Решение по дело №215/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 254
Дата: 27 юли 2020 г. (в сила от 27 юли 2020 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20207080700215
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

254

 

гр. Враца, 27.07.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 14.07.2020 г. /четиринадесети юли две хиляди и двадесета година/, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

             ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

                               ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА КАН дело № 215 по описа за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК, във вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на „Н.К.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, чрез процесуалния представител * И.И. ***, против Решение № 104 от 10.03.2020 г., постановено по АНД № 54/2020 г. по описа на РС – Враца. С оспореното решение е потвърдено като законосъобразно НП № 26-0000001/02.01.2020 г., издадено от Началник ОО "АА" – Враца, с което на касатора на основание чл. 96г, ал. 1 от Закона за автомобилните превози (ЗАвтП) е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 3000,00 /три хиляди/ лева за извършено нарушение по чл. 7а, ал. 2, пр. 3 от ЗАвтП.

В касационната жалба са релевирани възражения за неправилност на съдебното решение поради нарушение на материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствените правила - касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН. Иска се отмяна на оспореното решение и отмяна на потвърденото с него наказателно постановление. Претендират се направените по делото разноски.

Ответникът – ОО "АА" – Враца, редовно призован, не се представлява в съдебно заседание. Депозиран е писмен отговор по касационната жалба, в който се развиват доводи за неоснователност на жалбата и правилност на съдебния акт.

Представителят на ОП - Враца дава мотивирано заключение за основателност на жалбата.

В настоящото производство не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Административен съд - Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена в законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд – Враца е НП № 26-0000001/02.01.2020 г., издадено от Началник ОО "АА" – Враца, с което на касатора на основание чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтП е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 3 000,00 /три хиляди/ лева за извършено нарушение по чл. 7а, ал. 2, пр. 3 от Закона за автомобилните превози (ЗАвтП).

При осъществен контрол за законосъобразност на НП въз основа на представените доказателства, първоинстанционният съд е приел, че при реализиране на административно - наказателната отговорност не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила по ЗАНН, което да доведе до опорочаване на производството по налагане на административно наказание. Изложил е мотиви за доказаност на нарушението, описано в НП и е потвърдил издаденото НП като законосъобразно.

Решението на Районен съд – Враца е неправилно.

От словесното описание на нарушението в АУАН и в наказателното постановление е видно, че отговорността на касатора е ангажирана за това, че е „извършил превоз на товар в Р. България от гр. В. до гр. В.Т. и обратно на 25.10.2019г. с начало на превоза 20:30 часа и приключване на превоза в 01:10 часа на 26.10.2019г. с товарен автомобил марка „Мерцедес Актрос“ с рег. № ******** кат. N * с водач В.Т.В. с ЕГН **********, който не отговаря на изискванията за психологическа годност за превоз на товари, видно от пътен лист № 028681 от 25.10.2019г. и разпечатка от програма TDCS-3 за 25.10.2019г.“. Като нарушена е посочена разпоредбата на чл. 7а, ал. 2, пр. 3 от ЗАвтП, а като основание за налагане на санкцията –  чл. 96г, ал. 1 от същия закон.

Тези разпоредби предвиждат следното:

Чл. 7а. (2) (Изм. - ДВ, бр. 99 от 2003 г., изм. и доп., бр. 9 от 2017 г.) Лицензираните превозвачи и лицата, извършващи превози за собствена сметка, могат да осъществяват превоз на пътници и товари само с водачи, които отговарят на изискванията за минимална възраст, правоспособност за управление на моторни превозни средства от съответната категория и за психологическа годност, определени с наредбите по чл. 7, ал. 3 и чл. 12б, ал. 1 от този закон и чл. 152, ал. 1, т. 2 от Закона за движението по пътищата.

Чл. 96 г. (Нов - ДВ, бр. 60 от 2012 г., в сила от 7.08.2012 г., изм., бр. 9 от 2017 г.) (1) Който назначи на работа или допусне водач, който не отговаря на някое от изискванията, определени с този закон и с подзаконовите нормативни актове по прилагането му, да управлява превозно средство за обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или товари, се наказва с глоба или имуществена санкция в размер 3000 лв.

Настоящият състав на съда намира, че при съставянето на АУАН и издаване на НП са допуснати съществени нарушения на изискванията на чл. 42, т. 4 и 5, и чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН, относно описание на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено и разпоредбите, които са нарушени. 

На първо място, в обстоятелствената част на АУАН и НП е вменено на касатора деяние – „извършил превоз“, каквото не е предвидено в санкционната норма на чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтП. Съгласно посочената разпоредба, наказуемо е назначаването на работа или допустителството да бъде извършен превоз от водач, който не отговаря на някое от изискванията, определени със ЗАвтП и с подзаконовите нормативни актове по прилагането му. В настоящия случай от фактическа страна не е описана нито една от двете форми на изпълнително деяние, което нарушава правото на защита на касатора, доколкото не е ясно по кое обвинение същият следва да се защитава – за това, че е наел на работа водач, който не отговаря на изискванията за психологическа годност или за това, че е допуснал такъв водач да извърши превоз. Допуснатото нарушение препятства правото на защита на касатора и представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

Следва да се отбележи, че административнонаказващият орган не е посочил в правната квалификация предложението на конкретната правна норма, което приема като основание за налагане на санкцията. Макар съобразно разпоредбите на Указ № 883 за прилагане на Закона за нормативните актове това посочване да не е задължително, коректното отбелязване на предложението би способствало за изясняване на волята му.

На следващо място, посочените в АУАН и в НП правни норми са бланкетни и следва да бъдат допълнени с такива от други нормативни актове. Разпоредбата въз основа, на която е наложена санкцията –  чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтП – изрично сочи, че е наказуемо назначаването на работа или допустителството да бъде извършен превоз от водач, който не отговаря на някое от изискванията, определени със ЗАвтП и с подзаконовите нормативни актове по прилагането му. Съответно в посочената като нарушена разпоредба на чл. 7а, ал. 2 от ЗАвтП е въведено изискването водачите да отговарят на три групи общо посочени изисквания: за минимална възраст, за правоспособност за управление на моторни превозни средства от съответната категория и за психологическа годност, които групи изисквания са конкретизирани в съответни наредби.

Посредством словесното описание на нарушението буквално е цитирана посочената като нарушена разпоредба на чл. 7а, ал. 2, предл. 3 от ЗАП, като е посочено, че касаторът е извършил превоза без да отговаря на изискванията за психологическа годност. Липсата на словесна конкретизация на тези изисквания и непосочването на нормативния акт и неговата конкретна разпоредба, в която те се съдържат е довело до неконкретизиране на административнонаказателното обвинение и съответно не е изпълнило със съдържание бланкетната правна норма на вмененото административно нарушение.

Към момента на извършване на нарушението изискванията за психологическа годност на водачи на МПС са регламентирани в Наредба № 36 от 15.05.2006 г. за изискванията за психологическа годност и условията и реда за провеждане на психологическите изследвания на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на МПС, на водачи на МПС и на председатели на изпитни комисии и за издаване на удостоверения за регистрация за извършване на психологически изследвания, издадена от Министъра на транспорта на основание чл. 152, ал. 1 ,т. 2 от Закона за движението по пътищата. В глава 6 от посочената Наредба се съдържа изискването за наличие на удостоверение за психологическа годност, което финализира психологическото изследване с положително заключение.

При това положение, настоящият състав на съда приема, че вмененото на касатора словесно и като правна квалификация нарушение е посочено бланкетно, което в максимална степен нарушава правото му на защита и препятства проверката от страна на съда дали същият е извършил административно нарушение.

За да предизвика целените с издаването му правни последици, НП следва да съдържа законово определен минимален обем информация, посочен в чл. 57 от ЗАНН. Недопустимо е императивно изискуеми от закона реквизити да бъдат извеждани по тълкувателен път.

По изложените съображения, настоящият касационен състав намира, че НП е незаконосъобразно. Като го е потвърдил Районен съд - Враца е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено. След отмяната му и на основание чл. 222, ал. 1 от АПК касационният съд следва да се произнесе по съществото на спора. При осъществяване на това свое правомощие и по изложените по-горе съображения настоящият състав на съда намира, че наказателното постановление следва да бъде отменено.

При този изход на делото и своевременно направено искане за разноски от страна на касатора, такива му се дължат на основание чл. 63, ал. 3 вр. с ал. 1 от ЗАНН, вр. с чл. 143 АПК. В производството пред първата инстанция е представен договор за правна защита и съдействие от 11.02.2020 г. /л. 28 от АНД № 54/2020 г. на РС - Враца/, от който е видно, че касаторът е договорил и заплатил в брой адвокатско възнаграждение от 300,00 /триста/ лева. Претенцията за присъждане на разноски е основателна и следва да бъде уважена в пълен размер.

Разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН препраща към тази на чл. 143, ал. 1 от АПК, която гласи, че когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. Съгласно т. 6 от допълнителните разпоредби на АПК „поемане на разноски от административен орган“ означава поемане на разноските от юридическото лице, в структурата на което е административният орган. Следователно в случая разноските следва да бъдат възложени върху това юридическо лице, от което е част административнонаказващият орган, а това е Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ - чл. 2, ал. 1 от Устройствения правилник на ИА „АА“.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

   ОТМЕНЯ Решение № 104/10.03.2020г., постановено по АНД № 54/2020г. на Районен съд - Враца, с което е потвърдено НП № 26-0000001/02.01.2020 г., издадено от Началник ОО "АА" – Враца и вместо него ПОСТАНОВИ:

                                                                             

  ОТМЕНЯ НП № 26-0000001/02.01.2020 г., издадено от Началник ОО "АА" – Враца, с което на „Н.К.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, на основание чл. 96г, ал. 1 от Закона за автомобилните превози е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 3 000,00 /три хиляди/ лева за извършено нарушение по чл. 7а, ал. 2, пр. 3 от Закона за автомобилните превози.

 

  ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ ДА ЗАПЛАТИ на „Н.К.“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, сумата в размер на 300,00 /триста/ лева – разноски по АНД № 54/2020г. по описа на Районен съд – Враца.

 

  Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                                                                                            ЧЛЕНОВЕ: 1.

                       

                       2.