Решение по дело №53/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 май 2019 г. (в сила от 30 декември 2019 г.)
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20197240700053
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 януари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  194

 

гр.Стара Загора, 16.05.2019 год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

 

Старозагорският административен съд  в публичното  заседание    

на         тринадесети май

през      две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                 Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                                                                 Членове:           

при секретаря   Албена Ангелова

и в присъствието на прокурора                    ,                                                          като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело   53  по описа  за 2019  год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

 

          Производството е с правно основание чл.1xx и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/ във връзка с чл.4, ал.1 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/ и чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с §2 от ДР на ДОПК.

 

Образувано е по жалба от ЕТ „В.М.“ със седалище и адрес на управление от гр. Стара Загора, кв. „Железник“, ул. „Загорка“, № 31, вх. „0“, ап.13, уточнена с молба вх.№ 983/ 25.02.2019г,  против Акт за установяване на задължение по декларация /АУЗД/ № 63260/ 13.09.2018г., издаден от ст. инспектор в отдел „Местни данъци и такси“ при Община Стара Загора, потвърден с Решение № 63260/ 29.11.2018г на Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Стара Загора.

В жалбата са изложени оплаквания срещу оспорения АУЗД, които се свеждат до съображения за издаването му при допуснати нарушения на материалния и на процесуалния закон. Жалбоподателят поддържа, че определянето на размерите на определения данък върху недвижимите имоти /ДНИ/ и такса битови отпадъци /ТБО/ не почива на реална основа, както и че не е съобразено с разпоредбите на чл.60, ал.1 от Конституцията на РБ и чл.66 от ЗМДТ. Счита ДНИ за определен с неясни параметри в нарушение на законодателството, а по отношение на ТБО намира за неясно защо не е „разбита по пера“. Направено е искане начислените й местни данъци и такси да се съобразят със законодателството. В представено писмено становище по делото вх.№ 1263/12.03.2019г моли задълженията към общината да бъдат отчетени като на физическо лице.

 

Ответникът по жалбата – Директор на Дирекция „Местни приходи" при Община Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото старши експерт С., оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, съображенията, изложени в мотивите на Решение № 63260/ 29.11.2018г на Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Стара Загора. Моли съда да отхвърли жалбата срещу обжалвания АУЗД и да присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв.

 

От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът установи следната фактическа обстановка:

 

С декларация по чл.14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти вх. № 6372/ 25.06.2010г. /л.25-28/ жалбоподателят в настоящото производство ЕТ „В.М.“***, е декларирал придобит с констативен нотариален акт №86, том ІІІ, рег.№6276, дело № 327 от 19.12.2002г. /л.29/ недвижим имот – комплексен обект IV-1 - площ IV114-стопанска дейност в т.и услуги по договор за отстъпено право на строеж, представляващ обект за стопанска дейност-търговски обект – буква Г, съгласно удостоверение за данъчна оценка и утвърден на 26.04.1993г от Община Стара Загора архитектурен проект, находящ се в гр.Стара Загора, ж.к.“Железник“, ул.“Пионерска“ № 4 на партерния етаж на комплексен обект към блок V-12, със застроена площ 30 кв.м. В нотариалния акт е посочена данъчна оценка на имота в размер на 7775.50лв. За този имот е подадена и декларация по чл.17, ал.1 от ЗМДТ за дължимия данък върху недвижимите имоти вх.№ 29/ 24.01.2003г с посочена отчетна стойност 7 775.50лв / л.392-395/.

 

След извършена проверка по чл.107, ал.3 от ДОПК от орган по приходите при Община Стара Загора, е издаден АУЗД № 63260 от 13.09.2018 г. от старши  инспектор в отдел „Местни данъци и такси“ при Община Стара Загора /л.22/, с който по отношение на  ЕТ „В.М.“ са установени задължения за ДНИ и ТБО относно посочения по-горе недвижим имот, заедно с лихвите за забава към 13.09.20018г.: ТБО за 2015г в размер на 187.36лв главница и лихва в размер на 57.66лв; ДНИ за 2015г. в размер на 77.62лв. главница и лихва в размер на 23.89лв; ТБО за 2016г в размер на 177.03лв. главница и лихва в размер на 36.52лв; ДНИ за 2016г. в размер на 73.34лв. главница и лихва в размер на 15.13лв.; ТБО за 2017г в размер на 176.07лв главница и лихва в размер на 18.46лв; ДНИ за 2017г. в размер на 72.94лв. главница и лихва в размер на 7.65 лв.;

 

АУЗД № № 63260 от 13.09.2018 г е връчен на ЕТ „В.М.“ на 08.10.2018г., съгласно представената по делото обратна разписка - известие за доставяне /л.23/. В нормативно установения срок по чл.107, ал.4 от ДОПК е обжалван по административен ред пред Директор на Дирекция „Местни приходи" при Община Стара Загора с жалба вх.№ 10-84-78/ 22.10.2018г /л.21/. Основното искане е да бъде спазен чл.67 от ЗМДТ и дължимите местни ДНИ и ТБО да бъдат преизчислени като на физическо лице. АУЗД е потвърден изцяло с Решение № 63260/ 29.11.2018г на Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Стара Загора, в което са изложени подробни мотиви по оплакванията на жалбоподателя, включително е направено изчисление за 2015г, 2016г и 2017г и е посочен поотделно размерът на задължението за всяка една от услугите, за които се дължи ТБО - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване.

 

По делото са представени и приети като доказателства във връзка с реалното предоставане на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване Заверено копие на Договор №1204/03.06.2013 г. за сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане на чистотата на местата за обществено ползване в Община Стара Загора, ведно е приложенията към него- Приложения А, Б; Образци А, Б, В, Г, Д и Е; Заверено копие на Договор №1983/29.08.2016 г. за събиране и транспортиране на неопасни отпадъци от населените места на Община Стара Загора до Регионален център за управление на отпадъците-с.Ракитница, до депо „Мандра баир“ или други съоръжения за третиране на отпадъци на територията на община Стара Загора, зимно и лятно почистване и поддържане на територии за обществено ползване, разделно събиране и транспортиране на биоразградими отпадъци от зелени площи, паркове, градини, домакинства до компостираща инсталация на територията на Община Стара Загора.; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 01.2015 г.- І част, II част и III част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 02.2015 г.- Ічаст, II част и III част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 03.2015 г.- І част, II част и III част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 04.2015 г.- І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 05.2015 г.- І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 06.2015 г. - І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 07.2015 г.- І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 08.2015 г.- І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 09.2015 г.- I част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 10.2015 г.- I част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 11.2015 г.- I част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 12.2015 г.-І част, II част и III част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 01.2016 г.- I част, II част и III част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 02.2016 г.- І част, II част и III част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 03.2016 г. - І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 04.2016 г.- І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 05.2016 г. - І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 06.2016 г. - І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 07.2016 г. - I част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 08.2016 г. /от 01.08.до 28.08.2016 г. - I част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за периода 29.08.2016 г. - 30.09.2016 г. - І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 01.10.2016 г. - 31.10.2016 г. – І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 11.2016 г.- І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 12.2016 г. - І част, II част и III част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 01.2017 г. - І част, II част и III част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 02.2017 г. - І част, II част и III част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 03.2017 г. - І част, II част и III част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 04.2017г. - І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 05.2017 г.- І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 06.2017 г. - I част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 07.2017 г.- I част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 08.2017 г. - I част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 09.2017 г.- І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 10.2017 г. - І част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи па заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 11.2017 г. - I част и II част; Заверено копие на Акт за установяване на извършените и подлежащи на заплащане видове работи в Община Стара Загора за месец 12.2017 г. - І част, II част и III част; Заверено копие на Разрешение за поставяне №13/13.06.2013 г.; Заверено копие на Протокол №23/12.06.2013г. от заседание на ЕСУТ; Заверено копие на Схема за разполагане на съдове за събиране на отпадъци на гр. Стара Загора; Заверено копие на Обяснителна записка; Заверено копие на Предписание №187/12.03.2013г. на РИОСВ-Стара Загора; Заверено копие на Акт за общинска собственост №00571/04.10.1999г. ведно със скица; Заверено копие на Акт за публична общинска собственост №17328/02.10.2017 г. ведно със скица - 2 бр.; Заверено копие на Акт за общинска собственост №00573/04.10.1999 г. ведно със скица; Заверено копие на Разрешение за ползване №СТ-05-1319/19.08.2016 г. от ДНСК; Копие на Разпечатка на картографски данни от Google Maps- 1 стр.; Заверено копие на Заповед №10-00-2445/29.10.2014 г.; Заверено копие на Заповед №10-00-2392/30.10.2015 г.; Заверено копие на Заповед №10-00-2322/31.10.2016 г.; Заверено копие на Решение №627/19.05.1999 г. за преименуване на улица в кв. Железник по Протокол №51/19.05.1999г.; Заверено копие на Решение №1xx2/27.11.2014 г. на Общински съвет Стара Загора по Протокол №38/27.11.2014г. ведно с План-сметка – 2 бр.; Заверено копие на Решение №65 по Протокол №5/17.12.2015 г. на Общински съвет Стара Загора ведно с План-сметка-2бр.; Заверено копие на  Решение №664 по Протокол №17/22.12.2016 г. на Общински съвет Стара Загора ведно с План-сметка – 2 бр.

 

По отношение установяване размерите на начислените ДНИ и ТБО са представени Заверено копие на Решение №945 по Протокол №26/31.10.2013 г. на Общински съвет Стара Загора; Заверено копие на Решение №107 по Протокол №7/29.03.2012 г. на Общински съвет Стара Загора; Заверено копие на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Стара Загора; Заверено копие на Решение №695 по Протокол №21/16.05.2013 г. на Общински съвет Стара Загора; Копие на Наредба за допълнение и изменение на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Стара Загора, приета с Решение №107/29.03.2012г.; Копие на Решение №1352 по Протокол №34/19.06.2014 г. на Общински съвет Стара Загора; Копие на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Стара Загора, доп. с Решение №1068/16.12.2013г; Копие на Решение №658 по Протокол №17/22.12.2016 г. на Общински съвет Стара Загора; Заверено копие на Решение №1263 по Протокол №27/30.11.2017 г. на Общински съвет Стара Загора; Заверено копие на Решение №57 по Протокол №7/21.02.2008 г. на Общински съвет Стара Загора;  Копие на Наредба за определянето и администрирането на местните данъци на територията на Община Стара Загора; Заверено копие на Решение №1036 по Протокол №49/21.12.2010 г. на Общински съвет Стара Загора; Заверено копие на Решение №9xx по Протокол №26/31.10.2013 г. на Общински съвет Стара Загора; Копие на Решение №2057 по Протокол №40/31.01.2019 г. на Общински съвет Стара Загора.

 

По делото е назначена съдебно-счетоводна експертиза, заключението на която е прието без оспорване от страните. От него и от допълнителните обяснения на вещото лице в съдебно заседание се установява, че отчетната стойност на процесния имот за 2015г 2016г и 2017г е 7 775.50лв, а данъчната му оценка възлиза на 53 530.70лв за 2015г, 50 579.20лв за 2016г и 50 304.40лв за 2017г като размерите съвпадат с посочените в Решение № 63260/ 29.11.2018г на Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Стара Загора.

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения акт на основание чл.160, ал.2 от ДОПК, чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, във връзка с §2 от ДР на ДОПК, намира за установено следното от правна страна:

 

          Оспорването, като направено в законово установения срок, от легитимирано лице, за което актът е неблагоприятен, както и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

          Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

          Задължението за ДНИ представлява публично общинско вземане, изрично регламентирано в чл.162, ал.2, т.1 от ДОПК. В разпоредбата на чл.166, ал.1 от ДОПК е предвидено че установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за ДНИ /местен данък по см. на чл.1, ал.1, т.5 от ЗМДТ/ и за ТБО /на основание препращащата норма на чл. 9б ЗМДТ/ приложимият ред е регламентираният такъв в ДОПК, доколкото съгласно чл. 4, ал.1 от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Съгласно чл.4, ал.3 във вр. с ал.4 от ЗМДТ в производството по ал.1 служителите на общинската администрация, определени със заповед на кмета на общината, имат правата и задълженията на органи по приходите, а в ал.5 е предвидено че ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община упражнява правомощия на Териториален директор на НАП.

           Процесният АУЗД № 63260/ 13.09.2018г е издаден от компетентен орган по смисъла на чл.4, ал.3 и ал. 4 от ЗМДТ с оглед представената заповед № РД-25-152/ 23.01.2012г, издадена от Кмета на Община Стара Загора за определяне на служители, изпълняващи правата и задълженията на органи по приходи /л.30/. Видно от заповедта, Д.Г.- издател на оспорения АУЗД, заемащ длъжност старши инспектор в отдел „Местни данъци и такси“ при Община Стара Загора е оправомощен с права и задължения на орган по приходите в производствата по установяване, обезпечаване и събиране на местните данъци и ТБО в общината. Потвърждаващото акта Решение № 63260/ 29.11.2018г. е издадено от Началника на отдел „Местни данъци и такси“ в Община Стара Загора с функции и правомощия на Териториален Директор на НАП по смисъла на чл.4, ал.5 от ЗМДТ, компетентен да разглежда и да се произнася по жалби срещу издадени АУЗД, съгласно чл.107, ал.4 от ДОПК във вр. с чл. 4, ал.1 от ЗМДТ. 

          Оспореният АУЗД е в предписаната от закона писмена форма, съдържа фактически и правни основания за издаването му. Не се установявят съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да обуславят отмяна на акта на това основание. Действително, в него дължимата ТБО е определена като сума в общ размер за всяка календарна година без поотделно да е посочен размер на всяка услугите за съответната година. Но доколкото в потвърждаващото АУЗД Решение № 63260/ 29.11.2018г Началника на отдел „Местни данъци и такси“ в Община Стара Загора този пропуск е преодолян чрез изрично посочване на ставката и размера на всеки компонент от услугата по сметосъбиране и сметоизвозване, както и че направените изчисления сочат съвпадение на определените задължения между АУЗД и Решение № 63260/ 29.11.2018г, допуснатото нарушение следва да се приеме за несъществено.

          Съгласно чл. 10 от ЗМДТ с данък върху недвижимите имоти/ДНИ/ се облагат разположените на територията на страната сгради и поземлени имоти в строителните граници на населените места и селищните образувания, като с оглед разпоредбата на чл. 11, ал.1 от ЗМДТ, субекти на това задължение /данъчно задължени лица/ са собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти. Съответно в чл. 62 от ЗМДТ е предвидено, че такса за битови отпадъци /ТБО/ се заплаща за услугите по събиране, извозване и обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места.  По аргумент от разпоредбата на чл. 64, ал.1 във вр. с чл. 11, ал. 1 от ЗМДТ, задължението за заплащане на ТБО е за лицето - собственик на облагаем с данък недвижими имот. Следователно двете задължения имат своето основание и следват от факта на принадлежността на правото на собственост върху съответния недвижим имот,   т.е задълженията възникват и съществуват за лицето-титуляр на правото на собственост върху имота/или вещта.  

 

 

 

В случая от фактическа страна по делото се установява, че ЕТ „В.М.“*** в изпълнение на задълженията си по чл. 14 от ЗМДТ е декларирал притежаван от него недвижим нежилищен имот с търговско предназначение в гр.Стара Загора, ж.к. „Железник“, ул.“Пионерска“ № 4 /преименувана на „Иван Киров Вазов“ с Решение № 627 от Протокол № 51 от заседание на Общински съвет Стара Загора, проведено на 19.05.1999г – л.243/. Имотът е собственост на едноличния търговец за периодите, за които са определени публични задължения за ДНИ и ТБО, следователно именно ЕТ „В.М.“ е данъчнозадълженото лице.

          Едноличният търговец е физическо лице, което има право да осъществява стопанска дейност - чл. xx от Търговския закон. Той има организационно- стопанска обособеност в рамките на създаденото предприятие по смисъла на чл. 15 от Търговския закон. Точно наличието на предприятие /с каквото физическите лица не разполагат/ е дифенциращият критерий, възприет от законодателя при регламентиране на правилата за определяне размера на задълженията по ЗМДТ. „Предприятия“ по смисъла на §1, т.1 от ДР на ЗМДТ са търговците по смисъла на Търговския закон. Правният режим на едноличните търговци се урежда от Търговския закон, следователно при определяне размера на публичните задължения за местни данъци и такси жалбоподателят не може да се  третира като физическо лице.

          Видно от разпоредбата на чл. 22 от ЗМДТ (ред. ДВ, ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 1.01.2011 г.) общинският съвет определя с наредбата по чл. 1, ал. 2 размера на данъка в граници от 0, 1 до 4, 5 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот. В  чл. 21, ал. 1 от ЗМДТ (ред. ДВ, бр. 95 от 2009 г., в сила от 1.01.2011 г.) е регламентирано данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията да е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка съгласно приложение № 2, а за жилищните имоти - данъчната им оценка съгласно приложение № 2. Аналогична е уредбата в Наредбата за определянето и администрирането на местните данъци на територията на Община Стара Загора – чл.16 и чл.19. Предвид качеството на жалбоподателя е приложима нормата на чл.21, ал.1 от ЗМДТ, респективно чл.19 от Наредбата за определянето и администрирането на местните данъци на територията на Община Стара Загора. В случая отчетната стойност на процесния имот се установява от заключението на съдебно-счетоводната експертиза и е в размер на 7775.50лв, а според ответника данъчната оценка възлиза за 2015г на 53530.70лв, за 2016г – 50579.20лв  и за 2017г – 50304.40лв. По делото се установи безспорно от експертното заключение, че оценката е правилно определена. Методиката за изчисляване на данъчна оценка е регламентирана в Приложение № 2 към ЗМДТ и в нея не са въведени различни критерии за физическо лице и предприятие, а в зависимост от това за какви цели се използва имотът – жилищни или търговски. Размерът на данъчната оценка не подлежи на самостоятелно обжалване, поради което е неоснователно оплакването на жалбоподателя, че не му е съобщена

          С оглед на това законосъобразно е използването на данъчната оценка на имота на ЕТ „В.М.“ като основа при начисляване на ДНИ за процесния период. По този начин жалбоподателят на практика е поставен в равностойно положение с физическите лица, понеже за тях ЗМДТ и Наредбата предвиждат данъчна основа да бъде данъчната оценка, което означава, че начислените му задължения за ДНИ биха били такива и ако беше третиран от приходната общинска администрация като физическо лице. 

          Съгласно чл.17. /изм. - Решение № 347 от 29.01.2009 г.; изм. – Решение № 9xx от 31.10.2013 г., в сила от 01.01.2014 г./от  Наредбата за определянето и администрирането на местните данъци на територията на Община Стара Загора, ДНИ се определя в размер на 1.45 на хиляда върху данъчната оценка. При съпоставка на данните за данъчна основа и ставка с посочените в АУЗД размери на дължимия ДНИ за 2015г, 2016г и 2017г съдът установи, че задълженията като главници и лихви са правилно определени.

          Декларираният от жалбоподателя имот е облагаем, разположен  в регулационните граници на гр.Стара Загора и спрямо които граници с т.1 от Заповеди №10-00-2445/29.10.2014 г., №10-00-2392/30.10.2015 г и №10-00-2322/31.10.2016 г Кметът на община Стара Загора  на основание чл.63 ал.2 от ЗМДТ е определил за процесните 2015г, 2016г и 2017г, че се следва предоставяне на услугите сметосъбиране, сметоизвозване, обезвреждането в депа на битовите отпадъци и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. Безспорно се установява от събраните по делото и неоспорени писмени доказателства, че услугите по сметосъбиране, сметоизвозване, обезвреждане в депа и поддържане чистотата  на обществени територии, насрещна престация за каквито е ТБО, са реално предоставяни за процесните периоди от Община Стара Загора. По делото не се твърди и не е установено притежавания от жалбоподателя недвижим имот да е бил снабден с индивидуални съдове за събиране и съхраняване на битови отпадъци през процесния период.

          Основата за ТБО се определя от Общинския съвет с наредба по чл.9 от ЗМДТ като в случая за такава е приета данъчната оценка на имота, определена по Приложение № 2 от ЗМДТ, съгласно Решение № 945/ 31.10.2013г на Общински съвет Стара Загора /л.255/, прието на основание чл.66, ал.1 от ЗМДТ в приложимата за процесния период редакция - ДВ бр. 53 от 2012 г., в сила от 13.07.2012 г. В решението се предвижда различна ставка на облагане за гражданите /1.5 на хиляда/ и предприятията /3.50 на хиляда/ и общинската администрация е длъжна да я прилага при изчисляване размера на задълженията за ТБО. При извършена служебна проверка съобразно определените показатели в това решение за всеки компонент от ТБО, се установява, че посочените в АУЗД размери на задълженията за ТБО за 2015г, 2016г и 2017г като главници и лихви са правилно определени. Както се вече се посочи, жалбоподателят е едноличен търговец и като такъв той подлежи на облагане със ставката за предприятия.

          Не може да бъде споделено оплакването, че размерите на задълженията са определени незаконосъобразно, тъй като не са изчислени на реална основа. По делото са представени одобрените от Общински съвет Стара Загора план-сметки за 2015г, 2016г и 2017г, няма данни решенията, с които са приети да са отменени, а съгласно разпоредбата на чл.66, ал.5 от ЗМДТ, одобрената план-сметка за определяне разходите на общините подлежи на проверка от Сметната палата.

          По изложените съображения АУЗД  № 63260/ 13.09.2018г., издаден от ст. инспектор в отдел „Местни данъци и такси“ при Община Стара Загора, потвърден с Решение № 63260/ 29.11.2018г на Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Стара Загора, с който на „ЕТ „В.М.“*** са определени задължения за периода 2015г. 2016г и 2017г за ДНИ И ТБО се явява законосъобразен административен акт. Подадената срещу него жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена изцяло.

            При този изход на спора на Община Стара Загора /юридическото лице, в чиято структура се намира ответният административен орган/ следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв на основание  чл.78, ал.8 от ГПК, вр. с чл.144 от АПК, вр. с чл.25 от Наредбата за заплащането на правната помощ, както и направените разноски за експертиза в размер на 85лв.

            Водим от горните мотиви и на основание чл.160, ал.1 от ДОПК и чл.172, ал.2, предложение първо и четвърто от АПК, Старозагорският административен съд 

              Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „В.М.“ със седалище и адрес на управление от гр. Стара Загора, кв. „Железник“, ул. „Загорка“, № 31, вх. „0“, ап.13,  против Акт за установяване на задължение по декларация № 63260/ 13.09.2018г., издаден от ст. инспектор в отдел „Местни данъци и такси“ при Община Стара Загора, потвърден с Решение № 63260/ 29.11.2018г на Началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Стара Загора, като неоснователна.

ОСЪЖДА ЕТ „В.М.“ със седалище и адрес на управление от гр. Стара Загора, кв. „Железник“, ул. „Загорка“, № 31, вх. „0“, ап.13 ДА ЗАПЛАТИ на Община Стара Загора сумата 185 /сто осемдесет и пет/ лв за направени разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: