Решение по дело №79/2019 на Районен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 юни 2019 г. (в сила от 16 октомври 2019 г.)
Съдия: Доротея Енчева Иванова
Дело: 20193330200079
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 януари 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  

 

Номер 220                           11.06.2019г.                          Град  Разград

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Разградският районен съд                                        наказателен  състав

На  осми  май                                              Година 2019

В публичното заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДОРОТЕЯ ИВАНОВА

Секретар: Даринка Димитрова

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдията Доротея Иванова

административно наказателно дело номер 79 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от М.С.О. ***- 1075- 002010/27.11.2018г. на началник сектор към ОДМВР- Разград, сектор Пътна полиция, с което на основание чл.182, ал.1, т.6 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 700 лв. и лишаване от право да управлява МПС за 3 месеца, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП. В жалбата се сочат доводи за неправилност, незаконосъобразност и съществени процесуални нарушения, тъй като нарушението не е описано с всички  обективни признаци, че той не е управлявал автомобила на посочено място и време, поради което моли да бъде отменено изцяло. При редовност в призоваването не се явява, но в депозираното писмено становище сочи, че оспорва годността на техническото средство, оспорва фактическите обстоятелства, както и автомобила да се е движел в населено място към момента на заснемане.

Въззиваемата страна – ОДМВР- Разград, при редовност в призоваването не се явява представител в с.з. и не заявява становище по жалбата и НП.

Районна прокуратура гр.Разград при редовност в призоваването, не изпраща представител и не заявява становище по жалбата.

Разградският районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Обжалваното НП е издадено въз основа на АУАН бл.№ 448351/01.11.2918г., съставен на жалбоподателя за това, че „на 04.10.2018г. в 15.11часа в с.Побит камък по ул.Трети март до № 11 посока гр.Разград, управлява собствения си л.а.Ауди А6 с рег.№ *** като при ограничение на скоростта за населено място- 50 км/ч, се движи със 103 км/ч, превишавайки разрешената скорост с 53 км/ч. нарушението е установено с АТСС СПУКС ARHCAMSI 11743d2, клип № 13152. Скоростта е намалена с допустимата грешка на технич.средство- 3%. Попълнена декларация по чл.188 от ЗДвП, с което виновно е нарушил чл.21, ал.1 от ЗДвП“. Актът е връчен на нарушителя на 14.11.2019г.

Обстоятелствата по акта са отразени и в обжалваното НП, поради което на О. на основание чл.182, ал.1, т.6 от ЗДвП са му наложени глоба в размер на 700 лв. и лишаване от право да управлява МПС за 3 месеца, за нарушението на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

Към декларация по чл.188 от ЗДвП от 19.102.108г. от жалбоподателя М.О., че на дата 0410.2018г. автомобилът е бил управляван от него, покана, копи от свидетелство за управление, писма, справка картон на водача, заповеди за определяне на компетентни лица, длъжностна характеристика. Допълнително са изискани и представени протокол от проверка № 15-С-ИСИ/13.06.2018г., 4 бр. снимки от клип на техн.средство.

По делото е разпитан актосъставителят Д.Б., която по същество потвърждава обстоятелствата по акта, като уточнява, че техническото средство е стационарно, но се транспортира и настройва, след което се оставя да работи само. Служителят настройва параметрите за разстояние, скорост, изписва се локацията и тогава служителят включва средството и няма никакъв достъп до него. Касае се за новите стационарно преносими уреди за контрол на скоростта- СПУКС, където абсолютно точно може да се определи нарушителя, независимо дали има два или три автомобила. След като се монтира устройството, то работи с акумулатор не повече от 4 часа, и се прибира, а снимките се изпращат по мобилна мрежа автоматично. Свидетелката уточнява, че вижда снимките на монитора на компютъра няколко минути след заснемането. След получаване на снимките ги отсява- отделя тези, за които по закон е предвидено съставянето на АУАН, а именно когато е предвидено наказание лишаване от права, тъй като за останалите се издава електронен фиш.

Въз основа на така изложените фактически обстоятелства, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е допустима, като подадена в срока от надлежна страна срещу подлежащ на обжалване акт, а разгледана по същество се явява неоснователна и недоказана.

Нарушението е установено със стационарно преносим уред за контрол на скоростта- СПУКС, която техническа система представлява преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникация, което е видно и от приложения протокол от  проверка на Българския институт по метрология. Техническото средство, предполага единствено включване и изключване на мобилното устройство, съобразно изискванията на Наредба № 8121з- 532/12.05.2015г. на Министъра на вътрешните работи.

 Съгласно  чл.189, ал.4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение, при спазване процедурата по чл.186, ал.4 и чл.188 от ЗДвП- изпращане на покана и попълване на декларация.

С изменението на ЗДвП - ДВ бр. 19 от 2015 г., е дадена легална дефиниция на понятието "Автоматизирани технически средства и системи". Съгласно т.65 от §6 от ДР на ЗДвП "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат както стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, така и мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. С приемането на новата Наредба № 8121з- 532/12.05.2015г. на Министъра на вътрешните работи уредите, попадащи в обхвата на дефиницията, могат да се установяват нарушения, респ. може да се ангажира отговорността посредством електронен фиш. Изключенията за нарушения, установени и заснети с АТСС визирани в чл. 189, ал.4 от ЗДвП касаят единствено нарушения, за които се предвижда наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки /в този случай не се издава ЕФ, а по общите правила следва да бъде издаден АУАН/.

Цитираното стационарно средство, с което в случая е установено и заснето нарушението на жалбоподателя отговаря на изискванията на чл.189, ал.4 от ЗДвП и на тези в специалната Наредба № 8121з- 532/12.05.2015г. на Министъра на вътрешните работи- установяването на административното нарушение е осъществено автоматично от съответната система, без намесата на човешки фактор,  при това при наличието на специално обозначение за това.  Същото е технически изправно и годно, поради което нарушението е установено по несъмнен начин от обективна страна.

От приложената към преписката декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП от собственика на автомобила става ясно, че на процесната дата същият е управляван от жалбоподателя. Ето защо следва да се приеме, че именно той е извършил нарушението, визирано в ЕФ.

Нарушението е установено по несъмнен начин както от обективна, така и от субективна страна, тъй като на инкриминираната дата водачът О. се е движил в населено място, където максимално разрешената скорост на движение е 50 км/ч, над тази скорост, а именно с 103 км/ч, което е нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, като превишаването е с 53 км/ч. Разпоредбата на чл.182, ал.1, т.6 от ЗДвП в този случай предвижда наказание глоба в размер на 700лв. и лишаване от право да управлява МПС за 3 месеца.

Нарушението е индивидуализирано точно, ясно и с всички необходими елементи от обективна страна, като са издадени и съответни АУАН и НП при спазване на предвидената процедура. Наложените наказания са в размер на предвидените в чл.182, ал.1, т.6 от ЗДвП и няма възможност за тяхното изменяване, поради което се явяват справедливи и съответни.    

Ето защо и по изложените съображения, съдът намира, че атакуваният електронен фиш следва да бъде потврърден като законосъобразен.     

Воден от гореизложеното, съдът

 

Р      Е      Ш     И      :

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № 18- 1075- 002010/27.11.2018г. на началник сектор към ОДМВР- Разград, сектор Пътна полиция, с което на основание чл.182, ал.1, т.6 от ЗДвП на М.С.О. *** са наложени глоба в размер на 700 лв. и лишаване от право да управлява МПС за 3 месеца, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Разградски административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Районен съдия: