Р
Е Ш Е Н И Е № 138
гр. Разград, 21.12.2020 г.
РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито
съдебно заседание на девети декември две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА
с участието на секретаря Пламена Михайлова,
като разгледа адм. дело № 188 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл. 40 от
Закона за достъп до обществена информация.
Постъпила е жалба от Сдружение „Център
за съзидателно правосъдие“ – Разград против Решение за отказ от предоставяне на
достъп до обществена информация № ЗДОИ-27 от 02.10.2020 г., постановено от
Кмета на Община - Разград, с което
е отказан достъп до поисканата информация по заявление вх. № 74-00-214 от
11.09.2020 г. В жалбата се излагат съображения за неправилност на оспореното
решение, поради което се иска да бъде отменено с присъждане на разноските по
делото.
Ответникът счита жалбата за
неоснователна и моли за отхвърлянето й, като претендира юрисконсултско
възнаграждение.
Разградският административен съд, като
прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа
страна следното:
Със заявление вх. № 74-00-214 от
11.09.2020 г. жалбоподателят е поискал от кмета на Община – Разград информация
за дейността на общината за получени и изразходвани средства от Европейския
съюз за периода от 01.01.2019 г. – 31.12.2019 г. и до момента по следните
проекти:
ОП „Развитие на човешките ресурси“
2014-2020 г.
проект „Ограмотяване на възрастни хора“
- 111 х.лв. - информация за предоставен
финансов отчет за проект, които е неразделна част от годишния отчет за касово
изпълнение на бюджета за 2019 г.
проект „Нов шанс“ - информация за 41256 лв.,
изплатени за „Заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни
правоотношения“ - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС,
месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена
сума; Разходи за външни услуги 16566 лв. - договори, платежни документи,
приемо-предавателни протоколи/стокови разписки; Разходи за 39879 лв., изплатени за стипендии - трите имена на
всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия,
длъжност, позиция в проекта, получена сума;
проект „Приеми ме 2015“- 417 х.лв. - информация
за 55564 лв. изплатени за „Заплати и възнаграждения на персонала, нает по
трудови и служебни правоотношения“ - трите имена на всеки, степен на
образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна
професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума; 95778 лв., изплатени за обещетения
и помощи по социално подпомагане - трите имена на всеки, степен на
образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в
проекта, получена сума;
проект „Превенция на социалното
изключване и намаляване на бедността сред децата от Община Разград“- 228 х.лв.
- информация за 151069 лв. изплатени за „Заплати и възнаграждения на персонала,
нает по трудови и служебни правоотношения“ - трите имена на всеки, степен на
образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в
проекта, получена сума; разходи за външни услуги 7728 лв. - договори, платежни
документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки; разходи за материали
9487лв. - договори, платежни документи, приемо- предавателни протоколи/стокови
разписки; Разходи за 39879 лв., изплатени за стипендии - трите имена на всеки,
степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност,
позиция в проекта, получена сума;
проект „Патронажна грижа за възрастни и
лица с увреждания“ - 91 х.лв. - информация за 28527 лв. изплатени за „Заплати и
възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения“ - трите
имена на всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна
професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума; разходи за външни услуги
2011 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови
разписки; разходи за материали 5335 лв. - договори, платежни документи, приемо-
предавателни протоколи/стокови разписки;
проект „Обучения и заетост за младите
хора“ - 652 х.лв. -информация за 546468 лв., изплатени за „Заплати и
възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения“ - трите
имена на всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна
професия, длъжност, позиция в проекта, получена сума;
ОП „Региони в растеж“ 2014 - 2020 г.
проект „Паркоустрояване на зелените
площи в кв. „Орел“, град Разград“ - 3 326 х.лв. - информация за 5977 лв.,
изплатени за „Заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни
правоотношения“ - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС,
месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена
сума; разходи за външни услуги 63 292 лв. - договори, платежни документи,
приемо-предавателни протоколи/стокови разписки; разходи за издръжка 63292 лв. -
договори, платежни документи, приемо- предавателни протоколи/стокови разписки;
разходи за придобиване на дълготрайни материални активи 3253686 лв. - договори,
платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни
карти, сертификати и други;
проект „Ремонти, обновяване на
материално-техническата база и мерки за енергийна ефективност в образователните
институции на територията на гр. Разград“ - 6 664 х.лв. - информация за 9143 лв.
изплатени за „Заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни
правоотношения“ - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС,
месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена
сума; разходи за основен ремонт на дълготрайни материални активи 5403507 лв. -
договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки,
гаранционни карти, сертификати и други; разходи за придобиване на дълготрайни
материални активи 1134138 лв. - договори, платежни документи,
приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати
и други; разходи за придобиване на компютри и хардуер 89634 лв. - договори,
платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни
карти, сертификати и други; разходи за придобиване на сгради 1041593лв. -
договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки,
гаранционни карти, сертификати и други;
проект „Изграждане на социални жилища в
жк “Орел“ - 4 х.лв. - договор/и с изпълнител/и с всички приложения и анекси към
него, финансови документи за изплатена сума за аванс към дата 11.09.2020 г.
проект „Изграждане на Център за работа с
деца на улицата“ - 7 х.лв. - договор/и с изпълнител/и с всички приложения и
анекси към него, финансови документи за изплатена сума за аванс към дата
11.09.2020 г.
проект „Подкрепа грижите за деца“ - 258
х.лв. - информация за 3699 лв., изплатени за „Заплати и възнаграждения на
персонала, нает по трудови и служебни правоотношения“ - трите имена на всеки,
степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия, длъжност,
позиция в проекта, получена сума; разходи за основен ремонт на дълготрайни
материални активи 189435 лв. - договори, платежни документи,
приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати
и други; разходи за придобиване на дълготрайни материални активи 43477 лв. -
договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки,
гаранционни карти, сертификати и други; разходи за придобиване на компютри и
хардуер 7149 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни
протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати и други; разходи за
придобиване на стопански инвентар 36328 лв. - договори, платежни документи,
приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати
и други;
ОП „Околна среда 2014-2020“:
проект „Проектиране и изграждане на
компостираща инсталация и инсталация за предварително третиране на битови
отпадъци за общините от РСУО Разград“ - 336 х.лв.; разходи за придобиване на
дълготрайни материални активи 336000 лв. - договори, платежни документи,
приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати
и други;
ОП „Добро управление“:
проект „Осигуряване функционирането на
Областен информационен център Разград“ - 85 х.лв. - информация за 59339 лв.,
изплатени за „Заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни
правоотношения“ - трите имена на всеки, степен на образование/ОКС,
месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена
сума; разходи за външни услуги 5570 лв. - договори, платежни документи,
приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати
и други; разходи за материали 5875 лв. - договори, платежни документи,
приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни карти, сертификати
и други;
Държавен Фонд „Земеделие“:
проект „Училищно мляко“ - 31 х.лв. - разходи
за издръжка 30797 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови
разписки, гаранционни карти, сертификати и други; разходи за материали 9104 лв.
- договори, платежни документи, приемо- предавателни протоколи/стокови
разписки, гаранционни карти, сертификати и други; разходи за външни услуги
21693 лв. - договори, платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови
разписки, гаранционни карти, сертификати и други.
С оспореното Решение № ЗДОИ-27 от
02.10.2020 г. е отказан достъп до поисканата информация на няколко основания:
че поисканата информация е била предоставена на заявителя с Решение № ЗДОИ-19
от 04.09.2020 г.; че се търси информация като три имена, степен на образование,
месторабота/самонает/свободна професия, длъжност, позиция в проекта, получена
сума, която попада в категорията „лични данни“; че информацията не би дала
възможност на заявителя да си състави собствено мнение за дейността на Община –
Разград, тъй като достъпът до нея може да доведе до неоснователно разкриване на
лични данни и търговска тайна; и че информацията не се съхранява в общината и
не е налична.
По делото е представено Решение №
ЗДОИ-19 от 04.09.2020 г., издадено от зам.-кмета на Община – Разград, с което на
жалбоподателя е бил предоставен достъп до финансовите отчети по 18 проекта,
финансирани от Европейския съюз, за периода 01.01.2019 г. – 31.12.2019 г.,
които са неразделна част от Годишния отчет за касово изпълнение на бюджета на
Община – Разград за 2019 г.
Съпоставката между
информацията, предоставена по Решение № ЗДОИ-19 от 04.09.2020 г. и
информацията, до която е отказан достъп с оспореното Решение № ЗДОИ-27 от
02.10.2020 г., показва, че няма идентичност между тях. Жалбоподателят е получил
финансовите отчети за изпълнението на 18-те проекта и със заявление вх. №
74-00-214 от 11.09.2020 г. е поискал допълнителна, различна информация,
свързана с конкретни видове разходи по 13 от изпълнените проекти.
Въз основа на изложеното от фактическа
страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:
Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна
страна, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.
Разгледана по същество,
жалбата е неоснователна.
Оспореното решение е издадено
от компетентен орган, в предписаната от закона форма и при спазване на
административнопроизводствените правила.
Постановеният отказ е и
материално законосъобразен. Една част от поисканата от жалбоподателя информация
е за изплатените заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и
служебни правоотношения, и изплатените стипендии, с посочване на трите имена на
всеки, степен на образование/ОКС, месторабота/самонает/свободна професия,
длъжност, позиция в проекта, получена сума. Административният орган е отказал да я
предостави, като основателно се е позовал на чл. 2, ал. 5 ЗДОИ, съгласно който
този закон не се прилага за достъпа до лични данни. Несъмнено горните данни са
лични по смисъла на § 1, т. 2 от ДР на ЗДОИ във вр. с чл. 4, т. 1 от Регламент (ЕС)
2016/679, тъй като се отнасят до физически лица, които могат да бъдат
идентифицирани пряко чрез един или повече специфични признаци, свързани с тяхната
физическа, икономическа и социална идентичност. След като в тази част
информацията не е обществена, тя не попада в обхвата на ЗДОИ и задълженият
субект не е длъжен да преценява наличието на надделяващ обществен
интерес. Тази преценка се дължи само ако исканата информация е с обществен
характер, засяга определени лица и те са заявили изричното си несъгласие да я
предоставят.
Основателен е отказът да се
предостави и останалата поискана
информация - договори,
платежни документи, приемо-предавателни протоколи/стокови разписки, гаранционни
карти, сертификати и други. Очевидно е, че се касае до
документите, обосноваващи разходите за стоки и услуги по посочените проекти. Плащанията
на тези разходи се извършват от изпълнителите на проектите, съответно те създават,
получават и съхраняват поисканите документи. Това е причината ответникът да
посочи, че поисканата информация не е налична в администрацията на Община –
Разград. Ако жалбоподателят счита обратното, е следвало да го докаже, но
доказателства в тази посока липсват. Що се касае до сключените договори между
Община – Разград и изпълнителите, същите се публикуват в Регистър на
обществените поръчки, който съгласно чл. 36, ал. 7 от Закона за обществените
поръчки е публичен и достъпът до информацията в него е безплатен и свободен.
Предвид горното съдът не установява
отменителните основания по чл. 146 АПК, поради което жалбата срещу оспореното
решение следва да бъде отхвърлена.
С оглед изхода на
делото и на основание чл. 143, ал. 4 АПК и чл. 144 АПК във вр. с чл. 78, ал. 8 ГПК във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредба за
заплащане на правната помощ в полза на ответника следва да се присъди сумата
100 лв., представляваща юрисконсулско възнаграждение.
По изложените съображения Разградският
административен съд
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение „Център за
съзидателно правосъдие“ – Разград против Решение за отказ от предоставяне на
достъп до обществена информация № ЗДОИ-27 от 02.10.2020 г., постановено от
Кмета на Община – Разград, като неоснователна.
ОСЪЖДА Сдружение „Център за съзидателно
правосъдие“ – Разград да заплати на Община – Разград юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100 лв.
Решението не подлежи на касационно
оспорване.