Решение по дело №34/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 60
Дата: 30 март 2022 г. (в сила от 6 май 2022 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20227110700034
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 30.03.2022 гoд.

 

     Номер           60             2022 година                 град Кюстендил

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

     Кюстендилски административен съд               

     на първи март                                         2022 година

     в открито заседание в следния състав:

 

                                Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                  

     Секретар: Антоанета Масларска

     Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

     Административно дело № 34 по описа за 2022 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Г.И.К. ***,обжалва Решение № 2153-09-30/31.12.2021 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Кюстендил,с което е отхвърлена като неоснователна жалбата на г-н                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         К. против Разпореждане № **********/11.10.2021 г. на длъжностното лице по пенсионното осигуряване при ТП на  НОИ гр. Кюстендил, с което на основание чл. 69б ал. 2 от КСО е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст. Иска се отмяна на обжалвания административен акт. Твърди се от жалбоподателя,че неправилно и незаконосъобразно е изчислен трудовият му стаж относно категоризацията на същия, като не му е признат този за периода 01.10.1992 г. – 20.06.1995 г. Представя и писмена защита, като претендира разноски по делото.

Ответникът по жалбата – Директора на ТП на  НОИ гр. Кюстендил, чрез процесуалния си представител ю.к. Манчева в писмени бележки, оспорва жалбата. Приема, че на жалбоподателят правилно е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст,съответно обжалваното решение е правилно и законосъобразно.

Административното производство е започнало по заявление на Г.И.К. с вх. № 2113-09-11/07.01.2021 г. с искане за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст.

С разпореждане № **********/13.04.2021 г. на ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ гр. Кюстендил е спряно производството по отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст на Г.И.К., на основание чл. 98 ал. 2 т. 1, б. „а“ от КСО, до получаване на информация от контролния орган.

С разпореждане № **********/11.10.2021 г. на ръководителя на “Пенсионно осигуряване” при ТП на НОИ гр. Кюстендил е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст на Г.И.К., на основание чл.69 ал. 2 от КСО. 

В мотивите на разпореждането се съдържат констатации,че лицето има осигурителен стаж, както следва: от І категория труд – 00 г. 0 м. 00 дни; от ІІ категория труд – 16 г. 00 м. 11 дни  и ІІІ категория труд – 15 г. 03 м. 04 дни. На основание чл. 104 от КСО – общ осигурителен стаж към ІІІ категория труд – 35 г. 03 м. и 18 дни. Следва да не се отпуска лична пенсия за ОСВ, тъй като К. има необходимата възраст за втора категория 58 г. и 08 месеца, изисквана през 2021 г., има 15 год. осигурителен стаж от втора категория труд,но няма 100 точки сбор от осигурителен стаж и възраст,а има 95 точки 06 месеца и 14 дни към датата на заявлението - 07.01.2021 г. В забележка е посочено, че за периода 01.10.1992 г. – 20.06.1995 г. при осигурителя „Заводски строежи“ АД, гр. Перник не е зачетен осигурителен стаж, тъй като същият не е оформен по трудова книжка, а образец УП – 13 не може да бъде издаден,тъй като в предадените от осигурителя ведомости за заплати и трудовоправни документи липсва информация за лицето Г.И.К. за периода м. 10.1992 г. – м. 06.1995 г.

Това разпореждане е обжалвано и потвърдено с оспореното Решение № 2153-09-30/31.12.2021 г. на Директора на ТП на НОИ гр.Кюстендил.

В административната преписка е приложена окомплектована преписка по жалба с вх. № 2153-09-30/1/20.01.2022 г. на Г.И.К., заедно със заверено копие на пенсионното досие по чл. 9 ал. 1 от НПОС, съдържащо 65 бр. листа.

В хода на съдебното производство не са поискани събиране на нови доказателства от страна на процесуалния представител на жалбоподателя.

Жалбоподателят е субект на правото на съдебно оспорване, упражнил е правото си надлежно, жалбата е постъпила в срока по чл. 149 ал. 1 от АПК и в този смисъл е допустима.

Оспореният административен акт като краен резултат не е засегнат от посочения в жалбата порок по чл. 146 т. 4 от АПК и в този смисъл се явява законосъобразен.

Между страните се спори единствено относно това, положен ли е от  К. труд като работник за периода от 01.10.1992 г. до 20.06.1995 г. в „Заводски строеж“ АД гр. Перник на длъжността „багерист“ .

Със заявление вх. № 2113-09-11/07.01.2021 г. г-н К. е представил нужните документи съгласно чл. 40 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж /НПОС/.

Хипотезата, в която жалбоподателят е поискал отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст е тази по чл. 69б ал. 2 от КСО /в сила от 01.01.2018 г./, а именно: лицата, които са работили 15 години при условията на втора категория труд, придобиват право на пенсия при следните условия:

1.  Навършили са възраст до 31 декември 2015 г. 52 години и 8 месеца за жените и 57 години и 8 месеца за мъжете и имат сбор от осигурителен стаж и възраст 94 за жените и 100 за мъжете;

2.  От 31 декември 2015 г. възрастта по т. 1 се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с по 2 месеца за мъжете и с по 4 месеца за жените до достигане на 60 годишна възраст.

С оглед датата на подаване на заявлението от Г.К. за отпускане на пенсия, следва да са налице предпоставките по чл. 69б ал. 2 т. 2 от КСО – лицето да има навършени 58 години и 02 месеца и 15 години положен труд при условията на втора категория и сбор от 100 точки стаж и възраст.

Цялостният анализ на събрания доказателствен материал по делото обуславя извод за неосъществен състав на нормата на чл. 69б ал. 2 от КСО. Кредитирайки представените първични документи – ведомости, заповеди и др. такива в Обединен осигурителен архив – с.Невестино, област Кюстендил съдът приема, че за периода от 01.10.1992 г. до 20.06.1995 г. положеният труд от К. като „багерист“ в „Заводски строежи“ АД гр. Перник, категорията труд не може да бъде зачетена според възражението на жалбоподателя К. за такава от втора категория труд.

В хода на обработка на представените документи е извършена проверка на осигурителя „Заводски строежи“ гр. Перник, във връзка с представеното от г-н К. УП-3 № 103 от 10.10.2017 г. за осигурителен стаж положен на длъжност „багерист“ за времето от 01.06.1981 г. до 01.08.1982 г. с продължителност 01 г. 02. м. и 00 дни и от 01.10.1992 г. до 20.06.1995 г. с продължителност 02 г. 08 м. и 19 дни при същия осигурител.

За периода 01.06.1981 г. – 01.08.1982 г., проверката е извършена от органите на сектор „КРДОО“ при ТП на НОИ – Перник, тъй като там се съхранява разплащателната документация но осигурителя „Заводски строежи“ гр. Перник за този период. За резултата от проверката е издадено УП – 13 № 5507-13-3 от 19.04.2021 г. без да е посочена заеманата длъжност от Г.К., тъй като не е вписана в разчетно – платежните ведомости, но същият фигурира в отдел “Тежка механизация“ – Източен район“ и този стаж е взет предвид при определяне правото на лична пенсия за ОСВ на г-н К. от втора категория.

За периода 01.10.1992 г. – 20.06.1995 г., проверката е извършена в Обединен осигурителен архив с. Невестино при ТП на НОИ – Кюстендил, където се съхраняват разчетно – платежните ведомости на осигурителя. За резулата от проверката с писмо изх. №5531-09-2883-1 от 07.10.2021 г. е посочено, че за лицето Г.И.К. липсва информация във ведомостите и трудово – правната документация и този стаж не е взет предвид при определяне правото на лична пенсия за ОСВ на г-н К..

Именно с оглед на това писмо е била извършена допълнителната проверка, за която К. е информиран, но не е представил доказателства, удостоверяващи осигурителният му стаж. За спорният период лицето има налично вписване в трудовата му книжка, което обаче не отговаря на изискванията на чл. 6 ал. 1 от НТКТС /виж лист 12 от делото/.Извършената проверка по своята правна природа представлява административно производство по чл. 108 ал. 1 т. 1 от КСО, съгласно която норма, контролните органи на НОИ при изпълнение на служебните си задължения имат право да проверят всички физически и юридически лица за дейността възложена на НОИ. Следователно, по силата на чл. 108 ал. 1 т. 1 от КСО е допустимо и законосъобразно,контролните органи на ТП на НОИ да извършват ревизиране и проверки на пенсионните преписки по всяко едно време, независимо от изтеклия период, независимо от наличието или липсата на съмнение и независимо от наличието на външни сигнали или обективни индикации. В тази връзка са нормите на гл. ІV от Правилника за организация на НОИ. Според чл. 108 ал. 2 от КСО, физическите и юридическите лица са длъжни да представят на контролните органи на НОИ исканите от тях документи, сведения, справки, декларации, обяснения и носители на информация, свързани със спазване на осигурителното законодателство във връзка с дейността възложена на тази държавна институция. За пълнота на изложението, съдът ще посочи, че органът не е бил длъжен да проверява какви доказателства има в своите архиви за наличие или липса на осигурителен стаж и доход на лицето, за да прецени при отпускане, респективно изменение или отмяна на размера на пенсията, какъв е  действителният размер на осигурителния стаж и доход и съответно размер на пенсията /Решение № 10193 от 01.08.2017 г. по адм. дело № 2342/2016 г. на ВАС на Р.България/. В тази връзка е в тежест на жалбоподателя да докаже своя осигурителн стаж, независимо от причините за извършената проверка, чрез предоставяне на съответните документи.Такива безспорни доказателства,оформени по съответния ред - подписани и подпечатани съгласно чл. 6 ал. 1 от Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж при прекратяване на трудовото правоотношение, не са представени, вкл. и в хода на съдебното производство и в този смисъл установения стаж за времето то 01.10.1992 г. до 20.06.1995 г., правилно не е взет при определяне на отпускането на пенсията за ОСВ.

Не на последно място съдът ще посочи, че извън предмета на настоящето производство е въпросът дали жалбоподателят е добросъвестен или не, като това е въпрос на друго – евентуално наказателно производство, за което по настоящето дело са представени доказателства, че е инициирана такава проверка /виж сигнално писмо изх. № 2113-09-11-15/26.11.2021 г. до РП – Кюстендил – лист 59 по делото/.Изложеното дотук, води до извода, че в хода на административното производство, от страна на административния орган са предприети всички необходими и възможни действия по установяване на точния размер на осигурителния стаж на лицето, при спазване на принципите за истинност и служебно начало въведени в чл. 7 и чл. 9 от АПК. Следва да се приме, че г-н К. не доказва трудов и осигурителен стаж за спорния период в „Заводски строежи“ АД гр. Перник.     

Гореизложеното обуславя извода, че по отношение на Г.К. към датата на подаване на заявлението за отпускане на пенсия – 07.01.2021 г., не е налице един от елементите на фактическия състав на чл. 69 ал. 2 от КСО – няма 100 точки сбор от осигурителен стаж и възраст, а има 95 точки 06 месеца и 14 дни.

Изхождайки от посоченото съдът приема,че жалбоподателят към датата на подаване на заявлението не е бил субект на правото на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 69 ал. 2 от КСО. Прилагайки правилно материалния закон като краен правен резултат с Разпореждадане № **********/11.10.2021 г. длъжностното лице по пенсионното осигуряване е постановило законосъобразен акт. Правилно е приложил материалния закон и Директора на ТП на НОИ гр. Кюстендил в оспореното Решение № 2153-09-30/31.12.2021 г.,отхвърляйки оспорването на г-н К. срещу разпореждането.    

При проверката по чл. 168 от АПК не се установиха други отменителни основания по чл. 146 от АПК.

Процесното решение и контролираното с него разпореждане са постановени от компетентни органи по чл. 117 ал. 1 т. 2 б. “а” и чл. 98 ал. 1 от КСО. Административният акт притежава необходимото съдържание по чл. 59 ал. 2 от АПК. В производството по издаване на акта не е допуснато съществено нарушение на административно-производствени правила.

Обжалваното решение съответства на целта на закона, тъй като е израз на упражнено правомощие при оспорване по административен ред на съответния административен акт.

С оглед изхода на делото, разноски не следва да се присъждат.

 

     Воден от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

                     Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Г.И.К. ***, ЕГН **********, против Решение № 2153-09-30/31.12.2021 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Кюстендил  и потвърденото с него разпореждане № **********/11.10.2021 г. на длъжностното лице по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ гр. Кюстендил,с което на основание чл. 69б ал. 2 от КСО е отказана лична пенсия за осигурителен стаж и възраст.

Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд на Р.България.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него.

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: