Решение по дело №865/2020 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 307
Дата: 29 юни 2020 г. (в сила от 30 септември 2020 г.)
Съдия: Валери Цветанов Цветанов
Дело: 20204430200865
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

29.06.2020г.

 

номер ..................                                                       град ПЛЕВЕН

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Плевенски районен съд

на пети юни

Шести наказателен състав

година 2020

В публично заседание в следния състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ВАЛЕРИ ЦВЕТАНОВ

Секретар: Петя Антова

Като разгледа докладваното от съдия ЦВЕТАНОВ

НАХ дело номер 865 по описа за 2020 година

и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 59 от ЗАНН.

         Образувано е по жалба на К.Д.К. – **** на Изпълнителна агенция по лозата и виното, против електронен фиш Серия К № 3124299 от 16.09.2019 г. за налагане на глоба за нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система н.О.н.М. ***, с който на жалбоподателят на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 300 /триста/ лева за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

         Недоволен от издадения електронен фиш останал жалбоподателят К.Д.К. – **** на Изпълнителна агенция по лозата и виното, който го обжалва в срок. В жалбата се иска електронният фиш да бъде отменен като незаконосъобразен и неправилен, издаден в нарушение на процесуално правните и материално правните разпоредби на закона. Излага се още, че е към електронния фиш не е приложен снимков материал, който да показва наличието на нарушение на чл.21, ал3 от ЗДвП. Излага се още, че няма доказателства за това, че техническото средство АТС № 002DD2F66С е технически годно и в съответствие с изискванията на Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване  на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

         В съдебно заседание жалбоподателят К.Д.К., редовно призован, не се явява и не се представлява.

         Административнонаказващият орган О.н.М. ***, редовно призован, не изпраща представител. С изпращане на административно-наказателната преписка се прави искане за оставяне на жалбата без уважение и потвърждаване на наложеното наказание, като излага подробно становище относно законосъобразността на издадения ел. фиш и наложената със същия санкция Глоба.

         Съдът, като прецени доказателствата по делото поотделно и в съвкупност и взе предвид доводите на жалбоподателя, констатира следното:

         Жалбата е подадена в законоустановения срок, съгласно разпоредбата на чл.189, ал.8 от ЗДвП и от лице, имащо правен интерес от обжалването, поради което се явява допустима и следва да бъде разгледана.

         Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна.        
         На жалбоподателя К.Д.К. е съставен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 3124299 за това, че на 16.09.2019 г. в 17:47 часа в Първокласен път Бяла – Ботевград, Е-83, км.89.2, околовръстен път гр.Плевен с посока на движение гр.Ботевград. Нарушението установено с техническо средство тип стационарна система MULTA RADAR SD 580 и отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 % с МПС *** вид лек автомобил, рег.№ *** е извършила нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство №00209D32F66C. Разрешената стойност на скоростта е 90 км/ч., установената стойност на скоростта е 125 км/ч., превишаването на разрешената скорост е 35 км/ч.

         Гореописаната фактическа обстановка се установява от писмените доказателства по делото – електронен фиш Серия К № 3124299; клип № S0000585F010/16.09.2019г.; копие на удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.12.4888; копие на протокол от проверка № 18-С- ИСИС /20.05.2019г.на БИМ-София; заповед с рег. 316з-3923/23.11.2018г. за определяне на служителите, които въвеждат ел. фишове; списък на установените нарушения №316р- 33460/ 30.10.2019г.; копие на заповед № 8121з-172/29.02.2016г. на *** на вътрешните работи относно утвърждаване на образец на ел. фиш; копие на заповед № 8121з-931/30.08.2016г. на *** на вътрешните работи относно утвърждаване на образец на ел. фиш - 2 листа; удостоверение за стационарно монтирано АТС тип Multa Radar с фабр.№ 00209D32F66C; протокол № 316р-13677/25.05.2015г.; разписка за лично връчване на ел. фиш К № 3124299; справка АИС КАТ “Регистрация ПС и собственици“ относно собственост на МПС ***.

         Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото писмени доказателства присъединени на основание разпоредбата на чл.283 от НПК.

         Преценявайки изложената фактическа обстановка, от правна страна, съдът прие следното:

         В конкретния случай административното наказание на настоящия жалбоподател е наложено с електронен фиш, а не с наказателно постановление и по принцип такава възможност е предвидена в ЗДвП.

Разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП (Нова - ДВ, бр. 10 от 2011 г., изм., бр. 19 от 2015 г., бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., бр. 54 от 2017 г.) изисква при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.

При внимателен прочит на тази разпоредба е видно, че смисълът и се изразява в следното: когато е налице нарушение – установено и заснето с техническо средство, тогава се издава електронен фиш – в отсъствие на контролен орган и нарушител.

Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

         В случая, процесният електронен фиш се явява издаден в съответствие с установените от закона изисквания за форма, тъй като съдържа всички задължителни реквизити.

         По делото не са ангажирани доказателства жалбоподателят К.Д.К. – **** на Изпълнителна агенция по лозата и виното писмено да е декларирал, че установеното на 16.09.2019 год. движение на собствения му автомобил с превишена скорост в нарушение на правилата по ЗДвП е направено при управление на автомобила от друго лице, каквато възможност е предвидена с разпоредбата на чл.189, ал.5 от закона.

         Следователно, въведената от закона презумпция, че при неподаване на писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, в 14-дневен срок от получаването на електронния фиш от собственика, то именно собственикът на МПС-то се смята за извършител на нарушението, санкционирано с електронния фиш, се явява необорена, доколкото в производството не се ангажират доказателства в тази насока.

         Освен това, не е спорно между страните по делото, че в качеството си на **** на Изпълнителна агенция по лозата и виното, която агенция е собственик на МПС ***, рег.№ ***, К.Д.К. е наказателноотговорно лице по смисъла на чл.188, ал.1 от закона, видно от приложената по делото Справка АИС „Регистрация МПС“ относно собственост на МПС.

Скоростта на движение на автомобила на жалбоподателя е установена с помощта на “средство за измерване” по смисъла на §1, т. 27 от ДР на субсидиарно приложимия Закон за измерванията, каквото средство представлява стационарна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип “MULTA RADAR SD 580”. Според приобщеното към доказателствената съвкупност по делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване с № 10.12.4888 на БИМ, процесното средство за измерване е годно за експлоатация до 08.12.2020 год. и съответно към датата на установяване на процесното нарушение - 16.09.2019 год. резултатите от направеното с посоченото средство за измерване се явяват необорени.   

Единственото изискване, за да се издаде ел. фиш, е нарушението да е установено и заснето с АТСС. Легалната дефиниция на АТСС се съдържа в §6, т.65. от ЗДвП (Нова – ДВ, бр. 19 от 2015 г.) "Автоматизирани технически средства и системи" това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

         Видно от приложените по делото доказателства е, че превишението на скоростта на управляваното от жалбоподателя МПС *** е установено с АТСС “MULTA RADAR SD 580” с № 00209D32F66C, което съставлява стационарна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип “MULTA RADAR SD 580”, която съставлява одобрен тип средство за измерване и е годно за експлоатация.

         Разпоредбата на чл.165, ал.2, т.8 от ЗДвП за обозначаване местата за контрол по спазването на правилата за движение от всички участници в движението, чрез поставяне на пътни знаци на участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазване на правилата за движение, чрез автоматизирани технически средства или системи, с изменението на Закона с ДВ, бр.54/2017г. е отпаднал, тоест преди датата на констатираното нарушение.

         На основание чл.165, ал.3 от ЗДвП е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от *** на вътрешните работи, обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015г., изм. и доп. бр.6 от 16.01.2018г., в сила от 16.01.2018г., с която се уреждат условията и редът за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно чл. 2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата, стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, като чл. 3 предвижда, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система.

         В Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г., изм. и доп. ДВ.бр.6 от 16.01.2018г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от *** на вътрешните работи са посочени и изискванията относно въвеждането в експлоатация, реда за използване на АТСС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, единствено включване и изключването на мобилното АТСС.

         От приложените по делото писмени доказателства, се установява, че АТСС е правилно експлоатирана, поради което и производството по ангажиране на административно-наказателната отговорност на жалбоподателя чрез издаването на ел.фиш, е протекло при спазване на установените процесуални правила. С оглед на това следва да се приеме, че ел.фиш за налагане на административно наказание за допуснато нарушение на правилата по ЗДвП може да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето и с мобилно автоматизирано техническо средство или система, при условие, че са изпълнение изискванията на Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., изм. и доп. ДВ.бр.6 от 16.01.2018г.  

Съдът счита, че електронният фиш съдържа всички изискуеми от нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП реквизити.    

Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 2 във вр. с ал. 1 от   ЗДвП, при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава определените стойности на скоростта в км/ч, които за пътно превозно средство от категория „Б“ за населеното място е 50 км/ч., извън населено място – 90 км/ч., а по автомагистрала – 140 км/ч., а по скоростен път 120 км.ч. а според ал. 2 когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал.1, това се сигнализира с пътен знак.

Съдът счита, че правилно административнонаказващият орган е определил вида и наложената санкция по отношение на жалбоподателя К..   

С оглед на гореизложеното съдът прие, че правилно и законосъобразно е издаден обжалваният електронен фиш за реализиране административно-наказателната отговорност на жалбоподателят, за извършването на това нарушение и същият следва да бъде потвърден.

         Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от  ЗАНН, съдът

 

РЕШИ:

 

         ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 3124299 от 16.09.2019 г. за налагане на глоба за нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система н.О.н.М. ***, с който на жалбоподателят К.Д.К. – **** на Изпълнителна агенция по лозата и виното  на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.2, т.4 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 300 /триста/ лева за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

         РЕШЕНИЕТО  може да се обжалва пред Административен съд гр. Плевен по реда на АПК в 14- дневен срок от съобщаването на страните.

                                                  

 

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: