О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ ……/25.07.2022 г., град Добрич
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ДОБРИЧ в закрито заседание на двадесет и пети
юли, две хиляди двадесет и втора година, пети състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА
Като
разгледа докладваното от председателя
АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 304 по описа за 2022 г. на Административен съд - Добрич и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 157, ал. 2 - 4 ДОПК.
Постъпила е жалба от „ЧАКРИНИ 1991“
ЕООД, със седалище и адрес на управление с. Божурец, представлявано от
управителя Б.С.Д. чрез адв. К. Д. - ВАК,
срещу Решение по искане за спиране на изпълнението на ревизионен акт
№114/30.05.2022 г. на Директор на дирекция „ОДОП“ Варна при ЦУ на НАП.
В
жалбата се излагат съображения, че по издадения РА има допусната обезпечителна
мярка запор на парични средства, поради което и ако не бъде спряно изпълнението
на РА ще се затрудни дейността на дружеството. Моли съдът да отмени
обжалваното решение с което е отказано спиране на изпълнението на РА
№Р-03000821001429-091-001/02.03.2022 г.
Ответникът - директор на дирекция ОДОП Варна не
изразява становище по жалбата.
Съдът, като прецени доводите на жалбоподателя и
представените по делото доказателства, намира за установено следното от
фактическа и правна страна:
Общият принцип, залегнал в разпоредбата на чл. 153, ал. 1 ДОПК, е че обжалването на ревизионния акт по административен ред не спира
неговото изпълнение. С чл. 153, ал. 2 ДОПК е предвидена възможност изпълнението
на ревизионния акт да се спре по искане на жалбоподателя. Искане за спиране на
изпълнението може се прави само за частта на ревизионния акт, която е обжалвана.
Искането се подава до органа, компетентен да разгледа жалбата, като към него се
прилагат доказателствата за направеното обезпечение в размера на главницата и
лихвите към датата на подаване на искането, а в случаите, когато не е наложено
обезпечение, искането трябва да съдържа предложение за обезпечение в същия
размер /чл. 153, ал. 3 ДОПК/.
В чл. 153, ал. 4 от ДОПК е уредена хипотезата, при която
задължително се спира изпълнението на ревизионния акт - ако представеното
обезпечение е в пари, безусловна и неотменима банкова гаранция или държавни
ценни книжа и е в размера по, ал. 3.
Във всички останали случаи решаващият орган извършва
преценка съобразно представеното, съответно предложеното обезпечение и може да
спре изпълнението, като задължи компетентния публичен изпълнител в определен
срок да наложи обезпечителни мерки върху предложеното като обезпечение
имущество. В процесния случай с жалбата срещу ревизионния акт до директора на
дирекция "ОДОП" е направено искане за спиране изпълнението му, но не
е представено и не е предложено обезпечение. Разпоредбата на чл. 153, ал. 3 от ДОПК е императивна и предвижда към искането да бъдат приложени доказателства за
направено обезпечение в размера на главницата и лихвите към датата на подаване
на искането, а в случаите, когато не е наложено обезпечение, искането да
съдържа предложение за обезпечение в същия размер. Въз основа на приложените
към искането доказателства, решаващият орган по смисъла на чл. 153, ал. 5 от ДОПК следва да извърши преценка за наличие на основания за спиране изпълнението
на РА, респ. да спре изпълнението на акта при наличие на обезпечение по чл.
153, ал. 4 от ДОПК. В случая предвид непредставянето на доказателства за
направено обезпечение или за предложено такова, ответният административен орган
законосъобразно е отказал спирането.
Решението е постановено от компетентен орган. Съгласно
разпоредбата на чл. 153, ал. 3 от ДОПК искането за спиране изпълнението на
ревизионния акт се подава до органа, компетентен да разгледа жалбата против
самия РА. Съобразно правилото на чл. 152, ал. 2 от ДОПК решаващ орган е
директорът на дирекция "ОДОП" при ЦУ на НАП. Решението по направеното
искане е постановено именно от директор на дирекция "ОДОП" - Варна при ЦУ на НАП. Следователно, оспореното решение е
издадено от материално и териториално компетентен орган.
Съобразно чл. 153, ал. 3 от ДОПК към искането се прилагат
доказателства за направеното обезпечение в размера на главницата и лихвите, а в
случаите, когато не е наложено обезпечение, искането трябва да съдържа предложение
за обезпечение в същия размер. Правомощията на решаващия орган са определени в
разпоредбата на чл. 153, ал. 3 -, ал. 5 от ДОПК. Според чл. 153, ал. 4 от ДОПК
решаващият орган спира изпълнението на ревизионния акт, ако представеното
обезпечение е в пари, безусловна и неотменима банкова гаранция или държавни
ценни книжа и е в посочения по, ал. 3 размер.
Според разпоредбата на чл. 153, ал. 5 от ДОПК в
останалите случаи органът извършва преценка съобразно представеното, съответно
предложеното обезпечение, и може да спре изпълнението като задължи компетентния
публичен изпълнител в определен срок да наложи обезпечителни мерки върху
предложеното като обезпечение имущество.
С Решение №114/30.5.2022 г. на основани чл. 153, ал. 6 от ДОПК, директора на
ОДОП-Варна е отказал спиране изпълнението на РА №
Р-03000821001429-091-001/02.03.2022 г.
В хода на ревизията, на основание чл. 121, ал. 1 ДОПК, е
издадено постановление за налагане на предварителни обезпечителни мерки (ПНПОМ)
с изх. № С210008-023-0001886/02.07.2021 г., с което са
наложени: запор
върху земеделска и горска техника.
Размерът на установеното с ревизионен акт №
Р-03000821001429-091-001/02.03.2022 г. е 352704, 13 лева - главница и 346668, 89 лева - лихви 6 035,24 лева.
От
представените от публичния изпълнител доказателства се установява, че не е
налаган запор върху парични средства. Наложен е запор на един брой колесен
трактор с балансова стойност 36 186,95 лева и на един брой ремарке с
балансова стойност 13 397,44 лева. Балансовата стойност е установена към
датата на издаване на постановлението по чл.121, ал.1 от ДОПК, т.е. към
02.07.2021 г. Т.е. наложен е запор върху активи с обща балансова стойност
49 584,39 лева.
Предложеното обезпечение не съответства на размера на публичните
вземания –
352704,13 лв., в съответствие с изискванията на чл. 153, ал. 3 във
връзка чл. 157, ал. 3 ДОПК.
Предвид изложеното, решението като правилно и
законосъобразно следва да бъде оставено в сила.
Така мотивиран и на основание чл. 157, ал. 4 ДОПК съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ
УВАЖЕНИЕ жалба,
подадена от „ЧАКРИНИ 1991“ ЕООД, със седалище и адрес на управление с. Божурец,
представлявано от управителя Б.С.Д. чрез адв. К. Д. - ВАК,
срещу Решение по искане за спиране на изпълнението на ревизионен акт
№114/30.05.2022 г. на Директор на дирекция „ОДОП“ Варна при ЦУ на НАП.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред
Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му с изпращане на
преписи на страните по чл. 138 АПК.
СЪДИЯ: