Решение по дело №116/2019 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 90
Дата: 3 юли 2019 г. (в сила от 1 ноември 2019 г.)
Съдия: Минчо Танев Танев
Дело: 20192180200116
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№:                                      03.07.2019 год.                           Град Царево

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Царевският районен съд,                                             наказателен състав

На пети юни                                        две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание, в следния състав:         Председател: Минчо Танев

Секретар: Нели Стоянова

 

като разгледа докладваното от съдия Минчо Танев

НАХД № 116 по описа на съда за 2019 год. за да се произнесе, взе пред вид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от „Атлиман 2“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к. “Лозенец“, ул. “Кр. Попов“ № 59, вх. Б, ет. 3, ап. 16, срещу Наказателно постановление (НП) № 7011/ 12.03.2019 г. издадено от Зам. министъра на културата, с което за нарушение на чл. 97, ал. 1, т. 5, пр. 3 от ЗАПСП, на „Атлиман 2“ ЕООД с ЕИК *********, е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2500 лева, на основание чл. 98в, ал. 1 от ЗАПСП.

С жалбата се твърди, че атакуваното постановление е незаконосъобразно и неправилно, при условията на евентуалност – че са налице основанията за приложението на чл. 28 от ЗАНН, поради което се моли за отмяна на наказателното постановление.

В съдебно заседание за дружеството, редовно уведомен, се явява надлежно упълномощен процесуален представител–адв. С., който поддържа жалбата и моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло.

За ответната страна– Министерството на културата, редовно уведомена,  се явява надлежно упълномощен процесуален представител–ю.к. Т., който моли наказателното постановление да бъде потвърдено кат о правилно и законосъобразно.

Въз основа на събраните доказателства, съдът установи от фактическа страна следното:

На 06.08.2018 г. св. Ч. П. и св. Б. Д., двамата служители в Министерството на културата, извършили проверка в ретро клуб „The White“, находящ се в гр. Приморско, Южен плаж и стопанисван от „Атлиман 2“ ЕООД, при която установили, че  обектът разполага със 300 места за посетители, е отворен е за посетители и се озвучава от колони, свързани към усилвател с компютър на DJ-пулт с плейлиста, като в момента на проверката звучало произведението „Falling for you“ - в изпълнение на Teenage Mutants. До приключване на проверката не са били представени на проверяващите договори с авторите на изпълняваните чрез запис произведения, нито с организации за колективно управление на авторски права, които да ги представляват, въз основа на които дружеството да е придобило правото за тяхното публично изпълнение чрез запис в обекта на проверката.

Констатациите от извършената проверка са обективирани в Констативен протокол /КП/ № 7011/06.08.2018 г. с който управителят на дружеството е бил поканен да се яви в сградата на Министерство на културата, дирекция „Авторско право и сродните му права“ на 30.08.2018 г. от 14:00 до 16:00 часа и да представи договори с авторите или съответната организация за колективно управление на авторски права.

В последствие, при извършената проверка се установило, че жалбоподателя не е имал скучен договор с дружеството „Профон“ за публично изпълнение към датата на проверката.

Във основа на така установеното, на 18.09.2018 г. св. Д.Н.Д., на длъжност държавен експерт в ДАПСП към МК, съставила против „Атлиман 2“ ЕООД АУАН № 7011/ 18.09.2018 г. за това, че използва на 06.08.2018 г. чрез публично изпълнение на запис звукозапис Teenage Mutants- Falling for you, в нарушение на разпоредбите на ЗАПСП, без необходимото по закон съгласие на продуцентите, като по този начин е осъществило състава на административно нарушение по чл. 97, ал. 1, т. 5, пр. 3 от ЗАПСП .

Препис от АУАН  е връчен на упълномощено от управителя на дружеството, стопанисващо обекта, лице на 26.10.2018 г. като липсват данни обаче същото да е било поканено за съставянето на АУАН.

Въз основа на така съставения АУАН и събраните по административно-наказателната преписка документи, зам. министърът на културата издал на 12.03.2019 г. атакуваното НП, с което за нарушение на чл. 97, ал. 1, т. 5, пр. 3 от ЗАПСП, наложил на жалбоподателя „имуществена санкция” в размер на 2500 лева на основание чл. 98в, ал. 1 от ЗАПСП.

Препис от така съставеното НП е било връчено на дружеството на 20.03.2019 г. видно от известието за доставяне. Жалбата срещу НП е подадена на 26.03.2019 г. видно от входящия номер на АНО.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по АНП писмените доказателства, приобщени към делото, както и от събраните в хода на процеса гласни доказателства.

При така установената фактическа обстановка, съдът прие от правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока за обжалване и от надлежно лице, посочено като нарушител, поради което същата е допустима.

Разгледана по същество, същата е основателна по следните съображения:

Настоящото производство е от административно- наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, това деяние извършено ли е от лицето посочено в акта и наказателното постановление като нарушител. Следва и да се отбележи, че актовете за установяване на административни нарушения нямат обвързваща, доказателствена сила, т.е. посоченото в акта не се счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно правилата на НПК, съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият /в случая административно отговорното лице/ се счита за невинен до доказване на противното. /ППВС № 10/ 1973 год./. Това от своя страна означава, че в тежест на административно наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, че има административно нарушение. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат спазени изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

При извършената проверка на атакуваното НП, настоящият съдебен състав намира, че в хода на АНП е допуснато съществено процесуално нарушение- нарушителят не е поканен за съставянето на АУАН- което процесуално нарушение е самостоятелно основание, за отмяна на атакуваното НП.

Съгласно разпоредбата на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН, актът за установяване на административно нарушение се съставя в присъствие на нарушителя.  В отсъствие на нарушителя актът се съставя при условията на чл. 40, ал. 2  от ЗАНН – когато нарушителят е известен, но не може да бъде намерен, или ако след покана не се яви за съставянето на акта.

В разглеждания случай АУАН е съставен в отсъствие на нарушителя, но в административната преписка не се съдържа покана до законния представител на дружеството да се яви в Министерството на културата за съставянето на АУАН. Прави впечатление, че АНО е положил множество усилия да връчи по надлежния ред препис от съставения АУАН на нарушителят, но преди това не е изпълнил основното си задължение, а именно: да покани нарушителя да се яви за съставянето на АУАН. Поканата до дружеството да се яви в Министерството на културата и да представи договори, касаещи уреждането на ползването на авторски и сродни права, в никакъв случай не е равносилна на покана същото да се яви за съставяне на АУАН. В случая не е приложима и разпоредбата на чл. 40, ал. 4 от ЗАНН, съгласно която когато нарушението е установено въз основа на официални документи, актът може да се състави и в отсъствие на свидетели, тъй като нарушението на установено при проверка на място, която е продължила с проверка по документи.

В конкретния случай се касае за  съставяне на  АУАН в отсъствие на нарушителя, което е станало  в грубо противоречие с разпоредбата на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН –акта е бил съставен в отсъствието на нарушителя без същия да е бил надлежно поканен за съставянето му.

В тази връзка следва да се отбележи, че изискването  актът да е съставен в присъствието на нарушителя, има за цел едновременност и непосредственост при осъществяване процедурата  по съставяне на АУАН, с участието на посочените  в чл. 40, ал. 1 от ЗАНН лица, както при съставянето му, така и при подписването му, което гарантира правото на защита на нарушителя. Законът допуска акта да бъде съставен и в отсъствие на нарушителя, но при условията на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН: когато той е известен, но не може да се намери или когато е поканен за съставянето на акта и не се яви. Съставянето на акта в отсъствие на нарушителя извън, хипотезите на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, води до нарушаване правото му да направи възражения още при самото съставяне на акта, да посочи доказателства, които да се съберат и да организира и  осъществи адекватно защитата си в образуваното против него административно наказателно производство.

В случая  дружеството не е участвало при съставеното на АУАН и не е могло да направи възраженията си, и да посочи доказателства и по този начин на практика е бил лишен от възможността да участва в административно наказателното производство, което се преценява като съществено нарушение на процесуалните правила във връзка с правото му на защита. По изложените съображения  настоящата инстанция счита, че в хода на административно наказателно производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които не могат да бъдат санирани по реда на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН, тъй като засягат правото на защита на нарушителя, което следва да бъде  напълно гарантирано във всички стадии на производството. Незаконосъобразността на АУАН  поради допуснато съществено процесуално нарушение обуславя и незаконосъобразността на издаденото въз основа на него  НП, поради което съдът следва да отмени атакуваното НП.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р    Е   Ш   И

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 7011/ 12.03.2019 г. издадено от Зам. министъра на културата, с което на „Атлиман 2“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к. “Лозенец“, ул. “Кр. Попов“ № 59, вх. Б, ет. 3, ап. 16, за нарушение на чл. 97, ал. 1, т. 5, пр. 3 от ЗАПСП е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2500,00 лева, на основание чл. 98в, ал. 1 от ЗАПСП.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Бургаски административен съд, в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

 

 

СЪДИЯ: