Решение по дело №290/2019 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 52
Дата: 6 април 2020 г. (в сила от 29 май 2020 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20195340200290
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 декември 2019 г.

Съдържание на акта

 

№ 52

 

град Първомай, 06.04.2020 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на шести февруари две хиляди и двадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

разгледа докладваното от съдията АНД № 290 по описа на Съда за 2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 155 / 08.11.2019 година на временно изпълняващ длъжността (ВИД) Кмет на Община Първомай, с което на О.Ж.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушение по чл. 2, ал. 1, т. 4 от Наредба за чистотата и обществения ред на територията на Община Първомай е наложена глоба в размер на 250 (двеста и петдесет) лева на основание чл. 2, ал. 4 от същата Наредба.

В съдебно заседание на въззивната инстанция О.Ж.Г. моли за отмяна на Наказателното постановление по изложените в Жалбата мотиви, включително – да бъде приложен институтът на чл. 28 от ЗАНН за маловажност на случая.

Въззиваемата страна – Кметът на Община Първомай, редовно призована, не се явява и не изпраща представител. С Писмо изх. № 94-00-2115 / 06.12.2019 година, с което са изпратени Жалбата и писмени доказателства, в Районен съд - Първомай, изразява становище по същество за потвърждаване на Наказателното постановление.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

 

От фактическа страна:

 

От 20:00 часа на 23.07.2019 година до 08:00 часа на 24.07.2019 година актосъставителят Я.М.П. (полицай по охрана на обществения ред в РУ на МВР - Първомай) и колегата му Г.Д.Г. (младши автоконтрольор в РУ на МВР - Първомай) са дежурен автопатрул, когато около полунощ на 23. срещу 24. юли от дежурния в оперативната част на Районното управление са изпратени на сигнал за нарушаване на тишината от силна музика в село Брягово, община Първомай, област Пловдив.

В населеното място органите на реда обикалят улиците, установяват имот, от който се чува силната музика, и се насочват към него – дом № 21 на улица 66. Констатират двор с къща на 20-ина метра навътре, откъдето идва шумът, като в двора се виждат младежи. Полицаите остават на улицата, но при появата им озвучителното тяло е спряно и по разпореждане към компанията да се приближат до тях идват няколко лица, между които О.Г., които обясняват, че са се събрали да слушат музика и да се почерпят без повод, а на въпрос кой е отговорен за събирането, жалбоподателят заявява, че е организирано от нея.

Разяснено й е, че има подаден сигнал в РУ „Полиция” - Първомай за нарушение на Общинската наредбата за чистотата и обществения ред, след което по документална проверка и информация от жалбоподателя, сверена чрез дежурния в оперативната част на управлението, са установени точните данни на нарушителя и на собственика на имота и на място в присъствието на О.Г. е съставен и й е връчен Акт за установяване на административно нарушение (бланка серия Д № 965979), въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горното Съдът приема за безспорно от показанията на актосъставителя в качеството на свидетел, от приетите по предвидения в НПК ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка, въз основа на която логична и взаимнодопълваща се доказателствена съвкупност се установява изложената фактическа обстановка.

 

От правна страна:

 

По разпоредбата на чл. 2, ал. 1, т. 4 от Наредба за чистотата и обществения ред на територията на Община Първомай (приета на основание чл. 21, ал. 2 от МСМА с Решение № 454 на Общински съвет град Първомай, взето на 30.11.2006 година по Протокол № 45, с последни изменения с Решение № 207, прието на 27.04.2017 година по Протокол № 21): За недопускане на действия, противни на добрите нрави и обществения ред се забранява: смущаващи шумове и озвучаване в жилищни сгради и квартали от общодостъпни заведения в часовете от 14.00 до 16.00 часа и от 23.00 до 07.00 часа (през летния период от 24.00 до 07.00 часа).

Безспорно е от фактите по делото, че домът на улица 66 № 21 в село Брягово, община Първомай, област Пловдив, е жилище, от което след 0:00 часа на 24.07.2019 година се чува силна музика („озвучаване” по смисъла на § 1, т. 22 от ДР на Закон за защита от шума в околната среда), наложило намесата на органите на реда, като събитието (действието) е организирано от О.Ж.Г., т.е. допуснато е от нея смущаване на обществения ред. По този начин се осъществява състава на вмененото в отговорност нарушение, а чл. 22, ал. 1 от подзаконовия нормативен акт предвижда, че физическите лица, нарушили разпоредбите, както тези, допуснали извършването на нарушение на Наредба за чистотата и обществения ред на територията на Община Първомай, се наказват с глоба.

Административното наказание за това нарушение е посочено в чл. 2, ал. 4 от същата Наредба, чийто текст предвижда: При нарушение по ал. 1, т. 3, т. 4, т. 11, т. 12 и т. 13 на виновните физически лица се налага глоба в размер от 250 до 500 лева, а при повторно нарушение глоба в размер от 500 до 1000 лева.

Въпреки ясните съставомерни факти при правилно отразяване от полицаите на обстоятелствата по нарушението, Наказателно постановление № 155 / 08.11.2019 година се явява незаконосъобразно и следва да се отмени.

На първо място, актът, с който се ангажира административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, е издаден от некомпетентен орган.

Съгласно чл. 24, ал. 2 от Наредбата въз основа на съставените актове наказателните постановления се издават от Кмета на Общината или упълномощен от него Заместник-кмет. Разпоредбата е съобразена с текста на чл. 47, ал. 1, буква А от ЗАНН, уреждащ административните наказания да се налагат единствено от изрично посочени органи, между които и кметовете на общини, като ал. 2 на посочения законов текст предвижда възможност ръководителите по буква „А” да възлагат правата си на наказващ орган на определени от тях длъжностни лица, когато това е предвидено в съответен закон. Такъв закон по отношение на ЗАНН е Законът за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), чийто чл. 22, ал. 5 визира: Наказателните постановления се издават от кмета на общината или от негов заместник въз основа на акт, съставен от длъжностни лица, посочени в наредбата.

Съгласно чл. 23 и чл. 24, ал. 1 на приетата от Общински съвет град Първомай Наредба за чистотата и обществения ред един от органите, осъществяващ контрол по изпълнението й, е Районно управление на МВР - Първомай, което за нарушения на подзаконовия нормативен акт съставя актове за установяването им, а в случая Акт (бланка серия Д № 965979) е съставен от полицай по охрана на обществения ред в РУ на МВР - Първомай. Но Наказателното постановление е издадено от временно изпълняващ длъжността Кмет на Община Първомай – В. Х. А., който към 08.11.2019 година няма материална компетентност да налага административни наказания.

До провеждане на Местните избори в Република България на 27.10.2019 година В. А. изпълнява длъжността Зам.-кмет на Община Първомай и в съответствие с горепосочените разпоредби на ЗАНН и ЗМСМА със Заповед № РД-15-538 / 20.09.2019 година на тогавашния Кмет на Общината А. П. е определен да изпълнява функциите на Кмет, съгласно предоставените от законите в страната правомощия, но за периода от 24.09.2019 година до 25.10.2019 година. С Решение № 453 на Общински съвет град Първомай, прието на 25.09.2019 година по Протокол № 50, в съответствие с чл. 42, ал. 6 от ЗМСМА В. А. е избран за временно изпълняващ длъжността Кмет на Община Първомай за периода от края на мандата – 25.10.2019 година, до полагане на клетва от новоизбрания кмет.

Само че, видно от новинарския отдел на официалната интернет страница на Община Първомай, новоизбраният Кмет Николай Митков полага клетва за мандата 2019 година - 2023 година на 08.11.2019 година (датата на издаване на процесното Наказателно постановление), от който момент по силата на чл.38, ал. 4 от ЗМСМА възникват пълномощията му, включително да налага административни наказания за нарушения на приетите от Общинския съвет град Първомай наредби, и в който момент приключват правомощията на временно изпълняващия длъжността Кмет на Общината.

На следващо място, при издаване на Наказателно постановление № 155 / 08.11.2019 година е нарушен императивът на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН за описание на мястото на нарушението.

По точно определяне от органите на реда, че деянието е извършено в дом № 21 на улица 66 в село Брягово, наказващият орган сочи за местоизвършителство: „на ул.“66-та“ до № 21“ (подчертаването е на Съда). Предлогът „до“, в случая за означаване на близост, указва различно място от това, от което на инкриминираната дата се чува неправомерното озвучаване, и така е нарушен принципът за законоустановеност на нарушението, представляващо съществено процесуално нарушение – самостоятелно основание за отмяна на Наказателното постановление.

И на последно място – в нарушение на чл. 53, ал. 1 от ЗАНН от наказващия орган не е извършена преценка за приложението на чл. 28 от ЗАНН.

Фактите сочат, че деянието, предмет на делото, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи от този вид – липсват данни О.Г. друг път да е санкционирана за неспазване на разпоредбите на Наредба за чистотата и обществения ред на територията на Община Първомай, при пристигането на органите реда неправомерните действия са прекратени незабавно, а нарушението трае едва 15 минути (констатирано е в 0:15 часа).

Преценката за маловажност на случая подлежи на съдебен контрол, като в обхвата й се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл. 28 от ЗАНН и когато от Съда се констатира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това също самостоятелно е основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона.

Мотивиран от всичко гореизложено и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд - Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Отменя Наказателно постановление № 155 / 08.11.2019 година на временно изпълняващ длъжността (ВИД) Кмет на Община Първомай, с което на О.Ж.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушение по чл. 2, ал. 1, т. 4 от Наредба за чистотата и обществения ред на територията на Община Първомай е наложена глоба в размер на 250 (двеста и петдесет) лева на основание чл. 2, ал. 4 от същата Наредба.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                     (п)               

СЗ / ВХ