Решение по дело №2149/2008 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 269
Дата: 23 февруари 2009 г.
Съдия: Гергана Димитрова Стоянова
Дело: 20087050702149
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 август 2008 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№……………..   2009 година,

 

гр.ВАРНА

 

В   И  М  Е  Т  О   Н  А   Н  А  Р  О Д  А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Варна, ТРЕТО отделение, ХХХІІ-ри състав :

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

   Г.С.

 

В съдебно заседание, проведено на 21.01.2009 г.при участието на секретаря Д.Д.  изслуша докладваното от председателя  административно дело № 2149/2008 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващи от АПК.

Образувано е жалба на В.Г.В. и Н.Т.В. *** чрез адв. К. срещу отказ  за извършване на административна услугазаверка на молба декларация за обстоятелствена проверка по реда на чл. 587 от ГПК , издаден от кмета на община Варна и обективиран в писмо изх..№ ЗАО  24436/11.07.2008г.

В жалбата си оспорващите изразяват общо недоволство от постановения административен акт, като излагат доводи за незаконосъобразност и необоснованост. Твърдят, че  изложените от административния орган аргументи не са мотив за отказ да бъде заверена представената молба декларация.

Относно характера на имота, за който е поискана административната услуга посочват, че се касае  за дворно място с жилищна постройка, владението на което никога не е отнеман и което  никога не е представлявало земеделска земя.

Посочва още, че в хода на административното производство, образувано по предходни негови молби  от 19.08.2004 г. след проведено съдебно производство пред ВОС,  съдът   връща преписката на кмета на община Варна за произнасяне по същество, а вместо това административният орган е съставил Акт за общинска собственост за процесния имот.

Въз основа на изложеното формира петитум с който иска от съда да постанови решение, с което да отмени отказа и съставения АОС, като задължи административният орган да издаде искания удостоверителен документ.

Ответникът редовно уведомен не се явява в открито съдебно заседание не изразява становище по жалбата.

Настоящият съдебен състав, като анализира доказателствата и съобрази доводите на странат с данните по делото, приема следното:

По допустимостта:

Оспореният отказ е издаден на 11.07.2008 г., видно от датата на извеждане от деловодния регистър на община Варна, а жалбата е входирана в същото деловодство  на 17.07.2008 г. Макар да не са представени данни в административната преписка за датата на съобщаване на обжалвания административен акт съдът намира, че жалбата  е  депозирана от надлежна страна и в рамките на законоустановения  срок, предвид на което е допустима. 

Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА

Със заявление № ЗАО 24436/29.05.2008 г., депозирано пред кмета на община Варна оспорващите в настоящото производство чрез представляващия ги адвокат са поискали да бъде заверена представената молба декларация за снабдяване с нотариален акт по обстоятелствена проверка за имот - дворно място  с площ от 1187,4 дка, представляващ УПИ Х-218, кв.46 по плана на с. Константиново, Варненска област  с построени в него жилищна сграда и стопански постройки.

Ведно с представената молба декларация е поискано и удостоверяване на обстоятелствата дали  посочения имот е или не е общинска или държавна собственост.

С оспорения административен акт, обективиран в писмо  изх..№ ЗАО 244436/11.07.2008г. кметът на община Варна е отказал да извърши административна услугазаверка на подадена от оспорващия молба декларация за удостоверяване на конкретно посочени обстоятелства във връзка с нотариално производство за установяване право на собственост върху подробно описания имот УПИ Х-218, кв.46 по РП на с. Константиново, одобрен със Заповед № 1707/03.04.1974 г., мотивирайки отказа  си със съставянето на    АОС № 3924/21.08.2006 г.

Производството, образувано по заявлението на В.Г.В.  е такова по извършване на административна услуга  по смисъла на §1, т.2 от ДР на ЗА.

Поисканата услуга е един от елементите на охранителното производство по чл. 587 от ГПК, в резултат на което чрез обстоятелствена проверка с констативен нотариален акт се призната придобиването на правото на собственост по давност върху недвижим имот.

Заявителят следва да установи наличието на правните и фактически основания за извършване на исканата административна услуга и според приетите по делото доказателства го е сторил.

Видно от  отразеното в представената на л.40 от делото скица № 323/13.10.2008 г. идентична по съдържание със скица №347/10.12.2007 г (л.19) и придружаващото я заверено копие на разписен лист към РП  на с. Константиново, одобрен със Заповед № 1707/1974 г.(л. 41) процесният имот - предмет на искането за заверка на молба декларация е вписан на наследниците на В. В.Й.

Представеното удостоверение  № АО-02/052/05.02.2008 г. (л.21) посочва кръга на наследниците на В. В. Й., починал на 28.08.1981 г., като един от тях  е и заявителят за извършване на административната услуга В.Г.В. – оспорващ в настоящото съдебно производство.

По представения от ответника АОС № 3924/21.08.2006 г. процесният имот е индивидуализиран и описан със същите идентификационни белези, посочени в молбата-декларация  от оспорващия. Едновременно с горното в графа 9  на акта се сочи, че за същия имот няма по- рано съставени актове, а в графа 13-та е отбелязано, че в имота има построена жилищна сграда.

Вещото лице по назначената  СТЕ, което съдът кредитира изцяло  като обективно и компетентно извършена дава заключение за пълна идентичност на имота, описан от оспорващите в молбата декларация, с този – отразен в АОС № 3924/21.08.2006 г., като конкретизира при разпита в открито съдебно заседание че   застрояването в него представлява едноетажна къща, построена между 1950-1960 год., която е съществувала още преди изготвянето на РП от 1974 г. В АОС застроеното е описано без детайли.

Съдът намира за уместно да отбележи, че производството по издаване на оспорения отказ, инициирано по заявлението на оспорващите  с вх.№ ЗАО 24436/29.05.2008 г. не е първо по ред – административният орган е бил сезиран с предходно  идентично искане  с рег. № АУ-29504/28.05.2004 г.

Във връзка с постановен по него отказ и депозирана жалба № РД-4-94-В/165/19.08.2004 г. съобразно определението на ВОС кметът на оБщина Варна е следвало да се произнесе по същество. Вместо изпълнение на указаното от съда междувременно за процесния имот е изготвен АОС и то при ясна ориентация на административния орган за статута на собствеността върху него. Разпоредбата на § 42 от ПЗР на ЗИД на ЗОС предвижда застроените и незастроени парцели и имоти  - частна държавна собственост, отредени за жилищно строителство и за обществени и благоустройствени мероприятия, съгласно предвижданията на действащите към датата на влизане в сила на този закон  подробни градоустройствени планове, преминават в собственост на общините. По делото обаче не бяха установени данни  има ли такова отреждане с ПГП, нито такива,сочещи на проведена процедура по отчуждаване на процесния имот, или част от него.  Ответникът не е ангажирал относимите  доказателства в тази насока.

След като обосновава отказа си на това основание административният орган би следвало да ангажира и доказателства в негова подкрепа, те.е такива, според които процесният имот ex lege, по силата на конкретна норма  е общинска собственост.

Освен това и не на последно място чл. 36 ал.1 от АПК изрично вменява задължение на административния  орган служебно да издири и събере всички доказателства, необходими за пълното изясняване на онези факти и обстоятелства от значение за  случая.

На фона на тази фактическа обстановка съдът счита, че дори и съставен на посоченото основание АОС има чисто декларативно, но не и конститутивно действие. В контекста на чл. 21 от АПК обаче същия не подлежи на самостоятелен съдебен контрол от настоящия съд, поради което и съдът не следва да се произнася с диспозитив в тази част на петитума.

Съобразно с горното административният орган е следвало да удостовери дали имотът е актуван като общинска собственост, записан ли имотът на общината като собственик и на какво основание, а не да извършва преценка относно наличието на предпоставките за придобиването му по давност.

Компетентен орган да извърши обстоятелствената проверка за това дали молителят е придобил собствеността върху имота чрез давностно владение е  нотариусът. В хода на образуваното пред него охранително производство след събиране на доказателства само той може да издаде мотивирано постановление, с което да признае или не правото на собственост. Администрацията не разполага с такива правомощия.

Извън компетентността и на съда в това производство е да преценява наличието или липсата на предпоставките  за придобиване по давност на имота, за който е поискано извършването на административната услуга – удостоверяване на факт с правно значение.

С оглед констатираното настоящият съдебен състав намира, че отказът на Кмета на община Варна  да извърши административна услугазаверка на подадена от оспорващите молба декларация за удостоверяване на конкретно посочени обстоятелства във връзка с нотариално производство по реда на чл. 587 от ГПК за установяване право на собственост върху недвижим имот -  дворно място  с площ от 1187,4 дка, представляващ УПИ Х-218, кв.46 по плана на с. Константиново, Варненска област  с построени в него жилищна сграда и стопански постройки, обективиран в писмо № ЗАО  24436/11.07.2008г. за незаконосъобразен,  поради което следва да бъде отменен, а преписката  - върната на административния орган  с указания за извършване на исканата административна услуга.

Предвид горното и на основание чл.173, ал.3 и чл. 174 от АПК съдът

 

 

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ   отказа на Кмета на община Варна  за извършване на административна услугазаверка на молба декларация за обстоятелствена проверка по реда на чл. 587 от ГПК , обективиран в писмо изх..№ ЗАО  24436/11.07.2008г.

 

ВРЪЩА преписката на административния орган за извършване на исканата административна услугазаверяване на молба декларация и удостоверяване на посочените в нея обстоятелства.

ОПРЕДЕЛЯ  ЧЕТИРИНАДЕСЕТ  ДНЕВЕН срок за извършването на административната услуга, считано от датата на влизане  в сила на решението.

Решението подлежи на обжалване  в 14 дневен срок от датата на съобщаването му пред ВАС  

 

 

 

                                               

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

   Г.С.