Решение по дело №94/2020 на Районен съд - Балчик

Номер на акта: 260026
Дата: 13 ноември 2020 г. (в сила от 9 декември 2020 г.)
Съдия: Даниела Йорданова Игнатова
Дело: 20203210200094
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

                                                     13.11.2020  г.                                  гр.Балчик   

                               

                                        В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

БАЛЧИШКИЯТ РАЙОНЕН  СЪД          НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На  двадесет и втори октомври,       две хиляди и двадесета година

В публично заседание , в следния състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ИГНАТОВА

                                                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                  2.

 

Секретар: СНЕЖАНКА ДЖАМБАЗОВА

Прокурор:  БЕЗ ПРЕДСТАВИТЕЛ В С.З.

като разгледа, докладвано от районен съдия Даниела Игнатова

АНХ  дело    94 по описа за 2020 год. и за да се произнесе, съдът взе предвид следното:

 

         Производството е образувано по предявена жалба от Ж.Н.К. с ЕГН********** ***,като законен представител на „С.“ ЕООД, срещу Електронен Фиш за налагане на Глоба Серия К №2025229 на ОД на МВР-Добрич,с правно основание в разпоредбата на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Жалбоподателя,в жалбата си навежда доводи за отмяна на ЕФ,т.к. е издаден при  съществени процесуални нарушения. Посочва се в жалбата още ,че лицето на което ЕФ бил връчен нямало представителна власт за това .Пледира се изтекла давност за наказателно преследване.

Редовно призован,жалбоподателя, не се явява  в   съдебно заседание.Депозирал е писмена молба,за даване ход на делото в негово отсъствие в която посочва,че поддържа жалбата си и моли да се отмени издадения електронен фиш,връчен на 12.03.2020г.В условията на алтернативност да бъде намален размера на наказанието Глоба.

         Въззиваемата страна,ОД на МВР-Добрич,редовно призована не се представлява в с.з.и не изразява становище по жалбата.

Съдът след преценка на събраните писмени доказателства,прие за установена следната фактическа обстановка :

         На 18.04.2018г.,в 17,54ч.,л.а.“Дачия Логан” с рег.№В...ВН,собственост на „С. ”ЕООД гр.Варна,с управител жалбоподателя К..Автомобила  се движел  в с.Оброчище,общ.Балчик, по път №II-71,до кръстовището с ул.4ком“ в посока към с.Църква,общ.Балчик,когато преминавайки покрай техническо средство АТСС/ARH CAM S1/,№11743с2 отчел движение със скорост от 84км/ч.при ограничение на скоростта за движение в населено място от 50км/ч.

Въз основа на констатираното и отчетеното от системата за видеоконтрол  бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба,Серия К №2025229,за допуснато административно нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.

         Установеното превишение на скоростта е 34км/ч.

С процесният Електронен фиш на жалбоподателя,в качеството му на законен представител на „С.”ЕООД гр.Варна е наложена глоба в размер на 400,00/четиристотин /лева.

         Гореизложената фактическа обстановка се установява от писмени доказателства-заверени копия от електронен фиш,Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №17.09.5126 ведно с приложение ,сертификат за преминато обучение за работа със стационарна преносима система за контрол на скоростта,справка за водач/нарушител,справка от Началника на РУ на МВР-Албена,относно връчване на ЕФ.

         При така установената фактическа обстановка,въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденият електронен фиш,по отношение на законосъобразността,обосноваността и правилността му,съдът прави следните правни изводи:

 По допустимостта на жалбата :

Електронният фиш е връчен на жалбоподателя на 12.03.2020г.,поради което съдът приема,че жалбата е подадена в законно установения четиринадесет дневен срок,процесуално допустима е ,поради което е приета за разглеждане.

         По издаденият ЕФ не са депозирани възражения по чл.189,ал.6 от ЗДвП.

Законодателят е предвидил възможността нарушенията по ЗДвП да се санкционират освен с наказателно постановление и с "електронен фиш" когато не е предвидено наказание лишаване от права и отнемане на контролни точки,като по този начин се гарантира бързина на процеса по установяване и налагане на наказанията.

Съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП в редакцията му с ДВ бр.54/2017г.в сила от 05.07.2017г.При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

 

 

 

 

Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е нарушението да е установено и заснето с автоматизирано техническо средство, т.е. да няма човешка намеса при установяване на нарушението, за да се избегне субективният човешки фактор. В процеса по издаването на ел. фиш не участват двете страни, характерни за първата фаза на административно-наказателното производство.

 

 

 

 

С измененията на ЗДвП, публикувани в ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., законът беше съобразен с изложените в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС становища относно използването на мобилни камери за установяване на нарушенията на ограниченията на скоростта.

В разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП  беше добавен терминът "автоматизирано" техническо средство, а съгласно & 6 т.65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП- "Автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закон за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес", тоест контролният орган не се намесва в работата на мобилното автоматизирано техническо средство, а само го позиционира, включва и задава ограничението на скоростта, а след преустановяване на контрола го изключва и демонтира. Именно в това се изразява поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган.

 

 

 

 

В мотивите към проекта на закона за изменение и допълнение на ЗДвП се посочва, че една от причините за въведените изменения е именно Тълкувателно решение № 1 от 2014 г. на Върховния административен съд, с което реализирането на административно-наказателната отговорност за нарушения на Закона за движение по пътищата,чрез издаване на електронен фиш при осъществяване на контрол с мобилни системи за контрол било преустановено и това рефлектирало пряко върху дисциплината на водачите. Посочва се, че използването на мобилни технически средства е автоматизиран процес, при който единствената намеса на контролен орган се свежда до позиционирането и настройката на автоматизираното техническо средство.

Същите установяват нарушенията по аналогичен със стационарните средства способ.

Всички автоматизирани технически средства - мобилни и стационарни, са преминали метрологична проверка,съгласно Закона за измерванията, в това число и софтуера за обработка на доказателствения материал и са въведени в експлоатация при стриктно спазване на нормативните предписания.

При въвеждането в експлоатация на всяко техническо средство, сертифициращият орган - Български институт по метрология, осъществява проверка и на софтуерната програмата, генерираща снимковия материал, което е отразено и в сертификата и първоначалната метрологична проверка.

Принципът на действие, както на стационарните, така и на мобилните системи е един и същ: измерване на скоростта от сертифициран измерител и задействане на камера,визуализираща измерването, респективно превозното средство. Обработката и издаването на електронен фиш и за двата вида системи е от централизирана информационна система.

 

 

 

 

 

 

 

 

В съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.8 от ЗДвП, АНО е изпратил на съда цялата преписка съдържаща се в кориците на делото.

 

 

 

 

В случая нарушението е установено от техническо средство АТСС/ARH CAM S1/,№11743с2 , надлежно калибровано, при която измерването, регистрирането и записът на нарушенията се извършва от система радар-камера-компютър, като единствената роля на оператора на системата е да позиционира техническото средство, като го насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да въведе ограниченията за скоростта на този участък.В случая Системата е била насочена,в посока към с.Църква,общ.Балчик.

Ето защо съдът намира, че процесната система за контрол на скоростта отговаря на изискването на ЗДвП, техническото средство, с което е установено и заснето нарушението, да бъде автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването и заснемането на всяко едно конкретно нарушение. Именно по тази причина в електронния фиш липсва посочване на конкретен издател, тъй като операторът на системата за видеоконтрол няма това качество.

Съгласно разпоредбата на чл.188,ал.1 от ЗДвП Собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство,а когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице-чл.188,ал.2, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство.

В случая жалбоподателя е законен представител на юридическото лице”С.”ЕООД гр.Варна,чиято собственост е процесното МПС.съда не разполага с доказателства на кого е бил връчен ЕФ. В рамките на предвиденият 14-дневен срок от връчването му,обаче управителя не е направил възражения, пред наказващият орган относно това кой на процесната дата е управлявал автомобила или на кого той е възложил неговото управление,не е депозирал декларация по  чл.188.не направил и възражение относно връчването на определено лице.

Поради което и правилно наказващият орган е наложил наказание на последният в качеството му на законен представител.

 

 

 

 

 

 

 

 

Съгласно разпоредбата на чл.189 ал.11 от ЗДвП, влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление.

Самият електронен фиш е приравнен от законодателя на наказателно постановление, тъй като с него освен, че се установява нарушението, се налага и конкретно наказание за това нарушение.

Електронният фиш съдържа всички необходими реквизити във връзка с извършеното нарушение, а именно: данни за териториалната структура на МВР ,наложила глобата; за самоличността на нарушителя,респ.в случая ЮЛ,чиято собственост е и неговият законен представител; за мястото и времето на нарушението; за моторното превозно средство, с което е извършено нарушението; за нарушените разпоредби, за размера на глобата, срока, сметката и начините за доброволното й заплащане.

При санкциониране с електронен фиш  нарушението следва да е установено и заснето с АТСС в отсъствие на контролен орган и на нарушител.

С промяната в чл.189,ал.1 от ЗДвП в бр.54 на ДВ от 2017г. изрично е посочено,че ЕФ се издава в случаите когато не е предвидено наказание лишаване от права,като самото нарушението се доказва с факта на заснемането.Заснемането на автомобила, е станало на 18.04.2018г.в 17,54. видно както от клип №11743С2/001634 така и от самия ЕФ,с посочване датата на нарушението .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Според чл.21 ал.1 от ЗДвП при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава стойностите на скоростта в км/ч, посочени изчерпателно в тази алинея.

В настоящия случай ,нарушението е констатирано в населеното място-с.Оброчище,общ.Балчик,по път №II-71,до кръстовището с ул.“Ком“,в посока към с.Църква,общ.Балчик,като ограничение с пътен знак ,в участъка не е имало,било е прието ограничение за движение на МПС в населено място от 50км/ч.,съгл.чл.21,ал.1 от ЗДвП.

 

 

 

 

Санкционната норма на  чл.182 ал.1,т.4 от ЗДвП,предвижда, че водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място -за превишаване от 31 до 40 km/h – се наказва с наказание  глоба в размер на  400 лв. В този случай е наложена глоба в размер на 400 лева.

При анализа на събраните доказателства,съдът прецени,че при издаването на обжалвания процесен Електронен фиш не са допуснати съществени процесуални нарушение,водещи до отмяната му.       

Последния е издаден в съответствие с разпоредбата на чл.189 ал.4,във вр.с чл.188,ал.2 от ЗДвП.Както съдът посочи,спазени са били разпоредбите на ЗДвП и правилно К.,в качеството му на законен представител на ЮЛ „С.” ЕООД гр.Варна ,собственик на МПС е бил санкциониран с издаване на ЕФ,в който е посочено наложеното наказание.

Както съдът посочи,по-горе същият не е посочил,изрично,съгл.чл.188,ал.2 от ЗДвП на кого е предоставил автомобила,поради което и правилно той е бил санкциониран.

Наказанието е съобразено с разпоредбата на чл.182,ал.1,т.4 от ЗДвП,размера е определен правилно в съответствие с наказуемата скорост,поради което съдът счита,че ЕФ е законосъобразен и следва да бъде потвърден изцяло.

В този смисъл не са налице основания за отмяната му ,на основанията посочени в Жалбата.

По отношение на направеното с Жалбата възражение относно връчването на ЕФ ,то съдът счита,че доводите на К.,както посочи и по-горе са неоснователни,т.к.дори и процесният пълномощник да е бил с отнети права,както се сочи,то очевидно самият жалбоподател е запознат с издаването на ЕФ и връчването му,т.к.в самата Жалба е посочена датата на връчване.Ако е имал претенции относно този факт е следвало да сигнализира компетентните органи на КАТ-ПП.

Съдът следва да посочи,че възражението за изтекла давност също е неоснователно т.к. давността за наказателно преследване не е две години, така както К. е посочил ,а е четири години и половина,съобразно разпоредбата на чл.81,ал.3,във вр.с чл.80,ал.1,т.4 от НК.

Отделно от това съдът не приема за основателни доводите,че ЕФ е издаден в нарушение на разпоредбата на чл.34 от ЗАНН,т.к.видно и от самия фиш същият не съдържа дата на издаване а и съгласно разпоредбите на ЗДвП е посочено датата на нарушението ,а към днешна дата както бе посочено и по-горе давностния срок за наказателно преследване не е изтекъл.

Предвид изложеното по-горе,съдът ще потвърди издаденият ЕФ,като правилен и законосъобразен.        

Водим от гореизложеното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН,съдът,

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ПОТВЪРЖДАВА  Електронен Фиш за налагане на Глоба,за нарушение,установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К №2025229 на ОД на МВР-Добрич,с който на Ж.Н.К. с ЕГН********** ***,в качеството му на законен представител на „С.“ ЕООД с ЕИК...,със седалище гр.Варна,бул.“Сливница“№189,оф.54, на основание чл.189 ал.4 от ЗДвП,във вр.чл.182 ал.1,т.4 от ЗДвП е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 400,00/четиристотин/лева,за нарушение по чл.21,ал.1 от ЗДвП ,като законосъобразен.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен Съд гр.Добрич в 14-дневен срок от получаването му от страните,на основанията ,предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на глава дванадесета от Административно -процесуалния кодекс .

 

 

 

                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: