РЕШЕНИЕ
№ 60/27.4.2023
г.
Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - V състав, в съдебно заседание на дванадесети април две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
СТОЯН ВЪЛЧЕВ |
При секретар КРАСИМИРА ЮРУКОВА
като разгледа докладваното от съдия СТОЯН ВЪЛЧЕВ административно дело № 50/2023
Производството е образувано по реда
на чл.172, ал.5 от ЗДвП във връзка с чл.145 АПК по жалба на Б.Д.Т. ***, чрез
процесуалния си представител адв.С.Г.И. ***, със
съдебен адрес ***, к.*** против Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка №23-1670-000055/31.01.2023 г. на Началник Сектор към
ОДМВР Сливен, РУ Сливен, с която на Б.Д.Т. в качеството му на собственик на
моторно превозно средство х.а. с peг.№******* е
наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2, б.„А" ЗДвП-временно спиране от движение на посоченото моторно превозно средство до
отстраняване на неизправността.
В жалбата се твърди, че
заповедта е неправилна, незаконосъобразна и необоснована, поради което се
претендира за отмяната й.
В съдебно заседание за жалбоподателя
се явява упълномощеният му процесуален представител адв.И.,
която поддържа жалбата на посочените основания, които доразвива в пледоарията
си с искане за уважаването й и за присъждане на направените разноски.
Ответната страна в
придружаващото преписката писмо оспорва жалбата с претенция за потвърждаване на
заповедта, като прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
След цялостна преценка на
събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за
установена следната фактическа обстановка:
На 31.01.2023 г. около 08:15
часа в гр.Сливен на * до Тролейбусно депо посока юг-север служители на ОДМВР
Сливен, РУ Сливен са спрели за проверка лек автомобил х.а. с рег.№ *******,
управляван от собственика си Б.Д.Т. и са установили, че конструкцията на
автомобила е изменена, без да е спазен Р-л ІІ на Н-ба
№Н-3/2013 г. ИКРППСИОНППС, като е добавено цветно фолио на стъклата на предните
странични врати на автомобила и това възпрепятства разпръскването на стъклата
при счупване на парчета да са такива, че рискът от нараняване да е минимален,
като водачът не е представил протокол от техническа служба за изменение в
конструкцията на ППС по образец съгл.чл.31, ал.1 от Наредбата.
За посоченото е бил съставен
АУАН с.АД, бл.№253495/31.01.2023 г., в който водачът е вписал възражение, че за
сложеното фолио има издаден сертификат за вида му, като с акта се иззети КТ
№6952360 и СРМПС част ІІ №*********. Против акта е депозирано и писмено възражение
рег.№ 167000-687/03.02.2023 г.
Като доказателства по делото
са приложени копие от сертификата за модела на монтираното фолио и фирмата
извършила монтажа, справка за нарушител/водач на Б.Д.Т., становище УРИ
1670р-4228/10.02.2023 г., сведение от П.С. мл.експерт в У „Надежда“ РУ-Сливен и
сведение от Г.П. мл.експерт в У „Надежда“ РУ-Сливен.
Цитираните доказателства са
събрани редовно в производството пред административния орган, поради което на
основание чл.171, ал.1 АПК имат сила и пред съда.
Със Заповед за прилагане на
принудителна административна мярка №23-1670-000055/31.01.2023 г. на Началник
Сектор към ОДМВР Сливен, РУ Сливен, на Б.Д.Т. в качеството му на собственик на
моторно превозно средство х.а. с peг.№******* е
наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2, б.„А" ЗДвП-временно спиране от движение на посоченото моторно превозно средство до
отстраняване на неизправността, която заповед е получена от адресата на
14.02.2023 г.
При така изяснената
фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт
съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално
допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в
преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.
Разгледана по същество
жалбата се явява основателна по следните съображения:
Предмет на оспорване пред
Административен съд Ямбол е Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка №23-1670-000055/31.01.2023 г. на Началник Сектор към
ОДМВР Сливен, РУ Сливен, с която на Б.Д.Т. в качеството му на собственик на
моторно превозно средство х.а. с peг.№******* е
наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2, б.„А" ЗДвП-временно спиране от движение на посоченото моторно превозно средство до
отстраняване на неизправността.
Съгласно чл.168 АПК във
връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към
момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава
само с тези посочени от оспорващия.
Необходимо е да са налице в
тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а
именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на
административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на
закона.
Липсата на някоя от
предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е
основание за отменянето му.
В настоящия случай оспорения
акт е издаден от Началник Сектор към ОДМВР Сливен, РУ Сливен в рамките на
неговата компетентност, съгласно Заповед № 343з-3031/31.12.2021 г. на Директора
на ОДМВР-Сливен, в изискуемата писмена форма, с мотивирана заповед и при
спазване на процедурата визирана в закона, но в противоречие с материалноправните разпоредби, което е основание за
отмяната й съгласно чл.146, ал.1, т.4 АПК.
Заповедта е издадена на
основание чл.171, т.2, б.„а“ от ЗДвП, според който за осигуряване на
безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на
административните нарушения се прилага принудителна административна мярка
временно спиране от движение на пътно превозно средство до отстраняване на
неизправността, когато пътното превозно средство е технически неизправно,
включително и когато съдържанието на вредни вещества в изгорелите газове или
шумът са над установените норми или конструкцията му е изменена без съответното
разрешение.
Понастоящем заповедта е приложена
за нарушение на чл.146, ал.1 ЗДвП, регламентиращ че изменение в конструкцията
на регистрираните пътни превозни средства и индивидуално одобряване на пътни
превозни средства, регистрирани извън държавите - членки на Европейския съюз,
или друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо
пространство, се извършват при условия и по ред, определен с наредба от
министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и в частност Наредба № Н-3 от 18.02.2013 г. за изменение в
конструкцията на регистрираните пътни превозни средства и индивидуално
одобряване на пътни превозни средства, регистрирани извън държавите - членки на
Европейския съюз, или друга държава - страна по Споразумението за Европейското
икономическо пространство.
В тази връзка когато са
налице предвидените материалноправни предпоставки, а
именно установено по надлежния ред изменение на конструкцията на МПС без
съответното разрешение, административният орган действа в условията на
обвързана компетентност и на основание чл.171, т.2 б.„а” ЗДвП прилага
принудителна административна мярка временно спиране от движение на пътно
превозно средство до отстраняване на неизправността.
В разглеждания случай не се
установя по безспорен и категоричен начин осъществяването на визираните
условия, което води до незаконосъобразност на оспорената заповед, като липсва и
правна квалификация на самото нарушение, т.е. не е посочена нарушената правна
норма, която урежда нарушеното правило за поведение на собственика на
автомобила.
Такава роля от една страна
не може да изиграе позоваването, че не е спазен Р-л ІІ на Н-ба
№Н-3/2013 г. ИКРППСИОНППС, т.к. урежда процедурата за изменение в конструкцията
на регистрирани пътни превозни средства, но не и какво е нарушено. От друга
страна, аналогично и нормата на чл.146, ал.1 е обща и лишена от конкретика, за да изпълни със смисъл задължението на органа
да постави ясна, конкретна и точна квалификация на нарушението, което твърди да
е извършено.
На следващо място,
действително мотивите на заповедта могат да се съдържат и в друг предхождащ я
документ съставен в хода на административното производство, на който се прави
позоваване, но такива не се съдържат и в наличните по преписката сведения от
мл.експерти в У „Надежда“ РУ-Сливен.
Цитираната в сведенията разпоредба
на чл.3 от Наредбата гласи, че изменение в конструкцията на ППС е 1. всяка
процедура по промяна в техническите данни на ППС, посочени в свидетелството му
за регистрация или в конструктивни или технически характеристики на ППС, които
са заложени от производителя по време на неговото производство или които са
били одобрени по реда на наредбата и 2. добавянето на системи, компоненти,
отделни технически възли и оборудване.
Необходимо е обаче да се
конкретизира в коя от хипотезите попада добавянето на цветно фолио на стъклата
на предните странични врати на автомобила и защо възпрепятства разпръскването
на стъклата при счупване на парчета да са такива, че рискът от нараняване да е
минимален, какво изменение на конструкцията е това, къде е уредено извършването
му, какво е заложено от производителя и на какви изисквания трябва да отговаря.
Предвид посоченото не са
налице предпоставките на чл.171, т.2, б."а" от ЗДвП конструкцията на
пътното превозно средство да е изменена без съответното разрешение, поради което
заповедтта е издадена в противоречие с материалноправните разпоредби и следва да бъде отменена.
При този изход на делото и
направеното искане ответникът на основание чл.143, ал.1 АПК следва да заплати
на жалбоподателя направените по делото разноски в размер на 600 (шестстотин)
лева, съгласно приложения списък.
В тази връзка е
неоснователно и трябва да се отхвърли възражението за прекомерност на
възнаграждението, т.к. не са налице предпоставките на чл.78, ал.5 ГПК и не може
да се приеме, че е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа
сложност на делото, още повече че е определено в рамките на минималния размер
посочен в чл.8, ал.3 от Наредба №1/9.07.2004 г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения, според който за процесуално представителство,
защита и съдействие по административни дела без определен материален интерес,
извън случаите по ал.2, възнаграждението е 1000 лв.
Водим от горното, Я А С,
пети административен състав
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Заповед за
прилагане на принудителна административна мярка №23-1670-000055/31.01.2023 г.
на Началник Сектор към ОДМВР Сливен, РУ Сливен.
ОСЪЖДА ОДМВР Сливен да
заплати на Б.Д.Т. *** направените по делото разноски в размер на 600
(шестстотин) лева, съгласно приложения списък, като отхвърля възражението
за прекомерност на възнаграждението.
Решението на основание
чл.172, ал.5 ЗДвП не подлежи на обжалване.
Съдия: |
/п/ не се чете |
|