Р Е Ш Е Н И Е
272/25.4.2019г.
№...................... 25.04.2019 г. гр. Шумен
В ИМЕТО НА НАРОДА
Шуменският
районен съд, седемнадесети състав
На двадесет и
четвърти април през две хиляди и деветнадесета година
В публично заседание
в следния състав:
Председател: Надежда Кирилова
Секретар: Т.Д.
Като
разгледа докладваното от районния съдия
ВАНД № 891 по описа на
ШРС за 2019 г.,
За да се произнесе взе предвид следното:
Настоящото производство е образувано на
основание чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван
е електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано
техническо средство или система серия К, № 2604593 на ОД на МВР - Шумен, с
който на В.Д.В., ЕГН **********, с постоянен адрес:*** е наложено
административно наказание “глоба” в размер на 100 /сто/ лева на основание чл.
189, ал. 4 от ЗДвП, във вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП за нарушение по чл.
21, ал. 1 от ЗДвП. Жалбоподателят моли съда да постанови решение, с което да
отмени издадения електронен фиш като неправилен и незаконосъобразен, като в
жалбата излага конкретни доводи.
В съдебно
заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява лично и не изпраща
процесуален представител.
Процесуалният
представител на ОД на МВР - Шумен - административно-наказващ орган, издал
наказателното постановление, призован съгласно императивната разпоредба на чл. 61,
ал. 1 от ЗАНН, оспорва жалбата и моли съда да отхвърли същата като неоснователна
и да потвърди изцяло обжалвания електронен фиш.
Разгледана
по същество жалбата е неоснователна,
поради следните правни съображения:
ШРС, след като взе в предвид събраните по
делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в тяхната
съвкупност и като съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от
фактическа страна следното:
Жалбоподателят
В.Д.В. на 13.03.2019 г. в 10.25 часа управлявал собствения си лек автомобил, марка
“Опел Зафира” с ДК № Р 3689 КК, като се
движел по ул. „В. ***. В посоченото населено място с пътен знак В-26 било
въведено ограничение на максимално разрешената скорост за движение от 50
км/час, като процесният автомобил се движел
със скорост от 75 км/ч. Поради движението си с превишена
скорост автомобилът бил заснет с автоматизирано техническо средство – преносима система за
контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации тип
„АRН САМ S1”, № 11743с3, позиционирано
на посочения пътен участък от полицейските служители. Впоследствие бил издаден електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство
или система серия К, № 2604593 на ОД на МВР - Шумен, с който на В.Д.В., ЕГН **********,***
е наложено административно наказание “глоба” в размер на 100 /сто/ лева на
основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, във вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП за
нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
Така
установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото
писмени доказателства, както и от присъединените на основание разпоредбата на чл. 283 от НПК писмени доказателства. По
делото е приложен снимков материал, изготвен чрез преносима
система за контрол на скоростта на МПС, от който е видно, че
регистрираната скорост на движение е именно на автомобила, във връзка с който е
издаден обжалвания електронен фиш. Доколкото посочените снимки са изготвени с преносима система, заснемаща и записваща датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на моторното превозно средство, същите се явяват
веществени доказателства по смисъла на чл. 189, ал. 15 от ЗДП.
При така установената фактическа обстановка съдът приема,
от правна страна следното:
Съгласно разпоредбата
на чл. 21,
ал. 1
от Закона за движението по пътищата при избиране скоростта на движение на
водача на пътно превозно средство е забранено да превишава определените
стойности на скоростта в km/h, които за пътно превозно средство от Категория Б
за населеното място е
Безспорно установено по делото е, че на посочената дата –
13.03.2019 г. в 10.25 часа лек автомобил марка “Опел Зафира” с ДК № Р 3689 КК се е движел
ул. „В. ***, в зоната на действие на ограничение за скоростта на движение до 50
км/ч, се е движил със скорост 75 километра в
час. Т. е. над максимално разрешената за движение в
процесния пътен участък скорост от 50 км/ч и е посочено отклонение от 25 км/ч. На следващо място, следва да бъде
отбелязано, че е конкретно посочено и мястото на извършване на нарушението в
съдържанието на електронния фиш, а именно на ул. „В. ***, видно от приложения по делото снимков
материал. Макар от същия да не става ясно при обикновения прочит кое е мястото
на нарушението, тъй като посочените координати изискват допълнителен анализ и
съпоставка /което принципно е възможно/, то последното не обосновава по никакъв
начин наличието на процесуално нарушение, което да бъде квалифицирано като
съществено такова, тъй като с посочените GPS - координати, мястото на
нарушението се явява определяемо и същото очевидно съответства на посоченото в
електронния фиш място на нарушението. Още повече, по делото са събрани категорични
писмени доказателства, сред които и снимков материал, изготвен от мобилното
техническо средство за видеоконтрол, сочещи мястото на реализиране на
нарушенията, обозначено чрез GPS координати и съответстващия му адрес.
Съгласно
разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 6 и т. 7 от ЗДвП, нарушенията на скоростта
се установяват с техническо средство или системи, заснемащи или записващи
датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на моторното
превозно средство. От материалите по делото се установява, че в настоящия
случай нарушението е било заснето с автоматизирано техническо
средство – преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено
разпознаване на номера и комуникации тип „АRН САМ S1”, № 11743с3. Системата е заснела и записала скорост на движение на
автомобила на жалбоподателя 78 км/ч., като след приспадане на допустимото
отклонение поради грешка в измерването, същата следва да се счита 75 км/ч. По
делото като писмено доказателство са представени ксерокопия на снимки,
изготвени чрез системата за видеоконтрол, от които става ясно, че посочената
скорост е била засечена на 13.03.2019 г. в 10.25.54 часа, както и че
регистрационния номер на моторното превозно средство, движещо се с посочената
скорост от 78 км/ч. е ДК № Р 3689 КК. Доколкото
посочените снимки са изготвени със система, заснемаща и записваща датата,
точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно
средство, то същите се явяват веществено доказателство по смисъла на чл. 189,
ал. 15 от ЗДвП. Видно от представеното като писмено доказателство по делото
Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126/07.09.2017 г. на Български
институт по метрология и Протокол от проверка № 75-С-ИСИ/29.10.2018 г., преносима
система за контрол на скоростта на МПС е одобрена и вписана в регистъра на одобрени за използване
средства за измерване под № 5126, срока ѝ за валидност е 07.09.2017 г.,
както и е проверена през месец октомври 2018 г. и същата е регистрирала грешка при
измерване на скоростта до 100 км/ч в рамките на 3 км/ч. и 3% над 100 км./ч.
От писмо изх. № 20-00-58/20.11.2018 г. е
видно, че преносима система за контрол на скоростта на МПС с фабричен номер 11743с3, тип „АRН САМ S1“, е преминала първоначална
проверка в Български институт по метрология и отговоря на метрологичните
изисквания.
Приобщен е протокол за използване на автоматизирано
техническо средство или система от с Рег. № 869-1530 от 15.03.2019 г., от който
се установява, че контрол на скоростта на движение на МПС на 13.03.2019 г. е
извършван с преносима система за контрол на скоростта на
МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации тип „АRН САМ S1“ с фабричен
№ 11743с3, на ул. „В. Левски“ до № 4 в с. Струйно, като видеоконтрол е
осъществяван от 09.00 часа до 13.00 часа. С автоматизираното техническо
средство е извършван контрол на движещите се в посока от гр. Русе към гр.
Шумен.
По делото не е представена снимка на
преносимия пътен знак „Е24“, изготвена съгласно изискванията на чл. 7, ал. 2 от
Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. за автоматизираните технически средства и
системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Същевременно обаче
следва да се посочи, че задължението за обозначаване на контролирания пътен
участък отпадна с отмяната на чл. 165, ал. 2, т. 8 от ЗДвП, обн. с ДВ бр. 54 от
05.07.2017 г.
От
представената като писмено доказателство по делото Справка за собственост на
МПС се установява, че с посочения
регистрационен номер в системата на Сектор КАТ е регистриран лек
автомобил марка “Опел Зафира”
с ДК № Р 3689 КК,
собственост на жалбоподателят В.Д.В..
С оглед на
изложеното се налага извода, че автомобилът, управляван от жалбоподателят се е движел с посочената скорост от 75 км/ч. и то в рамките на
населено място, при което следва да се приеме, че наказващият орган
правилно е издирил и посочил законовата
разпоредба, която е била нарушена виновно, а именно чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. За посоченото нарушение административно-наказателната разпоредба на чл. 182,
ал. 1, т. 3 от ЗДвП предвижда “глоба” в размер от 100 лева за водач, който
превиши разрешената максимална скорост в населено място и превишението е в
границите от 21 до 30 км./ч. Административно - наказващият орган правилно е
издирил и приложил действащата санкционна разпоредба, действал е
законосъобразно, като се е съобразил и с разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН и е
наложил наказание в размер на абсолютния размер, предвиден в посочената по-горе
разпоредба.
Съдът не
кредитира наведените от страна на жалбоподателят доводи за неправилно издаване
на електронния фиш. Изложени съображения са изцяло
неотносими към процесния електронен фиш, тъй като са извлечени от доводи, които
към настоящия момент вече са претърпели както законодателни, така и подзаконови
промени, и съответно не могат да доведат до извод за незаконосъобразност на
прилагането на тази процедура.
Съдът намира
за неоснователни и твърденията на жалбоподателят за допуснати съществени
процесуални нарушения при издаване на електронния фиш, изразяващи се в
неспазване на сроковете, визирани в разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН. В този
смисъл съдът съобрази обстоятелството, че по отношение съдържанието и реда за
издаване на електронния фиш е налице специална регламентация, уредена в
разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, която изключва приложението на общите
норми, касаещи съдържанието на наказателното постановление, като в настоящия
случай съдът намира, че са спазени всички нормативни изисквания по установяване
на нарушението и налагане на съответната санкция. Още повече, че самия
електронен фиш е издаден при използване на образеца за издаване на електронен
фиш, утвърден със Заповед №Із-305 от 04.02.2011 г., като при процедури по чл.
189 от ЗДвП са напълно неотносими сроковете по чл. 34 от ЗАНН, които срокове са
за съставяне на акт за установяване на административно нарушение и издаване на
наказателно постановление, а в случая такива актове няма. Освен това, процесния
електронен фиш е издаден своевременно и същият е бил адресиран до нарушителят,
като съдържа всички реквизити, предвидени в чл. 189,
ал. 8 от ЗДвП, а именно: териториалната структура на Министерство на вътрешните
работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото на извършване на
нарушението – с. Струйно, ул. „В. Левски“ № 4, датата и точния час на
извършването му, регистрационен номер на МПС, водача на превозното средство,
описание на нарушението, нарушената разпоредба от ЗДвП, размера на глобата. Следва
да се посочи също така, че цитираната разпоредбата въвежда специален ред за
санкциониране на нарушителите, при който не се предвижда подписване на
електронния фиш.
Освен това, съгласно чл. 9 от Наредба №8121з-532 за автоматизираните
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата,
издадена от МВР, обн. ДВ. бр. 36/19.05.2015 г. за осъществяване на контрол с
АТСС служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно
разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока.
Служителят включва автоматизираното техническо средство или система и извършва
необходимите първоначални настройки за започване на автоматизирания контрол и
поставя начало на работния процес. По време на измерване на скоростта от
мобилно АТСС служителят може да осъществява наблюдение за функционирането на
уреда или да осъществява регулиране и подпомагане на движението, както и
контрол за спазване правилата за движение. След изтичане на времето за контрол
служителят изключва автоматизираното техническо средство или система.
Не
са налице условия за приложението на чл. 28
от ЗАНН, тъй като процесното неизпълнение на административно задължение не
се отличават с по-малка тежест от обичайните нарушения от този вид. Липсват и
някакви особени извинителни обстоятелства във връзка с извършването му, които
да обусловят извода за маловажност на случая. Съдът
счита, че следва да отбележи факта, че мястото, на което е извършено описаното
нарушение е населено място,
като става въпрос за управление на МПС в населено място с 25 км над допустимата
скорост.
Водим от горното, съдът намира, че обжалваният
електронен фиш се явява правилен и законосъобразен и следва да бъде потвърден
изцяло, а жалбата - да бъде оставена без уважение.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН,
съдът
Р Е Ш
И:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство
серия К, № 2604593 на ОД на МВР - Шумен, с който на В.Д.В., ЕГН **********,***,
*****е наложено
административно наказание “глоба” в размер на 100 /сто/ лева на основание чл.
189, ал. 4 от ЗДвП, във вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП за нарушение по чл.
21, ал. 1 от ЗДвП, като законосъобразен.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд в 14-дневен
срок от съобщаване на страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: