Решение по дело №188/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 декември 2020 г. (в сила от 21 декември 2020 г.)
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20207190700188
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 138

гр. Разград, 21.12.2020 г.

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито съдебно заседание на девети декември две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

с участието на секретаря Пламена Михайлова, като разгледа адм. дело № 188 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация.

Постъпила е жалба от Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград против Решение за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация № ЗДОИ-27 от 02.10.2020 г., постановено от Кмета на Община - Разград, с което е отказан достъп до поисканата информация по заявление вх. № 74-00-214 от 11.09.2020 г. В жалбата се излагат съображения за неправилност на оспореното решение, поради което се иска да бъде отменено с присъждане на разноските по делото.

Ответникът счита жалбата за неоснователна и моли за отхвърлянето й, като претендира юрисконсултско възнаграждение.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със заявление вх. № 74-00-214 от 11.09.2020 г. жалбоподателят е поискал от кмета на Община – Разград информация за дейността на общината за получени и изразходвани средства от Европейския съюз за периода от 01.01.2019 г. – 31.12.2019 г. и до момента по следните проекти:

ОП „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г.

проект „Ограмотяване на възрастни хора“ - 111 х.лв. -  информация за предоставен финансов отчет за проект, които е неразделна част от годишния отчет за касово изпълнение на бюджета за 2019 г.

проект „Нов шанс“ - информация за 41256 лв., изплатени за „Заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения“ - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума; Разходи за външни услуги 16566 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки;   Разходи за 39879 лв., изплатени за стипендии - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума;

проект „Приеми ме 2015“- 417 х.лв. - информация за 55564 лв. изплатени за „Заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения“ - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума; 95778 лв., изплатени за обещетения и помощи по социално подпомагане - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума;

проект „Превенция на социалното изключване и намаляване на бедността сред децата от Община Разград“- 228 х.лв. - информация за 151069 лв. изплатени за „Заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения“ - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума; разходи за външни услуги 7728 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки; разходи за материали 9487лв. - договори, платежни документи, приемо- предавателни протоколи/стокови разписки; Разходи за 39879 лв., изплатени за стипендии - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума;

проект „Патронажна грижа за възрастни и лица с увреждания“ - 91 х.лв. - информация за 28527 лв. изплатени за „Заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения“ - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума; разходи за външни услуги 2011 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки; разходи за материали 5335 лв. - договори, платежни документи, приемо- предавателни протоколи/стокови разписки;

проект „Обучения и заетост за младите хора“ - 652 х.лв. -информация за 546468 лв., изплатени за „Заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения“ - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума;

ОП „Региони в растеж“ 2014 - 2020 г.

проект „Паркоустрояване на зелените площи в кв. „Орел“, град Разград“ - 3 326 х.лв. - информация за 5977 лв., изплатени за „Заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения“ - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума; разходи за външни услуги 63 292 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки; разходи за издръжка 63292 лв. - договори, платежни документи, приемо- предавателни протоколи/стокови разписки; разходи за придобиване на дълготрайни материални активи 3253686 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други;

проект „Ремонти, обновяване на материално-техническата база и мерки за енергийна ефективност в образователните институции на територията на гр. Разград“ - 6 664 х.лв. - информация за 9143 лв. изплатени за „Заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения“ - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума; разходи за основен ремонт на дълготрайни материални активи 5403507 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други; разходи за придобиване на дълготрайни материални активи 1134138 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други; разходи за придобиване на компютри и хардуер 89634 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други; разходи за придобиване на сгради 1041593лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други;

проект „Изграждане на социални жилища в жк “Орел“ - 4 х.лв. - договор/и с изпълнител/и с всички приложения и анекси към него, финансови документи за изплатена сума за аванс към дата 11.09.2020 г.

проект „Изграждане на Център за работа с деца на улицата“ - 7 х.лв. - договор/и с изпълнител/и с всички приложения и анекси към него, финансови документи за изплатена сума за аванс към дата 11.09.2020 г.

проект „Подкрепа грижите за деца“ - 258 х.лв. - информация за 3699 лв., изплатени за „Заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения“ - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума; разходи за основен ремонт на дълготрайни материални активи 189435 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други; разходи за придобиване на дълготрайни материални активи 43477 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други; разходи за придобиване на компютри и хардуер 7149 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други; разходи за придобиване на стопански инвентар 36328 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други;

ОП „Околна среда 2014-2020“:

проект „Проектиране и изграждане на компостираща инсталация и инсталация за предварително третиране на битови отпадъци за общините от РСУО Разград“ - 336 х.лв.; разходи за придобиване на дълготрайни материални активи 336000 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други;

ОП „Добро управление“:

проект „Осигуряване функционирането на Областен информационен център Разград“ - 85 х.лв. - информация за 59339 лв., изплатени за „Заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения“ - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума; разходи за външни услуги 5570 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други; разходи за материали 5875 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други;

Държавен Фонд „Земеделие“:

проект „Училищно мляко“ - 31 х.лв. - разходи за издръжка 30797 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други; разходи за материали 9104 лв. - договори, платежни документи, приемо- предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други; разходи за външни услуги 21693 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други.

С оспореното Решение № ЗДОИ-27 от 02.10.2020 г. е отказан достъп до поисканата информация на няколко основания: че поисканата информация е била предоставена на заявителя с Решение № ЗДОИ-19 от 04.09.2020 г.; че се търси информация като три имена, степен на образование, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума, която попада в категорията „лични данни“; че информацията не би дала възможност на заявителя да си състави собствено мнение за дейността на Община – Разград, тъй като достъпът до нея може да доведе до неоснователно разкриване на лични данни и търговска тайна; и че информацията не се съхранява в общината и не е налична.

По делото е представено Решение № ЗДОИ-19 от 04.09.2020 г., издадено от зам.-кмета на Община – Разград, с което на жалбоподателя е бил предоставен достъп до финансовите отчети по 18 проекта, финансирани от Европейския съюз, за периода 01.01.2019 г. – 31.12.2019 г., които са неразделна част от Годишния отчет за касово изпълнение на бюджета на Община – Разград за 2019 г.

Съпоставката между информацията, предоставена по Решение № ЗДОИ-19 от 04.09.2020 г. и информацията, до която е отказан достъп с оспореното Решение № ЗДОИ-27 от 02.10.2020 г., показва, че няма идентичност между тях. Жалбоподателят е получил финансовите отчети за изпълнението на 18-те проекта и със заявление вх. № 74-00-214 от 11.09.2020 г. е поискал допълнителна, различна информация, свързана с конкретни видове разходи по 13 от изпълнените проекти.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган, в предписаната от закона форма и при спазване на административнопроизводствените правила.

Постановеният отказ е и материално законосъобразен. Една част от поисканата от жалбоподателя информация е за изплатените заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения, и изплатените стипендии, с посочване на трите имена на всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума.  Административният орган е отказал да я предостави, като основателно се е позовал на чл. 2, ал. 5 ЗДОИ, съгласно който този закон не се прилага за достъпа до лични данни. Несъмнено горните данни са лични по смисъла на § 1, т. 2 от ДР на ЗДОИ във вр. с чл. 4, т. 1 от Регламент (ЕС) 2016/679, тъй като се отнасят до физически лица, които могат да бъдат идентифицирани пряко чрез един или повече специфични признаци, свързани с тяхната физическа, икономическа и социална идентичност. След като в тази част информацията не е обществена, тя не попада в обхвата на ЗДОИ и задълженият субект не е длъжен да  преценява наличието на надделяващ обществен интерес. Тази преценка се дължи само ако исканата информация е с обществен характер, засяга определени лица и те са заявили изричното си несъгласие да я предоставят.

Основателен е отказът да се предостави и останалата  поискана информация - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други. Очевидно е, че се касае до документите, обосноваващи разходите за стоки и услуги по посочените проекти. Плащанията на тези разходи се извършват от изпълнителите на проектите, съответно те създават, получават и съхраняват поисканите документи. Това е причината ответникът да посочи, че поисканата информация не е налична в администрацията на Община – Разград. Ако жалбоподателят счита обратното, е следвало да го докаже, но доказателства в тази посока липсват. Що се касае до сключените договори между Община – Разград и изпълнителите, същите се публикуват в Регистър на обществените поръчки, който съгласно чл. 36, ал. 7 от Закона за обществените поръчки е публичен и достъпът до информацията в него е безплатен и свободен.

Предвид горното съдът не установява отменителните основания по чл. 146 АПК, поради което жалбата срещу оспореното решение следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 4 АПК и чл. 144 АПК във вр. с чл. 78, ал. 8 ГПК във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредба за заплащане на правната помощ в полза на ответника следва да се присъди сумата 100 лв., представляваща юрисконсулско възнаграждение.

По изложените съображения Разградският административен съд

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград против Решение за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация № ЗДОИ-27 от 02.10.2020 г., постановено от Кмета на Община – Разград, като неоснователна.

ОСЪЖДА Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград да заплати на Община – Разград юрисконсултско възнаграждение в размер на  100 лв.

Решението не подлежи на касационно оспорване.

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/