А.н.д. №
968 / 2019 год. на ХРС
МОТИВИ:
Обвинението срещу подсъдимия С.А.А.
ЕГН ********** от с.Боян Ботево е повдигнато за това, че на 01.06.2018г. в гр.Хасково,
при управление на моторно превозно средство - лек автомобил „Пежо 206" с
peг.№ **********, нарушил правилата за движение
по пътищата – а именно - чл.25 ал.1 от Закона за движение по пътищата и по
непредпазливост причинил средна телесна повреда на С.Г.Ш. от гр.Хасково,
изразяваща се в трайно затруднение в движението на десния крак, което се дължи
на счупването на костите на подбедрицата – престъпление по чл.343 ал.1
б.„б" пр.2-ро вр. чл.342 ал.1 от НК.
В съдебно
заседание РП-Хасково редовно уведомени, не се явяват, не изпращат представител
и не вземат становище.
Подсъдимият С.А., редовно уведомен не се явява.
Защитникът
на подсъдимия заявява, че нейният доверител се признава за виновен и е съгласен
с изложената в обвинителния акт фактическа обстановка и моли съда на осн.чл.78
а от НК да му наложи минимална глоба при превес на смекчаващите вината
обстоятелства.
Съдът, след като прецени събраните по делото
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от
фактическа страна изложеното в постановлението по чл.78а от НК на РП-Хасково, а
именно :
На
01.06.2018г. сутринта свид.С.Г.Ш. заедно със сина си - свид. С.Г.Ш. отивали на
работа като последният управлявал л.а."Фолксваген Голф" с рег.№ *******.
Около 07.20 часа спрял автомобила на бул."Стефан Стамболов" в
гр.Хасково, от страната на училище „Христо Смирненски", срещу павилион за
закуски „Чоки", намиращ се до сградата на Общинска полиция. Времето било
светло, сухо и ясно, а участъкът на бул."Стефан Стамболов" в района е
прав, хоризонтален, с обща широчина 13,60 м., разделен с двойна непрекъсната
линия МЗ, на две платна за срещуположно движение с широчина по 6,80 метра
всяко, които от своя страна са разделени на две еднопосочни платна за движение
с широчина по 3,40 м. с единична прекъсната линия МЗ.
Свид. Ш.слязла
от автомобила, управляван от сина й и тръгнала да пресича пътното платно на
бул."Стефан Стамболов", за да закупи закуски от павилиона. Движела се
с бърз ход, със скорост 4,2 км/час от изток на запад, в посока павилиона за
продажба на закуски.
На същата
дата - 01.06.2018 г. и по същото време, около 07,20 часа сутринта, подсъдимият А.
бил паркирал управлявания от него лек автомобил „Пежо 206" с per. № *********,
сив на цвят, също на бул."Стефан Стамболов" в гр.Хасково, пред
павилион за закуски „Чоки", в дясната, западна лента по посоката си на
движение (към бул."България). Автомобилът бил собствен на сина на
подсъдимия - свид. А.С.А., но се ползвал предимно от С.А..
След като и
С.А.А. си закупил закуска, се качил в лек автомобил „Пежо 206" с per. № *********
и привел системите му за движение в действие. Зад автомобила имало спрени други
автомобили, които пречели на видимостта му, а разстоянието между него и спрелия
пред него лек автомобил било около 50 см.
Подсъдимият
предприел маневра завой наляво, за да се включи в движението по
бул."Стефан Стамболов" и да излезе от реда на паркираните автомобили,
след като се уверил че източната лента на платното за движение е свободно.
Потеглил бавно, достигайки скорост от 5 км/час.
В това
време свид. С.Ш.достигнала на 2 метра южно от мерната линия и на 3,80 метра
източно от базовата линия (на 3 метра от двойната прекъсната линия на бул.
"Стефан Стамболов") и въпреки, че възприела движението на лекия
автомобил „Пежо 206" с per. № ********* и факта, че същият потегля, не го
изчакала да премине, а продължила движението си между него и паркирания пред
л.а. „Пежо 206" с per. № ********, друг лек автомобил.
И
подсъдимият С.А.А. обаче, пренебрегвайки задължението си като водач на пътно
превозно средство да спазва правилата за движение по пътищата, и по-конкретно
като водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е
маневра, например да излезе от реда на паркираните превозни средства, преди да
започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за
участниците в движението, които се движат преди него или минават покрай него, и
да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост
на движение, затиснал с предна лява гума на лек автомобил „Пежо 206" с
per. № ********* пръстите на десния крак на пешеходката С.Г.Ш..
С.Ш.в следствие
на затискането на дясното й ходило залитнала, усукала крака си и паднала на
пътното платно, при което падане подбедрицата на десния й крак се счупила закрито
в близкия край.
Подсъдимият
едва тогава забелязал свид.С.Г.Ш., която се намирала на земята. Веднага
преустановил движението на автомобила, изключил приборите за управление и й се
притекъл на помощ. Свид. Ш.му казал да не й се извинява, а да дръпне автомобила
назад, тъй като ходилото и още било притиснато от гумата му. След като
освободил затиснатото й ходило, свид. Ш.се изправила и се запътила до автомобила
на сина си. Подсъдимият също направил обратен завой и паркирал до спрелия л.а."Фолксваген
Голф" с рег.№ ********. Предложил помощта си, но свид. С.Г.Ш. казал, че
сам ще отведе майка си в болница и сам ще се оправи. Подсъдимият се притеснил,
но въпреки това отишъл на работа. Смятал, че жената не е получила сериозни
наранявания.
След като
свид. С.Г.Ш. била прегледана в СО на МБАЛ-АД гр.Хасково било установено, че има
счупване на дясна подбедрица - проксимален край, закрито. Била настанена в
Ортопедично отделение за лечение. Била оперирана, при което било извършено
открито наместване на фрактурата с вътрешна фиксация, тибия и фибула и на
07.06.2019г. била изписана от болницата с подобрение в здравословното й
състояние.
От СО на
МБАЛ-Хасково сигнализирали РУ Хасково за случая.
На место в
МБАЛ-Хасково били изпратени свид. А.О.К.и свид. Т.И.П.- двамата на длъжност
„мл. автоконтрольор" в Сектор „Пътна полиция" при ОД на МВР -
Хасково. След като установили какво се е случило, провели издирвателни мероприятия
във връзка с произшествието и на 14.08.2018г. свид. А.О.К.съставил на обв. С.А.А.
АУАН с бл. № 0668577 за нарушения на чл.25 ал.1 и чл.123 ал.1 т.2
б."а" от ЗДвП. Бил съставен и Констативен протокол за ПТП с
пострадали лица № 61 от 01.06.2018 г. /л. 28/. Освен това и по отношение на
свид. С.Г.Ш. бил съставен АУАН с бл.№ 0668578 също от 14.08.2018г. за нарушения
на чл.113 ал.1 т.1 от ЗДвП.
Видно от
заключението на назначената в хода на производството съдебно-медицинска експертиза
по писмени данни, в следствие на настъпилото произшествие, свид.С.Г.Ш., на 66
години от гр.Хасково, е получила следните увреждания: счупване на дясна
подбедрица, в близкия край, закрито. Описаните увреждания били причинени от
действие на твърд, тъп предмет и можели да се получат при автомобилна травма,
по начина, времето и обстоятелствата, отразени в ДП. Било причинено трайно
затруднение в движението на десния крак по смисъла на чл. 129 от НК, което се
дължи на счупването на костите на подбедрицата.
От
извършената авто-техническа експертиза е установен в детайли механизма на
настъпване на транспортното произшествие. Установено е, че траекторията на
движение на лек автомобил „Пежо 206" с per. № ******** е по
бул."Стефан Стамболов" в посока кръстовището с
бул."България" (посока юг), в дясната (западната) улична лента за
движение на западното еднопосочно платно при маневра за престрояване от дясната
в лявата лента. Установена е и посоката на движение на пешеходката С.Г.Ш. - в
поска от източното еднопосочно платно за движение на бул."Стефан
Стамболов" към западното платно за движение към магазин „Чоки" почти
пепендикулярно на надлъжната ос на платното за движение на бул."Стефан
Стамболов", в посока изток-запад, т.е. от ляво на дясно спрямо посоката на
движение на автомобила. Определено е мястото на удара между лек автомобил „Пежо
206" с per. № ******** и пешеходката С.Г.Ш., а именно на около 2 метра
южно от мерната линия и на около 3,80 метра източно от базовата линия, в
западното платно за движение на булеварда. Установено е още, че скоростта на
движение на лек автомобил „Пежо 206" с per. № ******** е била около 5
км/час, а на пешеходката С.Г.Ш. - 4,2 км/час за жена на възраст от 60 до 70
год. при „бърз ход".
Опасната
зона за спиране на лек автомобил „Пежо 206" с per. № ********, при
скоростта, с която се е движел непосредствено преди произшествието е определена
на 1,51 метра. Възприето е, че произшествието станало на 01.06.2018 г. около
07:20 часа в гр. Хасково на бул. "Стефан Стамболов" до Общинска
полиция пред магазин Чоки".
Лекият
автомобил марка "Пежо", модел 206 с per. № ******** с водач С.А.А. е
бил спрян в дясната /западната/ лента на западното платно за движение. А. след
като е изчакал да се освободи източната лента на западното платно е направил
маневра завой наляво, за да излезе от реда на паркираните автомобили до
магазина и е потеглил със средна вероятна скорост от около 5,0 км/ч, с цел да
се включи в движението в посока кръстовището с бул. "България" /в
посока юг/. В същото време пешеходката С.Г.Ш. със бърз ход със скорост около
4,2 км е пресичала бул. "Стефан Стамболов" от изток на запад в посока
магазин "Чоки". Когато пешеходката е достигнала на около 2,0 м южно
от Мерната линия и на около 3,80 м източно от Базовата линия пръстите на десния
и крак били затиснати от предна лява гума на лек автомобил марка
"Пежо", модел 136 с per. № *********, като водачът му А. в този момент
го е спрял, Пешеходката залитнала и поради затиснатото от гумата на автомобила
ходило, кракът й се е усукал и пешеходката е паднала на пътното платно.
Вследствие усукването на десния крак и падането на пътното платно пешеходката С.Ш.получила
телесни увреждания - счупване на подбедрицата на десния й крак.
Разстоянието, което изминала пешеходката от двойната прекъсната линия на
бул. "Стефан Стамболов" до мястото на прегазване на десния й крак е
около 3,0 м. Определено е времето, за което пешеходката е изминала разстоянието
от мястото на навлизането от източното еднопосочно платно за движение до
мястото на сблъсъка са автомобила на 2,56 сек. Във връзка с определянето на
техническата възможност за предотвратяване на ПТП при създалата се ситуация е
изчислено отстоянието, на което се намира автомобилът в момента на възникване
на опасността в момента, в който пешеходеца е навлязъл в източното еднопосочно
платно за движение при вероятната скорост движението му на 3,56 м.
При
сравняване на опасната зона за спиране на автомобила, изчислена при вероятната
скорост на движение на автомобила непосредствено преди произшествието и
съответното отстояние, на което се е намирал автомобила в момента на възникване
на опасността се получава 3,56 м, от което следва, че водачът на лекия автомобил
лек автомобил „Пежо 206" с peг. № *******.А.А. е имал техническа възможност
да спре автомобила си и да предотврати ПТП с пешеходката С.Г.Ш..
Подсъдимият
С.А.А. е неосъждан и не са вписани данни да е освобождаван от наказателна
отговорност по реда на чл.78а от НК. Подсъдимият има положителни характеристични
данни, а видно от справка за нарушител/водач на Сектор „Пътна полиция" при
ОД на МВР - Хасково, притежава свидетелство за управление на МПС с № *********,
за категории „В", „М", „АМ", издадено на 19.11.2010 г., със срок
на валидност до 19.11.2020 г. Като водач на автомобил, подсъдимият не е бил
санкциониран за нарушения на ЗДвП.
При така установената фактическа обстановка
съдът намира от правна страна следното :
Подсъдимият С.А.А. ЕГН ********** от с.Боян
Ботево е осъществил от обективна и субективна страна престъпния състав на чл.343 ал.1 б.”б”, предл.2-ро,
вр.чл.342 ал.1 от НК, като на 01.06.2018г. в гр.Хасково, при управление на
моторно превозно средство - лек автомобил „Пежо 206" с peг.№ *********, нарушил
правилата за движение по пътищата – а именно - чл.25 ал.1 от Закона за движение
по пътищата и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на С.Г.Ш. от
гр.Хасково, изразяваща се в трайно затруднение в движението на десния крак, което
се дължи на счупването на костите на подбедрицата.
От
субективна страна престъплението е извършено непредпазливо – при условията на
груба небрежност. Подсъдимият не е предвиждал, че нарушавайки правилата за
движение по пътищата и предприемайки маневра да излезе от реда на паркираните
превозни средства, движейки се с ниска скорост, ще се стигне до сблъсък с
пешеходец, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди, тъй като преди да започне
маневрата, е следвало да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в
движението, които се движат пред него или минават покрай него и да съобрази
поведението си с тяхното.
Подсъдимият
не е осъждан. Правоспособен водач е. Не е бил употребил алкохол преди
настъпване на ПТП. Не е освобождаван по реда на чл.78а от НК. С престъплението
не са причинени невъзстановени съставомерни имуществени вреди.
Налице са предпоставките за приложение на чл.78а от НК и
освобождаване на С.А.А.
от наказателна отговорност с налагане на административно наказание „глоба”.
В тази
връзка съдът определи наказанието на подсъдимия по следния начин :
При индивидуализацията на наказанието
съдът прецени съотношението между смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства.
Като смекчаващи вината обстоятелства съдът прие пълните самопризнания за
случилото се, добрите характеристични данни, липсата на регистрации за други
нарушения по ЗДвП и липсата на криминални регистрации. Отегчаващи вината
обстоятелства в конкретния случай липсват.
Ето защо съдът обсъди наказанието на
подсъдимия при пълен превес на смекчаващите вината обстоятелства и определи
наказанието глоба под средния размер и малко над минималния размер. В този
смисъл съдът намира, че глоба в размер на 1 000 лв. за подсъдимия максимално ще
осъществи целите на генералната и индивидуалната превенции.
Съдът обсъди и възможността, предвидена в нормата на чл.
78а ал.4 от НК за налагане на допълнително наказание–лишаване от право да се
управлява МПС и прие, че това не е необходимо
в конкретния случай в предвид данните за личността на подсъдимия – липсата на
криминални регистрации, липсата на регистрации за други нарушения по ЗДвП.
Мотивиран така съдът постанови решението
си.
Районен съдия: /п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: В.А.