Р Е Ш Е Н И Е № 460
гр. Сливен, 04.11.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СЛИВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД,
наказателно отделение І-ви
наказателен състав, в публично заседание
на четиринадесети октомври през две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН МАНЧЕВ
при секретаря
РОСИЦА НЕНЧЕВА, като разгледа
докладваното от районния съдия АНД № 1172 по описа за 2019г., за да се произнесе
съобрази следното:
Производството е по реда на чл.
59 – чл. 63 от ЗАНН.
Постъпила е жалба от „Виста Дел
Мар” ЕООД , представлявано от управителя Д.. Н. Д., срещу НП № 40 - 0000049/19.07.2019 г. на Началник ОО „АА” гр. Сливен, с което на
основания чл. 104 ал. 7 пр.2 от ЗАвПр, за нарушение на чл. 91в, т. 2 от
ЗАвПр, му е наложено административно наказание: ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 5000 лв., с която иска НП да бъде
отменено, като незаконосъобразно, постановено при съществени процесуални
нарушения.
В с.з. жалбоподателя, редовно призован не се
явява и не се представлява. По делото са представени писмени бележки.
В с.з. въззимаемата страна – наказващият
орган, не изпраща представител.
Съдът като съобрази събраните по делото гласни
и писмени доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установена
следната фактическа обстановка:
На 10.07.2019 г. около 15:25 ч. в сградата на ОО
„АА” – Сливен инспектори извършили
тематична проверка на жалбоподателя в качеството му фирма за международни
превози на товари с лиценз № 12153 за
периода 01.08.2018 г. до 28.02.2019г.
Било установено, че не е съхранил записите от
картата за дигитален тахограф на водача С. К. С. с ЕГН *********** и на
записите от паметта на дигитален тахограф
Continental Automotive
Gmbh със сериен №
********** на влекач МАН категория N3с рег. №
СН 7383 АМ, изискани с покана с рег. № 12-00-00-756#2/26.06.2019 г. във връзка
с писмо от ИА „Автомобилна администрация.
За извършените нарушения на ТД на жалбоподателя
бил съставен АУАН № 250860 от 10.07.2019 г., с който деянието било квалифицирано като нарушение
по чл. 91в т.2 ЗАП.
Актът бил предявен на
жалбоподателя, който след като се е запознал със съдържанието му е отбелязал,
че няма възражения.
На основание така съставения АУАН е издадено и НП № 40 - 0000049/19.07.2019 г.
Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен и
категоричен начин от представените и
събрани по делото писмени и гласни доказателства и доказателствени средства, преценени
поотделно и в тяхната съвкупност. Съдът даде вяра на АУАН и НП, кредитира
показанията на разпитания по делото актосъставител.
Въз основа на така приетото за установено от
фактическа страна съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима - подадена е в
рамките на преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна /лице,
което е санкционирано/. Разгледана по същество, тя е неоснователна.
НП е необосновано, тъй като приетата
в него за установена фактическа обстановка не се подкрепя със събраните по делото
гласни и писмени доказателства и доказателствени средства. АУАН е съставен при
спазване изискванията на чл. 40 и следващите от ЗАНН и съдържа изискуемите по
чл. 42 от с. з. реквизити. Административно-наказателната преписка е изпратена
на компетентния наказващ орган, който се е произнесъл в рамките на срока по чл.
34, ал. 3 от ЗАНН и при спазване на правилата на чл. 52 и следващите от с. з.,
а НП съдържа всички изброени от Закона реквизити. Административно наказващия
орган след като е преценил събраните по делото писмени и гласни доказателства,
е направил извода, че соченото административно нарушение, неговото авторство,
както и вината на нарушителя са доказани, извод, който е неправилен. По делото не се установи жалбоподателя да е
извършил деянието в което е обвинен а именно:Чл. 91в Превозвачите, ръководителите на предприятия и лицата,
извършващи превози за собствена сметка, са длъжни да съхраняват най-малко една
година след тяхното приключване и да предоставят за проверка от контролните
органи:
2. информацията, извлечена от паметта на дигиталния тахограф и от картата
на водача;
За така констатираното АНО е
наложил на основание чл.104 ал.7 предл.2 от ЗАвП. Разпоредбата на чл. 104, ал. 7 от
ЗАП предвижда отговорността на превозвач, който не съхранява (предл.
1) тахографските листа, разпечатките и извлечените данни от дигиталния тахограф
или картата на водача за период 365 дни или отказва да ги предостави за
проверка (предл. 2) на контролните органи.
В конкретния случай няма спор, че жалбоподателят е "превозвач" по
смисъла на § 1, т. 5 от ЗАвПр,
който дефинира, че "превозвач" е всяко физическо или юридическо лице,
регистрирано като търговец, което извършва обществен превоз на пътници и товари
с помощта на превозни средства, предназначени за тази цел. Въпросното качество
не се оспорва от жалбоподателя, а и се доказва от факта, че същият притежава
Лиценз на Общността за извършване на международен автомобилен превоз на товари
№ 12153. Съгласно чл.
91в, т. 2 от ЗАвПр, превозвачите, ръководителите на предприятия и
лицата, извършващи превози за собствена сметка, са длъжни да съхраняват
най-малко една година след тяхното приключване и да предоставят за проверка от
контролните органи: 1. тахографските листове от аналогови тахографи; 2. информацията, извлечена от паметта на
дигиталния тахограф и от картата на водача; 3. пътните листове.
Тази разпоредба транспонира чл. 10, § 5, б.
"а", т. ii" от Регламент ЕО № 561/2006 на Европейския
парламент и на Съвета от 15 март 2006 година за хармонизиране на някои
разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за
изменение на Регламенти (ЕИО) №
3821/85 и (ЕО) № 2135/98
на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) №
3820/85 на Съвета /Регламент 561/2006/,
която задължава транспортно предприятие, което използва превозни средства,
които са снабдени със записващо оборудване, отговарящо на изискванията на
приложение IБ към Регламент (ЕИО) №
3821/85 и което попада в обхвата на настоящия регламент да осигурява
съхранението на всички записани данни от оборудването на превозното средство и
от картата на водача в продължение на най-малко 12 месеца след записването им и
при поискване от страна на инспектор, осигурява достъп до тези данни пряко или
дистанционно от помещенията на предприятието.
Съобразно разпоредбата на чл. 38 от Наредба Н-3 от 07.04.2009 г.
превозвачите и лицата, извършващи превоз за собствена сметка, извличат данните
от паметта на дигиталния тахограф и картата на водача, с изключение на
подробните данни за скоростта: 1. най-малко един път на 90 дни - за данните от
паметта на дигиталния тахограф; 2. най-малко един път на 28 дни - за данните от
картата на водача.
Легално определение на понятието "извличане" се съдържа в чл. 2, т. 2, б.
"н" от Регламент № 165/2014 г. на Европейския парламент от
04.02.2014 г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент /ЕИО/ №
3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на
данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент /ЕО/ №
561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на
някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния
транспорт /Регламент 165/2014
год. и означава копиране, заедно с електронния подпис, на част или на пълен
набор от файловете с данни, записани в електронната памет на бордовото
устройство или в паметта на картата за тахограф, при условие че при този процес
не се изменят или изтриват записани данни.
За да бъдат съхранени данните от картата на водача за срок от най-малко 12
месеца, съобразно изискването на т. ii) от приложимия регламент, данните следва
да бъдат извлечени от картата на водача, съобразно изискването на т. i) от същия
регламент по реда на чл. 38 от Наредба Н-3 от 07.04.2009 г..
В конкретния случай АУАН и издаденото въз основа на него НП не отговарят на
въведените с чл. 42
и чл. 57 ЗАНН
изисквания към съдържанието им, доколкото извършеното описание на приетото за
установено от дружеството-жалбоподател нарушение, респ. обстоятелствата, при
които е извършено не са формулирани конкретно и ясно в такава степен за да
стане ясно в какво е обвивен и да какво е наказан той.
Съдът установи, че с изписаното от актосъставителя и наказващия орган
състав на нарушението не става ясно какво точно задължение не е изпълнил
превозвачът, а оттам и коя е разпоредбата, за чието нарушение следва да бъде
санкциониран.
Съгласно посочената за нарушена разпоредба на чл.
91в, т. 2 ЗАвтПр: -превозвачите, ръководителите на предприятия и
лицата, извършващи превози за собствена сметка, са длъжни да съхраняват
най-малко една година след тяхното приключване и да предоставят за проверка от
контролните органи: информацията, извлечена от паметта на дигиталния тахограф и
от картата на водача.
В случая така както е списана правната норма е неясна и не може да се
установи нарушението на кое точно деяние регулира. При внимателния прочит на
нормата на чл.91в се установява, че законодателя е посочил като нарушители три
кръга лица , превозвачи, ръководителите на предприятия и лицата, извършващи
превоз за собствена сметка Най вероятно се касае за три категории лица, които
извършват превоз за собствена сметка. Също така може да се тълкува, че
наказателно отговорни за това деяние са
превозвачите, ръководителите на предприятия, които извършват превоз и
лицата извършващи превоз за своя сметка. По нататък тяхното задължение според
текста е, че са „длъжни да съхраняват най малко една година след тяхното
приключване и да предоставят за проверка от контролните органи...т.2
информацията извлечена от паметта на дигиталния тахограф и от картата на
водача. В случая не е ясно от кога започва срока на изпълнителното деяние дали
от приключване на превоза, превоза за собствена сметка или от датата на
извличане на самата информация.Ако се касае за превоз за собствена сметка то в
случая деянието е несъставомерно, т.к жалбопод. е извършвал друг превоз-
международен и не за своя сметка. Ако се касае за информация от тахографа за
определен товар, то следва да бъде посочена датата на приключване на товара.
Съдът прие, че регламентираното с тази норма задължение за превозвачите, се
отнася до съхраняването на определени документи (в случая –извлечение от
паметта на дигиталния тахограф и картата на водача), но следва да се акцентира,
че е предвидено посочените данни да се съхраняват за точно нормативно определен
период от време – една година след извършването на превоза, за който превоз липсва
каквато и да било конкретика /време, маршрут и т. н/, а не за произволни
периоди от време, както е отразено АУАН и НП. В случая следва да се посочи, че
се касае единствено за превоз за собствена сметка, защото освен в нормата на
чл.91в така е предвидено и в нормата на чл.104 ал. 7) На превозвач или на лице по чл. 12б, ал. 1, извършващо превози за собствена
сметка, които не съхраняват тахографските листа, разпечатките и извлечените
данни от дигиталния тахограф или картата на водача за период 365 дни или
отказват да ги предоставят за проверка от контролните органи, се налага
имуществена санкция 5000 лв.
С така направеното описание на нарушението в АУАН и НП се създава пълна
неяснота относно релевантни елементи от обективната страна на административното
нарушение, за което е санкциониран жалбопод.
В диспозитива на АУАН и НП е посочено като нарушение „...превозвачът не
съхранил записите от картата за дигитален тахограф и записите от дигиталния
тахограф“. Така както е изписано това не е нарушение, т.к. закона предвижда съхранение
на информацията от тези два носителя-картата на водача и дигиталния тахограф.
Картата и тахографа са електронни носители на информация и във всеки един
момент от тях може да се свалят записи. В случая задължението на дееца е да
съхранява информацията от тези носители.
В случая е нарушено правото на жалбопод.
да разбере в какво точно е обвинен, което е нарушение на правото му на защита.
Предвид изложеното, съдът прие, че са допуснати съществени процесуални
нарушения, накърнили с висока степен правото на защита на наказаното дружество
и водещи до отмяна на издаденото НП.
С оглед на изложеното до тук съдът намира, че атакуваното наказателно
постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.
Мотивиран от гореизложеното, съдът:
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ НП № 40 - 0000049/19.07.2019 г. на Началник
ОО „АА” гр. Сливен, с което на „ВИСТА ДЕЛ МАР” ЕООД, Булстат: *********, представлявано
от Д.Н.Д. ЕГН ********** *** му е
наложено административно наказание: ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ размер на 5000 лв. на
основание чл. 104 ал. 7, пр. 2 от ЗАвПр, като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд – гр. Сливен в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ