Решение по дело №739/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 декември 2023 г.
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20237140700739
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 778 / 20 декември 2023 г.

 

гр. Монтана

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично заседание на петнадесети декември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                      Председател: ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

                                                                        Членове: БИСЕРКА БОЙЧЕВА

                                                                                        РЕНИ ЦВЕТАНОВА

 

при секретаря Антоанета Лазарова и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура – Монтана, като разгледа докладваното от съдия Рени Цветанова КАНД № 739 по описа на съда за 2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

Касационното производство е образувано по депозирана в законния срок жалба от инж. Сашко Миленов Каменова – Директор на Регионална дирекция по горите – гр. Берковица, ЕИК *********, адрес гр. Берковица, ул. „Митрополит Кирил“ № 13 против Решение № 266 от 10.10.2023 г. постановено по АНД № 20231630200572/2023 г. по описа на Районен съд – Монтана, с което е отменено Наказателно постановление № 392/05.04.2023 г. на Директор на РДГ – гр. Берковица, с което на П.Т.И. *** е наложено административно наказание глоба по чл. 257, ал. 1, т. 2 от Закона за горите, в размер на 300.00 лв.

В касационната жалба се твърди, че въззивното решение е незаконосъобразно и неправилно поради нарушение на закона и процесуалните правила - отменителни основания по чл. 348, ал. 1. т. 1 и т. 2 от НПК, във връзка с чл. 63 от ЗАНН. Излагат се съображения, че видно от приложения към административионаказателната преписка и представен пред Районен съд – Монтана превозен билет № 07662/00152 от 02.03.2023 г., последният съдържа не 4 броя снимки, а само една, на която е заснет единствено регистрационен номер на превозно средство, при това заснетият номер е различен от номера на превозното средство, посочен в билета (в раздела за данни на превозно средство). Касаторът, счита че първоинстанционният съд не е отчел този факт, а сочи в мотивите си, че към превозния билет са качени снимки, на които ясно се виждат автомобилът, неговият номер и шофьорът. Сочи, че с оглед на тази невярна констатация Районен съд - Монтана е счел, че деянието съставлява маловажен случай и е приложил чл. 28 от Закона за административните нарушения и наказания. Твърди, че няма основание деянието, описано в АУАН и НП, да се определи като маловажен случай по смисъла на § 1. чл. 1, т. 4 от ДР на ЗАНН, тъй като обсъжданото административно нарушение се отличава с по-висока степен на обществената опасност, от други подобни. Административнонаказаното лице П.И. нееднократно е санкциониран за нарушения по Закона за горите, извършени в качеството му на лице, упражняващо лесовъдска практика. Сочи, че при извършена проверка по регистъра на актовите преписки при РДГ - Берковица се установява, че периода 2017-2023 г. спрямо И. са образувани още 7 административнонаказателни производства. Административнонаказващият орган е разполагал с тази информация, поради което правилно не е приложил чл. 28 от ЗАНН, а е наложил на извършителя съответната административна санкция. Касаторът развива съображения, че законосъобразно спрямо П.И. е ангажирана административнонаказателна отговорност за допуснатото нарушение, като на основание чл. 257, ал. 1, т. 2 от Закона за горите му е наложено административно наказания „глоба“ в размер на 300 лева. Наложената глоба е в предвидения от законодателя минимален размер, която счита за напълно справедлива санкция. Заявява, че чл. 257 от Закона за горите законодателят е приравнил нарушенията, извършени от лица упражняващи лесовъдска практика, с такива извършени от длъжностни лица, предвид значимостта на охраняваните с материалноправните норми на Закона за горите обществени отношения, свързани с опазването, стопанисването и ползването на горските територии в Република България, с цел гарантиране на многофункционално управление на горския фонд. Твърди още, че при определянето на нарушената законова разпоредба и съответната санкционна такава, видът и размерът на наказанието, не са налице процесуални нарушения. Спазени са изискванията на чл. 42, ал. 1 от ЗАНН, респ. на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. Счита, че обвинението е ясно, конкретно, релевирано чрез пълно, точно и изчерпателно описание на фактическата обстановка по случая. Предвид гореизложеното, счита че излагайки мотиви в обратен смисъл и обосновавайки чрез тях отменителното си решение Районен съд - Монтана е осъществил касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК. Моли касационната инстанция да постанови решение, с което да отмени Решение № 266/10.10.2023 г., постановено по АНД № 20231630200572 по описа за 2023 г. на Районен съд - Монтана, и да постанови решение, с което да потвърди Наказателно постановление № 392/10.10.2023 г. на Директора на РДГ – Берковица като правилно и законосъобразно. В съдебно заседание, редовно призован, касаторът се представлява от надлежно упълномощен юрк. Димитров, който поддържа касационната жалба, по основанията изложени в нея.

Ответникът П.Т.И. в с.з., редовно призован, се представлява от надлежно упълномощен адв. К., която оспорва касационната жалба. Оспорва и представената от административния орган Справка за нарушения на П.И., като заявява, че всички освен едно от вписаните НП са отменени от компетентните съдилища. Моли касационната инстанция да остави в сила атакуваното с процесната жалба решение на въззивния съд, като излага съображения, че  сочената Справка е издадена от самата страна в процеса, поради което като твърдяща изгодни за нея обстоятелства не следва да бъде ценена като доказателство в процеса. Счита, че не отговаря на действителното фактическо правно положение. Моли настоящата инстанция да сподели по същество решаващите мотиви на въззивния съд, както и подробните доводи, които е изложила в жалбата и по същество пред същия. Счита, че е налице класически маловажен случай предвид на обстоятелствата, които е приел въззивния съд и с оглед на обстоятелството, че на практика доверителят ѝ е извършил необходимото по отношение „качването“ на снимките съобразно приложимите разпоредби на съответното МПС, но същият няма каквато и да било вина по отношение на това, че процесните не са отразени в съответната система. Това се установява и от показанията на разпитаните свидетели – актосъставител и свидетел по акта. На практика няма каквито и да било последици от това формално нарушение, ако се приеме за такова, поради което моли при тези съображения да бъде оставено в сила решението на районния съд.

Прокурорът при Окръжна прокуратура – Монтана намира жалбата за неоснователна, а атакуваното решение на МРС за правилно и законосъобразно. Счита, че в хода на проведеното административнонаказателно производство са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Установена е фактическата обстановка, която указва маловажност на извършеното деяние, съгласно разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Неприлагането на този институт от АНО прави издаденото НП незаконосъобразно и като такова правилно е отменено от районния съд. Приема решението на районния съд за обосновано и мотивирано и предлага да бъде потвърдено.  

Административен съд – Монтана, в качеството си на касационна инстанция, като взе предвид наведените в жалбата доводи и като съобрази разпоредбата на чл. 218 от АПК, приема следното: 

            Касационната жалба е подадена в установения с чл. 211, ал. 1 от АПК 14-дневен срок, от надлежна страна имаща правен интерес от обжалване, срещу подлежащ на касационна проверка валиден и допустим съдебен акт, при което същата е процесуално допустима. 

Въззивният съд е приел от фактическа страна, че при извършена проверка от служители на РДГ – Берковица се установило, че административнонаказаното лице, като лице упражняващо частна лесовъдска практика, е издал превозен билет с № 07662/00152/02.03.2023 г., като не е спазил разпоредбите т. II.2.1 от Заповед № 24/18.01.2022 г. на Изпълнителния директор на ИАГ, като към превозния билет не е качил 4 броя снимки. Нарушението е извършено на 02.03.2023 г. и е открито на 08.03.2023 г. на територията на СЗДП-ТП-ДГС-Монтана, село Долна Рикса. За извършената проверка е съставен констативен протокол, в който са описани констатираните нарушения. Съставен е Акт № 392 от 08.03.2023 г., в който е описано извършеното нарушение, като е посочена и законовата разпоредба, която е нарушена - чл. 257 ал. 1 т. 2 от ЗГ във връзка с чл. 9а от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии и Заповед 24/18.01.2022 г. на Изпълнителния Директор на ИАГ. Актът е предявен на нарушителя, който е подписал без възражение, като такива не са сторени и в законоустановения 7-дневен срок от подписването. Въз основа на съставения акт е издадено и атакуваното наказателно постановление. При извършена проверка за законосъобразност въззивният съд е приел, че в хода на административнонаказателното производство е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, което е със самостоятелно отменително основание. Развива мотиви, че от събраните по делото писмени доказателства и от показанията на свидетелите се установява, че при извършената проверка от служители на РДГ – Берковица единственото нарушение, което е констатирано е некачването на всички 4 бр. снимки, а наличие на 2-3 такива при издаването на превозния билет. Районният съд е счел, че в издаденото наказателно постановление наказващият орган не е отразил, че е взел предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване, отегчаващите вината обстоятелства, както и имотното състояние на дееца, че е извършил преценка за маловажност на случая по чл. 28 от ЗАНН, а е наложил административно наказание на нарушителя. Възприел е че, няма приложени справки за предишни нарушения на лицето от същия вид, поради което е приемел, че това е първо такова деяние, подари което, счита че са били налице предпоставките за прилагане на института на маловажен случай. Приел е, че се касае за деяние с ниска степен на обществена опасност - не са качени всички 4 бр. снимки, но са качета такива и ясно се вижда автомобилът, неговият номер и шофьорът. Наложеното наказание по преценка на въззивната инстанция не е съответно на извършеното административно нарушение и се явява репресивно по отношение на нарушителя. Сочи, че като не е преценил тези обстоятелства, административнонаказващият орган е издал едно незаконосъобразно наказателно постановление, поради което е отменил същото.

Предмет на касационен контрол е постановеното съдебно решение и съответствието му с материалния закон, евентуално допуснати съществени процесуални нарушения на съда

В касационното производство е прието като писмено доказателство Справка за нарушенията на П.Т.И., същата приложена още с касационната жалба, чиято достоверност е оспорена от процесуалния представител. 

Съгласно чл. 9а от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии лицата, издаващи или попълващи документи по Закона за горите или подзаконовата нормативна уредба, са длъжни да спазват реда и условията за тяхното получаване, попълване, водене, издаване, отчитане и съхранение, определени със заповедите за определяне на съответните образци.

Този състав счита, че разпоредбата на чл. 257, ал. 1, т. 2 от ЗГ освен, че е санкционна, предвижда и състав на нарушение. Следва да се има и предвид, че в Наказателното постановление, освен чл. 257, ал. 1, т. 2 от ЗГ е посочена и разпоредбата на чл. 9а от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии. Посочена е и Заповед № 24/18.01.2022 г. на Изпълнителния директор на ИАГ, в която изрично се предвижда, че всеки превозен билет съдържа 4 броя снимки в цифров формат на съответните превозни средства и натоварената на/в тях дървесина. Заснемането се осъществява чрез приложението за издаване на ПБ след натоварване и маркиране на дървесината и преди разпечатване на хартиените екземпляри.

От събраните в хода на въззивното производство доказателства безспорно се установява, че издаденият Превозен билет № 7662/00152/02032023/145906-3В363В6 от дата 02.03.2023 г. (л. 20 от въззивното дело) в раздел „Данни за ПС“ е вписан регистрационен № СО5756АР и лице от което се превозват дървата Георги Димитров. В раздел „Снимков материал“ от представеното копие на превозния билет не се виждат прикачени снимки. От представената разпечатка на сигнала в приложението „Защити Гората“ (л. 22 от въззивното дело) е видно, че към същия превозен билет № 7662/00152/02032023/145906, код на билет 3В363В6 от дата 02.03.2023 г., е качена само една снимка, а не изискващите се съгласно т. II.2.1 от Заповед № 24/18.01.2022 г. на Изпълнителния директор на ИАГ четири броя снимки на съответните превозни средства и натоварената на/в тях дървесина. Установява се и несъответствие между превозното средство, което ще осъществи транспорта, съгласно вписаното в превозния билет и това на качената в приложението снимка, от която се чете регистрационен номер ВН5891ВВ.

От изложената фактическа обстановка, настоящата касационна инстанция достига до извода, че правилно от АНО е ангажирана административнонаказателна отговорност на ответника, с оглед безспорността на извършеното и установено нарушение.  

Безспорно е установено, че П.Т.И., в качеството си на лице, упражняващо лесовъдска практика, е издал процесния превозен билет, като не е спазил разпоредбата на т. II.2.1 от Заповед № 24 от 18.01.2022 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по горите, като към превозния билет не е качил изрично указания брой снимки. Като с това е извършил нарушение на разпоредбата чл. 9а от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии, като не е спазил реда за издаване/попълване на издадения документи по ЗГ, а именно сочения превозен билет.

За неоснователно настоящата инстанция приема твърдението на ответника, чрез адв. К., че е извършил необходимото по отношение на качване на снимките съобразно приложимите разпоредби и няма вина, че същите не са отразили в съответната система. Административнонаказаният П.И., като лице упражняващо частна лесовъдна практика по реда на ЗГ, е длъжен да изпълнява всички вменени му със закон/подзаконов нормативен акт или административен акт, задължения, свързани с упражняване на съответната дейност. С оглед на това и при издаване на процесния превозен билет така оправомощеното лице, е било длъжно да се увери, че е изпълнил всички законови изисквания, като аргумента, че проблемът е в съответната система не е юридически издържан. В тази връзка начинът на работа с техническо устройство е изцяло във властта на правоимащото и наказано в случая лице, като в този смисъл са показанията на разпитания свидетел Тихомир Т., който е и свидетел при съставянето на акта. Във властта на административнонаказаното лице е и възможността да извършва проверка

С оглед изложеното настоящата инстанция намира, че неправилно в решението си районният съд е приел, че са налице предпоставките за приложението на чл. 28 от ЗАНН за маловажен случай. Извършеното нарушение е формално такова, за което не се предвижда настъпване на определени последствия, и по никакъв начин не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от други такива от същия вид. В случая охраняваните обществени отношения са с висока степен на обществена опасност. С разпоредбата на чл. 257 от ЗГ, законодателят е приравнил нарушенията, извършени от лица упражняващи лесовъдска практика, с такива, извършени от длъжностни лица, което е още едно доказателство относно значимостта на охраняваните с материалноправните норми на ЗГ обществени отношения, свързани с опазването, стопанисването и ползването на горските територии в Република България.

Доколко представената и приета по делото Справка за нарушенията на П.Т.И. е оспорена в с.з., то следва да се има предвид, че от момента на подаване на касационната жалба до датата на с.з. ответникът по тази жалба е разполагал с достатъчно време, в което да представи надлежни писмени доказателства, с които да обори същата. От друга страна законодателят не обвързва налагането на наказания единствено с извършването на предходни нарушения. В тази връзка маловажността на дадено деяние се преценява основно от обективна гледна точка, т.е. с оглед естеството на самото деяние и охраняваните с установените правила за поведение, обществени отношения, включително и какви последици биха могли евентуално да настъпят от допускането на едно такова нарушение.

Настоящият състав намира, че АНО е изпълнил задълженията си по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН и преди издаването на НП е извършил цялостна проверка на законосъобразността. Наложеното наказание е съобразено с разпоредбата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, същото е правилно определено, в минимален размер по чл. 257, ал. 1, т. 2 от ЗГ, и съобразено с целите на наказанието, определени в чл. 12 от ЗАНН.

По изложените съображения на основание чл. 221, ал. 2 от АПК във вр. с чл.63в от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд - Монтана,

 

                                                                       Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 266 от 10.10.2023 г. постановено по АНД № 20231630200572/2023 г. по описа на Районен съд – Монтана, като вместо което ПОСТАНОВЯВА

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 392/05.04.2023 г. на Директор на РДГ – гр. Берковица, с което на П.Т.И. *** е наложено административно наказание глоба по чл. 257, ал. 1, т. 2 от Закона за горите, в размер на 300.00 лв.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: