Решение по дело №160/2022 на Районен съд - Каварна

Номер на акта: 72
Дата: 29 ноември 2022 г. (в сила от 29 ноември 2022 г.)
Съдия: Живко Павлов Георгиев
Дело: 20223240200160
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 август 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 72
гр. Каварна, 29.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КАВАРНА в публично заседание на трети октомври
през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Живко П. Г.
при участието на секретаря Йорданка Анг. Ялнъзова
като разгледа докладваното от Живко П. Г. Административно наказателно
дело № 20223240200160 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 22-0283-000110/05.08.2022г. на Началник
РУ-Каварна е наложено на В. С. В. ЕГН ********** с адрес гр.Каварна улица
„***“ № 41 административно наказание –глоба в размер на 1000/хиляда/ лева
и Лишаване от право да управлява МПС за срок от 12/дванадесет/ месеца на
основание чл.174 ал.1т.2 от ЗДвП за нарушение по чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП,като
на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012г. на МВР се отнемат общо 10
контролни точки.
В подадената жалба се релевират оплаквания за незаконосъобразност на
атакуваното наказателно постановление,с мотив,че същото е издадено в
нарушение на материалния закон.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован не се явява,а чрез
пълномощника си по делото,поддържа подадената жалба и в хода по
същество развива аргументи за нейната основателност.
Административнонаказващият орган редовно призован,не изпраща
представител по делото,за да заяви становище по жалбата и по атакуваното с
нея наказателно постановление.
Жалбата е подадена в законоустановения срок,срещу подлежащ на обжалване
акт,от лице легитимирано да атакува наказателното постановление,поради
което е процесуално допустима.
Съдът за да се произнесе по основателността и и след като се запозна и
прецени събраните доказателства при извършената проверка на обжалваното
наказателно постановление,намира за установено следното:
Видно от приетия като писмено доказателство по делото АУАН №
1
122/19.07.2022г. бл.№ 037085 на 19.07.2022г. около 23.44 часа в
с.Вранино,общ.Каварна по улица „Първа“ в близост до Кметство с.Вранино
В. С. В. ЕГН ********** с адрес гр.Каварна улица „***“ № 41 управлява лек
автомобил „Фолксваген Пасат“ с рег.№ ***-негова собственост,след употреба
и под въздействието на алкохол.Водачът е изпробван за употреба на алкохол с
техническо средство Алкотест Дрегер 7510 с инв.№ ARBA0082,като уреда
отчита положителен резултат с показание 0,90 промила алкохол в кръвта,чрез
издишвания от водача въздух.Издаден е талон за медицинско изследване с №
072854/19.07.2022г.
С оглед на това на жалбоподателя в негово присъствие е съставен на същата
дата от А. К. на длъжност Командир отделение в РУ Каварна акт за
установяване на административно нарушение АУАН № 122/19.07.2022г. бл.№
037085 за нарушение по чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП,който жалбоподателят
подписал лично,като е вписал,че има възражения в съответната предвидена за
това графа.
Възражения срещу съставения акт за установяване на административно
нарушение не са депозирани в рамките на законоустановения срок от
връчване на екземпляр от АУАН на лицето,сочено като нарушител.В
Протокол за химическа експертиза № 818/22.07.2022г. на специализирана
химическа лаболатория при МБАЛ „Св.Анна-Варна“АД е установено,че в
изпратената проба за изследване,взета от лицето В. С. В. ЕГН ********** се
доказва наличие на алкохол в количество 0,71 промила.
При издаване на наказателното постановление административнонаказаващия
орган възприел изцяло описаната в АУАН фактическа обстановка,като
относно концентрацията на алкохол в кръвта на жалбоподателя взел предвид
и стойностите съгласно Протокол за химическа експертиза №
818/22.07.2022г. на специализирана химическа лаболатория при МБАЛ
„Св.Анна-Варна“АД,а именно-071 промила. С Наказателно постановление №
22-0283-000110/05.08.2022г. на Началник РУ-Каварна е наложено на В. С. В.
ЕГН ********** с адрес гр.Каварна улица „***“ № 41 административно
наказание –глоба в размер на 1000/хиляда/ лева и Лишаване от право да
управлява МПС за срок от 12/дванадесет/ месеца на основание чл.174 ал.1т.2
от ЗДвП за нарушение по чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП,като на основание Наредба №
Iз-2539 от 17.12.2012г. на МВР се отнемат общо 10 контролни точки.
Наказателното постановление било връчено на жалбоподателя на
12.08.2022г.На 15.08.2022г. В. С. В. ЕГН ********** е подал чрез
административнонаказващия орган жалба срещу Наказателно постановление
№ 22-0283-000110/05.08.2022г. на Началник РУ-Каварна.
Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните
правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима,като подадена в преклузивния срок по
чл.59 ал.2 от ЗАНН от надлежно легитимирано лице.Разгледана по същество
се преценя като основателна,поради следните съображения:
При извършената служебна проверка по съставяне на акта и издаване на НП
2
съдът намира,че в хода на административнонаказателното производство е
допуснато процесуално нарушение,което е съществено и е довело до
цялостното му опорочаване.Обжалваното НП е издадено от компетентен
орган в кръга на неговите делегирани правомощия,предвид МЗ № 8121з-
1632/02.12.2021г.НП е издадено в предвидените от закона ред и форма,при
спазване частично изискванията на чл.57 от ЗАНН.Основателни са доводите
на процесуалния представител на жалбоподателя ,че в НП неправилно е
посочена и приложена санкционната норма ,предвидена за безспорно
установеното нарушение.
Нарушението по чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП според настоящата инстанция е
подведено правилно от актосъставителя в АУАН.Неправилно според съда
административнонаказващият орган е приложил санкционната разпоредба на
чл.174 ал.1 т.2 от ЗДвП предвиждаща налагане на административни
наказания глоба от 1000 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок
от 12 месеца за управляващия МПС с концентрация на алкохол под 0,8
промила,а именно-0,71 промила.В процесния случай приложение намира
административнонаказателната разпоредба на чл.174 ал.1 т.1 от ЗДвП,тъй
като този текст касае случаите с установен алкохол в кръвта на водача от 0,5
до 0,8 промила.Текста на чл.174 ал.1 т.2 от ЗДвП касае случаите с установен
алкохол в кръвта на водача от 0,8 промила до 1,2 промила.В процесния
случай административнонаказващият орган неправилно е посочил в НП и
съответно приложил нормата на чл.174 ал.1 т.2 от ЗДвП,която предвижда-
Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно
средство,трамвай или самоходна машина,който управлява моторно превозно
средство,трамвай или самоходна машина с концентрация на алкохол в
кръвта,установена с медицинско и химическо изследване и/или с техническо
средство,определящо концентрацията на алкохол в кръвта чрез измерването
му в издишвания въздух: над 0,8 на хиляда до 1,2 на хиляда включително за
срок от 12 месеца и глоба 1000 лева.В случая тази норма е неприложима,тъй
като не е извършено отнасящото се за нея нарушение.Предвид строго
формалния характер на административнонаказателния процес,съдът
намира,че е допуснато съществено нарушение на процесуалните
правила.Нарушена е императивната разпоредба на чл.57 ал.1 т.7 от
ЗАНН,като неправилно е определено предвиденото в закона
наказание.Допуснатото нарушение е от съществените,свързано е със засягане
правото на защита на жалбоподателя и наличието му е самостоятелно
основание за отмяна на атакуваното НП.
Издаденото в тази насока наказателно постановление се явява материално
незаконосъобразно и като такова подлежи на отмяна.
По отношение на отнетите на основание Наредба № Iз-2539 на МВР общо 10
контролни точки по чл.174 ал.1 от ЗДвП:
В чл.157 ал.1 от ЗДвП и чл.2 ал.1 от Наредба № Iз-2539 на МВР/17.12.2012г.
тези точки са наречени „контролни точки за отчет на извършените
нарушения“,което показва,че същите са средство за отчитане на установени
нарушения.Отнемането на контролни точки не е сред ПАМ,нито сред
3
наказанията по чл.13 от ЗАНН,което обуславя извода за различна правна
същност.Отнемането на контролни точки е фактическо действие с контролно-
отчетен характер,което изпълнява предупредителна/по отношение на
водачите/ и информационно-статистическа/за контролните органи/
функция.Контролните точки се отнемат само въз основа на влязло в сила
наказателно постановление/чл.3 ал.1 от Наредба № Iз-2539 на
МВР/17.12.2012г./Текстът на чл.3 ал.2 от Наредбата показва,че при отнемане
на контролни точки съответният административен орган действа в условията
на обвързана компетентност,като поведението му се предопределя от факта
на налагане на наказание за извършеното нарушение.В резултат на
отнемането на контролни точки на основание чл.171 т.4 от
ЗДвП,ръководителите на службите за контрол са компетентни да изземват
свидетелството за правоуправление със заповед за налагане на ПАМ.Тази
заповед подлежи на обжалване по реда на чл.145 и сл. от АПК,във връзка с
чл.172 ал.5 от ЗДвП пред съответния административен съд.
Ето защо настоящия съдебен състав счита,че не следва да обсъжда въпроса за
отнетите контролни точки,тъй като намира,че същите по своя характер не
съставляват административно наказание,по смисъла на чл.13 от ЗАНН и
обжалването им не е предмет на настоящото производство.Константна е
практиката на съдилищата в страната по този въпрос/в този смисъл е и
Решение на Съда на ЕО по дело С-27/11г. по повод преюдициалното
запитване,отправено от Административен съд София по повод тълкуване на
чл.82,параграф 1,втора алинея,буква а/ ДФЕС,член 91,първа алинея,буква в/
ДФЕС и Рамково решение 2005/214/ПВР на Съвета от 24 февруари 2005
година относно прилагането на принципа за взаимно признаване на
финансови санкции,както и на членове 47,48 и 52 от Хартата на основните
права на европейския съюз./.
Искането за присъждане на разноски от страна на процесуалния представител
на жалбоподателя е направено своевременно,като последния има право на
такива предвид изхода на спора-отмяна на обжалваното НП и с оглед
разпоредбата на чл.63 ал.3 от ЗАНН,препращаща към чл.143 от
Административнопроцесуалния кодекс.От съдържанието на приложения
договор за правна защита и съдействие от 15.08.2022г. се установява,че
въззивника В. С. В. е възложил на адв.Г. А. Г. от Адвокатска колегия Добрич
оказването на правна защита и съдействие изразяващи се в процесуално
представителство пред Районен съд гр.Каварна по обжалване на процесното
НП.Договореното и изплатено адвокатско възнаграждение е в размер на
300/триста/ лева/минимално предвиденото в чл.18 ал.2,вр. с чл.7 ал.2 т.1 от
Наредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения/ и е заплатено в брой при подписване на договора,т.е.
разходът е направен съгласно т.1 от Тълкувателно решение № 6 от
06.11.2013г. по дело № 6/2012г. на ОСГТК на Върховния касационен
съд,поради което РУ Каварна към ОД МВР Добрич следва да заплати на В. С.
В. ЕГН ********** с адрес гр.Каварна улица „***“ № 41,процесната сума от
300 лева.
4
Водим от изложеното и на основание чл.63 ал.3 т.1 във връзка с чл.63 ал.2 т.1
от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 22-0283-000110/05.08.2022г. на
Началник РУ-Каварна,с което е наложено на В. С. В. ЕГН ********** с адрес
гр.Каварна улица „***“ № 41 административно наказание –глоба в размер на
1000/хиляда/ лева и Лишаване от право да управлява МПС за срок от
12/дванадесет/ месеца на основание чл.174 ал.1т.2 от ЗДвП за нарушение по
чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП.
ОСЪЖДА РУ гр.Каварна към ОДМВР Добрич да заплати на В. С. В. ЕГН
********** с адрес гр.Каварна улица „***“ № 41 сумата от 300/триста/
лева,представляващи направени от същия в настоящото производство
разноски за адвокатско възнаграждение за един адвокат.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд
гр.Добрич по реда на глава дванадесета от Административно-процесуалния
кодекс в 14/четиринадесет/ дневен срок от получаване на съобщението,че
решението с мотивите е изготвено.
Съдия при Районен съд – Каварна: _______________________
5