О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 2022 г., гр.Варна
ВАРНЕНСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Дванадесети състав, в закрито заседание на
двадесет и седми юни две хиляди двадесет и втора година, в състав:
СЪДИЯ : ДАНИЕЛА НЕДЕВА
като разгледа
докладваното от съдия Д.Недева ч.адм.дело № 1193 по описа на съда за 2022г. за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл.202, т.2, вр.чл.197, вр.чл.54, ал.5 от Административнопроцесуалния
кодекс /АПК/.
Образувано е след
определение №4678/17.05.2022г. по адм.д.№3264/2022г. на Върховен
административен съд, с което е отменено определение
№ 240/28.01.2022г., постановено от Варненския административен съд по адм.д.№
36/22 година, с което е обявена нищожността на писмо изх.№ОС68-23/7/24.11.2021г.
на директора на Дирекция ОСССК при Община-Аксаково за спиране на процедурата за
заверка на молба-декларация по заявление с вх.№ОС-68-23/4/21.05.2021г. на М.М.Д.,
ЕГН **********.
Жалбоподателката поддържа,
че не са налице обстоятелствата за спиране на производството, посочени в чл.54,
ал.1, т.1 - т.6 вкл. от АПК. Отправя искане спирането обективирано в писмо
изх.№ОС68-23/7/24.11.2021г. на директора на Дирекция ОСССК при Община-Аксаково
да бъде отменено и процедурата да бъде продължена, до изпълнение на процедурата
относно снабдяване с констативен нотариален акт.
Ответната страна – директора на Дирекция ОСССК при
Община-Аксаково, с писмено възражение
обективирано в молба с.д.№8980/08.06.2022г., чрез юрисконсулт Ю.оспорва
жалбата. Счита същата за недопустима, предвид липсата на годен за обжалване
административен акт, поради което отправя искане за прекратяване на
образуваното съдебно производство. Претендира
юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатско
възнаграждение.
След преценка на представените доказателства, съдът
приема за установено от фактическа, следното:
По делото не е
спорно, че е подадено до кмета
на Община-Аксаково заявление с вх.№ ОС68-23/16.10.2020г. от М.М.Д. за заверка
на молба-декларация за снабдяване с констативен нотариален акт по
обстоятелствена проверка за имот - парцел 381, ІІІ район, с обща площ 800кв.м.,
находящ се в землището на село Доброглед, община Аксаково, при граници: парцел
383, парцел 384, път и път. Към заявлението били приложени 3бр.
молби-декларации.
Директорът на Дирекция ОСССК уведомил с
писмо изх.№ ОС68-23/1/26.10.2020г. жалбоподателката, чрез адв. К., че неразделна
част от необходимите документи за заверка на молбата-декларация, е скица или
скица-проект, поради което преписката е оставена без движение до предоставяне
на посочения документ.
Със заявление с вх.№ ОС68-23/2/20.01.2021г.
Д. представила техническа експертиза за ПИ № 381, според която имот,
предоставен за ползване на С.Й.Т. с Удостоверение № 764/31.07.1989г. на изпълнителния комитет на Общински народен
съвет - с.Аксаково, е идентичен имот № 1.381 по помощния план (ПКП) на СО „Доброгледски лозя“, землище
с.Доброглед, общ.Аксаково, одобрен със Заповед № РД-16-7706-67/04.04.2016г. на
областния управител на област Варна; новообразуван имот № 501.1395 по ПНИ на
„Доброгледски лозя“, землище с.Доброглед, общ.Аксаково, обл.Варна, одобрен със
Заповед № РД-16-7706-67/04.04.2016г.
С писмо изх.№ ОС68-23/3/29.01.2021г.
директорът на ОСССК отново уведомил жалбоподателката, че неразделна част от
необходимите документи е скица или скица-проект, издадени от администрацията на
Община-Аксаково, поради което преписката остава без движение до предоставяне на
един от посочените документи.
Със заявление вх.№ УТ1-255/15.03.2021г. до
община-Аксаково, жалбоподателката Д. поискала издаването на скица за имот
501.1395. В тази връзка била издадена скица-проект № 152-487/13.04.2021г.,
според която имотът е записан на М.Ж.М. и П.Ж.М., който подал възражение №
Ж-27/30.03.2021г. по искането за издаване на скица, в което посочил, че е
собственик на имота от 12.07.2017г., владял го е непрекъснато и добросъвестно,
и е заплащал непрекъснато и добросъвестно данъците за него.
С вх.№ ОС68-23/4/21.05.2021г., към вх.№
ОС68-23/2/01.02.2021г. Д. представила 3-бр. молби-декларации и копие на скица №
152-487/13.04.2021г.
От удостоверение от 06.07.2021г. и Приложение 1
към него от Отдел „Местни данъци и такси“ при Община-Аксаково, се установява,
че имотът посочен в молбата-декларация, е деклариран на следните лица: М.Ж.М. -
½ ид.ч; П.Ж.М. - ½ ид.ч.
Удостоверено е, че според подадена
декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх.№ **********/17.03.2021г., обработена
електронно на основание чл.51, ал.2 от ЗМДТ, за имот № 501.1395, находящ се в
с.Доброглед, СО „Доброгледски лозя“, общ.Аксаково, представляващ земя с площ
813кв.м., посоченият документ за собственост е н.а. № 28, том І, рег.№ 777,
дело № 27/2020г. Съгласно декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх.№
**********/08.10.2020г. М.М.Д. е декларирала имот №501.1395, като декларацията
не е обработена, тъй като с разяснение изх.№ 08-А-1#1/29.04.2011г. на ИД на
НАП, декларация по чл.14 ЗМДТ без приложен документ за собственост се обработва
и се формират задължения след предоставяне на нотариален акт.
С писмо изх.№ ОС68-23/5/26.05.2021г.
директорът на ОСССК уведомил жалбоподателката, че молбата-декларация ще бъде
заверена след приключване на процедурата по уведомяване на заинтересованите
лица, съгласно чл.26, ал.2 и чл.18а, ал.10 от АПК. На М.Ж.М. и П.Ж.М., на
основание чл.26 от АПК били изпратени съобщения: съответно изх.№ ФС33-1108/21.06.2021г.
и изх.№ ФС33-1109/21.06.2021г. - изготвени от н-ка на отдел „Местни данъци и
такси“ при Община-Аксаково; съответно изх.№ 9400-688/06.07.2021г. и изх.№
9400-689/06.07.2021г. - изготвени от директора на Дирекция ОСССК при
Община-Аксаково.
От началник отдел „Икономическа полиция“
при ОДМВР-Варна до кмета на Община-Аксаково било изготвено писмо с рег.№
365000-29810/14.07.2021г., според което в отдел ИП при ОДМВР - Варна се извърша
проверка по преписка УРИ 365000-27962/2021, във връзка с която е необходимо
предоставянето на заверено копие от заявление от М.М.Д. за обстоятелствена
проверка за признаване право на собственост за имот 501.1395, находящ се в СО
„Доброгледски лозя“, землище с.Доброглед, ведно с всички относими подадени и
издадени документи.
Информацията е предоставена от кмета на
Община-Аксаково с писмо изх.№ 24-00-404/1/29.07.2021г., съдържащо искане, след
извършване на проверката да бъдат уведомени за резултатите от нея, „…с цел
анализ на ситуацията и вземане на решение относно издаване на исканото от М.Д.
удостоверение“.
С молба № ОС68-23/6/05.11.2021г. жалбоподателката
поискала от кмета на Община-Аксаково информация относно това, дали
производството по повод заявлението с вх.№ ОС68-23/4/21.05.2021г. е спряно или
е в ход. Направено било искане да бъде предоставено копие от акт за спиране на
преписката – ако има такъв, или да се представи писмено становище относно
спирането на процедурата.
Във връзка с молбата е изготвено
обжалваното писмо изх.№ ОС-68/7/24.11.2021г. от директора на Дирекция ОСССК при
Община-Аксаково, с което жалбоподателката е уведомена, че във връзка искане от
Икономическа полиция информация по повод извършвана проверка, е предоставена
информация относно преписка по заверка на молба-декларация за снабдяване с
констативен нотариален акт по обстоятелствена проверка за новообразуван имот
501.1395 по ПНИ на СО „Доброгледски лозя“. Направено е искане след приключване
на проверката да бъдат уведомени за резултатите от нея – с цел анализ на
ситуацията и вземане на решение относно издаване на исканото удостоверение,
като към момента в деловодството на Общинска администрация – Аксаково, не е
постъпил отговор.
От приложената по делото заповед №868/30.10.2016г. на
кмета на община Аксаково се установява, че е определил Д.Ц.С. – Директор на
дирекция ОСССК да извършва заверка, чрез полагане на подпис върху молби –
декларации за признаване право на собственост върху недвижим имот чрез
извършване на обстоятелствена проверка в частта на удостоверяването за наличие
или липса на акт за общинска собственост.
При така установеното от фактическа страна, съдът
прави следните правни изводи:
Оспореното писмо изх.№ ОС-68/7/24.11.2021г. на директора на Дирекция ОСССК при
Община-Аксаково е годен за обжалване административен акт по чл.21, ал.1 от АПК,
тъй като със същото като краен резултат е постановено спиране на производството
по заявлението за заверка на молба-декларация, до приключване на проверката,
извършвана от Сектор „Икономическа полиция“. Съдът приема, че производството е
спряно, тъй като е направено и искане в отговора до Сектор ИП при ОДМВР-Варна -
да бъдат уведомени за резултатите от проверката, „….с цел анализ на ситуацията и вземане на решение относно
издаването на исканото от заявителя М.М.Д. удостоверение“, с преповторени
мотиви и в съдържанието на обжалваното писмо. Предвид горното, съдът приема, че
оспореното писмо е акт по чл.54, ал.1, т.5 от АПК за спиране на производството
по административната преписка.
В писмото не е указан срок за обжалването
му, по преписката липсват и доказателства за датата, на която същото е
съобщено, поради което съдът приема, че е приложима разпоредбата на чл.140,
ал.2 от АПК.
С оглед изложеното, жалбата като подадена в
законоустановения срок, от надлежна страна и срещу годен за обжалване
административен акт, е процесуално допустима за разглеждане.
Разгледана по същество е основателна.
Заверката на
молба-декларация за извършване на обстоятелствена проверка по реда на чл.587,
ал.2 от ГПК съставлява административна услуга по смисъла на §1, т.2 от ДР на
Закона за администрацията и по правилото на чл.23, ал.1 от АПК, компетентен да
я извърши е кметът на съответната община - в случая кметът на Община Аксаково.
Със заповед №868/30.10.2016г. кмета на община Аксаково е определил Д.Ц.С. –
Директор на дирекция ОСССК да извършва заверка, чрез полагане на подпис върху
молби – декларации за признаване право на собственост върху недвижим имот чрез
извършване на обстоятелствена проверка в частта на удостоверяването за наличие
или липса на акт за общинска собственост. Процесното писмо е подписано именно
от Директор на дирекция ОСССК-община Аксаково. В този смисъл при извършване на
служебната проверка по чл.146 от АПК, съдът намира, че оспорения
административен акт по чл.54, ал.1, т.5
от АПК е издаден от компетентен орган.
Съгласно чл.54, ал.1, т.5 от АПК административният
орган спира производството при наличието на образувано друго административно
или съдебно производство, когато издаването на акта не може да стане преди
неговото приключване. В тези случаи спирането се постановява след представяне
на удостоверение за наличие на образувано производство, издадено от органа,
пред който то е образувано.
За да е налице посоченото основание за спиране на
административното производство произнасянето на административния орган следва
да е обусловено от издаденото от друг административен или съдебен орган
решение. В процесния случай не се установява изискуемата обоснована връзка. Съдът
намира, че извършването на проверка от Сектор „Икономическа полиция“ не
представлява „друго административно или съдебно производство“ по смисъла на
чл.54, ал.1, т.5 от АПК. В оспореният акт е посочено единствено, че в Сектор
„Икономическа полиция“ при ОДМВР-Варна се извършва проверка по УРИ
365000-27962/2021г., но липсват данни с какъв предмет е тази проверка, за да се
обоснове вероятен извод за преюдициалност на това производство спрямо
административното производство, започнало по заявление за заверка на
молба-декларация от Д..
Съгласно чл.587, ал.1 от ГПК, когато собственикът на
имот няма документ за собственост, какъвто не е спорно, че е настоящият случай
той може да се снабди с такъв, след като установи с надлежни писмени доказателства
пред нотариуса своето право. В случай, че собственикът не разполага с такива
доказателства или ако те са недостатъчни, нотариусът извършва обстоятелствена
проверка за придобиване на собствеността по давност чрез разпит на трима
свидетели, посочени от кмета на общината или от определено от него длъжностно
лице, в чийто район се намира недвижимият имот по арг. от чл.587, ал.2 от ГПК.
В нотариалното производство от значение е
удостоверяването от страна на общината, в чийто район се намира имотът, за
който се провежда производството, на обстоятелството актуван ли е този имот
като общинска собственост, ако - да, какъв е видът на собствеността - публична
или частна.
Предвид изложеното, административният орган е бил
сезиран с искане за извършване на административна услуга, изразяваща се в
удостоверяване на факта дали процесният имот е общинска собственост. В рамките
на това производство административният орган няма правомощия да преценява дали
заявителят е собственик на имота, нито има право да препятства, чрез
неизвършване на услугата снабдяването му с констативен нотариален акт.
Заверката на молба-декларация се изразява единствено в
това административният орган да заяви ли отрече, че общината е носител на
правото на собственост върху процесните имоти, а ако не е - на чие име е
записан конкретен имот в разписния лист, респ. кадастралния регистър.
Административният орган е длъжен да се произнесе при
обвързана компетентност, като отбележи всички данни и относими факти и
обстоятелства, но не може да спира административното производство или да откаже
издаването на акта, ако констатира данни за наличие на спор за материални
права. Дори при конкуренция на права, административният орган не може да откаже
извършването на услугата, тъй като законът му е възложил единствено
удостоверителни функции, а преценката на релевантните към правото на
собственост факти и обстоятелства, съгласно разпоредбата на чл.587, ал.3 от ГПК
е изцяло в компетентността на нотариуса.
Водим от горното и на основание чл.202, т.2, вр.чл.200,
ал.1 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТМЕНЯ писмо изх.№ОС68-23/7/24.11.2021г. на директора на
Дирекция ОСССК при Община-Аксаково за спиране на производството за заверка на
молба-декларация по заявление с вх.№ОС-68-23/4/21.05.2021г. на М.М.Д. ЕГН **********,***.
ИЗПРАЩА делото като преписка на директора на
Дирекция ОСССК при Община-Аксаково за продължаване на действията по разглеждане
и произнасяне по заявление с вх.№ОС-68-23/4/21.05.2021г. от М.М.Д., ЕГН **********,***,
при спазване на указанията по приложението на закона дадени в настоящото
определение.
Съгласно чл.200, ал.2 от АПК, определението подлежи на
обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от неговото съобщаване от страните,
участващи в административното производство, пред Върховния административен съд.
СЪДИЯ: