Номер 201 Година 2018, 01.02.
Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – Първо отделение, ІІІ състав
на 09.01.2018 година
в публично
заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ КОМСАЛОВА
Секретар: МИГЛЕНА НАЙДЕНОВА
като разгледа
докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ КОМСАЛОВА адм. дело номер 3104 по описа за
2017 година и като обсъди :
Производството е по
чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.172 ал.4 от
Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.
Образувано е по жалба
на М.Я.Л., ЕГН **********,***, подадена чрез пълномощника
адв.И.Р. със съд.адрес ***, против Заповед за налагане на принудителна административна
мярка /ПАМ/ № 17-0329-000195
от 13.10.2017г.
на Началник РУП при ОД на МВР
- Пловдив, РУ Р., с която на основание чл.22 от ЗАНН във вр.
с чл.171 т.2а от ЗДвП на жалбоподателя е наложена
принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС за срок до 1 година, както и
изземване на 2 /два/ броя табели с регистрационен номер ****.
Жалбоподателят счита,
че заповедта е незаконосъобразна, поради издаването й в
противоречие с процесуалния и материалния
закон. Основно се сочат нарушения на административно
производствените правила – липсата на мотиви относно срокът на прилагане на
ПАМ; неосигуряване възможността на лицето да участва в административното
производство и да ангажира доказателства; в случая не е отчетено че оспорващия
е трудово ангажиран, а отделно от това посещава и училище. С оглед
на изложеното жалбоподателят счита обжалваната заповед за незаконосъобразна и моли да бъде отменена, евентуално се настоява да бъде намален срокът на ПАМ – на 6 месеца.
Ответният
административен орган – Началник РУП при ОД на МВР –
Пловдив, РУ Р.,
в съпроводителното писмо при изпращане на административната
преписка в съда, изразява становище за законосъобразност на издадения от него
индивидуален административен акт /л.3/.
Пловдивският
Административен Съд – Първо отделение, трети състав, след като прецени
поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства,
намира за установено следното.
Жалбата против
Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 17-0329-000195
от 13.10.2017г.
на Началник РУП при ОД на МВР – Пловдив,
РУ Р., е подадена в срок и от надлежна страна, имаща
право и интерес от обжалването, поради което e допустима.
Разгледана по
същество, същата е неоснователна по изложените съображения.
От материалите по
административната преписка се установява, че на дата 11.10.2017г. в 13,50 часа
на Л., като водач на собствения си лек автомобил ****, с рег. № ****, управлява
същия след употреба на наркотични вещества, установено с техническо средство
Дрегер Дръг Чек 3 000 с № 19 от регистъра на РУ Р., който е отчел
АМР/Амфетамини/. На място на лицето е издаден и талон за медидичско изследване
№ 0018576, но е отказало да го получи.
В тази връзка е
приложен по делото и Протокол за извършване на проверка за употреба на
наркотични вещества или техни аналози рег. № 329р-9258 от 11.10. 2017г./л.13/,
както и талон за медицинско изследване с фабричен номер 0018576 от
11.10.2017г., върху който Л. собственоръчно е отбелязал „няма да дам кръв,
съгласен съм с показанието на дрегер DRUG CHEK“ за което се е и
подписал /л.16/.
Въз основа на това е съставен
АУАН № 1309 от 11.10.2017г. от мл.автоконтрольор при РУП – Р., за това че Марнит
Я.Л. на 11.10. 2017г. около 13.50 часа в гр.Р., ул.“Г.С.Р.“, управлява
собстения си лек автомобил **** с рег. № **** като извършва следното нарушение:
1. Управлява МПС след употреба на наркотични упойващи вещества, установено с
техниечско средство Дрегер „Дръг Чек 3000“ с № 19 от регистъра на РУ Р., който
очете АМР /амфетамин/. Издаден талон за медицинско изследване № 0018576 -
отказва, което е квалифицирано като нарушения съответно на чл.5 ал.3 т.1
от ЗДвП. Нарушителят е подписал акта с отбелязване „Употребил съм амфетамини
преди 7 дни“.
Въз основа на АУАН е
издаден на обжалвания административен акт, с който на основание чл.22 от ЗАНН
във вр. с чл.171 т.2а от ЗДвП на жалбоподателя, при възприемане и
възпроизвеждате на посочената по-горе фактическа обстановка е наложена принудителна
административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС за срок до една
година, както отнемане на 2/два/ броя табели с регистрационен номер ****.
По делото от страна
на административния орган е депозирана пълната административна преписка по
повод атакувания акт, включително и доказателства за правомощията му да
издава актове от рода на процесните /л.9/. Други доказателства вкл. и от
страна на ответника не са ангажирани.
Оспорващия във връзка
с твърденията си ангажира писмени доказателства – копие от трудо договор №
499/14.09.2017г. /л.6/, видно от който е че Л. е в нает по трудово
правоотношение от ****, като изпълнява длъжността машинен оператор,
производство на пластмасови изделия, кйото трудов договор е за неопределено
време и със срок на изпитване 6 месецав полза на работодателя със срок на
предизвестие 1 месец. Няма данни същият трудов договор да е прекратен.
Представено е и
удостоверение изх. № 50 от 29.11.2017г. /л.23/ видно от което е, че аз учебната
2017/2017г. М.Я.Л. е ученик в 10-ти клас дневна форма на обучение, през
учебната 2017/2018.
Всъщност по така
установените факти по делото не се спори, а и същите са безспорно установени от
представените писмени доказателства.
Съгласно разпоредбата на чл.172
ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл.
171, т. 1, 2,
2а,
4,
т.5,
б."а", т.6 и 7
от ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени
от тях длъжностни лица.
Със Заповед № 317з-391 от 06.02.2017г. на Директора на ОД на МВР – Пловдив е делегирана компетентност на органа, издал оспорената
заповед, поради което и същата се приема за издавена от компетентен орган.
Заповедта е издадена в писмена форма и съдържа
всички законово изискуеми реквизити.
На първо място следва да се посочи, че правното основание за налагане на принудителната административна мярка е чл.171 т.2а от ЗДвП. Съгласно тази разпоредба в релевантната за спора редакция /в приложима към случая редакция след изм. с ДВ бр.77/2017г. в сила от 26.09.2017г., до изм. с ДВ бр.2 от 2018 г., в сила от 3.01.2018 г./ „За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се предриемат следните принудителни административни мерки: …. т.2а прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство, без да притежава съответното свидетелство за управление и/или е с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/ или за употреба на наркотични вещества или техни аналози, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, непритежаващо съответното свидетелство за управление – за срок от 6 месеца до една година“.
Волеизявлението за
прилагането на ПАМ се обективира в заповед, която има характер на индивидуален
административен акт по смисъла на чл.21 ал.1 АПК и се издава по реда на глава
пета, раздел втори от АПК.
Предпоставка за
издаването на заповед с правно основание по различните състави на чл.171 ЗДвП
е извършено от правоспособен водача на МПС съответно на хипотезата на
правната норма административно нарушение, което се установява с акт за
административно нарушение (АУАН), съставен от компетентните длъжностни
лица.
В случая необходимите
предпоставки за налагане на тази ПАМ са: установяването по надлежен ред
управлението на МПС след употреба на накотични вещества или техни аналози, като
съгласно чл.189, ал.2 от ЗДвП АУАН се ползва с доказателствена сила до
доказване на противното, поради което доказателствената тежест за установяване
на фактическа обстановка, различна от тази по АУАН, лежи върху оспорващия
заповедта за прилагане на ПАМ.
Такъв акт е съставен
на Л., като същият му е надлежно връчен. Съдът
констатира че същият е и редовно съставен – от длъжностно лице в кръга на
правомощията му, при подробно описана фактическа
обстановка и при правилна правна квалификация на констатираното релевантно за
настоящия правен спор нарушение на ЗДвП, а именно чл.5 ал.3 т.1 от същия
нормативен акт.
В този смисъл и съдът
намира, че при съставянето на АУАН не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, поради което същият служи като основание за издаване на Заповед
по реда на чл.171 т.2а от ЗДвП за налагане на жалбоподателя на принудителната
административна мярка "прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца до 1 година".
В крайна сметка както
от съставения АУАН, така и от Протокола за извършване на проверка за употреба
на нароктични вещества или техни аналози, както и от собственоръчно стореното
отбелязване в самия АУАН и в издадения талон за медицинско изследване от Л.,
безспорно се установява, че на посочените дата и място оспроващия е
управлявал собостевния си лек автомобил след употребата на наркотични вещества
– амфетамини, което е установено по надлежния за това ред.
Консеквентно на
изложеното следва да се приеме, че ответникът е доказал по несъмнен начин
наличието на условията (управление на МПС след употреба на
наркотични вещества, което е установено по надлежния за това ред), с
възникването на които относимата правна норма в случаи като процесния
свързва настъпването на определени правни последици,
изразяващи се в прекратяване регистрацията на МПС.
Всъщност целта на
тази мярка има превантивен характер - да осуети възможността на дееца да
извърши други противоправни деяния, като тази мярка не съставлява
административно наказание. Именно затова тя се прилага незисимо от реализиране било то на администратино наказателната отговорност
на дееца, било то – на наказателната му такава.
В крайна сметка конкретните цели на процесната принудителна
административна мярка са очертани в мотивите към Закона за изменение на
Закона за движение по пътищата, според които законопроектът е насочен към
въвеждане на мерки за подобряване на пътната обстановка в
страната, ограничаване и намаляване броя на пътнотранспортните произшествия
(ПТП), на загиналите и ранените при пътни инциденти участници в движението.
Промените са съобразени с Националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата на Република България за периода 2011 - 2020 г.,
приета с Решение на № 946 от 22 декември 2011 г. на Министерския съвет. В частност за мярката по чл.
171, т. 2а от ЗДвП, е посочено че регистрационните табели ще бъдат отнемани при прилагане на ПАМ. Тази мярка е
насочена към самия собственик на МПС и отговорността му същото да бъде
управлявано от правоспособен водач, който не е употребил алкохол или друго упойващо средство. Свалянето на
регистрационната табела на МПС има много по-голям ефект в тези случаи.
Предвидената мярка е израз на държавната
политика за ограничаване и преустановяване управлението на МПС след употреба на
алкохол и/или наркотични
вещества и/или без
СУМПС, което е и обществено значима цел с оглед значителния брой жертви и пострадали от т.нар. война на пътя. Мярката
действително е драстична и се характеризира със значителни по тежест неблагоприятни последици, но е приета от законодателя недвусмислено, представлява част от
действащото право, следва да бъде приложена при извършено съответно нарушение по ЗДвП и изпълнена при наличието на всички материално и процесуално правни предпоставки.
Процесната принудителна административна мярка не цели да
санкционира/ накаже нарушителя и/или трети лица, а чрез
неблагоприятни последици за адресата да се постигане правно определен резултат - подобряване на
пътната обстановка в страната, ограничаване и намаляване броя на
пътнотранспортните произшествия (ПТП), на загиналите и ранените при пътни инциденти участници
в движението. Това въздейства върху субекта, е
преценено от законодателят като превенция срещу извършването на определен вид правонарушения.
Крайният резултат от мярката по чл.
171, т.2а от ЗДвП е временно "отнемане" на средството за извършване на нарушението, тъй като макар ППС да
остава под властта на неговия собственик/ собственици, прекратяването на регистрацията,
чрез сваляне на регистрационните табели, препятства
възможността за движението му по пътищата, респ. Възможността да бъде извършено ново и/или повторно
нарушение. Именно
по този начин се постига и възпиращият ефект на мярката.
Що се касае до възражението, че в случая на
лицето не е осигурена възможността да ангажира доказателства, то това е
неоснователно. Нещо повече на същият е издаден талон за медицинско изследване,
като самият Л. е отказал да получи същия и да се подложи на такова, отделно от
това изрично е изразил и съгласието си с показанията на техническото средство,
като е признал употребата на амфетамин. Фактът че същият е учащ се, а и трудово
ангажиран, няма отношение към предпоставките за прилагане на ПАМ.
Действително
ответникът не е поосочил конкретни мотиви относно размер на
мярката, но предвид конкретната
фактическа обстановка – безспорно установената реба на наркотични вещества и то
от учащ се /макар и пълнолетен/, което обосновава и извода, че същият
управлява МПС вкл. и в близост до учебното заведение и по време на учебния
процес, с което застрашава живота и здравето на съучениците си, безкритичността
към собственото си поведение, максималният размер на мярката е напълно обоснован. Фактът че същият е трудово ангажиран не може
да обоснове друг извод, още повече е предвид и извършваната трудова дейност
използването на МПС не е абсолютно необходимо за целта.
Предвид изложените
правни изводи настоящият състав на Административен съд – Пловдив намира, че
жалбата е неоснователна, съответно издадената Заповед
за законосъобразна, поради което и жалбата следва да бъде отхвърлена.
От ответникът не е заявена претенция за разноски, такива не се и установиха.
Водим от горното,
съдът:
Р Е
Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Я.Л., ЕГН **********,***, подадена чрез адв.И.Р. със
съд.адрес ***,
против Заповед за налагане на принудителна административна
мярка № 17-0329-000195
от 13.10.2017г.
на Началник РУП при ОД на МВР - Пловдив, РУ Р., като НЕОСНОВАТЕЛНА.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаването
на съобщение от страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: /п/