Определение по дело №696/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2162
Дата: 10 август 2023 г.
Съдия: Нели Тодорова Стоянова
Дело: 20227040700696
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

                                                                                                                                                                                                         2162/10.08.2023 година, гр. Бургас

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Бургас, ХХІV-ти състав, в ЗАКРИТО съдебно заседание на десети август две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

Съдия: Нели Стоянова

 

при секретаря Димитрина Димитрова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 696 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по заповед № РД-09-13/28.04.2022 г. на областен управител на Област Бургас, в която е обективирано оспорване на решение по т. 16 от дневния ред на заседанието на Общински съвет – Бургас, прието на 07.04.2022 г., отразено в протокол № 36 от 07.04.2022 г.

С  оспореното решение прието на основание чл. 21, ал.1, т.8, т.9 и т.11 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чл.8, ал.1 от Закона за общинската собственост (ЗОС), във вр. с чл.16, ал.2 от Закона за насърчаване на инвестициите (ЗНИ), чл.40 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общински имоти и вещи (НРПУРОИВ) и чл.134, ал.1, т.3 и чл.135, ал.1 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) общинският съвет – Бургас взема следните решения:

1.     дава предварително съгласие за продажба по реда и при условията на чл.22а, ал.1, т.2 от ЗНИ без търг или конкурс на цена не по-ниска от пазарната, за 2 000 000 (два милиона) кв.м. от Поземлен имот с идентификатор 61145.80.9 по КККР на с.Равнец, целия с площ от 3 524 038 (три милиона, петстотин двадесет и четири хиляди тридесет и осем) кв.м., съгласно приложена Скица на имота на „Бургас Хайдръджън” ЕАД за изграждане на инвестиция, заявена пред Българската агенция за инвестиции, за което е получено Удостоверение № БАИ-ЗНИ-5/22.02.2022г. Съгласието по настоящата точка е валидно за срок до произнасяне по искането за сертифициране на проекта, описан в Удостоверение № БАИ-ЗНИ-5/22.02.2022г.;

2.     във връзка с даденото предварително съгласие и заявената инвестиция разрешава изменение на ПУП - ПРЗ за с.о. „Индустриален парк Равнец”, ПИ с идентификатор 61145.80.9 по КККР на с.Равнец, съгласно представеното задание за проектиране и предложение за изменение на ПУП;

3.      възлага на кмета да издаде заповед по реда на чл.135, ал.1 от ЗУТ за изменение на ПУП - ПРЗ за с.о. „Индустриален парк Равнец”, ПИ с идентификатор 61145.80.9 по КККР на с.Равнец, съгласно представеното задание за проектиране и предложение за изменение на ПУП.

  В оспорването се развиват подробни съображения за незаконосъобразност на решението на Общински съвет - Бургас. По същество се сочи, че решението по т.1 е прието при неспазване на условието предвидено в Решение № 94/26.01.2017г. на МС за запазване на функционалността на летателните полета разположени в имота (бивше военно летище с.Равнец) и без да е получено положително становище от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация”, която изпълнява регулаторни контролни функции в гражданското въздухоплаване, относно това дали при осъществяване на инвестиционното намерение ще бъде запазено функционалното предназначение на летателните полета на бившето военно летище „Равнец”. Излагат се и твърдения, че инвестиционното намерение на бъдещия инвеститор „Бургас Хайдръджън” ЕАД се изразява в изграждането на завод за водород и разполагане на фотоволтаична електроцентрала и ветрогенератори на територия от 2 000 000 кв.м. от терена на летище „Равнец” и това инвестиционно намерение е в разрез с императивни изисквания на българското и европейското законодателство, относно правилата в областта на гражданското въздухоплаване и в частност гражданските летища и тяхното безопасно функциониране. Иска се отмяната му.

В съдебно заседание оспорващият се представлява от процесуален представител, който поддържа оспорването. Иска обявяване нищожността на оспореното решение, в частта по т. 2 и т. 3  поради липса на компетентност  на органа да изразява предварително съгласие за допускане на изменение и да възлага на кмета но общината да издава заповед по реда на чл. 135, а в частта по т. 1 се сочи незаконосъобразност на решението, поради липса от мотиви. В случай на неуважаване на доводите за нищожност на решението, се иска отмяната му като незаконосъобразно. Ангажира доказателства. Не претендира разноски.

Ответникът общински съвет - Бургас представя административната преписка, представлява се от процесуален представител, който оспорва заповедта. Иска същата да бъде оставена без разглеждане като недопустима, а образуваното съдебно производство да бъде прекратено. Счита, че оспорените решения в частта по т. 2 и т. 3 не са индивидуални административни актове, а са решения по управление на имота, предхождащи процедурата по издаване на индивидуален административен акт. По отношение на решението по т. 1 счита, че не представлява краен акт и не е обвързващо нито за общината, нито за инвеститора. Не претендира разноски.

Представителят на Прокуратурата изразява становище за основателност на  заповедта за оспорване.

Заинтересованата страна – „Бургас Хайдръджън“ ЕАД редовно уведомен, не изпраща представител и не ангажира становище по делото.

Заинтересованата страна – Община Бургас се представлява от процесуален представител, който оспорва заповедта и иска решението на Общински съвет – Бургас да бъде потвърдено. Не претендира разноски.

  Административен съд - Бургас, като взе предвид събраните по делото доказателства и като съобрази приложимите нормативни разпоредби, намира за установено от фактическа страна следното:

  С решение № 94 от 26.01.2017 г. на Министерски съвет, на основание чл.6, ал.1, чл.17, ал.1 и чл.54 от Закона за държавната собственост ЗДС) във връзка с решение по т.2 от протокол № 11 от 12.05.2016 г. на Общински съвет – Бургас Министерски съвет е взел следните решения:

- т.1. отнема поради отпаднала нужда от Министерство на отбраната публична общинска собственост, представляваща поземлен имот  № 080009, намиращ се в област Бургас, община Бургас, землището на с. Равнец с площ 3 524 487 кв.м. застроена и незастроена площ, застроен с 50 сгради с обща застроена площ 17 449 кв.м., описани в Акт за публична държавна собственост № 1903 от 20.04.2016 г., като в имота са изградени писта за излитане и кацане 1 (ПИК 1), ПИК 2, 27 арочни укрития, 10 укрития за личен състав, вишка и навес;

- т.2. обявява имота по т.1 за имот – частна държавна собственост;

- т.3. прехвърля безвъзмездно правото на собственост върху имота по т.1 на община Бургас, област Бургас за реализиране на дейности, свързани с трайно задоволяване на обществените потребности от местно значение;

- т.4. Областният управител на област Бургас да сключи с кмета на община Бургас договор за безвъзмездно прехвърляне правото на собственост върху имота по т.1 при следните условия: а) да не се извършват вещно-прехвърлителни действия с имота по т.1, както и внасянето му като непарична вноска в капитала на търговските дружества; б) да не извършва икономическа дейност с имота по т.1; в) запазване на функционалното предназначение на летателните полета; при нереализиране на дейностите по т.3 в продължение на 5 години от предоставянето в собственост на имота по т.1 община Бургас да прехвърли собствеността върху същия на държавата.;

- т.5. областният управител на област Бургас да осъществява контрол за изпълнението на условията по т.4, да организира предаването и приемането на имота по т.1 в едномесечен срок и да го отпише от актовите книги за държавна собственост (л.44).

На 13.06.2018 г. между Областния управител на област Бургас и Община Бургас на основание чл.54 от ЗДС във връзка с т.3 и т.4 от решение № 94 от 26.01.2017 г. на Министерски съвет е сключен договор за безвъзмездно прехвърляне правото на собственост върху имот – частна държавна собственост, представляващ: поземлен имот с идентификатор 61145.80.0 по КККР на землище с.Равнец, община Бургас, с площ от 3 524 038 кв.м. застроена и незастроена площ, с трайно предназначение на територията: Земеделска и начин на трайно ползване: Друг вид поземлен имот без определено стопанско предназначение, застроен с 50 броя сгради, подборно описани в договора. Посочено е, че в имота са изградени писта за излитане и кацане (ПИК 1), ПИК 2, 27 арочни укрития, 10 броя укрития за личен състав, вишка и навес. В чл.2, ал.1 и ал.3 от договора са възприети условията по т.4 от решение № 94 от 26.01.2017 г. на Министерски съвет, а именно: ал.1, т.1. приобретателят на имота няма право да го продава, заменя, дарява, внася като непарична вноска в капитала на търговски дружества или да учредява право на строеж или право на ползване върху него; ал.1, т.2. приобретателят няма право да извършва икономическа дейност с имота;ал.3. приобретателят е длъжен да запази функционалното предназначение на летателните полета. В ал. 2 е предвидено, че забраните, посочени в ал.1 не се прилагат в случаите, свързани с реализиране на обекти, необходими за трайно задоволяване на обществени потребности от местно значение, при съобразяване на законодателството и правилата в областта на държавните помощи, както и в случаите по чл.22а от Закона за насърчаване на инвестициите на инвеститор, получил сертификат за инвестиция от клас А, клас Б или за приоритетен инвестиционен проект (л.45 – 47).

На 23.03.2022 г. в община Бургас е постъпило уведомление за инвестиционно предложение с вх. № 70-00-2295/23.03.2022 г. (л.23, стр.2 – 25) от „Бургас Хайдръджън“ ЕАД относно изграждане на завод за зелен водород на територията на с.о. Индустриален парк Равнец в част от ПИ с идентификатор 61145.80.9 по КККР на с.Равнец. В предложението е посочено, че проектът е в процес на сертифициране като клас А инвестиция, за което Българската агенция за инвестиции е издала удостоверение № БАИ-ЗНИ-5/22.02.2022 г., на основание ч.11а, ал.1 от ППЗНИ (л.25, стр.2). Сочи се, че условие за издаването на сертификат за клас А инвестиция е предварително съгласие от Общински съвет – Бургас за продажба на 2 000 дка площ от Индустриална зона Равнец, на основание чл.16, ал.2, във връзка с чл.15, ал.1, т.3 и чл.22а, т.2 от ЗНИ и получаване от РИОСВ – Бургас на становище за допустимост на инвестиционното намерение по чл.4, ал.4 от ППЗНИ. Посочено е, че за целите на инвестиционното намерение е необходимо да бъде извършена промяна в действащия подробен, устройствен план – план за регулация и застрояване на зоната, за да се обособи територия от 2 000 дка, където да бъде разположен завода за водород и съпътстващата фотоволтаична инфраструктура.

На същата дата Експертният съвет по устройство на територията (ОЕСУТ), в състав назначен със заповед № 780/25.03.2020 г. на кмета на община Бургас е изготвил протокол-решение № 7/23.03.2022г., с който ОЕСУТ дава положително становище относно внесеното предложение за изменение на ПУП, като счита, че са налице основанията на чл.134, ал.1, т.3 от ЗУТ и след решение на Общински съвет Бургас може да бъде допуснато изменение на ПУП-ПРЗ в обхват на ПИ с идентификатор 61145.80.9 по КККР на с. Равнец (л.48).

С докладна записка с рег. № 70-00-2295-2/25.03.2022 г. по описа на Община Бургас (рег. № 08-00-12670/25.03.2022 г. по описа на Общински съвет Бургас) (л.21 – 23) кметът на община Бургас е направил предложение до общински съвет Бургас да вземе следните решения:

- 1. Дава предварително съгласие за продажба по реда и при условията на чл.22а, ал.1, т.2 от ЗНИ, без търг или конкурс на цена не по-ниска от пазарната, за 2 000 000 /два милиона/ кв.м. от Поземлен имот с идентификатор 61145.80.9 по КККР на с.Равнец, целия с площ от 3 524 038 (три милиона, петстотин двадесет и четири хиляди и тридесет и осем) кв.м. по кадастралната карта на гр.Бургас, съгласно приложена Скица на имота на „Бургас Хайдръджън” ЕАД, за изграждане на инвестиция, заявена пред Българската агенция за инвестиции, за което е получено Удостоверение № БАИ-ЗНИ-5/22.02.2022г.

Съгласието по настоящата точка е валидно за срок до произнасянето по искането за сертифициране на проекта, описан в Удостоверение № БАИ-ЗНИ-5/22.02.2022г.;

- 2. На основание чл.21, ал.1, т.8 и т.11 от ЗМСМА и чл.134, ал.1, т.3 от ЗУТ, Общински съвет-Бургас, във връзка с даденото предварително съгласие и заявената инвестиция, разрешава изменение на ПУП-ПРЗ за с.о. „Индустриален парк Равнец”, ПИ с идентификатор 61145.80.9 по КККР на с.Равнец, съгласно представеното задание за проектиране и предложение за изменение на ПУП;

- 3. Възлага на кмета да издаде заповед по реда на чл.135, ал.1 от ЗУТ за изменение на ПУП-ПРЗ за с.о. „Индустриален парк Равнец”, ПИ с идентификатор 61145.80.9 по КККР на с.Равнец, съгласно представеното задание за проектиране и предложение за изменение на ПУП.“

На 30.03.2022 г. и 31.03.2022 г. по докладната записка на кмета на община Бургас са постъпили становища от комисията по икономика и инвестиционни политики, комисията по устройство на територията, комисията по бюджет и финанси, комисията по общинска собственост, общински предприятия и дружества и комисията по правни въпроси, като становището на всички комисии е, че подкрепят проекта (л.129-130).

На 05.04.2022 г. от кмета на община Бургас и председателят на общински съвет Бургас е получено писмо от министъра на транспорта и съобщенията относно обсъждане на възможностите за развитие на бившето военно летище в Равнец (авиобаза Равнец) за нуждите на гражданското въздухоплаване (л.166). Към писмото е приложена справка за имотите съставляващи бивша авиобаза Равнец (л.167-169).

На 07.04.2022 г. до председателят на общински съвет – Бургас е изпратено писмо от министъра на отбраната относно изразяване на несъгласие с продажбата на част от селищно образование „Индустриална зона“ Равнец (л.170 – 171). В писмото е посочено, че реализацията на каквото и да е инвестиционна намерение, засягащо територията на бившата авиобаза Равнец следва да се допусне само след детайлен анализ на обхвата на летателните полета, сервитутните им зони и съществуващата надземна и подземна техническа инфраструктура, необходима за запазване на функционалното предназначение на пистите. Сочи се, че подобен анализ и съгласуване на инвестиционното намерение, във връзка с което е предвидено да бъде взето предварително решение за продажба от общински съвет Бургас до настоящият момент не е извършено.

Докладната записка от кмета на община Бургас е разгледана в проведеното на 07.04.2022 г. заседание на Общински съвет Бургас, за което е изготвен протокол № 36/07.04.2022 г. (л.6-20). Видно от решение по т. 16 от протокола, Общински съвет Бургас е приел решението на вносителя, за даване на предварително съгласие за продажба по реда и при условията на чл.22а, ал.1, т.2 от ЗНИ, без търг или конкурс на цена не по-ниска от пазарната, за 2 000 000 кв.м. от поземлен имот с идентификатор 61145.80.9 по КККР на с.Равнец, целият с площ 3 524 038 кв.м. по КК на гр.Бургас на „Бургас Хайдръджън“ ЕАД, за изграждане на инвестиция, заявена пред Българска агенция за инвестиции. Във връзка с даденото предварително съгласие и заявената инвестиция още на основание чл.21, ал.1, т.8 и т.11 от ЗМСМА и чл.134, ал.1, т.3 от ЗУТ, Общински съвет Бургас е разрешил изменение на ПУП-ПРЗ за с.о. „Индустриален парк Равнец“, ПИ с идентификатор 61145.80.9 по КККР на с.Равнец, съгласно представеното задание за проектиране (л.50) и предложение за изменение на ПУП. Възложено е на кмета да издаде заповед по реда на чл.135, ал.1 от ЗУТ за изменение на ПУП-ПРЗ за о.с. „Индустриален парк Равнец“, ПИ с идентификатор 61145.80.9 по КККР на с.Равнец, съгласно представеното задание за проектиране и предложение за изменение на ПУП.

Решението е оспорено със заповед № РД-09-13/28.04.2022 г. на Областен управител на област Бургас. Видно от отразеното в протокола, решението е прието с 35 гласа „за“, 1 „против“ и 1 „въздържал се“, съгласно поименен списък от 37 общински съветници.

Областният управител е уведомен за взетото решение с писмо изх. № 08-00-3754/14.04.2022 г. на Общински съвет – Бургас (л.5), с което е изпратен Протокол № 36 от 07.04.2022 г. от заседание на Общински съвет – Бургас.

 Оспорването, обективирано в Заповед № РД-09-13/28.04.2022 г. е постъпило в съда на 28.04.2022 г.

В хода на съдебното производство от оспорващия са представени: писмо с рег. № 06-02-105/09.05.2022 г. на министъра на транспорта и съобщенията до председателя на общински съвет Бургас и кмета на община Бургас, с копие до министъра на отбраната и областен управител на област Бургас, с което министъра на транспорта подчертава необходимостта от запазване и бъдещо развитие на бившата авиобаза в с.Равнец, за нуждите на гражданската авиация и доколкото няма доказателства за съобразяването на решението на Общински съвет Бургас с условията, които се съдържат в решението на Министерския съвет и иска предприемане на необходимите действия за прехвърляне на собствеността върху имота, на държавата (л.219); писмо с рег. № 04-00-364/30.08.2022 г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройство до министерство на транспорта и съобщенията, министерство на отбраната, областна администрация на област Бургас, кмета на община Бургас, с което заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройство изразява становище, че с оглед предвидените ограничителни условия по отношение упражняваното на така придобитото безвъзмездно право на собственост върху държавния имот счита, че следва да бъде осъществена процедура по прехвърляне на собствеността върху същия на държавата, съгласно изискванията на чл.54, ал.5 от ЗДС и в изпълнение на т.4, б.“г“ от РМС № 94/26.01.2017 г. независимо, че не е изтекъл максимално предвидения в закона 5-годишен срок, тъй като от представените данни по случая се установява, че предвидените от общината мероприятия няма да бъдат реализирани в този срок (л.221); писмо с рег. № 03-00-26/09.08.2022 г. от Община Бургас до президента на Република България и министър-председателя на РБ, с което се изисква подкрепа от президента и съдействие от ресорните министерства за привличане и реализиране на инвестиционни проекти на компании като Amazon, Costco, DHL, FedEx и FBO (л.223); писмо с рег. № 04-00-433/07.10.2022 г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройство до областна администрация на област Бургас и кмета на община Бургас, с копие до главния секретар на президента, министерството на транспорта и съобщенията и министерството на отбраната (л.224) и писмо с рег. № 04-08-160/03.10.2022 г. на заместник-министъра на транспорта и съобщенията до заместник.министъра на регионалното развитие и благоустройство, с което е посочено, че относно инвестиционното намерение за създаване на база за зареждане на самолетни горива за военна авиация следва да се съобрази чл.16б, ал.1, т.6 от Закона за гражданското въздухоплаване, че всяко инвестиционно намерение, което попада в района на летище и неговата околност в обхвата на нормативно определените сервитутни зони и зоните на влияние, както и въздушните трасета, подлежи на съгласуване с ГД ГВА на всички етапи на инвестиционното проектиране – подробен устройствен план, виза за проектиране, инвестиционен проект във връзка с осигуряване на сигурността и безопасността на въздухоплаването (л.226).

В хода на съдебното производство от ответника е представен протокол № 50/11.04.2023 г. на Общински съвет - Бургас, в т.20 от който са взети следните решения:

„1. На основание чл. 21, ал. 1, т.11 от ЗМСМА, чл.129, ал.1 във връзка с чл.135а, ал.1, чл.128, ал.14, чл. 134, ал.1, т.3 и ал.2, т.6 от ЗУТ, Общински съвет – Бургас одобрява проект за изменение на Подробен устройствен план – План за регулация (ПУП-ПР) за с.о. „Индустриален парк Равнец“, с който:

- кв.1, 2, 3, 4, 5, 8 и 9 се преконфигурират, като от тях се обособяват нов кв.1, разположен в северната част на селищното образувание и нов кв.2, разположен в южната част на селищното образувание и се провежда нова обслужваща улица с габарит 13м., разделяща двата квартала;

- в нов кв.1 се обособява нов УПИ I с функционално отреждане „за инфраструктура (летателни полета), производствени сгради, ОО, смесени многофункц. сгради, общежитие и ТП“ в устройствена зона „Пп“;

- в нов кв.2 се обособяват: нови УПИ II, III, IV, V, VI, VII, VIII и IX, всички с функционално отреждане „за ТП“ и нов УПИ I с функционално отреждане „за производствени сгради, общ. обслужване, общежитие, смесени многофункционални сгради и паркинг“ в устройствена зона „Пп“, съгласно приложения проект, който е неразделна част от настоящото Решение;

2. На основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл.6, ал.1 и ал.3, чл.8, ал.1 от ЗОС:

2.1. Определя за частна общинска собственост,  новообразувания УПИ I, в нов кв.1 с площ 2 296 581 кв. м, отреден „за инфраструктура (летателни полета), производствени сгради, ОО, смесени многофункционални сгради, общежитие и ТП“ в устройствена зона „Пп“, който съгласно проект за изменение на КК представлява Поземлен имот с проектен идентификатор 61145.80.79 по КККР на гр. Бургас, с проектна площ 2 296 583 кв. метра, ведно с отразените в него сгради с проектни идентификатори 61145.80.79.1; 61145.80.79.2; 61145.80.79.3; 61145.80.79.4; 61145.80.79.5.

2.2. Дава съгласие след влизане в сила на ПУП-ПР, Община Бургас да прехвърли безвъзмездно на Българската държава правото на собственост върху следните недвижими имоти – частна общинска собственост:

- Новообособеният УПИ I, в нов кв. 1 с площ 2 296 581 кв. м, отреден „за инфраструктура (летателни полета), производствени сгради, ОО, смесени многофункционални сгради, общежитие и ТП“ в устройствена зона „Пп“, който съгласно проект за изменение на КК представлява Поземлен имот с проектен идентификатор 61145.80.79 по КККР на гр. Бургас, с проектна площ 2 296 583 кв. метра, ведно с отразените в него сгради с проектни идентификатори 61145.80.79.1; 61145.80.79.2; 61145.80.79.3; 61145.80.79.4; 61145.80.79.5.

и УПИ I в кв. 6 с площ 41 176 кв. м, представляващ Поземлен имот с идентификатор 61145.80.39 с площ 41 176 кв. метра по КККР на гр. Бургас.

3. На основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл.8, ал.1 от ЗОС, във връзка с чл. 16, ал. 2, от Закона за насърчаване на инвестициите, чл.11а, ал.2 от ППЗНИ,

Дава предварително съгласие за учредяване право на строеж за срок до 35 години по реда и при условията на чл.22а, ал.1, т.4 от Закона за насърчаване на инвестициите, без търг или конкурс на цена не по-ниска от пазарната, в нов УПИ I в нов кв. 2 с площ 831 533 кв. м, на „Виртус Инвестмънт“ АД, за изграждане на инвестиция, заявена пред Българската агенция за инвестиции, за което е получено Удостоверение № БАИ-ЗНИ-8/09.03.2022 г.

Съгласието по настоящата точка е валидно за срок – срока на валидност на Удостоверение № БАИ-ЗНИ-8/09.03.2022 г. на Българската агенция за инвестиции.

На основание чл.60, ал.1 от Административнопроцесуалния кодекс, допуска предварително изпълнение на решението.“ (л.431-457). Представена е и останалата административна преписка по приемането на това решение (л.361 – 467).

По делото са изготвени и приети две съдебно-технически експертизи, които са приети от съда, като неоспорени от страните. Съгласно съдебно-техническата експертиза, изготвена от Г.Х.К. - о.з. инженер по радиооборудване на летателни апарати в посоченото на ПУП-ПРЗ в обхват на ПИ с идентификатор 61145.80.9 по КККР на с.Равнец съществуват две стоманено бетонни писти по схема на летище Равнец - ПИК1 (стара) с дължина 2200м. и ширина 60м., изградена от отляти на място бетонни шестограми и остатъци покрай нея КУС,СИБ,КУБ и ПИК2 (нова) с дължина 2500м. и ширина 52.5м., изградена от отляти на място бетонни правоъгълници и остатъци покрай нея на КУС,СИБ,КУБ. Посочено е, че пистите в миналото са използвани за излитане и кацане на бойни свръхзвкови самолети като МИГ21, МИГ29 и др., като и за тежки транспортни самолети като ИЛ76, СПАРТАН с полетно тегло около и над 200т с разпереност на крилата 45-55м. и дължина 28- 50м. ПИК са в добро състояние. Констатирано е, че в добро състояние са и пистите за регулиране (ПР), които са с ширина 14-16 м., запазени са и участъците с разширение в началото и края на завоите към ПИК към ПР за скоростно регулиране към местостоянките на ВС. От вещото лице е установено, че няма точно определени зони каквито трябва да има по Закона за гражданското въздухоплаване, Наредба 14 и Европейските регламенти. Сочи се, че няма посочени сервитутни ивици за подземната инфраструктура в разработените - подробен устройствен план за ПИ с идентификатор 61145.80.9 от Община Бургас и Скица - предложение за изменение на същия ПИ, например подземни тръбопроводи вкл. и за гориво и дренажна система на обектите за радио и радиолокационно оборудване, електрозахранващи кабели, комуникационни кабелни мрежи. Вещото лице е констатирало, че в съответното изменение и обособяване на нов ПИ не се спазват посочените норми и ограничения за летателни полета посочени от ЗГВ, НАРЕДБА 14 и фактически не е възможно да се използва за гражданско летище.

Вещото лице е заявило, че от представените му документи няма данни за действащо летище в ПИ с идентификатор 61145.80.9. Сочи, че от проведените досега изследвания няма официални документи, няма данни за генерален план за територията на бившето летище Равнец в ПИ с идентификатор 61145.80.9. Обяснява, че такъв се изработва за специализирани институции по ЗУТ (чл. 111, чл.124а, чл.215 и др.), за гражданските летищата по ЗГВ и Наредба № 14 от 15 октомври 2012 г. за летищата и летищното осигуряване, Европейските регламенти и се съгласуват и одобряват от Министерството на транспорта и съобщенията, Министерството на строителството и благоустройството, Министерството на отбраната и други компетентни органи. Разяснява,, че има изработен подробен устройствен план от 2019 г., който до днес е единствения официален действащ за посочения ПИ с идентификатор 61145.80.9. - с решение № 62-6-2/24.09.2019 г. е одобрен ПУП -ПРЗ за с.о „Индустриален парк Равнец“, като са обособени квартали с различно предназначение. Сочи, че с предложеният подробен устройствен план за ПИ с идентификатор 61145.80.9 от Община Бургас и Скица - предложение за изменение на същото ПИ, отбелязани са ПИК1, ПИК2, няма предвидени сервитутни зони за ПИК, които като обекти са изключени от подробния устройствен план и трябва да са изключени от строителство на отделни обекти. Сочи, че няма отделени отбелязани сервитутни зони за подземни обекти - складове (ГСМ, подземни тръбопроводи и комуникации) и за гориво и дренажна система на обектите за радио и радиолокационно оборудване, електрозахранващи кабели, комуникационни кабелни мрежи, които са изключени от подробния устройствен план. Няма точно определени зони в летателните полета каквито трябва да има по ЗГВ, Наредба № 14, европейски регламенти като: Наредба № 14 ОТ 15 октомври 2012 г. за летищата и летищното осигуряване. Вещото лице заявява, че за запазването на летателните полета за които се приема, че са част от бившето летище Равнец трябва да се остави над 2200 дка само за летателни полета.

При разпита на вещото лице в съдебно заседание същото заявява, че при тези условия в момента на летището не може да кацат никакви самолети, но при оптимални условия летището може да се ползва за кацане на много тежки самолети, тъй като товароподемността на почвата, върху която са изградени пистите, са направени да кацат и много тежки самолети. Вещото лице заявява, че от документите, които е гледало и проверило, пистите нямат голямо разрушение на повърхността.

Съгласно съдебно-техническата експертиза, изготвена от арх.М.П.А. *** Хайдръджън“ ЕАД изменение на ПУП-ПРЗ в обхват на ПИ с идентификатор 61145.80.9 по КККР на с. Равнец се явява изменение на действащия ПУП-ПРЗ, с който от цялата територия на бивша авиобаза „Равнец“ е образуван индустриален парк „Равнец“ и не се предвижда запазване на летателно поле съгласно текстовата и графичната му части (обяснителна записка и чертежи). Сочи се, че с процесното изменение летателно поле се предвижда единствено в границите на новообразуван УПИ I в квартал 2, отреден „за инфраструктура (летателни полета)“ в който попадат двете писти за излитане и кацане. Не са описани и означени сервитутни зони, нито са цитирани нормативните изисквания на Наредба № 14 /15.10.2012 г. за летищата и летищното осигуряване. Посочва, че заданието за изменение на ПУП-ПРЗ за процесната територия не е съгласувано по реда на чл.128, ал.6 от ЗУТ и не са получени писма с указания от специализираните органи.

От вещото лице е установено, че към настоящия момент не съществува ПИ с идентификатор 61145.80.9 в КККР на с. Равнец, общ. Бургас, като за територията на бившия ПИ с идентификатор 61145.80.9 е изработен ПУП-ПРЗ, одобрен с Решение № 62-6-2/2019 г. на ОС Бургас, и със съответното изменение на КК и КР на с.Равнец, общ.Бургас, одобрени със Заповед № РД-18-139/24.07.2017 г. на Изпълнителен Директор на АГКК. Съгласно одобрения и действащ ПУП-ПРЗ теренът на ПИ 61145.80.9 формира селищно образувание „Индустриален парк Равнец“. Съгласно този ПУП-ПРЗ се обособяват нови обслужващи улици, нови 11 броя квартали и УПИ, отредени за производствени, складови и обслужващи дейности, за обекти на техническата инфраструктура и за озеленяване, с предвидено ново застрояване. Графичните части на ПУП-ПРЗ са приложени към СТЕ (Приложения № 1 и № 2). Посочено е, че новообразуваните по този начин поземлени имоти получават нови идентификатори по кадастралната карта на с. Равнец.

Разяснява, че пистите за излитане и кацане и пътеките за рулиране се нуждаят от основно почистване, премахване на растителност и съответните ремонти след подробно обследване и предписания от правоспособни специалисти и след разрешаване на строително-ремонтни работи по реда на ЗУТ.

Вещото лице обяснява, че приложеното инвестиционно предложение представлява задание за изменение на ПУП-ПРЗ в условията на чл.135, ал.2 от ЗУТ, което е придружено с подробна технико-икономическа обосновка. Посочва, че инвестиционното предложение не отговаря като обхват и съдържание на изискванията на Наредба № 4/2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти и не представлява нито обемно-устройствено проучване, нито идеен инвестиционен проект, тъй като не съдържа изискуемите по вид и брой чертежи - генерален/ситуационен план на сгради и съоръжения, разпределения, технологични схеми, разрези, силуети/ фасади и др.

При така установените факти, съдът достигна до следните правни изводи:

Оспорването е НЕДОПУСТИМО, поради следните съображения:

Предмет на обжалване в настоящото производство е решение по т. 16 от дневния ред на заседанието на Общински съвет – Бургас, прието на 07.04.2022 г., отразено в протокол № 36 от 07.04.2022 г.

Съдържанието на разпоредителната част на решението определя предмета на административния акт. Спрямо него се преценява съществуването и съответствието на акта с нормите от материалния закон, съставляващи правно основание за издаването/приемането му. По същество Решението на Общинския съвет Бургас инкорпорира в себе си три различни административни акта, които са взаимно свързани помежду си, като основният е този по т.1, а актовете по т.2 и т.3 имат акцесорен/спомагателен характер и нямат самостоятелно правно действие.

С оглед преценка на правото на оспорване е необходимо преди всичко да се изясни правната природа и значението на всеки от тези актове:

С оспорено решение, в частта му по т.1 ОбщС-Бургас е дал предварително съгласие за продажба по реда и при условията на чл.22а, ал.1, т.2 от ЗНИ без търг или конкурс на цена не по-ниска от пазарната, за 2 000 000 кв.м. от поземлен имот с идентификатор 61145.80.9 по КККР на с.Равнец, целия с площ от 3 524 038 кв.м. по кадастралната карта на гр.Бургас, съгласно приложена скица на имота на „Бургас Хайдръджън” ЕАД за изграждане на инвестиция, заявена пред Българската агенция за инвестиции, за което е получено Удостоверение № БАИ-ЗНИ-5/22.02.2022г. Посочено е, че съгласието по настоящата точка е валидно за срок до произнасянето по искането за сертифициране на проекта, описан в Удостоверение № БАИ-ЗНИ-5/22.02.2022г.

От събраните по делото доказателства се установява, че „Бургас Хайдръджън“ ЕАД е подало заявление за издаване на сертификат за клас А по реда на ЗНИ с вх. № БАИ-ЗНИ-5/17.02.2022 г. за инвестиционен проект „Завод за производство на зелен водород по метода на електролизата, чрез използване на енергия от възобновяеми енергийни източници“, който ще се изпълнява в община Бургас, област Бургас на територията на Индустриален парк Равнец (бившето летище Равнец). От дружеството е представено и удостоверение № БАИ-ЗНИ-5/22.02.2022 г. по реда на чл.11а от Правилника за прилагане на ЗНИ, от което се установява, че „Бургас Хайдръджън“ ЕАД е в процедура по сертифициране на инвестиционното намерение.  С решение № 94 от 26.01.2017 г. на Министерски съвет имотът на бившето летище Равнец е предоставен безвъзмездно на Община Бургас за реализиране на дейности, свързани с трайно задоволяване на обществени потребности от местно значение, като въз основа на това решение е сключен договор за безвъзмездно прехвърляне на собственост върху имот – частна държавна собственост № Д-04-6/13.06.2018 г. Доколкото в случая се касае за имот общинска собственост, на основание чл.16, ал.2 във връзка с чл.15, ал.1, т.3 и чл.22а, т.2 от ЗНИ едно от условията за издаването на сертификат за клас А инвестиция е предварителното съгласие от Общински съвет Бургас за продажбата на 2 000 дка площ от Индустриална зона Равнец.

Съгласно чл.32, ал.2, изр.1 от ЗА, Областният управител може да оспорва незаконосъобразни актове на общинските съвети по реда на ЗМСМА. Упражняването на това правомощие е в съответствие и с чл. 31, ал. 1, т. 5 от ЗА, съгласно който Областният управител упражнява контрол по законосъобразност на актовете и действията на органите на местното самоуправление, каквито безспорно са общинските съвети. Съгласно чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, областният управител упражнява контрол върху актовете на Общинските съвети като липсва специална клауза, която да изключва съдебния контрол на решения на общинските съвети, взети на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 и т.11 от ЗМСМА. От така цитираната разпоредба се установява, че правото на областния управител по чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, да оспори законосъобразността на актовете на общинските съвети пред съответния административен съд съществува по отношение на тези решения, които имат характер на административни актове. В настоящият случая обаче не се касае за такъв акт, доколкото т.1 от решението е част от процедура по сертифициране на инвестиционното намерение по ЗНИ. С оспореното решението по т.1 се дава предварително съгласие, но не се взема решение за разпореждане по смисъла на  чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА.

Първата част от оспореното решение /т.1/ прието по т. 16 от дневния ред на заседание на Общински съвет Бургас, отразено в протокол № 36 от 07.04.2022 г. на Общински съвет – Бургас е част от процедурата по сертифициране на инвестиционното намерение на „Бургас Хайдръджън“ ЕАД по реда на Закона за насърчаване на инвестициите. Предварително изразеното от Общински съвет гр.Бургас съгласие няма самостоятелно правно значение, нито е краен акт в процедурата по сертифициране на инвестиционното намерение по ЗНИ. То е част от процедурата сертифициране на инвестиционното намерение по реда на ЗНИ, съответно не подлежи на обжалване съгласно чл.21, ал.5 от АПК.

Издаването на сертификат за инвестиция за клас А е уредено в ЗНИ. Според регламентацията в посочения закон производството започва чрез подаване на заявление от инвеститор до изпълнителния директор на Българска агенция за инвестиции към Министерството на иновациите и растежа за получаване на сертификат за клас А по реда на ЗНИ. Производството завършва с издаване на акт на министъра на иновациите и растежа, с което същия издава или отказва издаване на сертификат за клас инвестиция. В настоящият случай издаването на сертификат за инвестиция клас А е обвързано с предхождащо го съгласие на съответния Общинският съвет за това. Тоест, решението на Общинския съвет е част от процедурата по издаването на този сертификат. Нещо повече, че посоченото предварително съгласие на ОС-Бургас е обвързано със срок – до произнасяне по искането за сертифициране на проекта описан в Удостоверение № БАИ – ЗНИ-5/22.02.2022г.

В настоящият случай, вземането на  решение на общинския съвет е част от процедурата по издаване на сертификат за инвестиция в производство пред БАИ, което завършва с краен акт, т.е. индивидуален административен акт на министъра на иновациите и растежа, който вече би могъл да бъде обект на съдебен контрол за законосъобразност. Настоящото решение по т.1 не представлява властническо волеизявление, което самостоятелно може да породи правни последици, а е израз на политиката за развитие на икономиката на общината чрез използване на предвидената в ЗНИ правна възможност за насърчаване на инвестициите чрез съкратени срокове за административно обслужване, предоставяно от общината, на чиято територия се осъществява инвестицията; индивидуално административно обслужване, предоставяно от общината, на чиято територия се осъществява инвестицията; придобиване право на собственост или ограничени вещни права върху имоти - частна общинска собственост. Съгласно разпоредбата на чл.21, ал.5 от АПК, не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по издаване на  нормативни актове.

Отделно от това следва да се отбележи и факта, че към 22.08.2022 г. е изтекъл срокът на издаденото, на основание чл.11а, ал.1 от Правилника за прилагане на ЗНИ удостоверение № БАИ-ЗНИ-5/22.02.2022г.

На следващо място, решението на общинския съвет в частта по т.1 представлява акт на управление на общинската собственост, взето в изпълнение на правомощията на колективния орган, съгласно чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА. Тези актове уреждат реда и начина, по които се стопанисва и управлява общинската собственост. Следователно, същите не представляват властнически волеизявления на административен орган, а са волеизявления на собственик по управлението и разпореждането с общинско имущество, израз на оперативната самостоятелност на собственика. Ето защо, волеизявлението на общинския съвет по т.1 от решението не представлява индивидуален административен акт и не може да бъде обект на съдебен контрол. (В този смисъл – решение № 2330/28.02.2008 г. по а. д. № 12061/2007 г. на ВАС, Второ отделение.)

Предвид изложеното, решението на Общински съвет гр.Бургас, в оспорената му част по т.1 не е индивидуален административен акт, по смисъла на чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, който да подлежи на контрол от страна на Областния управител по реда на чл.45 от ЗМСМА.

По отношение на оспорването в останалите части на решението, а именно по т.2 и т.3 съдът приема че същите нямат самостоятелен характер и не пораждат самостоятелни правни последици, тъй като са обвързани от правните последици по т.1 на решението. След като оспорването е недопустимо по т.1 от решението по изложените по-горе съображения, същото е недопустимо и по отношение на т.2 и т.3 от решението.

Във втората част от решението (т.2 и т.3) във връзка с даденото предварително съгласие за инвестиция, се разрешава изменение на ПУП-ПРЗ, като се възлага на кмета на общината да издаде заповед за разрешеното изменение. Общинския съвет е дал соченото съгласие във връзка с първата част на решението, като това съгласие се явява междинен акт в процедурата по издаване на административен акт по чл.214, ал.1 от ЗУТ, който като краен акт подлежи на съдебен контрол.

С оглед изложеното съдът приема, че производството е недопустимо поради наличието на предпоставките по чл. 159, т. 1 от АПК и следва да се прекрати.

   Мотивиран от изложеното,  Административен съд - Бургас

 

                                                  О П Р Е Д Е Л И:

 

          ОТМЕНЯ протоколно определение от открито заседание на 10.07.2023г., с което е даден ход на делото по същество.

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ заповед № РД-09-13/28.04.2022 г. на областен управител на Област Бургас, против решение по т. 16 от дневния ред на заседанието на Общински съвет – Бургас, прието на 07.04.2022 г., отразено в протокол № 36 от 07.04.2022 г.

 

         ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело 696 по описа за 2022 г. на Административен съд - Бургас.

 

         ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ с частна жалба в 7 дневен срок от получаване на съобщението.

 

                                                                                             СЪДИЯ: