№ 833
гр. София, 05.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 129-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и четвърти февруари през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:ГЮЛЯЙ Ш. КОКОЕВА
при участието на секретаря ИВ.А ОГН. И.А
като разгледа докладваното от ГЮЛЯЙ Ш. КОКОЕВА Административно
наказателно дело № 20241110218145 по описа за 2024 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, вр. чл. 59 и
следващите от ЗАНН.
Образувано е по повод депозирана жалба от името на М. И. Д., чрез адв.
В. Б. И. от ПАК, против издаден срещу жалбоподателя електронен фиш Серия
К № 7660372 от СДВР за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство, с който за нарушение на чл. 21, ал.2, вр.
ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП му е
наложено административно наказание "Глоба" в размер на 400,00
/четиристотин/ лева.
С жалбата, по която е образувано делото се оспорва законосъобразността
и правилността на обжалвания ЕФ, като се претендира, че в процедурата по
издаването му са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила, които са довели до ограничаване правото на защита на
жалбоподателя, както и че същият е издаден при неправилно приложение на
материалния закон.
С тези бланкетни съображения се моли за отмяна на обжалвания ЕФ,
както и за присъждане на сторените разноски в хода на производството.
1
В съдебно заседание, проведено от настоящия съдебен състав,
жалбоподателят не се явява и не се представлява. По делото е депозирана
молба от адв. И., с която заявява, че поддържа жалбата в нейната цялост и
моли за отмяна на обжалвания ЕФ по съображенията, които са изложени в нея.
Направени са доказателствени искания, които са оставени без уважение.
Излага доводи за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила
в процедурата по установяване на нарушението. Счита, че не е ясно мястото
на извършване на нарушението, че не се установява дали на това място е
действало съответното ограничение на скоростта, че от приложените
дигитални снимки на разположението на уреда и пътния знак, с който се
твърди, че е въведено ограничението на скоростта не могат да дадат визуална
представа къде точно е било поставено АТСС, за да се прецени дали това
място отговаря на посоченото в протокола и къде е било разположено АТСС.
Поддържа се, че не се вижда къде е разположена камерата, за която се твърди
в протокола, че е поставена на 200 метра от знака. С тези съображения моли за
отмяна на обжалвания ЕФ и за присъждане на сторените разноски в хода на
производството, при условията на чл.38, ал.2 от Закона за адвокатурата.
Въззиваемата страна - СДВР, след редовно изпълнена процедура по
призоваване, не се представлява. Постъпили са писмени бележки от
упълномощен юрисконсулт на СДВР, в които е взето становище за издаване
на обжалвания ЕФ при спазване на процесуалните правила и правилно
приложение на материалния закон. С оглед на това се моли за потвърждаване
на обжалвания ЕФ. Прави се искане за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение и възражение за прекомерност на претендираното адвокатско
възнаграждение.
Настоящият съдебен състав намира, че жалбата е допустима, като
подадена в срока по чл.189, ал.8 от ЗДвП, доколкото от АНО е представено
доказателство за датата на връчване на обжалвания ЕФ на жалбоподателя –
24.11.2024 г., съгласно представената разписка /л.38 от делото/, а жалбата е
подадена на 06.12.2024 г.
Жалбата е подадена от легитимирано лице и съдържа необходимите
реквизити и производството по делото е редовно образувано пред Районен
съд-София.
Софийският районен съд, след съвкупна преценка на събраните по
2
делото доказателства и като съобрази закона, намира за установено от
фактическа страна следното:
На 19.06.2023 г. в 19:40 часа, мобилна система за видеоконтрол –
автоматизирано техническо средство Cordon M2 с №MD1195 заснело
автомобил марка/модел "***************, движещ се в гр. София, по
бул.Цариградско шосе до №147 (Интер Експо Център), с посока на движение
от бул.Копенхаген към бул. Брюксел, с превишена скорост – 115 км/ч,
измерена от техническото средство, при максимално разрешена скорост от 80
км./ч., за населено място, което ограничение било въведено с пътен знак В26,
съгласно разпоредбата на чл.21,ал.2, вр. ал.1 от ЗДвП.
Въз основа на тези данни и проверка за собственост на заснетото МПС с
рег. № ********, било установено, че въпросното МПС е регистрирано на
физическо лице – М. И. Д. /съгласно справка, приложена на л.11 от делото/.
Поради това и на осн. чл.189, ал.5, вр. чл.188, ал.1 от ЗДвП, на собственика на
същото, а именно жалб. М. И. Д. е бил издаден обжалваният понастоящем
електронен фиш Серия К № 7660372 за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство, с който за нарушение на
чл. 21, ал. 2, вр. ал.1 от ЗДвП, изразило се в управление на горепосоченото
МПС с превишена наказуема скорост от 111 км./ч. /след приспаднат толеранс
от 3%/ или с превишение от 31 км./ч над допустимите за населено място в
конкретния пътен участък - 80 км./ч., на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182,
ал. 1, т. 4 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на
400,00 лева.
Описаната фактическа обстановка се установява по категоричен начин
от събраните по делото писмени доказателства и доказателствени средства,
които преценени поотделно и в тяхната съвкупност не водят до различни
фактически изводи.
При така установените факти, съдът намира следното от правна
страна:
Законодателят е предвидил възможността нарушенията по ЗДвП да се
санкционират освен с наказателно постановление и с "електронен фиш" като
по този начин се гарантира бързина на процеса по установяване и налагане на
наказанията. Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП: „При нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е
3
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно
средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение.“
Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е
нарушението да е установено и заснето с автоматизирано техническо
средство, т.е. да няма човешка намеса при установяване на нарушението, за да
се избегне субективният човешки фактор. В процеса по издаването на ел. фиш
не участват двете страни, характерни за първата фаза на административно-
наказателното производство.
С измененията на ЗДвП, публикувани в ДВ бр.19 от 13.03.2015 г., законът
беше съобразен с изложените в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на
ВАС становища относно използването на мобилни камери за установяване на
нарушенията на ограниченията на скоростта. В разпоредбата на чл. 189, ал.4
от ЗДвП беше добавен терминът "автоматизирано" техническо средство, а
съгласно § 6, т. 65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП - "Автоматизирани
технически средства и системи са уреди за контрол работещи самостоятелно
или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а)
стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен
орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно
разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на
контролен орган, който поставя начало и край на работния процес", тоест
контролният орган не се намесва в работата на мобилното автоматизирано
техническо средство, а само го позиционира, включва и задава ограничението
на скоростта, а след преустановяване на контрола го изключва и демонтира.
Именно в това се изразява поставянето на начало и край на работния процес
от контролния орган.
В мотивите към проекта на Закона за изменение и допълнение на ЗДвП
се посочва, че една от причините за въведените изменения е именно
Тълкувателно решение № 1 от 2014 г. на Върховния административен съд, с
което реализирането на административнонаказателната отговорност за
нарушения на Закона за движението по пътищата чрез издаване на електронен
4
фиш при осъществяване на контрол с мобилни системи за контрол било
преустановено и това рефлектирало пряко върху дисциплината на водачите.
Посочва се, че използването на мобилни технически средства е автоматизиран
процес, при който единствената намеса на контролен орган се свежда до
позиционирането и настройката на автоматизираното техническо средство, в
случаите в които патрулният автомобил, в който е разположено техническото
средство не е в движение. Същите установяват нарушенията по аналогичен
със стационарните средства способ. Всички автоматизирани технически
средства - мобилни и стационарни, са преминали метрологична проверка
съгласно Закона за измерванията и Наредбата за средствата за измерване,
които подлежат на метрологичен контрол, в това число и софтуера за
обработка на доказателствения материал и са въведени в експлоатация при
стриктно спазване на нормативните предписания. При въвеждането в
експлоатация на всяко техническо средство, сертифициращият орган -
Български институт по метрология, осъществява проверка и на софтуерната
програма, генерираща снимковия материал, което следва да е отразено и в
сертификата и първоначалната метрологична проверка. Принципът на
действие, както на стационарните, така и на мобилните системи е един и същ:
измерване на скоростта от сертифициран измерител и задействане на камера,
визуализираща измерването, респективно превозното средство, чиято скорост
е измерена от скоростомера. Обработката и издаването на електронен фиш и
за двата вида системи е от централизирана информационна система.
В съответствие с разпоредбата на чл. 189, ал.8 от ЗДвП, АНО е изпратил
на съда цялата преписка с информация за участъка от пътя, на който се
извършва контрол на скоростта с автоматизирано техническо средство, с
описание на мястото и географските координати, действащото ограничение на
скоростта по чл. 21 ЗДвП, посоката на движение на автомобилите, които се
заснемат, вида на автоматизираното техническо средство и данни за това, че
АТСС е одобрен тип средство за измерване, на което е извършена периодична
метрологична проверка, обективирана в представения протокол за проверка
№020-СГ-ИСИС/ 14.03.2023 г., издаден от БИМ. Писмени доказателства
относно всички тези обстоятелства се съдържат в кориците на делото, като е
приложен и съответният протокол за използване на автоматизирано
техническо средство за контрол на скоростта. Видно от протокола, приложен
на л.13 по делото, системата за видеонаблюдение е преминала последваща
5
метрологична проверка, установяваща както съответствие с метрологичните
характеристики и изисквания, така и годност за експлоатация до 14.03.2024г.
В случая нарушението е установено от система за видеоконтрол тип
Cordon M2, надлежно калибрована, при която измерването, регистрирането и
записът на нарушенията се извършва от система радар-камера-компютър, като
единствената роля на оператора на системата е да позиционира техническото
средство, като го насочи към определения за наблюдение участък от пътя и да
въведе ограниченията за скоростта на този участък. Ето защо, съдът намира,
че процесната система за контрол на скоростта отговаря на изискването на
ЗДвП, техническото средство, с което е установено и заснето нарушението, да
бъде автоматизирано, за да не позволява човешка намеса при установяването
и заснемането на всяко едно конкретно нарушение. С оглед на това се приема,
че нарушението е установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, поради което за същото законосъобразно е
санкциониран с електронен фиш отговорното лице по чл.188, ал.1 ЗДвП.
Спазено е и изискването, предвидено в разпоредбата на чл.10, ал.3 от
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата, съгласно която: „При работа с временно разположени
на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за
контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се
съпровожда със снимка на разположението на уреда“.
В конкретния случай е представен и протокол за използването на АТСС
/л.18 по делото/, както и снимка на разположението на уреда /л.19 от делото/,
както и снимка на пътния знак, въвеждащ ограничението на скоростта на
движение за водачите на МПС /л.20/
Видно от представената снимка /л.10/, към момента на заснемането, в
обсега на камерата на техническото средство, процесният автомобил
"*************** е единствено МПС, с оглед на което не възникват каквито и
да е съмнения, че именно неговата скорост е засечена от техническото
средство, доколкото снимката съдържа всички необходими реквизити.
Представени са всички надлежни доказателства, от които се установява,
че е спазен и редът за използване на АТТС, предвиден в разпоредбите на чл.6-
12 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване
6
на АТТС за контрол на правилата за движение по пътищата, като в
представения протокол за използване на АТТС са описани всички
обстоятелства, при които е извършен контролът.
Възраженията на жалбоподателя са неоснователни, тъй като от
представените снимки и посочените географски координати, както и от
останалите доказателства, представени от АНО, е достатъчно ясно посочено
мястото на извършване на контрол, действащото ограничение на скоростта на
това място и условията, при които е извършен контролът. Обективно
невъзможно е при положение, че АТСС е разположено на разстояние 200
метра от пътния знак, с който е въведено ограничението на скоростта, на една
и съща снимка да са видими, както разположението на АТСС, така и пътният
знак, въвеждащ ограничението на скоростта.
Съдът приема за доказано авторството на деянието, понеже автомобилът
е заснет с мобилна-преносима камера за превишена скорост, в стационарно
положение на камерата и снимката е приложена по делото, като върху нея са
посочени датата и часът на нарушението. Съгласно разпоредбата на чл. 188,
ал.1 от ЗДвП, собственикът или този, на когото е предоставено моторното
превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение, като
собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното
нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно
средство. В случай, че не собственикът е управлявал автомобила, а друго
лице, съгласно разпоредбата на чл. 189, ал.5 от ЗДвП, след получаване на
електронния фиш, жалбоподателят е следвало в 14-дневен срок да подаде
писмена декларация до териториалната структура на МВР с данни за лицето,
извършило нарушението и копие на свидетелството му за управление на
моторно превозно средство. В настоящия случай в изпълнение разпоредбата
на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП наказващият орган е изпратил ел. фиш на лицето по
чл. 188, ал.1 от ЗДвП, като в същия изрично е указана възможността за
подаване на цитираната по-горе декларация. Вместо декларация по чл. 189, ал.
5 от ЗДвП, след получаване на ЕФ, жалбоподателят е подал жалбата, предмет
на настоящото производство, т.е. той не се е възползвал от предоставената му
законова възможност да оспори факта, че той е управлявал автомобила, в
качеството на собственик, доколкото в процедурата по чл.189, ал.4 и
следващите от ЗДвП законодателят е предвидил оборима презумпция за това.
7
Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал.11 от ЗДвП, влезлият в сила
електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление. Самият
електронен фиш е приравнен от законодателя на наказателно постановление,
тъй като с него освен, че се установява нарушението, се налага и конкретно
наказание за това нарушение. Тоест тук процедурата е различна от тази по
ЗАНН, като нямаме отделен АУАН и НП, а двата акта са инкорпорирани в
електронния фиш. Разлика се установява с АУАН и НП относно формата на
ЕФ, неговите съдържание, реквизити и процедура по издаване, от което
следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на
АУАН и НП, сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими
по отношение на електронния фиш. В конкретния случай в ЕФ са описани
подробно всички обстоятелства по извършване на нарушението.
Електронният фиш съдържа всички необходими реквизити във връзка с
извършеното нарушение, а именно: дата, място, начин на извършване на
нарушението и самоличност на нарушителя. Посочено е ограничението, което
е предвидено за съответния пътен участък от населеното място, съгласно
разпоредбата на чл.21, ал.2, вр. ал.1 от ЗДвП, а именно 80 км./ч., въведено с
пътен знак В26, като е приложен снимков материал /л.20 от делото/, на който
ясно се вижда поставеният пътен знак, както и снимка, на която ясно се вижда
регистрационният номер на МПС, при управление на което е извършено
нарушението.
Разликата в засечената скорост от 115 км/ч, посочена на снимковия
материал и посочената в ел. фиш наказуема скорост от 111 км/ч /съответно
превишение с 31 км/ч на максимално допустимите 80 км/ч. за населено място/,
се дължи на така наречения "толеранс", който представлява възможната
грешка при засичането на скоростта. Този толеранс, съгласно Протокола от
проверка на АТТС е 3% от засечената скорост и се отчита в полза на
нарушителя, като засечената от радара скорост се намалява именно с тези 3%,
когато същата е над 100 км./ч., както е в настоящия случай. Точно заради това
не може да се говори за нарушаване правата на жалбоподателя. Напротив,
правата му са напълно защитени, тъй като евентуално възможната грешка при
отчитането на скоростта, която в случая се равнява на 3% от засечената
скорост /или 3.45 км./ч./ е приспадната в негова полза /115-3.45 се равнява на
111.55 или закръглено в полза на нарушителя на 111 км./ч./
8
Следва да се отбележи, че от приложения по делото Протокол №020-СГ-
ИСИС/14.03.2023 г. се установява, че система за видеоконтрол тип Cordon M2
с №MD1195 е мобилна/преносима система за видеоконтрол на скоростта на
МПС, одобрена да служи за видеоконтрол на нарушенията на правилата за
движение, като е вписана от БИМ с №В-46 от 06.07.2018 г. /видно от
електронна справка на л. 14 от делото/ , надлежно калибрована и технически
годна към датата на нарушението за осъществяване на посочения
видеоконтрол за измерване на скорост /последно преминат технически
преглед на 14.03.2023 г., с валидност 1 година /до 14.03.2024г./.
Според чл.21, ал.1 от ЗДвП, при избиране скоростта на движение на
водача на пътно превозно средство е забранено да превишава стойностите на
скоростта в км./ч., посочени изчерпателно в тази алинея, а според чл. 21, ал. 2
от ЗДвП, когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е
различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак. В конкретния
случай жалбоподателят е нарушил именно разпоредбата на чл.21, ал.2 от
ЗДвП, понеже се е движил с автомобила си с по-висока от максимално
разрешената скорост за движение в населено място от 80 км./ч., което
ограничение е било въведено с пътен знак В26.
Санкционната норма на чл.182, ал.1 от ЗДвП /в редакцията, действаща
към момента на извършване на нарушението/ предвижда, че водач, който
превиши разрешената максимална скорост в населено място, се наказва, както
следва: т. 4 - за превишаване от 31 до 40 км/ч - с глоба 400 лв.
С оглед на цитираната нормативна уредба и предвид установените по
делото факти, съдът приема, че в случая жалбоподателят е нарушил забраната
на чл.21, ал.2 от ЗДвП, за което нарушение правилно и законосъобразно е
санкциониран на осн.чл. чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП, тъй като разрешената
скорост е била превишена с 31 км/ч.
При това е бил спазен и тримесечният срок по чл.34, ал.1 ЗАНН,
доколкото съгласно представената разпечатка от АИС АНД, обжалваният ЕФ
е бил издаден на 23.06.2023 г. /видно от справка от АИС-АНД – л.17 от делото/
за нарушение, което е извършено и заснето на 19.06.2023 г. Това кога е връчен
същият на жалбоподателя няма отношение към спазването на сроковете по
чл.34 ЗАНН.
Освен това, съгласно разпоредбата на чл.189, ал.5 ЗДвП
9
административно наказващият орган има задължение да връчи на лицето
срещу което е издаден електронен фиш само и единствено самия ЕФ, но не и
клип/снимка от техническото средство или протокола по чл.10, ал.1 от
Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. на МВР.
От представените по делото доказателства се установява конкретно
измерената скорост от техническото средство, а в обжалвания ЕФ ясно е
посочено мястото на извършване на нарушението. Липсват твърдените в
жалбата несъответствия и неясноти. Следователно, според настоящия съдебен
състав, всички изложени в жалбата възражения са неоснователни.
Предвид гореизложеното, съдът прие, че правилно и законосъобразно е
издаден обжалваният електронен фиш за реализиране административно-
наказателната отговорност на жалбоподателя във връзка с извършване на
констатираното нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство и същият следва да бъде потвърден.
Доколкото наказанието е в абсолютно определен размер, същото не
подлежи на намаляване по арг. от чл.27, ал.5 от ЗАНН.
С оглед изхода на делото и направеното изрично искане за това, в полза
на въззиваемата страна следва да бъде присъдено юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80,00 лева, на осн. чл. 63, ал.5 от ЗАНН, вр. чл.37
от Закона за правната помощ, вр. чл.27е от Наредбата за заплащане на
правната помощ, който минимален размер според съда представлява
справедлив и съответстващ на фактическата и правна сложност на делото,
както и на факта, че представителството е осъществено само с писмени
бележки – без реално участие на процесуалния представител на АНО в
съдебното заседание, проведено по делото.
Мотивиран от изложените фактически и правни съображения и на
основание чл. 63, ал.1 и чл.63д, ал.4 от ЗАНН, Софийски районен съд, НО, 129
състав
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш Серия К №7660372, издаден от
СДВР, с който на М. И. Д., с ЕГН: ********** за извършено нарушение на чл.
21, ал. 2, вр. ал.1 от ЗДвП и на основание чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, е
10
наложено административно наказание – глоба, в размер на 400,00
/четиристотин/ лева.
ОСЪЖДА М. И. Д., с ЕГН: ********** ДА ЗАПЛАТИ на Столична
дирекция на вътрешните работи /СДВР/, сумата в размер на 80.00 /осемдесет/
лева, представляваща присъдено юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред
Административен съд, град София в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
11