РЕШЕНИЕ
Номер 260599 15.07. 2021г. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пловдивски
районен съд ХІV
наказателен състав
На шести
ноември двехиляди и двадесета година
В публично
заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЯН КЮРТОВ
Секретар:
Славка Иванова
като
разгледа докладваното от съдията
АНД номер
3242 по описа за 2020
година
намира и
приема за установено следното:
Производството е по реда
на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №
25/10.04.2020год. на ** на РИОСВ - Пловдив, с което на П.Д.С., ЕГН ********** е
наложено административно наказание Глоба в размер на 3000 / три хиляди/ лева за
нарушение по чл.19, ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/.
Жалбоподателя моли съда да отмени
наложеното с наказателното постановление наказание по съображения изложени в
жалбата.
Въззиваемата страна – РИОСВ
- Пловдив, чрез своя процесуален представител предлага да бъде потвърдено
процесното НП.
Съдът, след преценка на
събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване, намира
следното от фактическа и правна страна:
ЖАЛБАТА Е ОСНОВАТЕЛНА.
Жалбоподателят С. заемал длъжността ** на
Община Родопи през 2019г. На 18.07.19г. служители на РИОСВ Пловдив, сред които
и свид.Ю. извършили проверка в землището на с.Първенец, общ.Родопи. В три имота
общинска собственост установили замърсявания с различни отпадъци – хартия,
картон, строителни такива, пластмаси, включително и едни брой диван. В тези
имоти нямало изградени места за регламентирано изхвърляне на такива отпадъци,
поради което горното било счетено за нарушение на нормата на чл.19, ал.3, т.15
от ЗУО и срещу жалбоподателя С. бил съставен АУАН № 53/14.10.2019г. за това, че
не е организирал почистването на отпадъците, изхвърлени на нерегламентирани
места. Въз основа на него било издадено и атакуваното
наказателно постановление. Тази фактическа обстановка се установява по
безспорен и категоричен начин от показанията на актосъставителката Е.Г.Ю.
разпитана като свидетел в съдебното производство, както и от събраните в хода
на делото писмени доказателства – протокол от проверка №0008892/18.07.2019г.,
Заповед, писма и покана.
Жалбоподателят не оспорва фактическата
обстановка, като намира че са допуснати съществени процесуални нарушения при
издаване на НП и съставяне на АУАН. Твърди, че след като на процесната дата
18.07.19г. е констатирано замърсяването с отпадъци и е съставен протокол, в който
са дадени предписания да се почистят замърсените терени, то не е следвало да му
се състави и АУАН. Това възражение не е основателно, тъй като контролните
органи разполагат с различни правни възможности, които не се изключват взаимно.
Предписанията имат за цел отстраняване на вредните последици от самото
нарушение и възстановяване на първоначалното положение, докато административно наказателната
отговорност има за цел чрез наказанието да превъзпитава, така щото да не се
допуска за вбъдеще някакво девиантно поведение на задължения субект. В този
смисъл няма принципна пречка да бъдат издадени конкретни предписания за
почистване на терените, а отделно от това да се стартира административно наказателно
производство за деянието квалифицирано като административно нарушение.
Последното обаче става не с протокола от проверката, а със съставянето на АУАН.
В процесния казус се установява, че терените са били изчистени, макар малко
след срока по даденото предписание – 13.08.2019г. Следователно към дата на
съставяне на АУАН – 14.10.2019г., нарушението е било отстранено. В този смисъл
настоящия случай се отличава от други от същия вид, тъй като е налице
добросъвестно отношение от страна на нарушителя, за да изпълни следващото му се
задължение. Макар нарушение да е било извършено към дата 18.07.2019г., то се е
постарал да отстрани последиците от същото и това е станало преди да бъде
образувано административно наказателно производство спрямо него. Ето защо
според съда е могло и по реда на чл.28 б.а ЗАНН, чрез предупреждение да се постигне целта на
закона, а като е издадено НП последния е приложен неправилно. На следващо място
нормата на чл.19, ал.3, т.15 ЗУО изисква от **а на общината да организира
почистване, а не да извърши самото действие по почистването. В този смисъл дори
самото осигуряване на договор с почистваща фирма, формално изпълва изискването
на закона. По делото не се установи кога е извършено замърсяването на терените,
колко време те са били в това състояние, та да се даде възможност на **а да
организира почистването. Защото не може да се очаква, че след всеки изхвърлен
боклук на нерегламентирано сметище, следва да се ангажира
администартивнонаказателна отговорност на **а за това. Ето защо настоящата
инстанция намира за основателно и възражението, че няма как един ден - 18.07.2019г., който е дата на
констатираното замърсяване, да се вмени като период на бездействие на **а.
Ето защо и поради горните мотиви, Пловдивския районен съд, ХІV н.с.
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №
25/10.04.2020год. на ** на РИОСВ - Пловдив, с което на П.Д.С., ЕГН ********** е
наложено административно наказание Глоба в размер на 3000 / три хиляди/ лева за
нарушение по чл.19, ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен
срок от съобщението до страните за постановяването му пред ПАС по реда на АПК и
на основанията предвидени в НПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
ВЯРНО С
ОРИГИНАЛА!
С.И.