Решение по дело №894/2018 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 243
Дата: 8 май 2019 г. (в сила от 27 ноември 2020 г.)
Съдия: Александър Лазаров Стойчев
Дело: 20185300900894
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 14 ноември 2018 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер 243                            08.05 Година  2019           Град  ПЛОВДИВ

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пловдивски Окръжен Съд, Търговско отделение, ХІХ състав

На седемнадесети април, 2019  Година

В публично заседание в следния състав:

 

Председател: Александър Стойчев

                                                  Секретар: Милена Левашка

 

като разгледа докладваните от Съдията т. дело номер 894 по описа за  2018  година намери за установено следното:

 

Искове с правно основание чл. 79 ал.1 от ЗЗД.

Ищецът, СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. „България“ 47А, твърди че на 16.05.2017 г. дружество е сключило с ответника НЗОК Договор № 164756/16.05.2017 г. за извършване на амбулаторни процедури и Договор № 161911/16.05.2017 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, които са сключени в съответствие с НРД за медицинските дейности за 2017 г.

На 01.04.2018 г. е влязъл в сила НРД за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/ и Българския лекарски съюз /БЛС/за 2018 г.

На 23.05.2018 г. дружеството е сключило с ответника Договор № 164756/23.05.2018 г. за извършване на амбулаторни процедури и Договор № 161911/23.05.2018 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, които са сключени в съответствие с НРД за медицинските дейности за 2018 г.

С НРД за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2018 г. за разлика от НРД за медицинските дейности за 2017 г. посредством разпоредбата на чл. 273, ал, 6 е въведено изискването лечебното заведение - изпълнител на БМП да събира данните от документа за самоличност на осигурените лица пациенти, които имат машиночитаема зона чрез използването на електронен четец. Това е следвало да се случва като се използва системата „Хадис“.

Едва на 12.04.2018 г. от страна на РЗОК Пловдив по мейл адрес е било изпратено до ищеца уведомление за горепосоченото ново изискване и спазване на разпоредбата на чл. 273, ал. 6 от НРД за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2018 г.

Ищцовото дружество е използвало електронен четец и системата „Хадис“ и преди въвеждането й като изискване със сега действащия НРД за 2018 г.

На 21.03.2018 г., в средата на работния ден, е било установено, че електронното устройство, необходимо за чекиране на пациентите по системата „Хадис“ не работи. В тази връзка незабавно е извикан техник, който установил, че е невъзможно да се отстрани проблема на място, тъй като е повредена оптиката на устройството.

Това е наложило още същия ден - на 21.03.2018 г. устройството да бъде изпратено със спедиторска фирма в град София до „Ланкон България“ ООД за извършването на ремонт. На 22.03.2018 г. повредения електронен четец с пристигнал в сервиза видно от приложената към настоящата искова молба Сервизна поръчка № 25245 от 22.03.2018 г. л

Устройството е било отремонтирано и изпратено към “СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР“ ЕООД на 11.04.2018 г., като за ремонта от страна на „Ланкон България“ ООД била издадена и данъчна фактура № **********/11.04.2018 г. На 13.04.2018 г. електронният четец е получен от страна на ищеца и същият незабавно е започнал да изпълнява функциите си.

Вследствие на повредата на горепосоченото устройство и неговия ремонт “СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР“ ЕООД не е имало обективна възможност за периода 21.03.2018 г. - 13.04.2018 г. да чекира постъпилите и напуснали лечебното заведение пациенти посредством системата „Хадис“, като данните от документите за самоличност са събирани само ръчно.

3а посочения период от 21.03.2018 г. до 13.04.2018 г. ищцовото дружество твърди, че е извършило следната дейност, която е следвало да бъде заплатена от страна на ответника, а именно:

149 броя А 19 „Оперативно отстраняване на катаракта“

1 брой А 20 „Хирургично лечение на глаукома“

17 броя А 21 „Оперативни интервенции върху окото и придатъците му със среден обем и сложност“

21 броя КП 130 „Оперативни процедури върху придатъците на окото с голям обем и сложност“

2 броя КП 131 „Други операции на очната ябълка с голям обем и сложност“

30 броя КП 133 „Консервативно лечение на глаукома, съдови заболявания на окото и неперфоративни травми“

1 брой КП 135 „Оперативно лечение при заболявания на ретина, стъкловидно тяло и травми, засягащи задния очен сегмент“.

С уведомително писмо с изх. № 22/16.04.2018 г., входирано в РЗОК Пловдив на 16.04.2018 г. последната е била уведомена за създалата се ситуация. Такова уведомяване е било извършено и устно по телефона до представител на РЗОК Пловдив още в деня на преустановяване работата на устройството.

С писмо с изх. № 29-02-19-7 от 15.05.2018 г. РЗОК Пловдив уведомява ищеца, че след допълнително разглеждане на обстоятелствата, свързани с регистрирането на събитие по хоспитализация и дехоспитализация в ХАДИС поради неработещо устройство, за регистрация по системата „Хадис“ за периода 21.03.2018-13.04.2014 г. отхвърлените случаи не подлежали на заплащане.       

Незабавно след изготвянето на горепосоченото писмо “СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР“ ЕООД е реагирало и е изпратило до ответника и неговото подразделение РЗОК Пловдив Уведомление с изх. № 33 от 18.05.2018 г. Същото е получено от страна на Националната здравноосигурителна каса и РЗОК Пловдив на 21.05.2018 г., като в него още веднъж подробно се излагат всички фактически обстоятелства касаещи невъзможността за използване на електронното устройство за чекиране на пациентите и се излагат аргументи за дължимостта на заплащане на извършените дейности по лечение на пациенти в периода от 21.03.2018 г. до 13.04.2018.

Независимо от горното на 23.05.2018 г. в ПИС на НЗОК е било прикачено месечно известие, съдържащо одобрената и отхвърлена за заплащане дейност за месец Април 2018 г., в което изрично е посочено, че се отхвърля за заплащане цялата горепосочена дейност. На 29.05.2018 г. от страна на “СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР“ ЕООД е подадено Възражение с вх. № 29-02-19- 10/29.05.2018 г. по описа на РЗОК Пловдив, с което изрично се посочва, че за месец март 2018 г.  ищцовото дружество не е имало изобщо задължение за спазване на изискванията на разпоредбата на чл. 273, ал. 6 от НРД за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2018 г. Освен това изрично е посочено, че се възразява и на основание разпоредбата на чл. 352, ал. 14 от НРД за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2018 г. се очаква след извършен контрол да бъдат заплатени и всички извършени дейности в периода 01.04.2018г. - 13.04.2018 г.

С писмо с изх. N 29-02-19-9 от 06.06.2018 г. РЗОК Пловдив е уведомила ищеца, че е преразгледало отново обстоятелствата и е счела, че дейността извършена от същия през месец март 2018 г. следва да бъде заплатена, като не се посочва да се е взело каквото и да е решение по отношение на дейността извършена периода 01.04.2018г. - 13.04.2018 г.

Предвид това ищцовото дружество е издало дебитно известие към фактура № **********/12.06.2018 г. за сумата от 2400 лв., която сума включва извършени 8 броя дейности по КП 130 „Оперативни процедури върху придатъците на окото с голям обем и сложност“ за периода 21.03.2018 - 31.03.2018 г. Сумата по дебитното известие е заплатена на “СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР“ ЕООД на 27.06.2018 г.

Със Заповед № РД-ГУ-1423/20.06.2018 г. на * на РЗОК - Пловдив и Заповед № РД-1У-1424/20.06.2018 г. на * на РЗОК - Пловдив е възложено извършването на контрол по изпълнение на договорения пакет болнична медицинска помощ в “СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР“ ЕООД за дейността извършвана от ищцовото дружество за периода включващ месеците април, май и юни 2018 г. В тази връзка на 26.06.2018 г. е извършена проверка на ищцовото дружество от страна на Д.П.П.- * в отдел „Болнична помощ“ при РЗОК Пловдив. Вследствие на тази проверка е установена липсата на каквито и да е пропуски и нарушения от страна на “СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР“ ЕООД относно целия период на извършвания контрол включваш месените април, май и юни 2018 г. Резултатите от извършения контрол са обективирани в 2 броя Протоколи от 26.06.2018 г.

Въпреки извършения контрол и липсата на установени нарушения за посочения период включващ и месец април 2018 г. и въпреки разпоредбата на чл. 352, ал. 14 от НРД за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2018 г., ответника и до настоящия момент не е изпълнил задължението си за заплащане на извършената от ищцовото дружество дейност за периода от 01.04.2018 г. до 13.04.2018 г.           За тази дължима сума са издадени от страна на “СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР“ ЕООД и следните данъчни фактури, а именно: фактура № ********** от 12.11.2018 г. и фактура № ********** от 12.11.2018 г.

Ето защо се моли да се осъди ответника НАЦИОНАЛНА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА, БУЛСТАТ *********, с адрес: гр. София, ул. „Кричим” № 1 да заплати на СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. „България“ 47А сумата от 73 170 лева /седемдесет и три хиляди сто и седемдесет лева/, представляваща дължимата стойност на извършени за периода от 01.04.2018 г. до 13.04.2018 г. дейности както следва: 149 броя А 19 „Оперативно отстраняване на катаракта“, 1 брой А 20 „Хирургично лечение на глаукома“, 17 броя А 21 „Оперативни интервенции върху окото и придатъците му със среден обем и сложност“, 13 броя КП 130 „Оперативни процедури върху придатъците на окото с голям обем и сложност“, 2 броя КП 131 ,Други операции на очната ябълка с голям обем и сложност“, 30 броя КП 133 „Консервативно лечение на глаукома, съдови заболявания на окото и неперфоративни травми“ и 1 брой КП 135 „Оперативно лечение при заболявания на ретина, стъкловидно тяло и травми, засягащи задния очен сегмент“, за които са издадени фактура № ********** от 12.11.2018 г. и фактура № ********** от 12.11.2018 г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на завеждане на настоящата искова молба в съда до окончателното и изплащане, както и сторените деловодни разноски.

ОТВЕТНИКЪТ изцяло оспорва иска. Счита, че е неоснователно твърдението на ищеца, че въпреки извършения контрол и липсата на установени нарушения за посочения период включващ и м. април 2018 г, позовавайки се на разпоредбата на чл. 352, ал. 14 от НРД 2018 г. за МД НЗОК/РЗОК към настоящия момент не е изпълнил задължението си за заплащане на извършената дейност за периода от 01.04.2018 г. до 13.04.2018 г.

Във връзка на постъпило уведомително писмо с вх. № 29-02-19-7/16.04.2018 г. от лечебното заведение, относно: Уведомление за неработещо устройство, необходимо за регистрация на пациенти по системата „Хадис“ за периода 21.03.2018 г. до 13.04.2018 г е изготвен Протокол от заседание на Комисия за контрол на отхвърлени за заплащане дейности поради несъответствие между данните в системата за регистрация на хоспитализации и дехоспитализации „Хадис" към РЗОК-Пловдив, проведено на 14.05.2018 г. въз основа на Заповед № РД-09-105/16.04.2018 г. на * на РЗОК-Пловдив. В Протокола, Комисията е взела решение да не се заплатят случаите за м. април 2018 г., отхвърлени поради несъответствие с регистрационната система. Мотиви за взетото решение са: РЗОК-Пловдив не е уведомена при възникване на проблема на 21.03.2018 г. РЗОК-Пловдив е уведомена едва с писмо вх. № 29-02-19-7/16.04.2018 г., т.е. 3 /три/ дни след като регистриращото устройство е отремонтирано.

Предвид горното с писмо изх. № 29-02-19-7/15.05,2018 г. лечебното заведение е уведомено, че след допълнително разглеждане на обстоятелствата, свързани с регистрирането на събитие по хоспитализация и дехосгштализация в ХАДИС поради неработещо устройство, за регистрация по системата ..Хадис" за периода 21.03.2018 г. - 13.04.2018 г., отхвърлените случаи не подлежат на заплащане.

Редът за заплащане на изпълнител на БМП /болнична медицинска помощ/ за случай по КП за извършена дейност е изрично предвидено в разпоредбата на чл. 345. аз. 1. т. 6 от НРД 2018 г. за МД. а именно: Националната здравноосигурителна каса заплаща на изпълнител на БМП за случай по КП при наличие на следните условия - т. 6 на същият член: когато изпълнителят на БМП е изпълнил изискванията на чл. 273. Съгласно нормата на чл. 273, ал. 6 от НРД 2018 г. за МД лечебното заведение - изпълнител на БМП събира данните от документа за самоличност по ал. 1 и 4, както и информация за датата и часа на постъпване и напускане на лечебното заведение - изпълнител на БМП в клиентската част на информационната система на НЗОК „Регистрационна система на събития по хоспитализация и дехоспитализация“. Данните от документите с машинночитаема зона се събират чрез електронен четец, а тези от документите без машинночитаема зона се въвеждат ръчно. Съгласно ал. 8 от същият член Информационната система по ал. 6 на база събраните от лечебното заведение - изпълнител на БМП данни за всяко лице генерира електронен документ, който се подписва от упълномощено от изпълнителя на БМП чрез валидно удостоверение за квалифициран електронен подпис по смисъла на чл. 13, аз. 3 от ЗЕДЕП. Удостоверението следва да бъде издадено от акредитиран доставчик на удостоверителни услуги и да съдържа ЕИК по чл. 23 от Закона за търговския регистър /код по БУЛСТАТ, наименование на лечебното заведение, ЕГН/ЛПЧ и трите имена на упълномощеното лице. Съгласно ал. 10 НЗОК изготвя и публикува на интернет страницата си инструкции за ползване на клиентска част от информационната система по ал. 6.

В случая ищецът се твърди да не е спазил разпоредбата на чл. 352, ал. 12, т. 6, а именно: изпълнителят на БМП не е изпълнил изискванията на чл. 273, което е основание за отхвърляне от заплащането по ал. 10 на чл. 352, която гласи: „Ежедневно подадената по електронен път информация се обработва в информационната система на НЗОК. След окончателната обработка за календарен месец в срок до 15.00 ч. на седмия работен ден. следващ отчетния месец, РЗОК изпраща по електронен път на изпълнителя на БМП месечно известие, съдържащо одобрената и отхвърлената от заплащане дейност, лекарствени продукти и/или медицински изделия, заплащани от НЗОК извън стойността па КП/АПр. и съответните основания за отхвърляне.

Поради това се моли да се отхвърли иска и се присъдят направените разноски.

Пловдивски Окръжен Съд, Търговско отделение, ХІХ състав, като обсъди обстоятелствата по делото и представените доказателства поотделно и в тяхната съвкупност намери за установено следното:

Между страните е безспорно, че СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. „България“ 47А на 16.05.2017 г. е сключило с ответника НЗОК Договор № 164756/16.05.2017 г. за извършване на амбулаторни процедури и Договор № 161911/16.05.2017 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, които са сключени в съответствие с НРД за медицинските дейности за 2017 г. На 01.04.2018 г. е влязъл в сила НРД за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/ и Българския лекарски съюз /БЛС/за 2018 г.

Също е безспорно, че на 23.05.2018 г. дружеството е сключило с ответника Договор № 164756/23.05.2018 г. за извършване на амбулаторни процедури и Договор № 161911/23.05.2018 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, които са сключени в съответствие с НРД за медицинските дейности за 2018 г. С НРД за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2018 г. за разлика от НРД за медицинските дейности за 2017 г. посредством разпоредбата на чл. 273, ал, 6 е въведено изискването лечебното заведение - изпълнител на БМП да събира данните от документа за самоличност на осигурените лица пациенти, които имат машиночитаема зона чрез използването на електронен четец. Това е следвало да се случва като се използва системата „Хадис“. Едва на 12.04.2018 г. от страна на РЗОК Пловдив по мейл адрес е било изпратено до ищеца уведомление за горепосоченото ново изискване и спазване на разпоредбата на чл. 273, ал. 6 от НРД за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2018 г. Ищцовото дружество е използвало електронен четец и системата „Хадис“ и преди въвеждането й като изискване със сега действащия НРД за 2018 г. Вследствие на повредата на горепосоченото устройство и неговия ремонт “СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР“ ЕООД не е имало възможност за периода 21.03.2018 г. - 13.04.2018 г. да чекира постъпилите и напуснали лечебното заведение пациенти посредством системата „Хадис“, като данните от документите за самоличност са събирани само ръчно.

Страните не спорят, че за посочения период от 21.03.2018 г. до 13.04.2018 г. ищцовото дружество е извършило следната дейност, а именно:

149 броя А 19 „Оперативно отстраняване на катаракта“

1 брой А 20 „Хирургично лечение на глаукома“

17 броя А 21 „Оперативни интервенции върху окото и придатъците му със среден обем и сложност“

21 броя КП 130 „Оперативни процедури върху придатъците на окото с голям обем и сложност“

2 броя КП 131 „Други операции на очната ябълка с голям обем и сложност“

30 броя КП 133 „Консервативно лечение на глаукома, съдови заболявания на окото и неперфоративни травми“

1 брой КП 135 „Оперативно лечение при заболявания на ретина, стъкловидно тяло и травми, засягащи задния очен сегмент“.

С уведомително писмо с изх. № 22/16.04.2018 г., входирано в РЗОК Пловдив на 16.04.2018 г. последната е била уведомена за създалата се ситуация. С писмо с изх. № 29-02-19-7 от 15.05.2018 г. РЗОК Пловдив уведомява ищеца, че след допълнително разглеждане на обстоятелствата, свързани с регистрирането на събитие по хоспитализация и дехоспитализация в ХАДИС поради неработещо устройство, за регистрация по системата „Хадис“ за периода 21.03.2018-13.04.2014 г. отхвърлените случаи не подлежали на заплащане.       

Със Заповед № РД-ГУ-1423/20.06.2018 г. на *на РЗОК - Пловдив и Заповед № РД-1У-1424/20.06.2018 г. на * на РЗОК - Пловдив е възложено извършването на контрол по изпълнение на договорения пакет болнична медицинска помощ в “СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР“ ЕООД за дейността извършвана от ищцовото дружество за периода включващ месеците април, май и юни 2018 г. В тази връзка на 26.06.2018 г. е извършена проверка на ищцовото дружество от страна на Д.П.П.- * в отдел „Болнична помощ“ при РЗОК Пловдив. Вследствие на тази проверка е установена липсата на каквито и да е пропуски и нарушения от страна на “СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР“ ЕООД относно целия период на извършвания контрол включваш месените април, май и юни 2018 г. Резултатите от извършения контрол са обективирани в 2 броя Протоколи от 26.06.2018 г. Въпреки това ответника и до настоящия момент не е заплатил на ищеца извършената от ищцовото дружество дейност за периода от 01.04.2018 г. до 13.04.2018 г.   

Констатира се, съобразно съдържанието на НРД за 2017г. и НРД за 2018г., че е въведено правило за електронно чекиране едва за 2018г. НРД за 2018г. влиза в сила от 01.04.2018г. Чл. 273, ал.6 от него постановява, че лечебното заведение – изпълнител на БМП, събира данните от документа за самоличност по ал. 1 и 4, както и информация за датата и часа на постъпване и на напускане на лечебното заведение – изпълнител на БМП, в клиентската част на информационна система на НЗОК „Регистрационна система на събития по хоспитализация и дехоспитализация“. Данните от документите с машинночитаема зона се събират чрез електронен четец, а тези от документите без машинночитаема зона се въвеждат ръчно. В сключените индивидуални договори през май 2018г. в пар.2 от ПЗР страните са придали обратно действие на правоотношението, като същото се счита действащо от 01.04.2018г., тъй като ищецът е изпълнявал друг договор за предходен период с НЗОК. Поставя се въпроса, при наличието на безспорното по делото обстоятелство, че от 01.04.2018г. до 13.04.2018г. четец не е използван от ищеца поради повреда, дали ръчното въвеждане на данните е дотолкова незаконосъобразно, че следва само на това основание да се приеме, че НЗОК не дължи заплащане на извършените медицински услуги. Настоящият състав на съда не споделя подобно виждане.

Прави впечатление, че НРД не третира въпросите около повреда на притежавания от болничното заведение електронен четец и необходимост за уведомяване на НЗОК. Т. е. правоотношението не е достатъчно детайлизирано относно правно релевантните факти. Няма ясно разписани правила как следва да се постъпи при технически проблеми, трябва ли да се уведомява РЗОК и в какъв срок и т.н. С оглед на това съдът не намира, че процесната фактическа обстановка обективира незаконосъобразно поведение от страна на ищеца. Действително за процесния период е установено, че не е използван четец, като също така съобразно чл. 345, т.6 от НРД, че това е основание за отхвърляне на плащането за извършени дейности от болничните заведения поради неспазване на чл.273 от НРД.

Според настоящият състав на съда очевидно приложението на електронен четец е улеснение, както за пациентите, така и за страните по правоотношението, като ръчното въвеждане на данните, при повреда на устройството не би следвало да се приравнява на неизпълнение водещо до възможност за НЗОК да откаже заплащане на извършените услуги само на това основание. При липсата на точни нормативни правила в НРД как следва да се действа при повреда на четеца, през установения по делото период на ремонт, изпълнителят на услугата адекватно е въвеждал ръчно данните на пациентите. Освен това със Заповед № РД-ГУ-1423/20.06.2018 г. на *на РЗОК - Пловдив и Заповед № РД-1У-1424/20.06.2018 г. на *на РЗОК - Пловдив е възложено извършването на контрол по изпълнение на договорения пакет болнична медицинска помощ в “СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР“ ЕООД за дейността извършвана от ищцовото дружество за периода включващ месеците април, май и юни 2018 г. В тази връзка на 26.06.2018 г. е извършена проверка на ищцовото дружество от страна на Д.П.П.- * в отдел „Болнична помощ“ при РЗОК Пловдив. Вследствие на тази проверка е установена липсата на каквито и да е пропуски и нарушения от страна на “СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР“ ЕООД относно целия период на извършвания контрол включващ месените април, май и юни 2018 г. Резултатите от извършения контрол са обективирани в 2 броя Протоколи от 26.06.2018 г.

При така изложените факти правната интерпретация на казуса води на извод, че искът е основателен. Очевидно ищецът е извършил болничните услуги предмет на претенцията, като няма констатирани нарушения от страна на НЗОК за процесния период. Ето защо и съществува право за болничното заведение да получи стойността на престираната услуга. Действително в НРД за 2018г. е предвидена възможност за ответника да откаже плащане, но това правило не следва да се третира аксиоматично, като основният момент, който би трябвало да бъде съобразен, следва да е дали болничното заведение е извършило определени дейности подлежащи на заплащане. Не би следвало посоченото правило по чл. 345, т.6 от НРД да се изважда от контекста на правоотношението и да се превръща в средство за едностранно манипулиране на облигационната връзка. В крайна сметка се касае до договор с определени права и задължения, като смисъла и целта на облигацията е осигуряване на болнична помощ на пациентите и заплащане на тази услуга от страна на НЗОК при спазване на определени правила. Последните обаче не следва да се абсолютизират, като трябва да се държи сметка за престираната услуга, което поражда задължение за другата страна да я заплати. Независимо от наличието на административно правни елементи в правоотношението, това не е основание в конкретния случай ответникът да упражни правомощия незаконосъобразно, при липсата на каквито и да е констатирани нарушения в дейността на ищеца за процесния период. След като е извършена изрична проверка от ответника за месец април 2018г. и не са установени недостатъци в изпълнение на задълженията на болничното заведение няма разумно основание, което да аргументира неоснователност на иска. Противното становище би обективирало излишен буквализъм и формалистично отношение към процесното правоотношение, което не следва да бъде допускано.

При този изход от спора ответникът следва да заплати на ищеца сторените деловодни разноски, като по този повод е направено възражение от НЗОК за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение. Съдът намира възражението за основателно с оглед фактическата и правна сложност на спора, поради което и ще се присъди адвокатско възнаграждение в размер на 2725 лева, колкото е минималния размер по Наредба №1.

Воден от така изложените мотиви Пловдивски Окръжен Съд, ХІХс.

 

                                        Р  Е  Ш  И

 

ОСЪЖДА НАЦИОНАЛНА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА, БУЛСТАТ *********, с адрес: гр. София, ул. „Кричим” № 1 да заплати на СПЕЦИАЛИЗИРАНА ОЧНА БОЛНИЦА ЗА АКТИВНО ЛЕЧЕНИЕ ЛУКСОР ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. „България“ 47А сумата от 73 170 лева /седемдесет и три хиляди сто и седемдесет лева/, представляваща дължимата стойност на извършени за периода от 01.04.2018 г. до 13.04.2018 г. дейности както следва: 149 броя А 19 „Оперативно отстраняване на катаракта“, 1 брой А 20 „Хирургично лечение на глаукома“, 17 броя А 21 „Оперативни интервенции върху окото и придатъците му със среден обем и сложност“, 13 броя КП 130 „Оперативни процедури върху придатъците на окото с голям обем и сложност“, 2 броя КП 131 ,Други операции на очната ябълка с голям обем и сложност“, 30 броя КП 133 „Консервативно лечение на глаукома, съдови заболявания на окото и неперфоративни травми“ и 1 брой КП 135 „Оперативно лечение при заболявания на ретина, стъкловидно тяло и травми, засягащи задния очен сегмент“, за които са издадени фактура № ********** от 12.11.2018 г. и фактура № ********** от 12.11.2018 г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на завеждане на настоящата искова молба в съда 14.11.2018г. до окончателното и изплащане, както и сторените деловодни разноски в размер на 5654 лева.

Решението подлежи на обжалване в двуседмичен срок от връчването му на страните пред Пловдивски Апелативен Съд.

                                                               ОКРЪЖЕН СЪДИЯ :