№ 136
гр. Шумен , 05.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, XV-И СЪСТАВ в публично заседание на
трети август, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Пламена К. Недялкова
при участието на секретаря Й. Р. К.
като разгледа докладваното от Пламена К. Недялкова Административно
наказателно дело № 20213630200953 по описа за 2021 година
За да се произнесе взе предвид следното:
Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №58/19.05.2021г. на Директора на РИОСВ,
гр.Шумен, с което на основание чл.83 от ЗАНН и чл.135 ал.1 т.1 предл.3, във вр. с чл.48 ал.1
от ЗУО, във вр. с чл.22 ал.4 от Наредба №1/2014г. за реда и образците, по които се
предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри на „Примекс“ ЕООД с ЕИК *********, гр.Каспичан е наложена имуществена
санкция в размер на 2 000 лева. Жалбоподателят в жалбата моли съда да постанови
решение, с което да отмени наказателното постановление като неправилно и
незаконосъобразно. Не оспорва по същество констатираното нарушение. Счита, че
наказващият орган неоснователно и немотивирано не е приложил чл.28 от ЗАНН, излагайки
доводите си, че се касае за маловажен случай.
Административно-наказващият орган, чрез процесуалния си представител оспорва
жалбата, като моли съда да потвърди наказателното постановление излагайки доводите си за
това.Моли да бъдат присъдени направените разноски за извършен превод.
Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, поради което е процесуално
допустима.
Съдът като провери законосъобразността на атакувания административен акт и
обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите на страните, намери за
установено следното:
На 18.11.2020г. „Примекс“ ЕООД с ЕИК *********, гр.Каспичан извършило внос на
15.076 тона отпадък, представляващ излезли от употреба гуми, получени от „Kargro Banden
BV“, Холандия. За извършваният превоз на отпадъци лицето организиращо превоза от
Холандия - „Kargro Banden BV“, попълнило формуляр – Приложение VII на Регламент /ЕО/
№1013/2006г. подписано в поле 12, с посочена дата на превоза 18.11.2020г.
На 30.12.2020г. служители на РИОСВ – гр.Шумен извършили планова проверка по
документи на „Примекс“ ЕООД, във връзка с изпълнение на задълженията на дружеството
по Закона за управление на отпадъците, за която е изготвен Констативен протокол №ДЯ –
61/30.12.2020г. При проверката било констатирано, че през 2020г. дружеството е извършило
трансграничен внос на 103.133 тона отпадъци от Холандия, като за никой от извършения
внос, вкл. и вноса на 15.076 тона отпадък, представляващ излезли от употреба гуми,
получени от „Kargro Banden BV“, Холандия, дружеството не е представило документи и
информация в РИОСВ – Шумен. В качеството си на получател на отпадъци по Регламент
1
/ЕО/ №1013/2006г. дружеството е следвало да изпрати в РИОСВ – Шумен по електронната
поща, не по – късно от деня на натоварването - 18.11.2020г. , копие на попълнен формуляр -
Приложение VII на Регламент /ЕО/ №1013/2006г. подписано в поле 12.
Предвид направените при проверката констатации, на 22.02.2021г. срещу
„Примекс“ ЕООД бил съставен АУАН № ЦК - 01 за нарушение чл.135 ал.1 т.1 предл.3, във
вр. с чл.22 ал.4 от Наредба №1/2014г. за реда и образците, по които се предоставя
информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, в
присъствието на Д.К., в качеството й на упълномощено лице, на която е и връчен. При
предявяване на акта К. отразила, че няма възражения. В законоустановения срок е
депозирано възражение, в което не се оспорва по същество нарушението, искането е
наказващият орган да приеме, че са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН.
Въз основа на съставения акт и съобразявайки материалите в административно-
наказателната преписка, наказващият орган издал обжалваното НП като е възприел изцяло
констатациите съдържащи се в акта. На основание чл.135 ал.1 т.1 предл.3, във вр. с чл.48
ал.1 от ЗУО, във вр. с чл.22 ал.4 от Наредба №1/2014г. за реда и образците, по които се
предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри на „Примекс“ ЕООД с ЕИК *********, гр.Каспичан е наложена имуществена
санкция в размер на 2 000 лева.
Така установената фактическа обстановка се потвърждава от събраните по делото
писмени и гласни доказателства.
При така установената фактическа обстановка , съдът констатира от правна страна
следното:
В хода на административно – наказателното производство не е допуснато
съществено нарушение на процесуалните правила, което да е довело до накърняване на
правото на защита на санкционираното лице. Актът за установяване на административно
нарушение и наказателното постановление са издадени от оправомощени за това
длъжностни лица, в рамките на определената им компетентност и са били надлежно
предявени и връчени на жалбоподателя. Наказателното постановление е било издадено в
шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН.
Административно-наказателното производство е започнало с редовно съставен акт,
съдържащ всички минимално изискуеми по смисъла на чл.42 от ЗАНН реквизити. Същият е
предявен и връчен на жалбоподателя. В НП също се съдържат всички минимално изискуеми
по силата на чл.57 от ЗАНН реквизити.
Отговорността на дружеството е ангажирана на основание чл.135 ал.1 т.1 предл.3,
във вр. с чл.48 ал.1 от ЗУО, във вр. с чл.22 ал.4 от Наредба №1/2014г. за реда и образците, по
които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на
публични регистри. С разпоредбата на чл. 22, ал. 4 от Наредба № 1/04.06.2014г. се
създава задължение за адресатите на нормата, между които и получателите на отпадъци,
каквото качество има „Примекс“ ЕООД в конкретния случай, да изпращат до РИОСВ по
местоназначение на отпадъците по електронна поща не по-късно от деня на натоварване
копие на попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент /ЕО/ №1013/2006, подписан
в поле 12. Неизпълнение на задължението представлява формално нарушение, фактическият
състав включва установяване на факта на неизпълнение на задължението в посочения срок.
По делото не се оспорва обстоятелството, а и се доказва от събраните доказателства, че
дружеството е осъществило трансграничен внос на отпадъци, които са били натоварени на
18.11.2020г. Безспорно установено е и обстоятелството, че РИОСВ – Шумен не е било
уведомено за това в указания срок – най - късно на 18.11.2020г. Не се установява
дружеството да е изпълнило задължението си и след изтичане на срока.
Административно – наказващият орган правилно е квалифицирал нарушението,
съобразил се е с действителната фактическа обстановка и е приложил съответната
административно-наказателна разпоредба на ЗУО. На жалбоподателят е наложена глоба в
размер на 2 000 лева като наложената санкция е в минимално установения размер.
Наказващият орган не е приложил чл.28 от ЗАНН, което е мотивирал с
обстоятелството, че извършеното нарушение не се отличава от обичайните нарушения от
този вид, който извод съда споделя. В случая не се касае за резултатно, а за формално
деяние. С факта на бездействието на задълженото лице за него възниква и съответната
административно-наказателна отговорност. По делото не се установява да има наличие на
2
обстоятелства, които да сочат за по-ниската степен на обществена опасност на процесното
деяние, в сравнение с обикновените случаи на нарушения от същия вид. Твърдението на
жалбоподателя, че не са налице настъпили вредни последици може да обоснове единствено
извод за налагане на една по-ниска санкция или такава в законоустановения минимум,
каквато в действителност е наложил и административно-наказващият орган. Не без
значение е и обстоятелството, че при извършената проверка контролните органи са
констатирали , че за никой от извършените през 2020г. трансгранични вноса на общо
103.133 тона отпадъци от Холандия, дружеството не е представило документи и
информация в РИОСВ – Шумен, поради което не се касае за инцидентна проява в дейността
на дружеството.
Предвид гореизложеното съдът намира, че в процеса не се доказаха факти и
обстоятелства, които биха обосновали становището на съда за различни констатации от тези
отразени в акта, а оттам и за различни правни изводи от тези на административно
наказващия орган, поради което НП следва да бъде потвърдено като правилно и
законосъбразно.
Предвид изхода на делото искането на наказващият орган за присъждане на
направени разноски по делото за извършен превод в размер на 25 лева е основателно.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №58/19.05.2021г. на Директора на
РИОСВ, гр.Шумен, с което на основание чл.83 от ЗАНН и чл.135 ал.1 т.1 предл.3, във вр. с
чл.48 ал.1 от ЗУО, във вр. с чл.22 ал.4 от Наредба №1/2014г. за реда и образците, по които се
предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични
регистри на „Примекс“ ЕООД с ЕИК *********, гр.Каспичан е наложена имуществена
санкция в размер на 2 000 лева.
ОСЪЖДА Примекс“ ЕООД с ЕИК *********, гр.Каспичан ДА ЗАПЛАТИ НА
РИОСВ, гр.Шумен направени разноски по делото за извършен превод на документи в
размер на 25.00 лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
гр.Шумен на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава 12 от АПК в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
3