Решение по дело №165/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 176
Дата: 17 септември 2020 г.
Съдия: Бистра Радкова Бойн
Дело: 20207270700165
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 август 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ ...........

град Шумен, 17.09.2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

          Шуменският административен съд, в открито заседание, на осми септември през две хиляди и двадесета година, в следния състав:

                  Председател:  Росица Цветкова

                                                                                     Членове:   Снежина Чолакова

                                                                                                         Бистра Бойн

 

При секретаря Ив.Велчева и с участието на прокурор при ОП Д.Димитров, като разгледа докладваното от съдия Б.Бойн КАНД № 165 по описа за 2020г. на Административен съд - Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.63 ал.1 предл.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба от Н.Л.Т., ЕГН ********** ***, срещу Решение № 239 от 26.06.2020г., постановено по ВАНД № 809/2020г. по описа на Районен съд- гр.Шумен, с което е потвърден Електронен фиш серия „К” № 2773723 издаден от  ОД на МВР-Шумен, с който основание чл.189 ал.4, във вр. с чл.182 ал.2 т.3 от ЗДвП на жалбоподателката е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева, за извършено нарушение на чл.21 ал.2, във връзка с ал.1 от ЗДвП.

В жалбата се сочи, че решението е неправилно, като постановено в нарушение на материалния закон и съдопроизводствените правила. Твърди се, че не били спазени изискванията за условията и реда за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата, като следвало наказание да бъде наложено след издаване на АУАН и НП. Счита, че ЕФ не следва да бъде издаден, когато нарушението е установено с мобилна система за видеонаблюдение, която не е установена стационарна, а е в движение. Не следвало да бъде съставян и Протокол за мястото на контрол на стационарно АТСС, какъвто е налице. Показанията на свидетеля били противоречиви, като токива били и мотивите на постановеното съдебно решение. Не било установено има ли поставен знак, ограничаващ скоростта и от къде идва автомобила, съответно попада ли в зоната на контрол на АТСС. Въз основа на тези допуснати процесуални нарушения се твърди, че ЕФ е незаконосъобразен, а съдът е постановил неправилно решение, което се моли да бъде отменено, както и потвърдения с него ЕФ. В открито съдебно заседание не се явява представител на жалбоподателя. Представят се писмени бележки.

Ответникът по касация- ОД на МВР-Шумен не изразява становище по касационната жалба в указания срок и не изпраща представител в открито съдебно заседание.

            Представителят на Шуменска Окръжна Прокуратура намира, че жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна. Излага аргументи, че решението на районния съд е валидно, допустимо и правилно и моли същото да бъде оставено в сила.

           Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:  Касационната жалба е допустима, като подадена в законоустановения срок по чл.211, ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл.210 ал.1 от АПК и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК. Разгледана по същество, същата се явява неоснователна. Съображенията за това са следните:

С обжалваното решение е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство К № 2773723, издаден от  ОД на МВР-Шумен,  с който на основание чл.189 ал.4, във вр. с чл.182 ал.2 т.3 от ЗДвП на жалбоподателя Т. е наложена глоба в размер на 100.00 лева за нарушение на чл.21 ал.2, във връзка с ал.1 от ЗДвП. За да постанови това решение, въззивният съд е установил, че в електронния фиш е констатирано административно нарушение извършено на 23.05.2019г. в 09.39 часа в обл.Шумен, път I -2 км.108+500 с АТСС „ARH CAM S1“, при максимално допустима скорост – 60км/ч., въведена с пътен знак В26, била засечена скорост на движение на МПС - л.а. “...“ с рег. № ...от 88 км/ч. При направена справка било установено, че собственик на автомобила е Н.Л.Т. с ЕГН: **********. За заснето нарушение, от ОДМВР– гр.Шумен бил издаден електронен фиш серия „К” № 2773723, в който при текстовото описание на нарушението са посочени  дата, час и място на извършване, пътния знак, с който е въведено ограничението, техническото средство, с което е установено, разрешената скорост на движение от 60 км/ч., установена скорост на движение от 85 км/ч., превишението от 25 км/ч., тъй като била отчетена допустимата грешка при измерването.  На жалбоподателката на основание чл.189 ал.4, във вр. с чл.182 ал.2 т.3 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева, за извършено нарушение на чл.21 ал.2 от ЗДвП.

Съдът е приел, че фактът на ограничението на скоростта и мястото на нарушението са безспорно установени от свидетелски показания на служител на сектор „ПП“ при ОДМВР Шумен, както и от приложените две снимки- на позиционираното на пътя техническо средство и на процесния автомобил. Въз основа на тази фактическа обстановка, съдът е приел, че при издаване на оспорения електронен фиш не са допуснати нарушения на процедурните правила. Същият е съставен съгласно утвърдения образец и в пълно съответствие с чл.189 ал.4 от ЗДвП. Нарушението, за което е санкционирана жалбоподателката е безспорно установено чрез допустимо от закона изправно техническо средство. Съдът е счел за неоснователни възраженията на жалбоподателя за допуснати нарушения на материалния закон и на административно-производствените правила и е съдът потвърдил изцяло електронния фиш, като правилен и законосъобразен.  

             Настоящият състав намира, че въззивният съд е направил обстоен анализ на фактите и правилно е установил фактическата обстановка, респективно на тази база е направил правилни и законосъобразни правни изводи в постановеното от него решение, поради което същите не следва да бъдат изцяло преповтаряни и на осн. чл.221 ал.2 от АПК препраща към мотивите на първоинстанционния съд.  Не се установиха твърдяните противоречия в мотивите на решението. Съдът правилно е посочил вида на техническото средство за измерване на скоростта, което е било стационарно разположено временно на пътния участък, но същото е преносимо.         

             Правилно въззивният съд е приел, че в хода на административно наказателното производство не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. Административно-наказващия орган е приложил действащата законова разпоредба, която е била нарушена и е наложил санкция в абсолютния размер, предвиден от законодателя. От събраните по делото доказателства се установява, че нарушението е установено и заснето с годно техническо средство  стационарно преносим уред за контрол на скоростта, заснемаща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, с което е извършено нарушението. Номерът на техническото средство е надлежно посочен в електронния фиш.

         Съгласно т.65 от ДР на ЗДвП "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган. По настоящото дело са представени Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 и Протокол на Български институт по метрология №75-С-ИСИ/29.10.2018г., от които е видно, че при условията на извършен полеви тест системата за контрол отговаря на метрологичните изисквания. По делото е приложен и надлежно съставен Протокол за използване на АТСС от 29.05.2019г., рег №869р-3181, придружен с дигитална снимка на местонахождението на уреда. Протоколът по чл.10 ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. е доказателството, посредством което се установява мястото и времето на извършване на нарушението, вида на АТСС, с което е заснето нарушението, посоката на движение, в която се осъществява контрола, въведените ограничения и мястото на което е поставено мобилното АТСС. Съгласно ал.3 на чл.10 от Наредбата, Протоколът се съпровожда със снимка на разположението на уреда, а не и на пътните знаци на мястото на контрол, каквито доводи са развити в касационната жалба. Лекият автомобил, управляван от жалбоподателката е отчетливо заснет на снимка, представена пред въззивния съд, като е посочено точното място на контрол с номер на път, километър и GPS координати. Поради което и настоящата инстанция намира, че мястото на извършване на нарушението е надлежно посочено и е ирелевантно от каква посока идва автомобила. Твърдението, че ако автомобила идва от гр.Търговище в посока гр.Шумен не би попаднал в зоната на контрол е неотносимо по делото, понеже видно от осъщественото заснемане, контрол с АТСС е бил направен. По отношение на ограничението на скоростта, видно от показанията на свидетеля, същото е регулирано с пътен знак В26 и мястото представлява пътен възел. Поради което, съдът намира, че нарушението, свързано с неспазване на ограничение на скоростта и авторството на нарушителя са безспорно установени.

        Съдът намира за неоснователни доводите на касатора за порочност на електронния фиш, поради допуснати съществени процесуални нарушения при издаването му. Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС по т. д. № 1/2013 г., легалната дефиниция на понятието "електронен фиш" се съдържа в §1 от ДР на ЗАНН, възпроизведена и в §6, т.63 от ДР на ЗДвП. Електронният фиш е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства. Определението за ЕФ е изведено въз основа на понятието писмен документ, разглеждан като материализирано с писмени знаци изявление. В настоящия казус е издаден електронен фиш с всички изискуеми реквизити, поради което следва да се приеме че е налице официален диспозитивен документ, с който законодателно е предвидено да се налагат административни наказания. 

            По отношение на неоснователността на възражението в касационната жалба, че е следвало да се приложи общия ред по налагане на административни наказания по ЗАНН чрез АУАН и НП, въззивният съд е изложил подробни мотиви, които настоящата инстанция напълно споделя. ТР № 1/26.02.2014 г., постановено по тълкувателно дело № 1/2013 г. на ВАС, чийто диспозитив постановява, че в хипотезата на чл.189 ал.4 от Закона за движението по пътищата, установяването и заснемането на нарушение, могат да се осъществят само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган е загубило значение към датата на извършване на процесното нарушение в резултат на настъпила междувременно законодателна промяна при изменението на нормата на чл.189 ал.4 от ЗДвП с ДВ бр.54 от 2017г. Поради това, становището застъпено в посоченото ТР е неотносимо по делото, а възражението в касационната жалба е неоснователно. С  Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015г./, издадена на осн.чл.165 ал.3 от ЗДП, са уредени правилата за използването на мобилни технически средства, посредством които се установяват и заснемат нарушенията на правилата за движение по пътищата. Съгласно чл.11 от Наредбата, издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за нарушения на чл.21 ал.1 и ал.2 от ЗДП е допустимо и когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилни АТСС. Изключения са предвидени само в изречение второ на чл.11 т.3, съгласно което за нарушения, установени с мобилни АТСС във време на движение, електронни фишове не се издават. Настоящия казус не е сред посочените, понеже АТСС не се намирало във движение, закрепено на превозно средство, а е било временно разположено на участък от пътя. Не е налице и противоречие на Наредбата с чл.194 ал.4 от ЗДвП, предвиждащ издаване на ЕФ само в отсъствие на контролен орган, понеже работният процес на АТСС не изисква непосредствена манипулация от страна на контролен орган по време на неговата работа и в настоящия казус установяването на скоростта на движение е било напълно автоматизирано.

По гореизложените съображения настоящата инстанция намира, че решението на районния съд е постановено в унисон с материалния закон и при съблюдаване на съдопроизводствените правила, поради което не са налице сочените в касационната жалба основания за отмяната му. Въз основа на изложеното касационната  жалба се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена, а обжалваното съдебно решение като законосъобразно и правилно следва да бъде оставено в сила.

            Водим от горното и на основание 63 ал.1 изр.2 от ЗАНН и чл.221 ал.2  от АПК, Шуменският административен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ  в сила решение № 239 от 26.06.2020г., постановено по ВАНД № 809/2020г. по описа на Районен съд - гр.Шумен.  

           

Решението е окончателно.

 

            ПРЕДСЕДАТЕЛ:........................           ЧЛЕНОВЕ:1. .......................

           

                                                                                                     2. .......................

 

ЗАБЕЛЕЖКА: Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 17.09.2020г.