Решение по дело №6320/2015 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 46
Дата: 13 януари 2016 г. (в сила от 29 януари 2016 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Шкодров
Дело: 20153110206320
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 14 декември 2015 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер    46/13.1.2016г.

 

Година 2016                                                                                                             гр.ВАРНА

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД                     ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На тринадесети януари                                              година две хиляди и шестнадесета

В публично заседание в следния състав:

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: АТАНАС ШКОДРОВ

Секретар И.Д.

 

като разгледа докладваното от Председателя наказателно общ характер дело номер 6320 по описа за 2015 година.

 

Р Е Ш И :

 

ПРИЗНАВА обвиняемия Д.Г.П., роден на *** ***, българин, български гражданин, със средно образование, неженен, работи, неосъждан, ЕГН-**********,

за ВИНОВЕН в това, че на 14.06.2015 г., по пътя от хижа „Черноморец“, по посока на местност „Ракитника“, в землището на кв. Галата, гр. Варна, при управление на МПС – лек автомобил марка „Рено 19“, с рег. №В 6118 ВМ, нарушил правилата за движение по пътищата – чл.20 от ЗДвП (изм. – ДВ, бр.43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.)

(1)Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.

(2)(Изм. – ДВ, бр.51 от 2007 г.) Водачите на пътни превозни средства са длъжни при измиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.

и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на М. Т. Ж., изразяваща се в счупване на дясна раменна кост, обусловило трайно затруднение в движенията на десния горен крайник за период не по-малък от три месеца, като деецът е избягал от местопроизшествието - престъпление по чл.343, ал.3, пр.6, б.“А“, пр.1, вр.чл.343, ал.1, б.“Б“, пр.2, вр.чл.342, ал.1 от НК, поради което и на основание чл.78 А, ал.1 от НК ГО ОСВОБОЖДАВА от наказателна отговорност и му налага административно наказание ГЛОБА в размер на 3000 (ТРИ ХИЛЯДИ) ЛЕВА.

 

На основание чл.78 А, ал.4 от НК НАЛАГА на обвиняемия П. наказание ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС ЗА СРОК ОТ ЕДНА ГОДИНА И ШЕСТ МЕСЕЦА. На основание чл.59, ал.3 от НК ЗАЧИТА времето, през което същият е бил лишен от правото по административен ред.

 

ОСЪЖДА обвиняемия Д.П. да заплати направените по делото разноски в размер на 476,94 лева в полза на ОД на МВР - Варна.

 

Веществените доказателства по делото - един брой болничен лист на името на Д.Г.П.; един брой рецепта с първо име Д. и един брой некролог на името на Пепа Енчева Панова, родена на *** г., починала на 08.11.2014 г., находящи се в служба „Архив“ при РС-Варна, след влизане в сила на Решението да се върнат на обвиняемия Д. П..

 

Решението може да се обжалва или протестира пред ВОС в 15 дневен срок от днес.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

Съдържание на мотивите

МОТИВИ КЪМ РЕШЕНИЕТО ПО НОХД № 6320/2015г. ПО ОПИСА НА ВРС, ІV СЪСТАВ.

 

                                                         

    Срещу обвиняемия Д.Г.П. е било образувано и водено досъдебно производство за извършено от него престъпление по чл.343, ал.З, пр.6,б."А", пр.1, вр. чл.343, ал.1, б."Б", пр.2, вр. чл.342,ал.1 отНК за това, че на 14.06.2015г., по пътя от хижа „Черноморец", по посока на местност „Ракитника", в землището на кв. Галата, гр. Врана, при управление на МПС - лек автомобил марка „Рено 19", с per. № В 6118 ВМ, нарушил правилата за движение по пътищата - Чл. 20. От ЗДвП (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.)

(1)  Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.

(2)  (Изм. - ДВ. бр. 51 от 2007 г.) Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.

и причинил средна телесна повреда на М. Т. Ж., изразяваща се в счупване на дясна раменна кост, обусловило трайно затруднение в движенията на десния горен крайник за период не по - малък от три месеца, като деецът е избягал от местопроизшествието.

                                                          След приключване на досъдебното производство прокурор при ВРП е внесъл в съда обвинителен акт срещу обв.П..

    Съдът, като е взел предвид, че са налице предпоставките за освобождаване от наказателна отговорност на обвиняемия с налагане на административно наказание е насрочил производството по делото за разглеждане по реда на глава ХХVІІІ от НПК.

Представителят на ВРП поддържа обвинението като моли съда да признае обвиняемия за виновен и да му наложи административно наказание „Глоба” по реда на чл.78А от НК в размер на 2500лева както и наказание ЛПУМПС за срок от една година.

Пред съда обв. П. дава обяснения като сочи, че е описаното в постановлението на ВРП отговаря на обективната истина, признава вината си и изразява съжаление за стореното и се разкайва.

 В последната си дума изразява съжаление за случилото се и желае да се извини на пострадалото лице.

Защитата на обвиняемия моли съда за налагане на справедливо наказание.

След преценка на събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

Обвиняемият Д.П. бил правоспособен водач и притежавал валидно СУМПС.

На 14.06.2015г., обв.П. заедно с негови приятели- св.Т. Д., св. Д. К., св.П. К. и приятелката на обвиняемия - св.Д. А., посетили плаж „Черноморец" в кв.'Галата'\ гр.Варна. До там се придвижили с лек автомобил марка „Рено 19", с рег.№В6118ВМ, управляван от обв.Д.П.. Автомобилът бил собственост на св.М. П.а, но същата го била предоставила на обв.П. да го ползва и управлява, докато сключат договор за покупко-продажба.

Около 18 часа си тръгнали от плажа като се качили в управлявания от обв.П. автомобил марка „Рено 19", с рег.№В6118ВМ. Обв.П. заел мястото на шофьора в автомобила, до него на предна дясна седалка седнала приятелката му св.Д. А., а отзад в автомобила седнали свидетелите Т. Д., П. К. и Д. К.. Св.Д. К. седнала по средата на задната седалка на автомобила, между св.Д. и св.К.. Обв.П. привел автомобила в движение и тръгнали посока м.Ракитника, кв.Галата, гр.Варна. Докато обв.П. шофирал между него и приятелката му св.А. възникнал скандал. Конфликт между двамата имало още докато били на плажа. Св.А. на няколко пъти, докато автомобилът бил в движение искала да слезе от същия, като дори правела опити да отвори дясната предна врата на автомобила. Това се повторило два или три пъти, като обв.П. през цялото време докато управлявал автомобила се опитвал да разубеди приятелката си да не слиза от автомобила. Св.А. продължавала да настоява да слезе от управлявания от обв.П. автомобил и за пореден път направила опит да отвори вратата на автомобила за да слезе от него.

Обв.П., вместо да преустанови управлението на автомобила, докато се успокои обстановката и прекрати конфликта си със св.А. и да отбие автомобила встрани от пътното платно, се пресегнал с дясна ръка, докато шофирал, и дръпнал дясната предна врата на автомобила и я затворил.

По същото време , но в обратната посока / главен път между местност Боровец - Юг посока местност Паша Дере, обл.Варна/ се движел лек автомобил марка „Ситроен Ц4" с рег.№ В1017 РМ, управляван от св.Д. Ж.. Автомобилът бил собственост на търговско дружество „Тидорино"ЕООД с управител и представляващ дружеството св.Н. Ж., майка на св.Ж.. В автомобилът освен св.Ж. пътували и неговата съпруга св.М. Ж. и тяхното малолетно дете;

Св.Ж. била седнала на задната седалка в автомобила, зад мястото на водача, а детето им било поставено в детско столче от дясната част на задната седалка.

Св.Ж. добре познавал пътя, по който се движел и шофирал внимателно, тъй като участъкът наближаващ местност Черноморец се стеснявал и пътя правел ляв завой. Атмосферните условия се характеризирали като ясно, слънчево и сухо време.

Св.Ж. навлязъл в посочения ляв завой със скорост около 40 км/ч.

В същото време в противоположна посока се движил лекия автомобил „Рено 19" с рег.№В6118КА, управляван от обв.Д.П..

Обв.П. не следял пътната обстановка, бил отклонил вниманието си към св.А. и поради тази причина не видял, че следва завой. Поради невниманието и несъобразената скорост от 64.18 км/ч, управляваният от него автомобил започнал преместване от дясна пътна лента посока лява пътна лента, а именно лентата за движение на л.а. „Ситроен Ц4", управляван от св.Ж..

Св.Ж. се опитал да избегне удара, като започнал преместване на автомобила посока банкета. Въпреки това, обв.П. продължил да управлява автомобила без да направи корекция с волана посока лентата за движение на л.а. „Ситроен Ц4" и ударът на лек автомобил „Рено 19" с лек автомобил „Ситроен Ц4" бил неизбежен. Обв.П. употребил спирачно усилие и оставил следи от автомобилни гуми по пътното платно. Въпреки това управляваният от него автомобил ударил л.а. „Ситроен Ц4" в предна лява и странична лява част, след което л.а. „Ситроен Ц4" продължил движението си изместен следствие удара посока дърво дясно от пътното платно. Лек автомобил „Ситроен Ц4" приключил движението си в крайпътното дърво, а л.а. „Рено 19" продължил след удара и приключил движението си на около 100-200 метра.

Св.Д. Ж., след като автомобилът спрял, веднага се обърнал за да види съпругата му и детето му дали са добре. Св.Ж. излязъл от шофьорската предна лява врата на автомобила и се опитал да отвори задната врата, за да помогне на съпругата си. Вратата не се отворила отвън, но св.Ж. успял да я отвори от вътрешната й страна, разкопчал колана на детското столче и извадил детето, а в последствие помогнал и на съпругата си да излезе от автомобила. Св.Ж. споделила на съпруга си, че я боли ръката и св.Ж. сигнализирал на „Тел. 112".

От другия автомобил, л.а."Рено 19", управляван от обв.П., първи от задната врата излязъл св.Д., а след него излезли и другите намиращи се в автомобила - св.Д. К., св.П. К. и св.Д. А..

Обв.П. след спиране на автомобила в следствие на удара излязъл от автомобила и избягал в неизвестна посока.

Свидетелите - Т. Д., Д. К., П. К. и Д. А. отишли да проверят как са пасажерите от лек автомобил „Ситроен Ц4". Установили на място св.Ж., съпругата му и малолетното им дете. Св.Ж. попитал горепосочените свидетели, кой е управлявал л.а. „Рено 19", като същите отговорили, че шофьорът на автомобила бил избягал в гората.

По същото време св.Д. Н., работещ на длъжност КО към група „Охранителна полиция" към Четвърто РУ-Варна, обхождал като мотопатрул плажните зони Ветеран, Фичоза, Черноморец - обл.Варна. Св.Н. получил сигнал, че е възникнало ПТП на разклона за хижа Черноморец и същият незабавно отишъл на мястото на произшествието. Установил на място, че е настъпил почти челен удар между двата автомобила, като установил и самоличността на пасажерите от л.а. „Рено 19" и л.а. „Ситроен Ц4". Св.Н. след проведен разговор със св.Д. А. и останалите свидетели, пътуващи в л.а."Рено 19" разбрал, че обв.П., който управлявал автомобила, бил избягал от местопроизшествието. Св.Н. докладвал на ОДЧ при Четвърто РУ-Варна за случая, както и, че водачът на л.а. ..Рено 19" не бил установен на място.

На място пристигнал медицински екип, като св.Ж. била откарана в болнично заведение за указване на спешна медицинска помощ. На следващия ден, св.Ж. претърпяла операция на дясна ръка.

От заключението на извършената, в хода на досъдебното производство, съдебно-медицинска експертиза се установява, че в следствие на гореописаното ПТП на св.М. Ж. й било причинено счупване на дясна раменна кост, което обусловило трайно затруднение в движенията на десния горен крайник за период не по-малък от три месеца, при благоприятно протичане на оздравителния процес, след който период щяло да се проведе повторно оперативно лечение за отстраняване на синтезиращия материал.

От заключението на извършената, в хода на досъдебното производство, автотехническа експертиза се установява, че причината за настъпване на пътно - транспортното произшествие е проявеното невнимание на обв.П. при управление на лек автомобил „Рено 19" спрямо пътната обстановка, изгубване на контрол над автомобила и несъобразяване на скоростта на същия с пътните условия.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събрания по делото доказателствен материал, а именно: показанията на разпитаните по досъдебното производство свидетели; заключенията по назначените на досъдебното производство автотехническа експертиза, съдебно-медицинска експертиза; другите материали по делото - протокол за оглед, свидетелство за съдимост и др.

След като прецени всички доказателства, релевантни за делото, поотделно и в тяхната съвкупност съдът прие , че обвиняемият П. е осъществила от обективна и субективна страна състав на престъпление по чл.343, ал.З, пр.6,б."А", пр.1, вр. чл.343, ал.1, б."Б", пр.2, вр. чл.342,ал.1 отНК за това, че на 14.06.2015г., по пътя от хижа „Черноморец", по посока на местност „Ракитника", в землището на кв. Галата, гр. Врана, при управление на МПС - лек автомобил марка „Рено 19", с per. № В 6118 ВМ, нарушил правилата за движение по пътищата - Чл. 20. От ЗДвП (Изм. - ДВ, бр. 43 от 2002 г., в сила от 26.04.2002 г.)

_            1.Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват.

             2.(Изм. - ДВ. бр. 51 от 2007 г.) Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението.

и причинил средна телесна повреда на М. Т. Ж., изразяваща се в счупване на дясна раменна кост, обусловило трайно затруднение в движенията на десния горен крайник за период не по - малък от три месеца, като деецът е избягал от местопроизшествието.

Обект на престъплението: обществените отношения, свързани с правилата за движение по пътищата и преди всичко тяхното спазване от водачите на МПС.

От обективна страна: изпълнителното деяние е осъществено чрез действие – обвиняемия е нарушила разпоредбите  на чл.20 ал.1 и ал.2 от ЗДвП и като водач на МПС при навлизане в пътен участък със следващ остър завой, не е съобразил скоростта си на движение и е продължил управлението на МПС с висока скорост, което е довело до загуба над управлението на автомобила и навлизане в платното за насрещно движение. В резултат на това последвал сблъсък между превозното средство управлявано от обвиняемия и МПС управлявано от св.Д.Ж., в следствие на който на пострадалата свидетелка-М.Ж. била причинена средна телесна повреда, а обвиняемият напуснал местопроизшествието.

Субект на престъплението: пълнолетно вменяемо физическо лице. Обвиняемият П. към момента на извършване на деянието е бил правоспособен водач на МПС.

От субективна страна: деянието е извършено при условията на непредпазливост – обв.П. не е предвиждал настъпването на общаственоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди след като е правоспособен водач на МПС.

За да наложи наказание на обвиняемия, съдът взе предвид, че за деянието е предвидено наказание лишаване от свобода от една до пет години/към момента на деянието/ , с деянието не са причинени имуществени вреди и обв.П. не е осъждан и не е освобождаван от наказателна отговорност с налагане на административно наказание, поради което приложението на чл.78а от НК е задължително.

За да определи размера на административното наказание глоба съдът прецени степента на обществена опасност на деянието като висока в сравнение с обичайните случаи от този вид, т.к. от една страна  се касае за нарушаване на едно от правилата за движение, като скоростта на движение на управлявания от обв.П. л.а. е била около рамките на разрешената, но от друга страна обвиняемият е явно водач на МПС, често допускащ нарушаване на правилата за движение по ЗДП.Видно от приложената по ДП Справка за нарушител-водач е, че в периода 2006г до 2015г. по отношение на обвиняемия са били издадени 18бр. наказателни постановления за допуснати множество разнообразни по естеството си нарушения на правилата по ЗДП, което води до извода, че същият е лице с трайно установени навици на нарушител.

 От друга страна съдът взе предвид липсата на  смекчаващите отговорността обстоятелства – критичното отношение към извършеното заявено в хода на съдебното производство съдът намира само за декларативно, доколкото сам обвиняемият признава, че въпреки значителният период от датата на деянието до деня на съдебното заседание изобщо не е осъществил контакт със семейството на пострадалата, при липсата на обективни пречки за това.

С оглед на гореизложеното съдът намира, че следва да наложи административно наказание в размер около и над средния предвиден, а именно ГЛОБА В РАЗМЕР НА 3000 ЛЕВА.

На основание чл. 78а ал.4 от НК съдът наложи на обв.П. и наказание лишаване от право да управлява МПС за срок от 18 месеца, като счете, че това наказание следва да бъде определено около средния размер и именно то по своя вид и размер ще осъществи целите на индивидуалната превенция.

Съдът възложи на обв.панов направените по делото разноски.

 

Водим от горните съображения, съдът постанови решението си.

                              РАЙОНЕН СЪДИЯ: