не
било получено, поради което ищецът предявява главен иск за връщане на даденото
на отпаднало основание, евентуално като обезщетение поради неизпълнение на
договора от 11.06.2018 г., ведно със законните лихви от датата на подаването на
исковата молба до окончателното изплащане. Претендира и законната лихва в
размер на 2 622.22 евро за периода от 01.09.2020 г. до датата на
подаването на исковата молба – 22.03.2021 г.
Ответникът ИСК при УНСС е подал отговор, в който оспорва,
че е неизправна страна по договора поради наличие на конфликт на интереси между
бенефициент, чуждестранни партньори и оценителя А. П.. Ответникът не знаел кои
са оценителните на проектното му предложение, а те се избирали от самия ищец.
Според ответника не е налице неизпълнение на договора от негова страна, а
самият ищец не е спазил собствените си Вътрешни правила. Неправомерно отказал да
приеме и одобри своевременно окончателен отчет на ответника.
С полученото на 05.06.2019 г. се спирали плащанията по
договора до приключване на проверките от компетентните органи, без да е
предвидено такова основание в договора.
Съдът, след като обсъди доводите
на страните и прецени събраните по делото доказателства, прие за установено
следното от фактическа и правна страна :
Предявени са обективно съединени искове с правно
основание чл. 55, ал. 1 от ЗЗД и чл. 86, ал. 1 от ЗЗД и при условията на
евентуалност искове с правно основание чл. 79, ал. 1 от ЗЗД и чл. 86, ал. 1 от ЗЗД.
По предявения главен иск ищецът сочи основание да иска възстановяване
на получена на отпаднало основание сума на стойност 47 200 евро - развален
договор за отпускане на финансова подкрепа за проект по програма „Еразъм+“ №
2018-1-BG01-КА102-047532 от 11.06.2018 г.
Твърди,
че причина за разваляне на договора е установяване на конфликт на интереси
между ответника и оценителя на подаденото от ИСК при УНСС проектно предложение.
Не се
спори между страните, че ищецът „Център за развитие на Ч.Р.“ (Центърът) е
държавно учреждение, създадено с ПМС № 277/06.12.2013 г. на МС за администриране,
насърчаване, консултиране, организиране и координиране участието на РБ в
Програма „Еразъм +“ на ЕС в областта на образованието, обучението, младежта и
спорта, както и в други европейски и международни образователни програми и
инициативи. Дейността на центъра се финансира със средства от държавния бюджет,
средства от бюджета на ЕС и собствени приходи.
На 01.02.2018
г. ИСК е подал проектно предложение № 2018-1-BG01-KA102-07532 по отворена процедура
за кандидатстване по програма „Еразъм+“
В
проектното предложение е посочено, че кандидатстващата организация е Институт
при УНСС. Институтът е създаден с разпореждане на МС № 41 от 10.09.1990 г.
(обн. ДВ, бр. 77/25.09.1990 г.), в състава на Висшия икономически институт
„Карл Маркс“ – София. Не се спори между страните по делото и с протоколно
определение от 24.06.2022 г. е отделено като безспорно обстоятелството, че ИСК
и УНСС са две отделни юридически лица. Това се установява и от приетия по
делото Правилник за устройството и дейността на отделение „Институт за
следдипломна квалификация“ при УНСС (чл. 2, ал. 2 от Правилника).
Безспорно
е и че оценител на подаденото на 01.02.2018 г. от ИСК проектно предложение е А.
Д. П..
В
резултат на извършената оценка, на 11.06.2018 г. между Центърът и ИСК е сключен
договор за финансова подкрепа № 2018-1-BG01-KA102-047532, а на 06.07.2018 г. по
сметка на бенефициента ИСК е постъпила сумата от 47 200 евро,
представляваща 80% от максималния размер на безвъзмездните средства –
59 000 евро. Неразделна част от договора са пет приложения, като първото
от тях представлява приложимите към договора общи условия.
На 11.09.2018
г. експерти от дирекция „Акредитация, мониторинг и проверки“ са сезирали
изпълнителния директор на Центъра за съмнение за наличие на конфликт на
интереси в проекти, финансирани от Програма „Еразъм+“, оценител на които е била
А. П..
На 13.03.2019
г. е изготвен одитен доклад на Националната агенция по Програма „Еразъм+“
2014-2020 – Център за развитие на Ч.Р., в който са описани констатации относно
установени нередности по Програма „Еразъм+“ за 2018 г. Дадени са препоръки
Националната агенция да оттегли от годишните отчети за 2017 г. и за 2018 г.
недопустими разходи на обща стойност в размер на 867 710 евро, тъй като се отнА.т
до проекти, избрани в условията на конфликт на интереси. Препоръчано е
извършване на проверки във връзка с конфликта на интереси и предприемане на
мерки за защита на финансовите интереси на ЕС. В таблица 2, ред 16 е посочен
процесният проект, който според одитния доклад е сред оценените в условията на
конфликт на интереси, поради което не е следвало да бъде финансиран по програма
„Еразъм+“.
С писмо
от 04.04.2019 г. Центърът е уведомил ИСК за намерението си да спре дейността по
одобрения проект, тъй като проектното предложение е оценено от външен оценител
– А. Д. П., който е преподавател в УНСС, катедра „Икономика на туризма“.
Предвид възникналото съмнение на наличие на „конфликт на интереси“ по смисъла
на общите условия, неразделна част от договора от 11.06.2018 г., на ИСК е даден
30-дневен срок за представяне на коментар.
Независимо
от подаденото на 02.05.2019 г. възражение, с писмо от 05.06.2019 г. Центърът е
уведомил ИСК за взетото решение процедурата по спиране на изпълнението да бъде
продължена.
На
06.12.2019 г. от Европейската Комисия, ГД „Образование, младеж, спорт и
култура“ до изпълнителния директор на Центъра е потвърдено съгласие на
Комисията със становището на независимия одитен орган за установен конфликт на
интереси и за наличие на достатъчно основания за прекратяване на проектите и
възстановяване на съответните суми. Тъй като Националната агенция е отговорна
относно редовността на етапа на подбор по време на процедурата за отпускане на
безвъзмездни средства, нейна е отговорността да предприеме подходящи мерки за
предотвратяване на нередности и измами и при необходимост да заведе дела за
възстановяване на средствата по програмата, които са изгубени, неправилно
изплатени и неправилно използвани от бенефициентите на възмездни средства.
Сумата
от 867 710 евро е възстановена на ЕК от Центъра с дебитно известие от
27.01.2020 г.
С писмо
от 03.02.2020 г. ищецът официално е уведомил ответника за намерението си да
прекрати договора за отпускане на финансова подкрепа от 11.06.2018 г., като е
указал на координатора, че разполага с 45 календарни дни за представяне на
коментари от името на всички бенефициенти.
На 14.05.2020
г. Центърът официално е уведомил ИСК за прекратяване на договора за отпускане
на финансова подкрепа от 11.06.2018 г. Оценителят А. П.се намирала в конфликт
на интереси, тъй като оценявала проект на ИСК, отделение при УНСС, докато
заемала длъжността „преподавател“ в УНСС, катедра „Икономика на туризма“, а на
30.07.2020 г. е изпратено писмо за събиране на средствата по договора –
24 640 евро в срок, не по-късно от 31.08.2020 г.
В
подадения по чл. 131 от ГПК отговор ответникът е потвърдил получаването на
писмото от 30.07.2020 г. (л. 190 от делото).
Спорният
по делото въпрос е налице ли е такава нередност, която да обуславя разваляне на
договора за отпускане на финансова подкрепа и като последица – връщане на
получените от ответника безвъзмездни средства.
Както в
исковата молба, така и в официалното уведомление от 30.07.2020 г. от Центъра до
ИСК се сочи недопустимост на разхода в размер на получените средства на
стойност 47 200 евро, поради сключването на договора от 11.06.2018 г. в
условията на конфликт на интереси. По-конкретно, твърди се наличие на
основанието по чл. ІІ.17.1, б. „е“ от общите условия: бенефициентът или свързано
с него лице е извършило съществена грешка, нередност или измама в рамките
на процедурата по предоставяне на средствата или по време на изпълнението на
договора, включително когато тези лица са подали невярна информация или не са
подали исканата информация.
Съгласно
чл. ІІ.1 от общите условия, „конфликт на интереси“ е положение, при което
безпристрастното и обективно изпълнение на договора от бенефициент е опорочено
по причини, свързани със семейството, емоционалния живот, политическата или
националната принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг интерес,
който се споделя от Комисията или трета страна и е свързан с предмета на
договора.
В случая
не се установи ответникът или свързано с него лице по смисъла на общите условия
към договора от 11.06.2018 г. да е извършил такива действия, които да
съставляват съществена грешка, нередност или измама. ИСК се е възползвал от
правото си да подаде проектно предложение, но не се установи негово участие в
процедурата по подбор на оценители. Бенефициентът не е бил в известност относно
самоличността на оценителите и следователно не е извършил нередност, която да е
довела до опорочаване на процедурата по предоставяне на безвъзмездните
средства.
Оценителите
се избират от Центъра като Национална агенция по програма „Еразъм+“ за България.
В проектното предложение изрично е посочено, че бенефициентът е Институт при
УНСС, т.е. – част от структурата на този университет. От друга страна,
безспорно се установи от гласните доказателства чрез разпит на А. П., че свидетелят
е избрана като оценител въз основа на конкурсна процедура, в рамките на която е
представила автобиография. Не се опровергаха от други доказателства по делото
твърденията на П., че в подадената от нея до ЦРЧР автобиография е посочила
упражняваната дейност като преподавател в УНСС. Напротив, изрично в свое писмо
изх. № КА/02/VET-229/5 от
03.02.2020 г. Центърът е посочил, че „съгласно представена автобиография от
оценителя при кандидатстване за външен оценител към ЦРЧР, АДП е преподавател в
УНСС, катедра „Икономика на туризма“. С това обстоятелство е следвало да се
съобрази Центърът, когато е възлагал оценяването на проектното предложение. Отговорност
на Националната агенция е да избегне възможен конфликт на интереси в
процедурата по предоставяне на средствата, като подбере подходящ оценител.
Нередност от страна на ИСК не е извършена. Дори и да е налице конфликт на
интереси, причината за възникването му не лежи в поведение на представляващия бенефициент
директор на ИСК доц. д-р И.С.С..
След
като ищецът е този, който избира оценителите на проектните предложения,
твърдяната от него нередност е възникнала поради несъобразяване с
обстоятелството, че единият от оценителите – А. Д. П., е преподавател в УНСС, а
бенефициент по проекта е отделение ИСК – обслужващо звено на УНСС (чл. 2, ал. 1
от Правилника за устройството и дейността на отделение „Институт за
следдипломна квалификация“ при УНСС). Дейността по възлагане на оценката на проектното
предложение е изцяло в прерогативите на ищеца. Затова и той не може да се позовава
на възникнал конфликт на интереси, породен от негово неправомерно поведение. Доколкото
никой не може да черпи права от собствените си противоправни действия, в полза
на Центъра не е възникнало правото да развали договора с ответника и като
последица – да иска възстановяване на полученото по него - сумата от 47 200
евро, представляваща авансово плащане по договора от 11.06.2018 г.
В
настоящото производство не се доказа валидно възникнало право на ищеца да развали
договора, поради което не му се дължи получената от ответника сума на стойност
47 200 евро.
Неоснователна
е и предявената при условията на евентуалност претенция на ищеца да иска заплащане
на исковата сума под формата на имуществена вреда от неизпълнение на договора,
изразяващо се в недеклариране на конфликт на интереси при наличие на
предпоставки за такъв. Не намира опора нито в съдържанието на договор за
финансова подкрепа № 2018-1-BG01-KA102-047532 от 11.06.2018 г., нито
на приложимите към него общи условия твърдяното от ищеца задължение на бенефициента
да декларира „евентуален“ конфликт на интереси. Подобно задължение се явява
абстрактно формулирано и като такова - неизпълнимо. Бенефициентът е в
невъзможност да декларира конфликт на интереси по отношение на лица, различни
от тези, които е посочил като партньори в проектното предложение. Никакво
виновно поведение не може да търси от лице, което нито е длъжно, нито е в
състояние да обхване кръга от физически или юридически лица, с които би могло
да се окаже в състояние на конфликт на интереси. Още повече, че не се установи
представляващият ИСК директор доц. д-р И.С. да е знаел, че един от оценителите
е преподавател в УНСС. Тази информация е била на разположение на Центъра и на
оценителя А. П., която също е имала задължение да представя декларации за
предотвратяването на конфликт на интереси.
Предвид
неоснователността на главните искове, на отхвърляне подлежи и акцесорният иск
за заплащане на мораторна лихва.
С оглед
изхода на спора, право на разноски има ответникът. По представения списък по
чл. 80 от ГПК, срещу който ищецът не е възразил, те възлизат на сумата от
4 239.36 лева.
Така
мотивиран, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
предявените от „Център за развитие на Ч.Р.“, ЕИК ********срещу И.ЗА С.К.при
УНСС, ЕИК********иск с правно основание чл. 55, ал. 1, пр. 3 от ЗЗД за осъждане
на ответника да заплати на ищеца сумата от 47 200 евро, като получена на
отпаднало основание - развален договор за отпускане на финансова подкрепа за
проект по Програма „Еразъм+“ № 2018-1-BG01-KA102-047532 от 11.06.2018 г.; евентуален иск с правно основание чл. 79, ал.
1 от ЗЗД за заплащане на сумата от 47 200 евро поради неизпълнение на
договора, изразяващо се в недеклариране от ответника на конфликт на интереси;
иск с правно основание чл. 86, ал. 1 от ЗЗД за заплащане на сумата от
5 128.62 лева (2 622.22 евро), представляваща обезщетение за забава
за възстановяване на сумата от 47 200 евро, за периода 01.09.2020 г. – 22.03.2021
г.
ОСЪЖДА,
на основание чл. 78, ал. 3 от ГПК, „Център за развитие на Ч.Р.“, ЕИК ********,
с адрес гр. София, ул. „Граф ********да заплати на И.ЗА С.К.при УНСС, ЕИК ********,
със седалище и адрес на управление гр. София, бул. „********“ № 2 сумата от 4 239.36
лева разноски за производството.
Решението
може да се обжалва с въззивна жалба пред САС в двуседмичен срок от връчването
му на страните.
СЪДИЯ: