Решение по дело №1681/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 октомври 2019 г. (в сила от 31 януари 2020 г.)
Съдия: Красимир Маринов Димитров
Дело: 20194430201681
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

21.10.2019 г.

 

номер ..................                                                       град ПЛЕВЕН

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Плевенски районен съд

на 30 септември

Тринадесети наказателен състав

година 2019

 

В публично заседание в следния състав:

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

КРАСИМИР ДИМИТРОВ

 

Секретар: ПЕТЯ КАРАКОПИЛЕВА

Като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРОВ

НАХД № 1681/2019 г. по описа на РС - Плевен

и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.

 

         С Наказателно постановление № НЯСС-50 от 12.02.2019 г., издадено от ***– Заместник Председател на Д.а.з.м.и т.н. /ДАМТН/, оправомощена със Заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на ДАМТН, на Община - Пордим, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, представлявана от ***, е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер 6000 лева на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите /ЗВ/ за нарушение по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от същия закон.

Същото е обжалвано в законоустановения срок от Община - Пордим, чрез процесуален представител адв. М.Д. ***, като с жалбата се моли съда да постанови решение, с което отмени наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно.

В съдебно заседание за Община - Пордим,  редовно призована, се явява процесуален представител адв. М.Д., която поддържа жалбата и по същество на делото излага аргументи за незаконосъобразност и неправилност на наказателното постановление.

        За ответника по жалбата ДАМТН, редовно призован, в съдебно заседание не се явява представител.

Съдът след като се запозна с приложените писмени и гласни доказателства приложени по АНП, както и с тези, събрани в хода на съдебното следствие, намери за установено следното:

Обжалваното наказателно постановление № НЯСС-50 от 12.02.2019 г. е издадено от ***– Зам. Председател на ДАМТН, оправомощен със заповед № А-5/02.01.2018 г. на Председателя на Д.а.з.м.и т.н. в качеството на административно наказващ орган въз основа на Акт  за установяване на административно нарушение № 03-079/17.12.2018 г., от който е видно, че:

На 19.09.2018 г., на основание чл. 190, ал. 4, т. 1 от Закона за водите, при извършена проверка на язовир „***“, имот №***в землището на с. ***, о.П. *** съгласно Акт за публична общинска собственост №55/31.01.1997 г. е съставен Констативен протокол (КП) №03-04- 62/19.09.2018 г. от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея. Проверката е извършена в присъствието на *** - Служител „УК и ОМП“ - О.П. в качеството му на представител на собственика.

Проверката е извършена чрез подробен обход и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея.

По време на проверката е осъществен контрол по изпълнение на предписанието „Да се възстанови водния откос“, отразено в Констативен Протокол (КП) №03-04-31/23.04.2018 г., раздел V „Предписания“, „По осъществяване на безопасна техническа експлоатация“.

О.П. в качеството си на собственик на язовир „*** - ***“, е       надлежно уведомена за направените констатации и дадените предписания.

Горепосочената фактическа обстановка е обективирана в Констативен протокол (КП) №03-04-62/19.09.2018 г. от оглед на язовирната стена и съоръженията към нея от 19.09.2018 г.

На 20.04.2018 г., на основание чл. 190, ал. 4, т. 2 от Закона за водите, при извършена проверка на язовир „*** - ***“, имот №***в землището на с. ***, о.П. *** съгласно Акт за публична общинска собственост №55/31.01.1997 г. е съставен Констативен протокол (КП) №03-04- 31/23.04.2018 г. от оглед на язовирна стена и съоръженията към нея. Проверката е извършена в присъствието на *** - Служител „УК и ОМП“ - О.П. в качеството му на представител на собственика.

Проверката беше извършена чрез подробен обход и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея.

По време на проверката е установено, че водния откос е с нарушено откосно отношение, вертикален е по цялата дължина над каменната броня, което е отбелязано в констатациите на КП №03-04-31/23.04.2018 г. На база на тези констатации в протокол №03-04-31/23.04.2018 г. бе дадено предписанието: „Да се възстанови водния откос“ със срок на изпълнение: 31.05.2018 г.

О.П. в качеството си на собственик на язовир „*** - ***“, е       надлежно уведомена за направените констатации и дадените предписания.

Горепосочената фактическа обстановка е обективирана в Констативен протокол от оглед на язовирната стена и съоръженията към нея от 20.04.2018 г.

Видно от констатациите от протокол №03-04-31/23.04.2018 г. и КП №03-04- 62/19.09.2018 г., О.П. в качеството си на собственик на язовир „*** - ***“, за периода от 20.04.2018 г. дата на извършване на първата проверка до 19.09.2018 г. дата на повторна проверка не е предприела действия да водния въздушния откос на язовир „*** - ***“ , с което не е изпълнила предписанието дадено в протокол №03-04-31/23.04.2018 г. на основание чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите, а именно: „Да се възстанови водния откос“ със срок на изпълнение: 31.05.2018 г.

О.П. в качеството си на собственик на язовир „*** - ***“, е надлежно уведомена за направените констатации и дадените предписания в КП №03-04- 31/23.04.2018 г. от оглед на язовирната стена и съоръженията към нея от 20.04.2018 г. и КП №03-04-62/19.09.2018 г. от оглед на язовирната стена и съоръженията към нея от 19.09.2018 г„ но в указания срок (31.05.2018 г.) не е изпълнила предписанието даденото от контролните органи в протокол №03-04-31/23.04.2018 г..

В акта е отразено, че с горното О.П. е нарушила чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите и на 01.06.2018 г. виновно е нарушила чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите.

АУАН-а е подписан от ***, в качеството на упълномощено лице от Кмета на О.П. като в графа „възражения по акта” същият не е отразил такива. *** е подписал акта, като екземпляр от него му е връчен на датата на неговото съставяне – 17.12.2018 година. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не е подадено писмено възражение срещу акта.

Въз основа на АУАН е издадено Наказателно постановление № НЯСС-50 от 12.02.2018г. от ***– Заместник Председател на Д.а.з.м.и т.н. /ДАМТН/, оправомощен със Заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на ДАМТН, с което на О.П. ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, представлявана от ***, е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер 6000 лева на основание чл. 201, т. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ за нарушение по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от същия закон.

        В законоустановеният седмодневен срок е подадена жалба срещу наказателното постановление от О.П. чрез процесуалният представител адв. М.Д. ***, с която се моли съда да постанови решение, с което отмени наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно. 

        Съдът намира, че жалбата е допустима и следва да бъде разгледана по същество. Подадена е от надлежна страна и в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. Налице е активна и пасивна легитимация на страните в процеса.

        Съдът като анализира събраните по делото писмени и гласни  доказателства счита, че жалбата се явява основателна и доказана. Съображенията на съда за това са следните:

        Съдът извърши проверка на обжалваното Наказателно постановление и установи, че същото съдържа изискуемите от закона в чл. 57 от ЗАНН задължителни реквизити,  а именно посочени са имената, длъжността и местослуженето на  лицето, което го е издало, има номер и дата, посочен е АУАН, въз основа на който е издадено наказателното постановление, посочени са данните на нарушителя, визирани в т. 4 на чл. 57 от ЗАНН, описано е извършеното нарушение, мястото на което е извършено, законовата разпоредба, която наказващият орган е счел за нарушена, вида и размера на наказанието, дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд. Наказателното постановление е подписано от длъжностното лице, което го е издало.

        Спазен е и визираният в чл. 34, ал. 3 от ЗАНН срок за издаването на наказателно постановление. Същото е издадено от оправомощено лице – ***– Заместник Председател на Д.а.з.м.и т.н. /ДАМТН/, оправомощен да издава наказателни постановления и да налага административни наказания за нарушения по Закона за водите със Заповед № А-5/02.01.2018 г. на Председателя на ДАМТН.

        Налице е и съответствие между отразеното в наказателното постановление и в АУАН, въз основа на който то е издадено.

        АУАН-а също е съставен от оправомощено лице – свидетеля С.Д.Д., с оглед представената като доказателство по делото Заповед № 517/12.07.2018г. на Председателя на ДАМТН.

        С оглед събраните по делото гласни и писмени доказателства, съдът приема за доказано, че О.П. в качеството си на собственик на язовир „*** – ***“, съгласно Акт за частна общинска собственост № 55/31.01.1997г., не е изпълнила в указания срок – 31.05.2018 г. – „Да се възстанови водния откос“, дадено предписание в Констативен протокол № 03-04-62/19.09.2018г.

        Горното се доказва, както с приложените по делото констативен протокол, така и с показанията на разпитаните в съдебно заседание двама свидетели, извършили проверките – С.Д.Д. и Е.Г.Д..

        Съдът намира, че О.П. е санкционирана за нарушение, квалифицирано от наказващия орган като такова по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, която разпоредба не съдържа фактически състав на нарушението.

        Съгласно чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, Председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат право да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят срок за тяхното изпълнение. Тоест, в посочената законова норма е регламентирано правото на Председателя на ДАМТН или на оправомощени от него лица да извършват определени правни действия.

        В тази разпоредба обаче няма състав на нарушение, за да бъде прието, че с неизпълнение на даденото предписание О.П. е нарушила именно чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ.

Такова задължение е вменено с разпоредбата на чл. 138в, ал.4 от ЗВ, която обаче не е посочена.

        Съдът счита, че горното представлява нарушение на процесуалните правила от категорията на съществените, тъй като са нарушени императивните разпоредби на чл. 42, ал. 1, т. 5 и на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН, съответно в АУАН и НП да се посочи законовата разпоредба, която е виновно нарушена.

        Посочването на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, който не съдържа фактически състав на нарушение, е равносилно на непосочване на нарушена законова разпоредба. Това винаги представлява съществено нарушение на процесуалните правила и нарушава правото на защита на лицето, чиято административно-наказателна отговорност е ангажирана. Въпреки текстовото описание на нарушението в АУАН и в НП, задължително е да се посочи и съответната цифрова квалификация на нарушението, за да е гарантирано правото на нарушителя да узнае за какво точно нарушение е санкциониран.

        Производството по налагане на административно наказание е строго формален процес, който изисква стриктно спазване на предписаните в закона правила. В конкретният случай въпреки констатираното нарушение и изпълнение на процедурата по съставяне на АУАН, посочването на нарушена разпоредба, която не съдържа фактически състав на административно нарушение, опорочава производството по налагане на административно наказание и води до незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление.  

        Предвид изложеното съдът намира, че жалбата на О.П. се явява основателна и като такава следва да бъде уважена, а Наказателно постановление № НЯСС-50 от 12.02.2019г., издадено от ***– Заместник Председател на Д.а.з.м.и т.н. /ДАМТН/, оправомощен със Заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на ДАМТН, следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

        Водим от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът

 

Р Е Ш И :

 

        ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-50 от 12.02.2019г., издадено от Кирил Михайлов Войнов– Заместник Председател на Д.а.з.м.и т.н. /ДАМТН/, оправомощена със Заповед № А-5/02.01.2018г. на Председателя на ДАМТН, с което на О.П. ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:***, представлявана от ***, е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер 6000.00 /шест хиляди/ лева на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите за нарушение по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от същия закон, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Административен съд – Плевен в 14 дневен срок, от получаване на съобщението от страните за постановяването му.

 

 

 

                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ: