Решение по дело №1187/2018 на Районен съд - Несебър

Номер на акта: 402
Дата: 28 декември 2018 г. (в сила от 23 януари 2019 г.)
Съдия: Мария Маркова Берберова-Георгиева
Дело: 20182150201187
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 август 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№402                                                        28.12.2018г.                                             гр.Несебър

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

НЕСЕБЪРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                     НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

на двадесет и втори октомври                                       две хиляди и осемнадесета година

в публично заседание в състав:

                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: Мария Берберова-Георгиева

Секретар: Красимира Любенова

като разгледа докладваното от съдия М.Берберова-Георгиева

административно наказателно дело № 1187 по описа за 2018г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по повод жалбата на В.Ж.В. с ЕГН **********, с адрес: *** против Наказателно постановление № 22-0000191 от 15.08.2018г. на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“, с което на основание чл.93, ал.2 от Закона за автомобилните превози /ЗАП/, на жалбоподателя е наложено административно наказание – глоба в размер на 500 /петстотин/ лева за административно нарушение по чл.71, т.3 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ във връзка с чл.36, ал.1, т.2 от ЗАП; на основание чл.93, ал.2 от ЗАП на същият е наложено административно наказание – глоба в размер на 500 /петстотин/ лева за административно нарушение по чл.71, т.4 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ и на основание чл.105, ал.1 от ЗАП, на В. е наложено административно наказание – глоба в размер на 200 /двеста/ лева за административно нарушение по чл.68, ал.1 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ. Моли се съдът да отмени обжалваното наказателно постановление, като незаконосъобразно.

Жалбоподателят В. в съдебно заседание не се явява и не изпраща представител. Представя писмени доказателства.

За Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация – гр.Бургас, ОО „КД-ДАИ” – гр.Бургас, в съдебно заседание представител не се явява. Представят писмени и ангажират гласни доказателства.

Съдът намира, че жалбата е подадена в срок пред надлежната инстанция от лице, което има правен интерес и съдържа изискуемите по закон реквизити, поради което е процесуално допустима.

Като взе предвид исканията на жалбоподателя, събрания по делото доказателствен материал и като съобрази закона, настоящата инстанция намери за установено от фактическа и правна страна следното:

На 26.07.2018г., около 14.30 часа в гр.Несебър, на автобусна спирка „Банка ДСК“ на ул.“Хан Крум“, контролните органи на ДАИ спрели за проверка движещия се в посока ваканционно селище „Елените“ – гр.Несебър автобус марка „Мерцедес Спинтер“ с рег.№ .....ВХ, обозначен с табела „Случаен превоз“, вписан в Лиценз № 3396 за Обществен превоз на пътници в страната, управляван от жалбоподателя В.. При проверката било установено, че пътуващите в автобуса лица И.И.Н. и С.И.П.са извършили заплащане с десет левова банкнота за превод от Ваканционно селище „Елените“ до гр.Несебър, без да им бъде издаден индивидуален документ за платена превозна цена /билет или фактура/. Наред с това водачът управлявал автобуса без пътническа ведомост за случаен превоз. Констатирано било също, че водачът не е уведомил ОО „АА“ – гр.Бургас за извършване на случаен превоз. За така установените нарушения, на жалбоподателя бил съставен акт, въз основа на който било издадено атакуваното пред настоящата инстанция наказателно постановление. В законоустановения тридневен срок по чл.44, ал.1 от ЗАНН, жалбоподателят е подал писмено възражение с вх.№ 52-00-09-4139 от 27.07.2018г. с приложена към него – договор за транспортна услуга, пътническа ведомост, списък на пътниците и фактурата за превозите.

Недоволен от така издаденото наказателно постановление е останал жалбоподателят В., който е сезирал съда с жалба, предмет на разглеждане в настоящото производство по делото. В жалбата си същият твърди, че при извършената му проверка представил документите на автомобила и неговите лични, но в суматохата не успял да открие поисканите му – пътническа ведомост, фактура и договор за извършвания транспорт, които в бързината прибрал в друга папка, но представил още на следващият ден. Излага възражения за несъответствие между обстоятелствена и санкционна част на атакуваното наказателно постановление по отношение на първото и второто нарушение. Относно третото по ред нарушение жалбоподателят сочи, че не той е административно-отговорното лице, а превозвачът, който има задължение да уведоми ИА „АА“ за извършването на случайния превоз.  Независимо от горното сочи, че в случаят са налице всички предпоставки за прилагането на чл.28 от ЗАНН.

Съдът в контекста на правомощията си на съдебния контрол, след като провери изцяло и служебно съставения акт за установяване на административно нарушение и обжалваното наказателно постановление, без да се ограничава с обсъждане на посочените в жалбата доводи, съобрази следното:

Законът изисква изложените в акта и наказателното постановление обстоятелства, твърдения и обвинения да бъдат доказани от актосъставителя, респективно от административно-наказващия орган. Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, в рамките на неговите правомощия. Независимо от това, същото е издадено при съществени нарушения на административно-производствените правила, налагащи неговата отмяна. Съображенията за това са следните:

1.Относно констатираното нарушение на чл.71, т.3 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ във връзка с чл.36, ал.1, т.2 от ЗАП:

Видно от показанията на актосъставителя Л., нарушението е за това, че не се издава билет или фактура за заплатения от пътниците в процесния автобус превоз. Тези фактически констатации са изложени в обстоятелствената част на АУАН и са възприети изцяло от наказващият орган и са отразени в обжалваното наказателно постановление. В същото време, водачът В. е санкциониран за това, че не е издал фактура на двамата пътници за извършения от него случаен превоз. Така констатираното противоречие между обстоятелствена и санкционна част на наказателното постановление съставлява съществено нарушение на административно-производствените правила, тъй като препятства възможността на жалбоподателя да разбере извършването на какво всъщност нарушение му е вменено във вина и е достатъчно основание за отмяна на обжалваното наказателно постановление в тази му част. Нещо повече, съгласно разпоредбата на чл.36, ал.1, т.2 от ЗАП, към която препраща наказващият орган в издаденото от него наказателно постановление, задължението за издаване на фактура при случайни превози е на превозвача, а не на водача, което налага извода, че жалбоподателят не е наказателно-отговорно лице за така установеното от контролните органи нарушение.

2.Относно констатираното нарушение на чл.71, т.4 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ:

В обстоятелствената част на АУАН, както и в обжалваното наказателно постановление е отразено, че водачът В. управлява процесния автобус без пътническа ведомост за случаен превоз. В съдебно заседание, актосъставителят Л. сочи, че водачът е следвало да представи пътническа ведомост, предвид обстоятелството, че процесният автобус е бил обозначен с табела „Случаен превоз“, и каквато не била представена по време на проверката, за каквото нарушение всъщност е бил санкциониран. Така констатираното разминаване между обстоятелствена и санкционна част отново налага извода за нарушено право на защита на жалбоподателя, тъй като му пречи да разбере за какво нарушение всъщност е санкциониран – за това че не притежава пътническа ведомост или защото не представя наличната такава. Горното съставлява съществено нарушение на административно-производствените правила и е самостоятелно основание з отмяна на атакуваното наказателно постановление в тази му част.

3.На последно място, относно констатираното нарушение на чл.68, ал.1 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ:

Съдът, като взе предвид, че задължение на Превозвачът е да уведомява писмено - на място, по поща, електронна поща или факс - съответното регионално звено на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" в областта, от чиято територия започва превозът, за намерението си да извърши случаен превоз на пътници най-късно един час преди започването на превоза, счита, че незаконосъобразно жалбоподателят е бил санкциониран за така установеното нарушение.

Предвид гореизложеното, настоящата инстанция намира жалбата за основателна, поради което същата следва да бъде уважена, а атакуваното наказателното постановление – отменено, като незаконосъобразно.

Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Несебърският районен съд

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 22-0000191 от 15.08.2018г. на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“, с което на основание чл.93, ал.2 от Закона за автомобилните превози /ЗАП/, на В.Ж.В. с ЕГН **********, с адрес: ***, е наложено административно наказание – глоба в размер на 500 /петстотин/ лева за административно нарушение по чл.71, т.3 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ във връзка с чл.36, ал.1, т.2 от ЗАП; на основание чл.93, ал.2 от ЗАП на същият е наложено административно наказание – глоба в размер на 500 /петстотин/ лева за административно нарушение по чл.71, т.4 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ и на основание чл.105, ал.1 от ЗАП, на В. е наложено административно наказание – глоба в размер на 200 /двеста/ лева за административно нарушение по чл.68, ал.1 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. на МТ.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд - гр.Бургас.

                

РАЙОНЕН СЪДИЯ: