Решение по дело №386/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 януари 2021 г.
Съдия: Димитринка Емилова Купринджийска
Дело: 20207200700386
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 421

гр. Русе, 15.01.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично съдебно заседание на двадесет и шестнадесети декември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

ЧЛЕНОВЕ:

ЙЪЛДЪЗ АГУШ

 

ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА

 

при секретаря НАТАЛИЯ ГЕОРГИЕВА и с участието на прокурора ДИАНА НЕЕВА като разгледа докладваното от съдия КУПРИНДЖИЙСКА КАН дело 386 по описа за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН вр. чл. 208 и сл. от АПК.

Постъпила е касационна жалба от Агенция „Пътна инфраструктура“ гр. София против Решение № 260044/31.08.2020 г. на Районен съд – Русе, постановено по АНД № 941/2020 г., с което е отменено Наказателно постановление № 010464/29.04.2020 г., издадено от Началник отдел „Контрол и правоприлагане“ в Национално тол управление към Агенция „Пътна инфраструктура“ – София, с което на М.Г.М. ***, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лв. на основание чл. 179, ал. 3 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) за извършено нарушение на чл. 139, ал. 6 от същия закон и е постановено заплащане на такса по чл. 10а, ал. 2 от Закона за пътищата (ЗП) в размер на 10 лева на основание чл. 189е, ал. 7 от ЗДвП и чл. 4 от Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние (за краткост само Наредбата за таксуване на ППС) във връзка с чл. 25 от Тарифата за таксите, които се събират от АПИ.

Твърди се в жалбата незаконосъобразност на оспореното съдебно решение поради нарушение на материалния закон и допуснати съществени процесуални нарушения. Наведени са доводи за неправилност на правните изводи на въззивния съд, като се поддържа становище, че събраните в хода на делото доказателства безспорно установяват извършеното административно нарушение, за което е санкциониран касационния ответник, включително и по отношение на субективната страна на нарушението. Възраженията, подробно развити в жалбата се поддържат и в хода на делото по същество, както и в представени по делото писмени бележки.

Иска се от съда да отмени решението на районния съд и вместо него да бъде постановено друго, с което да бъде потвърдено наказателното постановление.

Касационният ответникът – М.Г. М., чрез пълномощника си адв. З., във възражение по касационната жалба, в хода на делото по същество и в допълнително депозирани писмени бележки, оспорва касационната жалба като неоснователна. Пледира решението на Районния съд да бъде оставено в сила. Претендира присъждане на направените пред касационната инстанция разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава становище за неоснователност на жалбата, поради което решението на РРС следва да бъде оставено в сила.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, като извърши касационна проверка на обжалваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава трета Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

За да постанови оспореното в настоящото производство решение, Русенският районен съд е приел, че в процесния случай в хода на административнонаказателното производство е допуснато съществено процесуално нарушение като не са изследвани и безспорно доказани спорните в производството обстоятелства относно виновното поведение на наказаното лице. Съдът е приел, че липсва субективният елемент от фактическия състав на административното нарушение по чл. 139, ал. 6 от ЗДвП, при което незаконосъобразно е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя във въззивното производство. Тези констатации и изводи са дали основание на районния съд да отмени като незаконосъобразно оспореното пред него наказателно постановление.

Настоящата инстанция счита, че решението на въззивния съд е правилно и законосъобразно и не страда от сочените от касатора пороци. Административният съд споделя напълно изводите на въззивната инстанция и счита възраженията на касационния жалбоподател за неоснователни.

Административнонаказателната отговорност на касационния ответник е ангажирана на основание чл. 179, ал. 3 от ЗДвП, според който водач, който управлява пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата, се наказва с глоба в размер 300 лв. Съставът на това административно нарушение кореспондира с предвиденото в чл. 139, ал. 6 от ЗДвП задължение на водача на пътно превозно средство преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да заплати таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата в случаите, когато такава е дължима според категорията на пътното превозно средство, освен когато таксата е заплатена от трето лице.

По делото няма спор, че наказаното лице е управлявало на посочените в АУАН и НП дата и час моторно превозно средство по път, за използването на който се дължи винетна такса. Няма спор също така, че непосредствено преди проверката (10-15 минути по-рано) водачът е заплатил винетна такса в търговски обект – бензиностанция ОМВ като обаче в издадената му разписка за електронна винетка регистрационният номер на автомобила е изписан погрешно – с една сгрешена буква. В хода на административнонаказателното производство във връзка с направено от нарушителя възражение, че се касае за техническа грешка допусната от служителя в търговския обект, извършил продажбата на електронната винетка, наказващият орган е изискал от М.М. да представи декларацията, която е попълнил при закупуване на винетката. Тъй като такава не била представена административно наказващият орган, позовавайки се на разпоредбите на чл. 5, ал. 2 и ал. 3 от Наредбата за таксуване на ППС, е приел, че номерът на автомобила е неправилно деклариран и отговорност за това следва да носи водачът, при което е издал и оспореното наказателно постановление. Както пред въззивния съд, така и пред настоящата инстанция, касаторът обосновава тезата си с основните принципи на правото, че незнанието на закона не оправдава нарушителя, както и че никой не може да черпи права от собственото си неправомерно поведение. В тази връзка се твърди, че водачът на процесното МПС е следвало още в търговския обект да се убеди в правилното въвеждане на данните на регистрационния номер на автомобила при предоставянето му на разписката за електронна винетка, както и да извърши проверка за наличие на валидна винетка преди предприемане на управлението на превозното средство по път, за който се изисква заплащане на винетна такса.

Съгласно чл. 10а, ал. 3 от ЗП винетната такса се заплаща от собственика или ползвателя на пътното превозно средство след деклариране на регистрационния му номер, категорията на пътното превозно средство и периода на валидност и важи само за пътното превозно средство, чийто регистрационен номер правилно е бил деклариран от собственика или ползвателя му. Като продължение на тази нормативна уредба в чл. 5, ал. 2 и ал. 3 от Наредбата за таксуване на ППС е предвидено, че при заплащане на винетната такса собственикът или ползвателят декларират регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му и периода на валидност на винетната такса съгласно периодите, посочени в чл. 4, ал. 2, като същата важи само за пътното превозно средство, чийто регистрационен номер правилно е бил деклариран от съответното лице. Отговорността при неправилно декларирани данни относно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или периода на валидност на винетната такса е съответно на собственика или на ползвателя, като в случай на неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена дължимата винетна такса.

От съвкупният анализ на цитираните правни норми могат да се направят изводи в няколко посоки. На първо място, че законодателят не е регламентирал редът, по който собственикът или ползвател на ППС следва да декларира релевантните за закупуване на електронна винетка обстоятелства, сред които е и регистрационният номер на автомобила. Както и сам касатора посочва в касационната жалба, това може да става устно или писмено или дори чрез действие – предоставяне на регистрационния талон на автомобила. На следващо място от разпоредбата на чл. 5, ал. 3 от Наредбата за таксуване на ППС е видно, че собственикът или ползвател на ППС носи отговорност при неправилно декларирани данни. Изложеното означава, че отговорността е пряка последица именно от неправилното деклариране, което е и основният релевантен факт, който следва да бъде установен. Тук следва да се посочи, че докато при устно или писмено деклариране по чл. 10а, ал. 3 от ЗП, респективно чл. 5, ал. 2 от Наредбата за таксуване на ППС е възможно да е налице неправилно деклариране, то при представяне на регистрационния талон на автомобила такова неправилно деклариране на регистрационния номер на автомобила от страна на водача е обективно невъзможно.

В настоящия случай въобще не е изследвано от АНО каква технология на деклариране по чл. 5, ал. 2 от Наредбата е възприета в конкретния търговски обект, респективно налице ли е неправилно деклариране от страна на наказаното лице (независимо под каква форма), което да е предпоставка за ангажиране на отговорността му.

Настоящата инстанция напълно споделя мотивите на районния съд за липса на субективния елемент от състава на административното нарушение по чл. 179, ал. 3 вр. чл. 139, ал. 6 от ЗДвП. По делото липсват каквито и да е данни деянието, за което санкциониран касационният ответник, да е извършено умишлено. Безспорно, както твърди и касатора, в посочените норми не се изключват деянията, извършени по непредпазливост, но наличието на непредпазливост като форма на вината също следва да бъде доказано, а в конкретния случай от данните по делото не може да се обоснове такъв извод. Съгласно чл. 11, ал. 3 от НК, приложим в административнонаказателните производства на основание чл. 11 от ЗАНН, деянието е непредпазливо, когато деецът не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди, или когато е предвиждал настъпването на тези последици, но е мислил да ги предотврати. В конкретния случай наказаното лице е следвало да знае задължението си по чл. 139, ал. 6 от ЗДвП за закупуване на винетка преди започване на управление на МПС по път, за който се изисква такава, както и последиците от неизпълнението на това задължение, а именно налагане на административно наказание. Тук следва да се посочи, че именно в изпълнение на това си задължение касационният ответник е закупил процесната електронна винетка, в която е налице сгрешена буква в регистрационния номер на автомобила. Водачът не е бил могъл и не е бил длъжен да предвиди, че при предоставяне на регистрационния талон на търговеца, продаващ винетката, регистрационният номер на автомобила ще бъде въведен от служителя погрешна. Тук следва да се посочи, че в конкретния случай не може да бъде споделено възражението на касатора, че наказаното лице е можело и следвало да провери данните в предоставената му разписка за електронна винетка. Видно от данните в тази разписка и придружаващия я фискален касов бон, същата е съставена след извършеното плащане, при което не е възможно да бъде коригиран погрешно въведеният номер на автомобила. Напълно лишени от житейска логика и само с оглед защита тезата на касатора са твърденията, че касационният ответник е можел, в смисъл на е бил длъжен, да извърши проверка по интернет за наличие на валидна винетка за управлявания от него автомобил. При положение, че М. е закупил такава непосредствено преди да предприеме управлението на автомобила по път, за който се изисква винетка, липсва каквато и да е нормална видима причина той да извършва такава проверка.

В обобщение не може да бъде споделена като относим към случая аргумент, тезата на касатора, че „за валидно плащане на винетна такса от значение е единствено въвеждането на коректни данни по отношение на автомобила, с който ще бъде използвана платената пътна мрежа и законодателят изрично е предвидил, че при неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена дължимата винетна такса и отговорността е на водача“. Тази теза е принципно правилна, но както вече се посочи в настоящия случай не е безспорно установено, че е налице неправилно деклариране на данни от страна на касатора, за което той да носи отговорност.

В обобщение на всичко изложено и след извършена служебна проверка за валидността и допустимостта на оспореното в настоящото производство решение на районния съд, касационната инстанция намира, че решението, е валидно, допустимо и напълно съответстващо на материалния закон, като при постановяването му не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, поради което следва да бъде оставено в сила.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН в редакция ДВ, бр. 94 от 2019 г., в полза на касационния ответник следва да бъдат присъдени разноски в размер на 300 лв. за заплатено в брой адвокатско възнаграждение, съобразно договор за правна защита и съдействие № 002815/14.12.2020 г. (л.20).

Мотивиран така и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд - Русе

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260044/31.08.2020 г. на Районен съд – Русе, постановено по АНД № 941/2020 г., с което е отменено Наказателно постановление № 010464/29.04.2020 г., издадено от Началник отдел „Контрол и правоприлагане“ в Национално тол управление към Агенция „Пътна инфраструктура“ – София.

ОСЪЖДА Агенция пътна инфраструктура“ – София за заплати на М.Г.М. ***, ЕГН **********, сумата от 300,00 (триста) лева разноски пред касационната инстанция.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:    

                                                                         

 

                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                                2.