Решение по дело №2328/2019 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 304
Дата: 26 март 2020 г. (в сила от 13 юни 2020 г.)
Съдия: Светлана Нейкова Нейчева
Дело: 20194520202328
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

град Р у с е, 26. 03. 2020год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

                        Русенският районен съд, втори наказателен състав, в публично

                        заседание на 13.02.2020 год, в състав:

                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: СВЕТЛАНА НЕЙЧЕВА

                        при секретаря ВИОЛЕТА ЦВЕТКОВА,

                        разгледа докладваното от съдията АНД N 2328

                        по описа за 2019 год. на Русенски районен съд

                        и за да се произнесе съобрази:

 

            Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от Х. Н. Н.от гр. Русе, ЕГН **********, в качеството му на управител на „Алфа Фрукт 2012“ ЕООД, Булстат:*********, със седалище гр. Русе, против наказателно постановление № 38-0001548/06.11.2019 г. на началник ОО „АА” Русе, с което за нарушение на чл.32, §1, изр.1 от Регламент №165/2014год. на ЕС, на основание чл.104 ал.3 от ЗАвП на търговеца е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на ТРИ ХИЛЯДИ лева.

Процесуалният му защитник моли за отмяна на наказателното постановление като неправилно.

РРП не взема становище по жалбата.

  Съдът като прецени допустимостта на жалбата и след анализ на събраните по делото доказателства и становищата на страните приема, за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима. Последната е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН.

На 14.10.2019 г., св.К. - инспектор в ОО"Автомобилна админстрация"-Русе, извършила комплексна проверка по документи на транспортното предприятие „Алфа Фрукт 2012“ ЕООД, извършващо международен автомобилен превоз на товари и притежаващо Лиценз № 17873. В хода на проверката, въз основа на изисканите и представени от дружеството документи, св.К. преценила, че превозвачът не е осигурил правилното функциониране и използване на дигитален тахограф сер. № **********, монтиран на товарен автомобил на дружеството с рег. № Р 9819 ВМ с водач П. М.. Този извод св.К. направила, след като от компютърната разпечатка от картата на този водач  установила, че М. не бил въвел символа на държавата, в която започнал и приключил ежедневния си работен период на 24.09.2019год. С оглед установеното, св.К. приела, че „Алфа Фрукт 2012“ ЕООД осъществило състава на нарушението по чл. 32, §. 1, изр. 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета, за което съставил против дружеството акт.

Въз основа на този акт, Началник Областен отдел "Автомобилна администрация" Русе издал обжалваното наказателното постановление, с което за нарушението и на осн.  чл. 104, ал. 3 от ЗАПр наложил на „Алфа Фрукт 2012“ ЕООД "Имуществена санкция" в размер на 3000. 00 лв.

Изложената фактическа обстановка се установява от показанията на св.К., както и от писмените доказателства – възражение, разпечатки, заповеди. Така установената фактическа обстановка не се оспорва.

Съдът след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност,прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима, тъй като изхожда от лице с право на жалба и е подадена в законоустановения седемдневен срок, а разгледана по съществото е ОСНОВАТЕЛНА.

Съобразно посочената за нарушена норма - чл. 32, §. 1, изр. 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвет, транспортните предприятия и водачите осигуряват правилното функциониране и използване на дигиталните тахографи и на картите на водача.

От друга страна чл. 33, §. 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014 въвежда минималните изисквания към превозвача, по отношение правилното използване и функциониране на тахографите, които се изразяват в задължения на транспортните предприятия: да осигурят на техните водачи подходящо обучение и инструктаж относно правилното функциониране както на дигиталните, така и на аналоговите тахографи; да провеждат редовни проверки, за да се уверят, че техните водачи използват правилно тахографите и да не предоставят на техните водачи никакви преки или непреки стимули, които биха могли да насърчат злоупотребата с тахографи; да издават достатъчно на брой тахографски листове на водачите на превозните средства, оборудвани с аналогов тахограф, като вземат предвид както факта, че тахографските листове са лични по своя характер, така и продължителността на експлоатационния срок на уредите и евентуалното задължение за заменяне на тахографските листове, които са повредени или са били иззети от оправомощен служител на контролен орган; да издават на водачите само листове по одобрен образец, подходящ за използване в уреда, монтиран в превозното средство, а когато превозното средство е оборудвано с дигитален тахограф, транспортното предприятие и водачът осигуряват в случай на проверка правилното изготвяне на разпечатка на данните от тахографа при поискване от служител на контролните органи, като се има предвид експлоатационният срок на уреда.

Въз основа на констатациите от извършената проверка, дл. лица при  ОО"Автомобилна администрация" приели, че нарушението осъществено от „Алфа Фрукт 2012“ ЕООД гр. Русе се изразява в това, че не било осигурило правилното функциониране и използване на дигитален тахограф сер. № **********, монтиран на товарен автомобил на дружеството.

Съдът констатира съществено нарушение на разпоредбите на чл. 42, т. 3 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5, пр. 1 от ЗАНН, които задължават административните органи при съставяне на АУАН и издаване на НП да опишат нарушението като посочат всички елементи от състава му, както и обстоятелствата, при които е било извършено. Т. е. посочената за нарушена правна норма следва да бъде попълнена и индивидуализирана с факти, описващи обективните елементи на нарушението.

Така както е описано конкретното нарушение не става ясно кое от задълженията за осигуряване правилното използване на тахографите от страна на водачите, вменени му с разпоредбата на чл. 33, §. 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014 наказаното дружество не е спазило.

Безспорно е, че водачът Пламен Маринов не въвел символа на държавата, в която започнал и приключил ежедневния си работен на 24.09.2019год, както и е безспорно, че превозвачът е длъжен да осигури правилно използване и функциониране на тахографите от страна на водачите. За да се приеме обаче, че наказаното дружеството е осъществило състава на вмененото му нарушение, не е достатъчно да се установи само неизпълнение на разпоредбите за работа с тахографа от страна на водача на МПС, а следва да се установи че това неизпълнение е в пряка причнино следствена връзка от определено действие или бездействие на превозвача, т. е. че резултат от неизпълнение на вменени му с нормативен акт задължение.

От представените в съдебно заседание материали от „Алфа Фрукт 2012“ ЕООД  става ясно, че то изпълнило задълженията си по чл. 33, §. 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014, а именно: издало заповед за стриктно спазване на Регламент (ЕС) № 165/2014,  Регламент (ЕС) № 561/2006год., както и провело обучение и инструктаж относно правилното функциониране както на дигиталните, така и на аналоговите тахографи; изрично вписало конкретните заължения на водача Маринов в дл. Му характеристика, връчена срещу подпис;

 Поради гореизложеното съдът преценява, че наказателното постановление е издадено при липса на яснота кои конкретни действия или бездействия на превозвача  налагат извода, че „Алфа Фрукт 2012“ ЕООД не е осигурило правилното функциониране и използване на дигиталния тахограф. Това определя наличие на съществена непълнота и неяснота при описанието на нарушението, като последното рефлектира, върху правото на защита на наказаното лице, което е лишено от възможността да разбере какво дължимо действие или бездействие е извършило. 

Допуснатото опорочава изцяло производството по ангажиране на административнонаказателната отговорност на „Алфа Фрукт 2012“ ЕООД  досежнно вмененото обвинение за нарушение по чл. 32, §. 1, изр. 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета, поради което обжалваното наказателно постановление като незаконосъобразно, следва да бъде отменено.

Липсва искане съгласно чл. 63, ал. 3 от ЗАНН за присъждане на разноски по реда на Административно-процесуалния кодекс, а видно от приложеното пълномощно такива не са направени.

 

Мотивиран от горното и на основание чл 63 и сл. от ЗАНН съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление 38-0001548/06.11.2019 г. на началник ОО „АА” Русе, с което за нарушение на чл.32, §1, изр.1 от Регламент №165/2014год. на ЕС, на основание чл.104 ал.3 от ЗАвП на АЛФА ФРУКТ 2012“ ЕООД, Булстат:*********, със седалище гр. Русе е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на ТРИ ХИЛЯДИ лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Русе в 14 – дневен срок от съобщаването му до страните.

                                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ:………………