Решение по дело №2518/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1671
Дата: 11 август 2021 г. (в сила от 12 септември 2021 г.)
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20207180702518
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 1671

 

гр. Пловдив, 11 август 2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, Първо отделение, ХVІІІ състав в открито съдебно заседание на двадесет и шести май през две хиляди двадесет и първа година в състав :

                                                                        

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ

                                                                                                   

при секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА, като разгледа докладваното от съдия Й. Русев адм. дело № 2518 по описа на съда за 2020год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от ДОПК.

Образувано е по жалба на С.А.Р., ЕГН: ********** и ЕИК по БУЛСТАТ: *********, от гр. Пловдив, ул. “Ангел Букорещлиев“ № 10, ет. 3, ап. 4, чрез пълномощника адв. А., против Ревизионен акт № Р-16001619008048-091-001/22.06.2020г., издаден от Г.Ч.- началник сектор при ТД на НАП гр. Пловдив, възложил ревизията, и Ю.Д.- главен инспектор по приходите при ТД на НАП гр. Пловдив, ръководител на ревизията, потвърден с Решение № 381 от 12.08.2020г. на Директор на Дирекция “Обжалване и данъчно - осигурителна практика” - гр. Пловдив, с която са определени допълнително дължими суми за данък по чл. 48, ал. 1 от ЗДДФЛ за 2016г. в размер на 32 161,40лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 10 247,80лв.

Навеждат се доводи за нищожност и незаконосъобразност на административния акт и се претендира неговата отмяна от съда. Изложени са твърдения, че неправомерно преписката е иззета от първоначалния орган по приходите, възложил ревизията, и е предоставена за решаване на нов орган по приходите. В случая е налице нарушение на чл. 7, ал. 3 от ДОПК, което представлява съществено нарушение на административнопроцесуалните правила и се отразява на валидността на последващите действия при ревизията. Не е налице трайна необходимост на първоначалния орган по приходите да изпълнява служебните си задължения, тъй като на М.Л.е наредено да изпълнява и длъжността „началник отдел Контрол“ за срок до назначаване на титуляр на длъжността. Това означава, че не е налице загуба на компетентността за изпълняване на длъжността „началник сектор“ в отдел „Ревизии“, дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – гр. Пловдив, което да предполага изземване на преписките от директора на ТД на НАП – гр. Пловдив. Разпоредбата на чл. 7, ал. 3 от ДОПК (в редакцията й до 01.01.2021г.) не регламентира като предпоставка за изземване на преписката невъзможност, произтичаща от промяна в длъжността на органа по приходите, водеща до отпадане на компетентността.

Основните възражения по съществото на спора са, че независимо, че жалбоподателката не е подала декларация по чл. 29а, ал. 4 от ЗДДФЛ в законоустановения срок, същата недвусмислено е заявила желанието си да се облага като ЕТ и да формира данъчна основа по чл. 26, ал. 1 от ЗДДФЛ, тъй като във всички подадени от нея ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ е попълнено приложение № 2 Доходи от друга стопанска дейност като ЕТ и доходи от друга стопанска дейност по чл. 29а от ЗДДФЛ. Независимо от това, жалбоподателката Р. е подала декларация по чл. 29а, ал. 4 от ЗДДФЛ за 2014г. на 29.01.2020г., за която са изложени констатации в РД, че е със статут „отхвърлена“ и не е породила правни последици, но лицето не е надлежно уведомено за това. Претендира присъждане на направените разноски по делото. Подробни съображения по съществото на спора са изложени в жалбата и депозирана на делото писмена защита от пълномощника адв. А..

Ответникът – Директор на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ – гр. Пловдив, чрез процесуалния си представител юр. Б., е на становище, че жалбата е неоснователна и моли съда да я остави без уважение, като се присъди съответното юрисконсултско възнаграждение. Подробни съображения по съществото на спора са изложени в депозирана по делото писмена защита.

Ревизионният акт е обжалван в рамките на предвидения за това срок, пред контролния орган в структурата на приходната администрация, който с решението си го е потвърдил в частта, предмет на съдебното производство. Така постановеният от Директора на Дирекция “Обжалване и данъчно - осигурителна практика”  - гр. Пловдив резултат и подаването на жалбата в рамките на предвидения за това процесуален срок налагат извод за нейната ДОПУСТИМОСТ.

Ревизията е предхождана от проверка за установяване на факти и обстоятелства, документирана с протокол № П-1600161718171-073-001/25.05.2018г. Събраните при проверката доказателства са присъединени надлежно към доказателствения материал на ревизионното производство с протокол № 1570973 от 18.02.2020г.

Със Заповед за възлагане на ревизия /ЗВР/ № Р- 16001619008048-020-001/10.12.2019г., издадена от М.Л.- началник сектор при ТД на НАП – гр. Пловдив, е възложено извършване на ревизия на жалбоподателката с обхват установяване на задължения за периода от 01.01.2016г. до 31.12.2016г., в т.ч. данък върху годишната данъчна основа по чл. 17 от ЗДДФЛ, годишен и авансов данък по ЗДДФЛ на ЕТ, данък върху доходите на ФЛ – свободни професии, граждански договори и др., данък върху добавената стойност и вноски за ДОО, ЗО и ДЗПО – УПФ за самоосигуряващо се лице. Определен е краен срок на извършване на ревизията от три месеца, считано от връчване на ЗВР, което е направено лично на РЛ на 20.12.2019г. Със заповед № РД-09-2427/13.12.2019г. на директора на ТД на НАП – гр. Пловдив преписката е иззета от началник сектор М.Л.и е възложена на друг началник сектор в отдел „Ревизии“, съгласно приложение към заповедта, в конкретния случай на Г.Ч.. С последваща ЗИЗВР № Р-16001619008048-020-002/19.12.2019г., издадена от Г.Ч.– началник сектор в ТД на НАП – гр. Пловдив е определен краен срок на ревизията до три месеца, считано от връчването й, което отново е направено лично на РЛ на 20.12.2019г. В ЗИЗВР не са променени обхвата на ревизираните данъчни задължения и вноски за ЗОВ и персоналния състав на ревизиращия екип. Със ЗИЗВР № Р-16001619008048-020-003/13.03.2020г. и ЗИЗВР № Р-16001619008048-020-004/13.04.2020г, издадена от същия орган по приходите е определен нов краен срок на ревизионното производство – 20.05.2020г.

Заповедите са подписани с квалифициран електронен подпис от издателя им.  

В хода на ревизионното производство е съставен Ревизионен доклад  № Р-16001619008048-092-001/03.06.2020г., подписан с квалифицирани електронни подписи и надлежно връчен на ревизираното лице. В  срока по чл. 117, ал. 5 от ДОПК,  не е подадено възражение от страна на ревизираното лице. Въз основа на констатациите в РД е издаден оспореният в настоящото производство ревизионен акт № Р-16001619008048-091-001/22.06.2020г., подписан с квалифицирани електронни подписи и надлежно връчен на ревизираното лице.  

В тази насока следва да се констатира, че от приобщените по делото доказателства, съставляващи данни от технически носител на информация  се установява, че ЗВР, заповедите за изменение на ЗВР, ревизионния доклад и ревизионния акт са надлежно подписани с валидни електронни подписи положени в съответствие със Закона за електронния документ и електронния подпис респ. Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги (загл. изм. ДВ, бр. 85 от 2017г.) към момента на подписването на електронните документи.  

С оглед делегирането на правомощия по реда на чл. 112, ал. 2, т. 1 и чл. 119, ал. 2 от ДОПК, по делото не са представени доказателства, но на настоящия съдебен състав е служебно известно, че са издадени заповед № РД-09-1 от 03.01.2017г. на директора на ТД на НАП – гр. Пловдив и заповед № РД-09-2433/16.12.2019г. на Директора на ТД на НАП – гр. Пловдив, в които са посочени поименно органите по приходите, заемащи длъжности „началник отдел „Ревизии“ и началник сектор „Ревизии“ в ТД на НАП – гр. Пловдив, оправомощени с посочените по-горе правомощия.

Ревизионният акт е обжалван от ревизираното лице на основание и в срока по чл. 152 от ДОПК с жалба вх. № 94-00-4522 от 06.07.2020г. по описа на ТД на НАП – гр. Пловдив, като с решение № 381 от 12.08.2020г. директор на Дирекция “Обжалване и данъчно - осигурителна практика” - гр. Пловдив е потвърдил процесният ревизионен акт в обжалваната част.

Последвало е подаването на жалба на основание и в срока по чл. 156, ал. 1 от ДОПК, с която спорът относно законосъобразността на ревизионния акт в посочената част, е отнесен пред Административен съд - гр. Пловдив, по повод на която жалба е образувано и производството по настоящото дело.

            Настоящият съдебен състав намира за установена по делото следната фактическа обстановка: като местно физическо лице по смисъла на чл. 4, ал. 1, т. 1 от ЗДДФЛ, С.Р. е данъчно задължено лице по ЗДДФЛ на основание чл. 3, т. 1 и чл. 6 от ЗДДФЛ за доходите, получени от нея през данъчните периоди, включени в обхвата на ревизията. Тя е вписана в регистър БУЛСТАТ на основание чл. 3, ал. 1, т. 9 от Закона за регистър БУЛСТАТ с ЕИК ********* като земеделски производител с КИД 2008 – 0111 отглеждане на зърнени и бобови растения (без ориз) и маслодайни семена, като дейността се извършва в с. Росен, общ. Пазарджик, Стопански двор. Р. е регистрирана като земеделски производител в ОД „Земеделие“ – гр. Пазарджик, няма регистрация като ЕТ (ЕТ е заличено, считано от 2009г.), регистрирана е по ЗДДС, считано от 21.03.2006г., съответно дерегистрирана по ЗДДС, считано от 25.02.2020г.

        При ревизията е констатирано, че С.Р. е подала ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2016г., в която са декларирани данни в приложение № 2 Доходи от стопанска дейност като ЕТ и доходи от друга стопанска дейност по чл. 29а от ЗДДФЛ. За дейността като земеделски производител РЛ е водило счетоводство и е формирало СФР по реда на чл. 26, ал. 1 от ЗДДФЛ, т.е. като ЕТ.

        При извършена проверка на декларираните данни е установено, че за 2016г. не е подадена декларация по чл. 29а, ал. 4 от ЗДДФЛ, с която земеделският производител да избере дали да се облага като ЕТ, в законоустановения срок. Това означава, че на основание разпоредбата на чл. 29, ал. 1 от ЗДДФЛ облагаемият доход от стопанска дейност на ФЛ, които не са търговци по смисъла на ТЗ, следва да се определя като придобития от дейността доход се намалява с разходи за дейността, по-конкретно в размер на 60 на 100 за доходи от дейността на ФЛ, регистрирани като ЗП за производство на непреработени продукти от селското стопанство, с изключение на доходите от производство на декоративна растителност. Декларация по чл. 29а, ал. 4 от ЗДДФЛ е подадена след започване на ревизията, на 29.01.2020г., в която са декларирани данни, че считано от 2014г. ФЛ, регистрирано като ЗП, избира да определя облагаемия си доход от стопанска дейност по реда на чл. 26 от ЗДДФЛ и да се облага с данък върху годишната данъчна основа по чл. 28 от ЗДДФЛ. Подадената декларация е „отхвърлена“ от регистрите на НАП и не е породила правни последици.

        При позоваване на разпоредбата на чл. 29а, ал. 4 от ЗДДФЛ (в редакцията й към 2014г.) ревизиращите органи по приходите са направили извод, че С.Р. е следвало да подаде такава декларация до 31.12.2015г., т.е. не е упражнила правото си на избор доходите от стопанска дейност за 2016г. да се облагат с данък върху годишната данъчна основа по чл. 28 от ЗДДФЛ. Поради тази причина, доходите следва да се облагат по общия ред на чл. 29, ал. 1, т. 1 от ЗДДФЛ и да бъде подадено приложение № 3 Доходи от друга стопанска дейност към ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ.

        При декларирани за 2016г. доходи от дейност като ЗП в размер на 807 285,89лв., формирани от продажба на продукция, услуги и финансирания, са изчислени разходи за дейността в размер на 484 371,53лв. = 807 285,89лв. х 60%. След приспадане на дължимите вноски за ЗОВ в размер на 1 300,32лв. е изчислена годишната данъчна основа за доходите от дейността за производство на непреработени продукти от селското стопанство по чл. 30 от ЗДДФЛ в размер на 321 614,04лв. Върху тази данъчна основа е изчислен данък по чл. 48, ал. 1 от ЗДДФЛ в размер на 32 161,40лв., ведно с прилежащите лихви.

В хода на съдебното обжалване са приети писмени доказателства в следния хронологичен порядък: заповед № РД-09-2427/13.12.2019г. на директора на ТД на НАП – гр. Пловдив, ведно с приложенията към нея (л. 858 – 865); уведомително писмо изх. № 160972000357619/03.02.2020г. за неприемане на декларация (л. 866); декларация по чл. 29а, ал. 4 от ЗДДФЛ вх. № 165172000101065/29.01.2020г., с изписан на първа страница от нея ръкописен текст „отхвърлена !“ (л. 867 – 869); заповеди за преназначаване на органите по приходите Г.Ч.и М.Л.на длъжност „началник сектор“ в отдел „Ревизии“ дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – гр. Пловдив (л. 883 – 884); заповед за изпълнение на длъжността „началник отдел Контрол“ в дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – гр. Пловдив от М.Л.по вътрешно съвместителство (л. 885); заповед за преназначаване на М.Л.на длъжност началник отдел „Ревизии“ в дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – гр. Пловдив (л. 887).

Прието е заключение по допуснатата съдебно – счетоводна експертиза (ССчЕ) на назначеното вещо лице П.Т., без направени възражения от страните по делото. След анализ на събраните по делото доказателства вещото лице е направило експертно заключение, че ако се вземе предвид подадената през 2020г. декларация по чл. 29а, ал. 4 от ЗДДФЛ, касаеща 2014г., доходите на жалбоподателката би следвало да се облагат като такива от стопанска дейност като ЕТ и правилно са декларирани в приложение № 2 към ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ. В този случай, РЛ е декларирало отрицателен ДФР (данъчна загуба) и не дължи данък по чл. 48, ал. 2 от ЗДДФЛ.

При извършената рекапитулация на входящите и изходящи парични средства при ФЛ Р. не се констатира превишение на извършените разходи над доходите с установен източник.

През 2016г. са установени допълнително вноски за ЗОВ, ведно с прилежащите лихви, които не са предмет на обжалване.

При така установеното от фактическа страна, настоящият съдебен състав намира следното от правна страна:

Основното възражение, направено от жалбоподателката в хода на съдебното производство, е за нищожност на издадения РА, поради некомпетентност на органа по приходите, възложил ревизията. Тази некомпетентност следва от обстоятелството, че първоначално е определен друг орган по приходите, който в качеството си на орган по възлагане на ревизията е издал ЗВР, с която е сложено началото на ревизионното производство и в последствие неправомерно е издадена заповед, с която преписката му е иззета и е предоставена за решаване от друг орган по приходите, заемащ длъжност началник сектор. Според твърденията в писмената защита, не се налице изчерпателно посочените предпоставки по чл. 7, ал. 3 от ДОПК (в приложимата му редакция към месец декември 2019г.), за да бъде извършено изземването.

Настоящият съдебен състав намира това възражение за основателно.

Не е спорно между страните по делото, че процесното ревизионно производство е започнало със ЗВР № Р-16001619008048-020-001/10.12.2019г., издадена от М.Л.– началник сектор в ТД на НАП – гр. Пловдив, като ревизията е следвало да бъде извършена от Ю.Д.- главен инспектор по приходите, ръководител на ревизията, и В.С. - главен инспектор по приходите в ТД на НАП – гр. Пловдив. На 13.12.2019г. с решение № РД-09-2427/13.12.2019г. на директора на ТД на НАП – гр. Пловдив е иззето разглеждането и решаването на неприключилите ревизионни производства от М.Л.- началник на сектор и същите са възложени на началниците на сектори в отдел „Ревизии“, посочени в приложения №№ 1, 2 и 3 от заповедта. Наредено е неприключилите административни производства към датата на влизане в сила на заповедта 16.12.2019г. да бъдат довършени от началниците на сектори в отдел „Ревизии“, в чиито сектори са разпределени екипите, на които са възложени, съгласно приложения №№ 1, 2 и 3 от заповедта. В приложение № 1 към заповедта, под № 83 (л. 863) е посочено, че ревизионното производство на С.Р. следва да бъде приключено от Г.Ч., като възложил ревизията, Ю.Д., като ръководител на ревизията и В.С., като член на ревизиращия екип.

В изпълнение на посочената заповед, на 19.12.2019г. е издадена ЗИЗВР № Р-16001619008048-020-002/19.12.2019г. от Г.Ч.– началник сектор. В последствие, на 22.06.2020г. е издаден оспореният РА № Р-16001619008048-091-001/22.06.2020г. от Г.Ч.- началник сектор, оправомощен орган по приходите съгласно заповед № РД-09-2427/13.12.2019г., в сила от 16.12.2019г. на директора на ТД на НАП – гр. Пловдив и заповед № РД-09-2433/16.12.2019г. на директора на ТД на НАП – гр. Пловдив и Ю.Д.- главен инспектор по приходите, ръководител на ревизията, посочена в първоначалната ЗВР и всички последващи ЗИЗВР. С ревизионния акт са определени задължения на С.Р. за данък по чл. 48, ал. 1 от ЗДДФЛ за 2016г., ведно с прилежащите лихви.

В заповедта от 13.12.2019г. като основание за изземване на неприключилото ревизионно производство е посочено като основание на  чл. 7, ал. 3 ДОПК, без да се конкретизира коя от хипотезите на правната норма е проявена. Фактическото основание за това е преминаването на Л. на друга длъжност, която следва да изпълнява по вътрешно съвместителство, а именно от длъжност началник сектор в отдел „Ревизии“, дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – гр. Пловдив, на длъжността началник отдел „Ревизии“ в дирекция "Контрол" при ТД на НАП – гр. Пловдив. Преминаването на новата длъжност е разпоредено със заповед № 2-3397/12.12.2019г. на изпълнителния директор на НАП (л. 885) и е считано от 16.12.2019г. за срок до назначаване на титуляр на длъжността, но не повече от 6 месеца. Съгласно заповед № 2-1629/07.05.2020г. на за директор на ТД на НАП – гр. Пловдив (л. 887) именно Л. е преназначена като титуляр на длъжността „началник отдел“ в отдел „Ревизии“, дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – гр. Пловдив.

Настоящият съдебен състав намира, че новата длъжност се включва в обхвата на органите по приходите в чл. 7, ал. 1 ЗНАП, поради което не може да се приеме, че Л. е загубила качеството си на орган по приходите, съответно, че са налице предпоставките на  чл. 7, ал. 3 от ДОПК. Независимо, че не е посочена конкретна хипотеза от правната норма на чл. 7, ал. 3 от ДОПК може да се предположи, че се касае за случай на трайна невъзможност за изпълнение на служебните задължения, поради преназначаване на по-висока длъжност от заеманата към момента на издаване на първата ЗВР.

Нормата на чл. 119, ал. 2 ДОПК, в приложимата й редакция след изменението й с ДВ, бр. 82 от 2012г. предвижда, че ревизионният акт се издава от органа, възложил ревизията, и ръководителя на ревизията. Разпоредбата е императивна и като регламентираща компетентност следва да се тълкува само стриктно.

Същевременно, разпоредбата на чл. 7, ал. 3 ДОПК сочи, че горестоящият орган може да изземе разглеждането и решаването на конкретен въпрос или преписка от компетентния орган по приходите, в случаите, когато са налице основания за отвод или самоотвод, както и в случаите на трайна невъзможност за изпълнение на служебните задължения, и да възложи правомощията по разглеждането и решаването им на друг орган, равен по степен на този, от когото е иззета преписката или въпросът. По делото не са спорни обстоятелствата че заповедта от 13.12.2019г. е издадена от компетентен орган, съгласно чл. 7, ал. 3 от ЗНАП – директор на ТД на НАП – гр. Пловдив, както и че неприключилото ревизионно производство е възложено за разглеждане и решаване на друг орган, равен по степен на този, от когото е иззето. По делото са представени заповед № 179.2/05.11.2012г. на директора на ТД на НАП – гр. Пловдив, съгласно която М.Л.– главен инспектор по приходите в отдел „Координация“ дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – гр. Пловдив е преназначена на длъжност началник сектор в сектор „Ревизии“, отдел „Ревизии“, дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – гр. Пловдив (л. 884) и заповед № 2-1427/24.02.2016г. на директора на ТД на НАП – гр. Пловдив, съгласно която Г.Ч.– главен инспектор по приходите в сектор „Ревизии“, отдел „Ревизии“ при ТД на НАП – гр. Пловдив е преназначен на длъжност „началник сектор“ в сектор „Ревизии“, отдел „Ревизии“, дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – гр. Пловдив (л. 883).

Видно от приложената заповед № РД-09-2427/13.12.2019г. на директора на ТД на НАП – гр. Пловдив неприключилите ревизионни производства към 16.12.2019г., възложени от Л. - началник сектор в отдел "Ревизии", дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – гр. Пловдив следва да се довършват от служители на ТД на НАП – гр. Пловдив, заемащи длъжност началник сектор "Ревизии" при ТД на НАП – гр. Пловдив, като настоящото ревизионно производство следва да се приключи от Г.Ч., издал процесния РА в качеството на възложител на ревизията. Същевременно е издадена заповед № РД-09-2433/16.12.2019г. от директора на ТД на НАП – гр. Пловдив, в която са посочени оправомощените органи да издават заповеди за възлагане на ревизии и това са М.Л.– и.д. началник отдел „Ревизии“ в дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – гр. Пловдив и началниците на сектори в отдел „Ревизии“ с месторабота в гр. Пловдив и тези с изнесено работно място в офисите в градовете Стара Загора, Хасково, Пазарджик, Смолян и Кърджали, съгласно списък – приложение № 1 към заповедта. Това означава, че с преназначаването й на длъжност началник отдел „Ревизии“ в дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – гр. Пловдив и съвместяването на тази длъжност с длъжността началник сектор в отдел „Ревизии“ в дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – гр. Пловдив Л. не загубва качеството си на орган по приходите по смисъла на чл. 7 от ЗНАП, нито правомощията си на орган по възлагане на ревизии по чл. 112, ал. 2, т. 1 от ДОПК. Тези й правомощия са предоставени от териториалния директор на ТД на НАП – гр. Пловдив, съгласно посочената заповед № РД-09-2433/16.12.2019г. на директора на ТД на НАП – гр. Пловдив, в която не е посочено в кои случаи заповедите за възлагане на ревизии по чл. 112 от ДОПК и ЗИЗВР, съгласно чл. 113, ал. 3 от ДОПК и това за издаване на РА по чл. 119, ал. 2 от ДОПК се упражняват от органа по приходите, заемащ длъжността началник отдел „Ревизии“ и подчинените му органи по приходите, заемащи длъжността началник сектор „Ревизии“ в отдел „Ревизии“, дирекция „Контрол“. В този смисъл по отношение на органът, възложил ревизионното производство на С.Р. М. Л., не може да се приеме за настъпила хипотезата трайна невъзможност да изпълнява задълженията си, предвид обема и предмета на възложените задължения за длъжността, на която е преназначена, а именно началник отдел "Ревизии" в дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – гр. Пловдив.

Трайна е съдебната практика на ВАС, че горестоящият орган може да изземе правомощия от един орган и да ги възложи на друг орган само при наличието на някоя от изчерпателно посочените хипотези в правната норма на чл. 7, ал. 3 от ДОПК. Преназначаването от една длъжност на друга длъжност в рамките на приходната администрация не попада в понятието „трайна невъзможност за изпълнение на служебните задължения“ по смисъла на чл. 7, ал. 3 от ДОПК, тъй като лицето не губи качеството си на орган по приходите. В настоящия случай, органът по приходите, от който е иззето неприключилото ревизионно производство и е възложено на друг орган по приходите не само не губи качеството си на орган по приходите, но не губи и качеството си на орган по приходите, на когото е предоставено правомощието да издава ЗВР и ЗИЗВР по чл. 112 и чл. 113 от ДОПК и да издава РА по чл. 119, ал. 2 от ДОПК. Това му правомощие е изрично предоставено със заповед № РД-09-2433/16.12.2019г. на директора на ТД на НАП – гр. Пловдив и следва да бъде съобразено и обстоятелството, че нейната нова длъжност по-висока от заеманата предходна длъжност, но е останала в структурата на дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – гр. Пловдив.

Поради изложените аргументи, изземването на преписката със заповед на директора на ТД на НАП – гр. Пловдив от органа по приходите, първоначално възложил ревизията М.Л.и възлагането й на друг орган по приходите Г.Ч.е нищожно процесуално действие. То опорочава последващото изменяне на ЗВР с определяне на друг орган по приходите, в качеството му на възложил ревизията, съгласно заповед № РД-09-2433/16.12.2019г. на директора на ТД на НАП – гр. Пловдив. Това, от своя страна, води до нищожност на обжалвания РА, като издаден от материално некомпетентен орган по приходите.

С оглед действащата от 01.01.2021г. нова разпоредба на чл. 160, ал. 5 ДОПК, която е процесуална и при липсата на преходна разпоредба в ДОПК следва да намери незабавно приложение спрямо всички висящи спорове, преписката следва да бъде върната на ТД на НАП – гр. Пловдив за възлагане на ревизията на С.Р. от компетентен орган по приходите и издаването на РА също от компетентни органи по приходите.

При този изход на спора на основание чл. 161, ал. 1 от ДОПК ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя сумата от 350 лв., представляваща направените по делото разноски за държавна такса в размер на 50 лв. и възнаграждение на вещо лице в размер на 300 лв.

Водим от горното Съдът,

                                     

                                      Р Е Ш И:

 

ПРОГЛАСЯВА ЗА НИЩОЖЕН Ревизионен акт № Р-16001619008048-091-001/22.06.2020г., издаден от Г.Ч.- началник сектор при ТД на НАП гр. Пловдив, възложил ревизията, и Ю.Д.- главен инспектор по приходите при ТД на НАП гр. Пловдив, ръководител на ревизията, потвърден с Решение № 381 от 12.08.2020г. на Директор на Дирекция “Обжалване и данъчно - осигурителна практика” - гр. Пловдив, с който на С.А.Р., ЕГН: ********** и ЕИК по БУЛСТАТ: *********, от гр. Пловдив, ул. “Ангел Букорещлиев“ № 10, ет. 3, ап. 4 са определени допълнително дължими суми за данък по чл. 48, ал. 1 от ЗДДФЛ за 2016г. в размер на 32 161,40лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 10 247,80лв.

 ИЗПРАЩА преписката на компетентен орган по приходите при ТД на НАП – гр. Пловдив за възлагане на ново ревизионно производство спрямо С.А.Р., ЕГН: ********** и ЕИК по БУЛСТАТ: *********.

ОСЪЖДА Национална агенция за приходите да заплати на С.А.Р., ЕГН **********, сумата в размер на 350(триста и петдесет) лева разноски по делото.

 Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му с препис за страните.

 

                                            

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/