Решение по дело №2417/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 декември 2022 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20227180702417
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 септември 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 2393

гр. Пловдив, 15.12.2022год.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХVІ състав, в открито заседание на двадесет и четвърти ноември през две хиляди двадесет и втора година в състав:                      

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА             ЧЛЕНОВЕ:МИЛЕНА НЕСТОРОВА-ДИЧЕВА

                                                       ДАРИНА МАТЕЕВА

 

при секретаря Станка Журналова и участието на прокурора Здравена Янева, като разгледа докладваното от Председателя к.а.н.д. № 2417 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Касационно производство по реда на по чл. 63 ал. 1 пр. 2 ЗАНН, във връзка с чл.208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на Д.С.Б., чрез адв. С.П., против Решение № 1593 от 02.08.2022 г., постановено по АНД № 2887/2022 г. по описа на Районен съд - Пловдив, ХІ наказателен състав, с което е потвърден електронен фиш серия К № 4698719, издаден от ОД на МВР, с който на Д.С.Б. с ЕГН **********, на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т.3 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) е наложено административно наказание – глоба в размер на 100 лв. за нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДвП.

Жалбоподателят счита, че така постановеното решение е незаконосъобразно, като от изложените доводи може да се направи извод за неправилно приложение на материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствените правила, поради което моли решението и електронния фиш да бъдат отменени. Претендира и разноски.

Ответникът ОД на МВР Пловдив оспорва жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за намаляване на присъдените разноски за адвокатско възнаграждение съгласно Наредба № 1 от 2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Участвалият по делото прокурор от Окръжна прокуратура – Пловдив намира жалбата за неоснователна, счита, че решението на районния съд следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

Съдът, като се запозна с обжалваното съдебно решение, обсъди наведеното касационно основание и доводите на страните, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

По допустимостта на касационната жалба:

Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

По същество:

Установено е от фактическа страна, че на 02.04.2021 г. в 18:35 ч. на Републикански път II-64, км. 49 + 800, посока с. Труд, при ограничение на скоростта с пътен знак В26 от 60 км/ч МПС лек автомобил „МЕРЦЕДЕС МЛ 420 ЦДИ 4 МАТИК“ с рег. № *** се е движил със скорост от 87 км/ч, като е превишил максимално допустимата с 27 км/ч и това е установено с ATCC CORDONM2 MD 1196. Отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч.

За да потвърди електронния фиш, районният съд е приел, че по безспорен начин е установено, че процесният автомобил се е движил в зоната на действие на забранителния знак със скорост, далеч надвишаваща разрешената. Това обстоятелство се установява по категоричен начин, чрез приложените по делото доказателства – справка от БИМ, протокол от проверка на БИМ, писмо от ОПУ – Пловдив и приложена схема за разположението на пътен знак В26.

По отношение на размера на наложената глоба в мотивите на съдебния акт е посочено, че същият е правилно определен съобразно размерът посочен в чл. 182, ал. 2, т. 3 от ЗДвП, като размерът на глобата е императивно определен, което изключва всякаква възможност за преценка от наказващия орган.

Решението е правилно.

Настоящият състав, противно на твърденията в касационната жалба, намира за правилни и обосновани изводите на районния съд, за това, че оспореният електронен фиш е издаден при правилно приложение на материалния закон и при липса на допуснати нарушения на процесуалните правила, като са изпълнени изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи, и съответно, че не са констатирани твърдените от жалбодателя нарушения, които да са допуснати при издаването му от административнонаказващия орган. Настоящата инстанция приема, че фактите по делото са обсъдени от районния съд поотделно и в тяхната съвкупност, като въз основа на тях в решението са изложени точни и аргументирани мотиви относно законосъобразността на оспорения електронен фиш. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка са направени обосновани изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон. Изложените от въззивния съд мотиви за законосъобразност на електронния фиш са обосновани от съвкупната преценка и анализа на събрания доказателствен материал.

Неправилно е становището на касатора, че неправилно въззивният съд е приел, че било налице валидно ограничение на скоростта със знак В26, като в тази връзка излага съображения за нарушена процедура по поставянето на пътния знак. Следва да се има предвид в тази насока, че в рамките на производството пред съда е била извършена проверка и установено категорично обстоятелството, че към датата на установеното нарушение на мястото, където е било засечено движение на автомобила на жалбоподателя е действало ограничението на поставения пътен знак В26 – 60 км/час, като този знак реално е съществувал на мястото, описано в писмото от ОПУ –Пловдив, доколкото е бил поставен при спазване на правилата на Наредба №1/17.01.2001 и Наредба за специално ползване на пътищата. За съставомерността на нарушението по чл. 21, ал. 2, вр. с ал. 1 от ЗДвП, респективно за реализиране административнонаказателната отговорност на субекта на нарушението, е от значение установяването на факта на наличието на реално поставен пътен знак, който ограничава скоростта за движение и движение на автомобил със скорост над максимално допустимата такава, означена със знака и в обхвата на действие на същия. И това произтича от общото задължение на водачите да съобразяват своето поведение с пътните знаци, при което не е налице предоставено правомощие на водачите да извършват предварителна оценка дали законосъобразно, или не, е бил поставен съответен знак и в тази насока дали да съобразят, или не, поведението си с него. Поставянето на пътни знаци се обуславя от ред административни процедури, които следва да са приключили с издаване на окончателен административен акт. Законосъобразността на същия обаче, не може да е предмет на обсъждане в настоящото производство, което е специфично такова и относимо само към въпросите, свързани с реализиране на административнонаказателната отговорност на водача. В заключение, следва да се посочи, че при въведено ограничение с пътен знак за водачите съществува задължението да се съобразят с него, като ако същите считат, че този знак е незаконосъобразно поставен, това не отменя автоматично задължението, а те имат отделен път на защита, който обаче е извън рамките на настоящото производство.

На второ място, неоснователни са възраженията на жалбоподателя, свързани с недоказаност на нарушението, предвид несъмено установените факти относно мястото на осъществено движение с превишена скорост. Следва да се има предвид, че в мотивите към обжалвания съдебен акт ясно е отразено, че нарушението е засечено на посочения път II-64 на км. 49+800 метра, а знакът В26, въвеждащ ограничение от 60 км/час е бил позициониран на км. 49+860 м., от което, въз основа и на събраните във възивното производство писмени доказателства и от АПИ, съдът е направил и обоснован извод, че засеченото движение на автомобила на посочения километър е било в зоната на действие на ограничаващия скоростта пътен знак. Изведените от страна на жалбоподателя изчисления в касационната жалба относно километъра, на който било разположено техническото средство съгласно отразяването на това обстоятелство в приетия от първоинстанционния съд протокол по чл. 10 от посочената специална Наредба № 8121з-532 от 2015 г., не променят изводите относно мястото на извършване на нарушението. Изрично в протокола е посочено, че мястото на контрол е именно км 49+800 м. на Републикански път II-64, като обстоятелството, че техническото средство е записано в протокола да е било на 150 метра от пътния знак, ограничаващ скоростта до 60 км/час и поставен на км. 49+860 м., не сочи на противоречие относно мястото на осъществения контрол, каквото се твърди от страна на жалбоподателя и не определя различно място на извършване на нарушението. Тук следва да се има предвид, че е налице разлика между понятията място на контрол и разстояние до пътен знак, въвеждащ ограничение, посочени неслучайно в различни графи в протокола, като мястото на контрол е това място, където АТСС извършва съответното заснемане в зависимост от настройките на обхвата на действие на техническото средство с камера. Контролираната от техническото средство /видео-радарна система/ зона не е мястото, на което са поставени радарът и камерата на системата, а ограниченият участък от пътя, където са насочени същите за осъществяване контрол и съответно заснемане на нарушения. В тази насока от значение е не дали самата камера е разположена в зоната на действие на пътния знак, а дали настройките на обхвата на заснемане на камерата са били такива, че да заснема само тези МПС, които са в зоната на действие на пътния знак В26. В протокола за използване на АТСС, на който се позовава и жалбоподателят при излагане на своите възражения, изрично е отбелязано, че АТСС е разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания, като това удостоверяване е скрепено с подпис на удостоверилия го полицейски служител. В тази насока и не е налице твърдяното противоречие от страна на жалбоподателя, като отразеното по електронния фиш място на заснемане на въпросния автомобил, съвпада изцяло с посоченото в протокола от използване на АТСС място на осъществен контрол, което действително е различно от мястото на самото физическо позициониране на техническото средство, но е мястото, на което техническото средство е било настроено да извършва заснемане – контролирана зона и то категорично е в обхвата на действие на ограничаващия скоростта пътен знак. Неоснователни са и конкретните възражения, изложени в хода на съдебното заседание, относно наличието на доказателства за това, че техническото средство било разположено на различно от описаното в протокола място, предвид заснет друг пътен знак на снимката, който според жалбоподателя се намирал на съвсем други километри от пътя. В тази връзка, твърденията на жалбоподателя не са подкрепени с каквито и да било доказателства, като липсват такива, от които да се направи изобщо извод относно това, че соченият от него знак е наличен и че се намира именно на мястото, което същият е описал, а и от снимковия материал в действителност не е видно какъв по вид пътен знак е попаднал в полезрението на камерата. Неоснователно е възражението относно липсата на обвръзка между представената снимка на автомобила и протокола за използване на АТСС, предвид липсата на отразени в протокола номера на първо и последно статични изображения и липсата на номер на изображението на самата фотоснимка. Действително е налице липса на описан реквизит по протокола, но последното не съставлява съществено нарушение на процедурата по установяване на нарушението, защото е видно от съдържанието на снимката на автомобила, че в същата е отразен номера на техническото средство, което е извършило заснемането, съвпадащ с номера, отразен в протокола, както и на датата, мястото, локацията и часовия диапазон на осъщественото заснемане, което категорично обвързва това изображение с осъществяваната с описаното в протокола техническо средство работа на датата 02.04.2021 г. Тоест, налице е пълно съвпадение на данните, залегнали в протокола по чл. 10 от Наредба № 8121з-532/2015 г. и тези по снимката на автомобила.

Изложеното до тук налага да се приеме, че обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд, като валидно, допустимо и правилно следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното, Съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1593 от 02.08.2022 г., постановено по АНД № 2887/2022 г. по описа на Районен съд - Пловдив, ХI н. с.

ОСЪЖДА Д.С.Б., ЕГН **********,*** /осемдесет/ лева юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                              ЧЛЕНОВЕ:

                                                                                     1.

                                                                                    

                                                                                     2.