Определение по дело №65/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 104
Дата: 7 февруари 2023 г.
Съдия: Кремена Димова Костова Грозева
Дело: 20237240700065
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 104

гр. Стара Загора, 07.02.2023г.

 

Административен съд – Стара Загора, седми състав, в закрито съдебно заседание на единадесети октомври през две хиляди и двадесет и втора година, в състав:

                                                                       

СЪДИЯ: Кр. Костова-Грозева

 

като разгледа докладваното от съдия Костова-Грозева адм. дело №65 по описа на съда за 2023г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по повод на жалба, подадена от И.Г. П. с посочен адрес *** против МБАЛ Харманли и Министерство на здравеопазването за присъждане на сума в размер на 25 000 лева, за това, че на 20.02.2018г. от МБАЛ Харманли не му била оказана медицинска помощ за лечение на луксация на лява лакътна става, поради което лявата му ръка била трайно инвалидизирана /сочи на издадено ЕР на ТЕЛК №0449/02.02.2022г./. Иска се присъждане на обезщетение по чл.52 от ЗЗД.

Административен съд Стара Загора, намира, че така подадената „жалба“, съдържаща претенция за присъждане на обезщетение от 25 000 лева против МБАЛ Харманли и Министерство на здравеопазването следва да бъде оставена без разглеждане като недопустима.

Според чл.128 от АПК подведомствени на административните съдилища са и  исканията за обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица /чл.128, ал.1, т.6, предл. първо/. Съгласно чл.1, ал.1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, като исковете се разглеждат по реда на глава единадесета от АПК, чл.203 – 207.

Горните правни норми предпоставят приложимостта на този специален ред за търсене на обезщетения, само когато претендираните вреди са пряк и непосредствен резултат от правни актове на административен орган, които са обявени за незаконосъобразни, както и/или от незаконосъобразно фактически действия/бездействия на длъжностни лица, извършени при или по повод изпълнение на административна дейност от тези органи /съотв. длъжностни лица/. Т.е., вредата, чиято обезвреда може да иска едно лице, следва да е следствие на акт на административен орган или на действие/бездействие на длъжностно лице при този орган и да е при или по повод на изпълнявана административна дейност.

В конкретният случай, видно от обективираните данни в „жалбата“ и изричния петитум в нея, И. П. претендира обезщетение в размер на 25 000 лева и иска осъждане на двамата ответници, за причинена му телесна вреда, като резултат на непроведено медицинско лечение от служители на МБАЛ Харманли на 20.02.2018г. Въпросният правен субект обаче е търговски дружество и същият няма качество на административен орган, нито извършват административна дейност по см. на АПК. Що се отнася до вторият заявен като ответник по иска субект – Министерство на здравеопазването, то в „жалбата“ не се съдържат данни, че от дейността на същото или от дейността на неговите служители е причинена телесната повреда на лява лакътна става при извършения арест на П. на 20.02.2018г. Т.е., жалбоподателят не претендира настъпила за него вреда от административната дейност, която извършва Министерството на здравеопазването или негови служители.

При така очертания кръг на ответници, както и като се съобрази изложената фактология, на която се основава исковата претенция за присъждане на обезщетение, Съдът приема, че такова е насочено на първо място към субект, който няма качеството на административен орган /МБАЛ Харманли/, нито се обосновава, че вредите са резултат на извършвана административна дейност, при изпълнението на която е постановен незаконосъобразен административен акт, нито е налице твърдение за извършено незаконосъобразно деяние /действие или бездействие/ от длъжностни лица при Министерство на здравеопазването във връзка с твърдяното неоказано медицинско лечение на 20.02.2018г. 

Ето защо, така предявеният пред Административен съд Стара Загора иск от И. П., наименуван „жалба“ против МБАЛ Харманли и Министерство на здравеопазването за присъждане на сума в размер на 25 000 лева, за това, че на 20.02.2018г. от МБАЛ Харманли не му била оказана медицинска помощ за лечение на луксация на лява лакътна става, поради което лявата му ръка била трайно инвалидизирана, следва да се остави без разглеждане, като неподведомствен на същия и следва да се остави без разглеждане като такъв.

Доколкото към исковата молба ищецът не прилага доказателство за внесена ДТ, но е налице изрично искане за освобождаването му от заплащането й, като се прилага попълнена декларация относно обстоятелствата оп чл.23 от ЗПП, както и като се съобрази обстоятелството, че ищецът в момента изтърпява наказание „лишаване от свобода“ в затвора в град Стара Загора, Съдът намира това искане за основателно, поради което следва да постанови освобождаване на ищеца от заплащане на дължимата се ДТ.

Водим от горното, Съдът

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСВОБОЖДАВА И.Г. П., изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в Затвора в град Стара Загора от заплащане на дължимата се ДТ по настоящото дело.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба, с характер на искова молба, подадена от И.Г. П. с посочен адрес *** против МБАЛ Харманли и Министерство на здравеопазването за присъждане на сума в размер на 25 000 лева, явяваща се обезщетение по чл.52 от ЗЗД, за това, че на 20.02.2018г. от МБАЛ Харманли не му била оказана медицинска помощ за лечение на луксация на лява лакътна става, поради което лявата му ръка била трайно инвалидизирана и ВРЪЩА исковата молба на подателя й И. П..

           

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в седмодневен срок от съобщаването му на ищеца.

 

 

 

                                                                                    Административен съдия: