Определение по дело №443/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 октомври 2021 г. (в сила от 22 октомври 2021 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20217140700443
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

                      O   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

                              №. 435 / 22.10.2021г.

                        

Административен съд - Монтана, І-ви състав в закрито заседание на двадесет и втори октомври през две хиляди двадесет и първа година в състав:  

 

                                                                  Председател : Огнян Евгениев

 

като разгледа Административно дело №443/2021г. по описа на Административен съд Монтана, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 Производството е по реда на чл.147, ал.3 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК) във вр. с чл.4, ал.1 от Закон за местните данъци и такси (ДОПК)

Образувано е по жалба на Л.С.Ц. ***, подадена чрез пълномощника му адвокат Б., срещу писмо изх.№97-00-1772(7) от 09.09.2021г. на Директор дирекция МПОИ при Община Лом, с което жалба вх.№94-0-1772(3) от 23.08.2021г. срещу Акт за установяване на публично общинско вземане №0524-30 от 08.05.2020г. е оставена без разглеждане като просрочена. В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на обжалваното писмо и се иска неговата отмяна поради допуснато нарушение на материалния закон.

Настоящата съдебна инстанция счита, че жалбата е ДОПУСТИМА, тъй като е подадена в законоустановения срок от лице имащо правен интерес от оспорването. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като доводите са следните:

С  Акт за установяване на публично общинско вземане №0524-30 от 08.05.2020г. (л.23-34 по делото) е установен размера на задълженията за данъци и такси по видове и периоди и лихвите за просрочие към тях на оспорващия към 08.05.2020г. По делото са представени 2 бр. обратни разписки (л.20 и 21), които удостоверяват, че оспорващия не е открит за да получи на Акта за установяване на задължения издаден на основание чл.107, ал.3 от ДОПК.

С жалба вх.№94-00-1772(3) от 23.08.2021г. (л.41-44 по делото), Акта за установяване на задължения издаден на основание чл.107, ал.3 от ДОПК  е оспорен пред Директор на дирекция МПОИ при Община Лом, като с обжалваното писмо изх.№97-00-1772(7) от 09.09.2021г. на Директор дирекция МПОИ при Община Лом, жалбата е оставена без разглеждане като просрочена. Видно от обратните разписки (л.53,54 по делото), оспорващия не е открит и липсват данни за надлежно връчване на оспореното писмо но Директор дирекция МПОИ при Община Лом, което налага извода, че жалбата, с която е сезирана настоящата съдебна инстанция е подадена в рамките на законоустановения седмодневен срок и е процесуално допустима.

По разбиране на настоящия съдебен състав, основателно оспорващия поддържа, че жалбата му е основателна. Това е така, тъй като с оспорваното писмо административния орган е оставил без разглеждане жалбата му срещу Акта за установяване на задължения с правно основание чл.107, ал.3 от ДОПК №92-1817.04.2019г. без да установи по безспорен и категоричен начин, че  административния акт е надлежно съобщен на оспорващия. Задълженията за данък върху недвижимите имоти и за такса за битови отпадъци и данък върху превозните средства, представляват публични общински вземания, съгласно чл.162, ал.2, т.1 и т.3 от ДОПК във вр. с чл.1, ал.1, т.1 и т.5 и чл.6, ал.1, б. "а" от ЗМДТ. По аргумент от чл.162, ал.2, т.9 от ДОПК като публични общински вземания следва да бъдат определени и лихвите за вземанията на общината за ДНИ, за ТБО и за данък върху превозните средства. В разпоредбата на чл.166, ал.1 от ДОПК е предвидено, че установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за данък върху недвижимите имоти и за такса за битови отпадъци приложимият ред е регламентираният такъв в ДОПК, доколкото съгласно чл.4, ал.1 от ЗМДТ и във връзка с чл.9б от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци и такси се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред.

Съгласно разпоредбата на чл.107, ал.4 от ДОПК, актът за установяване на задължение по декларация може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на териториалната дирекция, правомощията на който, по отношение на актове за установяване на задължения за местни данъци и такси, се упражняват от ръководителя на звеното за местни приходи в съответната община /чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ/.

В чл.33 от ДОПК е регламентирано, че всички подлежащи на връчване актове, документи и книжа, издавани от органите по приходите и публичните изпълнители, с изключение на актовете, документите и книжата за реализиране на административнонаказателната отговорност, за които се прилага ЗАНН, се връчват по реда и в сроковете, посочени в глава шеста от ДОПК. По аргумент от чл.4, ал.1 от ЗМДТ, това е приложимия процесуален ред за връчване на актове за установяване на задължения по декларация за публични общински вземания.

Правилата за връчването на съобщения в административното производство по ДОПК намират своята основна уредба в нормите на чл.29 и чл.30 от ДОПК. Съгласно чл.29, ал.1 от ДОПК връчването на съобщенията се извършва на адреса за кореспонденция на субекта. Връчването се извършва от органа по приходите или от друг служител (връчител) /чл.29, ал.2 от ДОПК/. В чл.29, ал.3ал.5 от ДОПК е регламентиран начинът на връчване на съобщенията; в чл.29, ал.6 и ал.7 е определен кръгът на лицата, на които могат да се връчват съобщенията на данъчния субект, а в чл.29, ал.8 и ал.9 са предвидени условията за надлежно връчване на съобщенията в хипотезата на връчване на място, различно от адреса за кореспонденция. Съгласно чл.29, ал.6 от ДОПК съобщенията се връчват на лицето, негов представител или пълномощник, като в ал.7 на чл.29 е предвидена възможност освен на лицата по ал.6, съобщение на физическо лице да се връчи и на пълнолетен член на домакинството му, както и на пълнолетно лице, което има същия постоянен адрес, ако се съгласи да го приеме със задължението да го предаде. Съобщението може да се връчи и на всяко друго място, когато се получава лично от лицето или от негов представител /чл.29, ал.9 от ДОПК/. В случая липсват каквито и да е данни, че този ред за връчване е надлежно изпълнен, тъй като представени 2 бр. обратни разписки (л.20 и 21) удостоверяват, че оспорващия не е открит за да получи на Акта за установяване на задължения издаден на основание чл.107, ал.3 от ДОПК.

В тежест на административният орган е да докаже обстоятелство, че връчването е било надлежно, а от събраните по делото доказателства не може да се направи категоричен извод за получателя на акта за установяване на задължението. Доколкото съгласно  чл. 30, ал. 3 от ДОПК, съобщението, изпратено по пощата с обратна разписка, се смята за връчено на датата, на която обратната разписка е подписана от някое от лицата по чл. 29, ал. 6, 7 и 8 и доколкото в случая не се установява дали е получено от някое от тези лица, не може да се приеме наличието на надлежно връчване.

         Позоваването от административния орган, че в случая е спазен ред по чл.32 от ДОПК и административния акт е влязъл в законова сила е незаконосъобразно. Това е така, тъй като в случая не се установява изискването на чл.32, ал.2 от ДОПК с надлежен протокол да е удостоверено посещението на адреса за кореспонденция на оспорващия, тоест нарушен е императивно предвидения ред за удостоверяване на обстоятелството, че оспорващия не е открит на адреса за кореспонденция. В случая липсват основания да се приеме, че е приложима хипотезата на чл.32, ал.3 от ДОПК, която урежда връчване при безспорно установени обстоятелства, че адреса за кореспонденция е несъществуващ, като индиция в тази насока са опитите на административния орган да изпрати оспорения административен акт на същия адрес. При този анализ на доказателствата следва да се приеме, че незаконосъобразно е приложен особения ред по чл.32 от ДОПК на връчване чрез прилагане към досието, което налага административния акт да бъде отменен и делото да се върне като преписка на административния орган за произнасяне по жалбата на оспорващия срещу Акт за установяване на публично общинско вземане №0524-30 от 08.05.2020г.

Водим от горното и на основание чл.147, ал.3 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК) във вр. с чл.4, ал.1 от Закон за местните данъци и такси (ДОПК), като счете жалбата на Л.С.Ц. ***, подадена чрез пълномощника му адвокат Б., срещу писмо изх.№97-00-1772(7) от 09.09.2021г. на Директор дирекция МПОИ при Община Лом, с което е оставена без разглеждане жалба вх.№94-0-1772(3) от 23.08.2021г. срещу Акт за установяване на публично общинско вземане №0524-30 от 08.05.2020г. за основателна, I-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                          О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОТМЕНЯ писмо изх.№97-00-1772(7) от 09.09.2021г. на Директор дирекция МПОИ при Община Лом, с което жалба вх.№94-0-1772(3) от 23.08.2021г. подадена от Л.С.Ц. *** срещу Акт за установяване на публично общинско вземане №0524-30 от 08.05.2020г. е оставена без разглеждане.

ИЗПРАЩА преписката на Директор дирекция МПОИ при Община Лом за произнасяне по жалба вх.№94-0-1772(3) от 23.08.2021г. подадена от Л.С.Ц. *** срещу Акт за установяване на публично общинско вземане №0524-30 от 08.05.2020г.

         Определението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: