Решение по дело №296/2023 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 69
Дата: 4 октомври 2023 г.
Съдия: Галя Трифонова Динкова
Дело: 20235540200296
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 69
гр. Чирпан, 04.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧИРПАН, СЪСТАВ IV, в публично заседание на
двадесети септември през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Галя Тр. Динкова
при участието на секретаря Милена В. Ташева
като разгледа докладваното от Галя Тр. Динкова Административно
наказателно дело № 20235540200296 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните
нарушения и наказания. (ЗАНН).
Съдът е сезиран с жалба, вх. № 3290 от 28.07.2023 година, от Е. Д. Д., ЕГН **********,
гр. ** срещу Електронен фиш, серия К, № 7238822, издаден от ОД на МВР гр. Стара
Загора. Жалбоподателят моли електронния фиш да бъде отменен. Посочва, че същият е
издаден в нарушение на материалния и процесуалния закон.
Въззиваемата страна ОДМВР – Стара Загора моли електронния фиш да бъде
потвърден като законосъобразен, правилен и обоснован и несъдържащ посочените в
жалбата пороци на акта.
В о.с.з. не се явяват жалбоподателя и въззиваемата страна.
По делото е изискана административнонаказателната преписка от
санкциониращия орган. Постъпило е писмо, вх. № 3680 от 23.08.2023 година по описа
на РС гр. Чирпан, с приложени към него писмено становище на Главен юрисконсулт
на ОД на МВР – Стара Загора, пълномощно, заверено копие на жалба, с рег. № 3290 от
28.07.2023 година, копие на електронен фиш, заверено копие на електронен фиш,
заверено копие на снимка на извършеното нарушение, заверено копие на протокол от
проверка на мобилна система за видеоконтрол „TFR-1М“, заверено копие на протокол
за използване на автоматизирано техническо средство/мобилна система TFR-1М с
фабричен номер № 618 от 23.09.2023 година, заверено копие на Заповед № 8121з-515
от 14.05.2018 година на министъра на вътрешните работи, заверено копие на
удостоверение за одобрен тип средства за измерване № 10.02.4835, заверено копие на
писмо „Тинел“, заверено копие на писмо с № 3286р-12416 от 12.03.2020 година,
заверено копие на справка от „ЕЦОН“, 22 броя листа справка нарушител.
По делото е постъпило писмо, вх. № 3561 от 15.08.2023 година на Агенция
„Пътна инфраструктура“ и писмо, в № 3613 от 17.08.2023 година, с което съдът е
1
уведомен, че към 23.09.2021 година пътен знак В26 (60 км/ч) е бил наличен на
републикански път II-66 при км 106+97 вляво по нарастване на километража /посока с.
Плодовитово – гр. Чирпан/ и при км 106.457 вдясно по нарастване на километража
/посока гр. Чирпан – с. Плодовитово/. Същите са част от постоянната организация за
движение, въведена със строителството на републикански път II-66. Приложена е
Схема с отразено точното местоположение на км 107+000 и действителното
километрично местоположение на пътен знак В26 по двете направление на път II-66.
Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е допустима като подадена от надлежна страна – санкционирано лице, което
има правен интерес от оспорването и е срещу акт подлежащ на съдебен контрол по
смисъла на чл. 59д, т. 4 от ЗАНН.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
В Електронен фиш серия К № 7238822 е посочено, че на 23.09.2021 година в
14:17 часа в област Стара Загора, община Чирпан на път II-66, км 107 на уширението
пред експериментална база по памука в посока гр. Чирпан при ограничение 60 км/ч,
въведено с пътен знак В26, заснето с радарна система TFR1-М и отчетен толеранс от 3
км/ч, нарушението е извършено в условията на повторност в едногодишния срок от
влизане в сила ЕФ К/3947997 на 10.03.2021 година с МПС Шевролет АВЕО,
регистрационен номер РВ 7240 ХР, като е извършено нарушение на скорост,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство № TFR1 -М 618, при
разрешена скорост на скоростта 60 км/ч, установена стойност на скоростта 93 км/ч,
превишаване на скоростта 33 км/ч, с което е извършено нарушение на чл. 21, ал. 2 във
връзка с чл. 21 ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал 4 във връзка с чл. 182, ал.
4 от ЗДвП на нарушителя е наложена глоба в размер на 600 лв.
Санкциониращият орган представя доказателства относно датата на връчване на
обжалвания ЕФ – 21.07.2023 година, поради което съдът намира, че същата е подадена
в срок – справка за нарушител/водач.
Електронният фиш е издаден от компетентен орган ОДМВР – Стара Загора във
връзка с мястото на извършване на нарушението и с оглед на материалноправната
компетентност на АНО. От приложената Заповед, рег. № 8121з-515 от 14.05.2018
година /т.1.2./ е видно, че областните дирекции на МВР са определени да осъществяват
контролна дейност по ЗДвП, да издават фишове за налагане на глоби и да съставят
актове за установяване на административни нарушения по ЗДвП, като използват по
съответния ред технически средства и системи за измервания и контрол, одобрени по
реда на Закона за измерванията и притежаващи удостоверения за одобрен тип средство
за измерване.
Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание
лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на
контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на
вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното
превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
2
сметката, начините за доброволното и заплащане. Образецът на електронния фиш се
утвърждава от министъра на вътрешните работи. Видно от приложения по делото
електронен фиш, същият съдържа законоустановените реквизити.
Съгласно чл. 165, ал. 2, т. 6 от ЗДвП при изпълнение на функциите си по този
закон определените от министъра на вътрешните работи служби имат право за
установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват
технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на
нарушението и/или регистрационния номер на МПС. Съгласно § 6, т. 65 от ЗДвП
автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол, работещи
самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или
отсъствие на контролен орган и могат да бъдат както стационари – прикрепени към
земята и обслужвани периодично от контролен орган, така и мобилни – прикрепени
към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи
нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на
работния процес. Процесното нарушение е било установено и заснето с такава
мобилна радарна система – Протокол № 5-48-21 от 04.02.2021 година на ГДИН, сектор
УС-ПТ, лаборатория за проверка на анализатори за алкохол в дъха и радар
скоростомери, Протокол за използване на АТСС, рег. № 419-ИК от 24.09.2021 година.
Изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно
средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес – чл. 189, ал. 15 от ЗДвП.
Протоколът по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 година за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение съдържа информация за точното местонахождение
на мястото за контрол, датата на използване на АТСС, разположението на АТСС
спрямо посоката на движение на контролираните МПС, ограничителните пътни знаци,
начало и край на работата с АТСС и другите реквизити съгласно Приложение № 1 към
посочената разпоредба.
От приложеното по делото писмо на „Тинел Електроникс“ ЕООД до директора
на ГДОП и писмо на ГДНП до директорите на СДВР и ОДМВР е видно, че съгласно
удостоверението за одобрен тип средства за измерване № 10-02.4835, мобилната
система за видеоконтрол на нарушенията на правилата на движение TFR1-М е
предназначена за автоматично фиксиране на допуснатите нарушения за скорост, при
предварително зададени параметри на ограничение, натрупване и архивиране на
последващо използване на съпътстващата информация от измерването. На „Тинел
Електроникс“ ООД е издадено удостоверение за одобрен тип средства за измерване №
10.02.4835 за мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за
движение тип TFR1-M, което изтича на 24.02.2020 година. Съгласно чл. 30, ал. 5 от
Закона за измерванията когато срокът на валидност на одобрения тип е изтекъл,
намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на одобрения тип, се
считат за одобрен тип. Със системите TFR1-M е възможно да бъде извършван контрол
на правилата за движение по пътищата, стига да отговарят на изискванията на чл. 43 от
Закона за измерванията – да са преминали последваща метрологична проверка, от
която да се установи съответствие на метрологичните им характеристики с
изискванията към тях, както и да изпълняват предвиденото си предназначение.
Приложени са и доказателства от санкциониращия орган относно датата на
3
връчване на ЕФ 3947997 от 04.12.2019 година, дата на връчване 15.10.2020 година, дата
на влизане в сила 10.03.2021 година за преценка наличието на повторност при
извършване на второто нарушение. Водачът е санкциониран за нарушение по чл. 182,
ал. 1, т. 3 от ЗДвП за нарушение по чл. 21, ал.1, т. 1 от ЗДвП.
По делото не са ангажирани доказателства, че жалбоподателят е подал
декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, в която да посочи друго лице, на което е
предоставено за ползване и управление автомобила, за да се направи извод за
неправилно ангажиране на неговата административнонаказателна отговорност като
нарушител.
При преценка на събрания по делото доказателствен материал, поотделно и в
неговата съвкупност, съдът намира, че в хода на административнонаказателното
производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да са довели
или да могат да доведат до ограничаване правото на защита на санкционираното лице.
Административнонаказващият орган е посочил правилно конкретната правна норма,
която водачът на МПС е нарушил и е определил съответстващата на извършеното
нарушение административна санкция. Обжалваният ЕФ съдържа всички законови
реквизити, поради което същият е издаден при правилно приложение на материалния
закон и без да са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
Посочената правна норма като нарушена в издадения ЕФ е тази по чл. 21, ал. 2 във
връзка с ал. 1 от ЗДвП. За посоченото нарушение административнонаказателната
санкция е предвидена в разпоредбата на чл. 182, ал. 4 от ЗДвП.
Разпоредбата на чл. 182, ал. 4 от ЗДвП е препращаща правна норма. Макар в
издадения ЕФ да не е отразено при коя от хипотезите на чл. 182, ал. 1-3 е осъществено
нарушението, то от съдържанието му е видно каква е стойността на установеното
превишение, както и че нарушението е извършено извън населено място. В конкретния
случай превишената стойност на скоростта е 33 км/ч., поради което санкцията при
условията на чл. 182, ал. 4, вр. с ал. 2, т. 4 от ЗДвП, в размер на 300 лв., правилно е
била удвоена и е определена в законосъобразния размер на същата за осъщественото
нарушение - 600 лв.
Правилно е приложен законът относно определяне на санкцията в хипотеза на
повторност, тъй като е налице влязъл в сила ЕФ серия К № 3947997издаден на
04.12.2019 г. за нарушение на чл. 21, ал. 1 т. 1 от ЗДвП вр. Чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП,
връчен на нарушителя на 15.10.2020 година и влязъл в сила на 10.03.2021 година.
Съгласно чл. 182, ал. 4 от ЗДвП когато нарушението по ал. 1, т. 1 - 5, ал. 2 и
ал. 3, т. 1 - 5 е повторно, наказанието е предвидената за съответното нарушение глоба в
двоен размер, а за повторно нарушение по ал. 1, т. 6 и ал. 3, т. 6 - предвидената за
съответното нарушение глоба в двоен размер и лишаване от право да се управлява
моторно превозно средство за срок три месеца.
Съгласно § 6, т. ЗЗ от ДР на ЗДвП "повторно" е нарушението, извършено в
едногодишен срок, а в случаите по чл. 174, ал. 2 - в двегодишен срок, от влизането в
сила на наказателното постановление, с което на нарушителя е наложено наказание за
същото по вид нарушение, включително и когато първото наказание му е било
4
наложено като нов водач.
Нарушението, за което е издаден процесния ЕФ Серия К № 7238822 на
ОДМВР гр. Стара Загора е извършено на 23.09.2021 г. в едногодишен срок от влизане в
сила на ЕФ серия К № 3947997. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 10 от ЗДвП
влизат в сила електронните фишове, които: не подлежат на обжалване; не са
обжалвани в 14-дневен срок от получаването му; са обжалвани, но са потвърдени или
изменени от съда. Влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила
наказателно постановление.
Неоснователни са аргументите, изложени в жалбата, че жалбоподателят не
може да разбере за какво точно нарушение му е наложена тази глоба, тъй като в
електронният фиш не е посочено кое точно нарушение е извършено при посочване на
конкретната хипотеза на санкциониращата правна норма от ЗДвП и по този начин се
нарушава правото му на защита.
В този смисъл, обжалваният ЕФ серия К № 7238822 следва да бъде потвърден.
Съобразно изхода по делото, и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН в полза на
ОДМВР Стара Загора следва да се присъди юрисконсултско възнагражадение в размер,
определен в чл. 37 от Закона за правната помощ вр. чл. 27е от Наредбата за заплащане
на правната помощ, възлизащо на 80 лв. съобразно правната и фактическа сложност на
делото.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 вр. ал. 2, т. 5 от ЗАНН във връзка
с чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство или система, серия К № 7238822,
издаден от ОД на МВР гр. Стара Загора.
ОСЪЖДА Е. Д. Д., ЕГН **********, да заплати по сметка на ОДМВР Стара
Загора юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК на основания в
НПК пред Административен съд Стара Загора, в четиринадесетдневен срок, считано от
деня на получаване на съобщението, че решението е изготвено.
Съдия при Районен съд – Чирпан: _______________________
5