Р А
З П О
Р Е Ж
Д А Н Е
№ 533 / 22.10.2018г.
Административен съд - М*** , І-ви състав в закрито заседание на двадесет и втори
октомври през две хиляди и осемнадесета година в състав:
Председател : О*** Е***
като разгледа Административно дело
№532/2018г. по описа на Административен съд М*** , за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.250
и сл. от Административно процесуален кодекс (АПК)
Образувано е по повод искане на „А*** за индивидуална първична медицинска помощ-М*** М*** -дрТрифонова“ ЕООД гр.М*** ,
представлявано от управителя д-р М.Т.З., подадено чрез пълномощника му адвокат П., с
което се иска на основание
чл.250 и сл. от АПК да се задължи
Директора на РЗОК-М***
да прекрати действия по лишаване от достъп до системата за електронни отчети и
листа на пациенти към интегрирана информационна система на НЗОК на д-р М.Т. по
договор №120499/10.05.2018г.
На основание чл.252,
ал.2 от АПК, настоящият съдебен състав е изискал от
административния орган, незабавно да представи данни относими
за основанието на извършваните действия. С писмо вх.№1973/22.10.2018г.
е представено заверено копие от административната преписка по случая, като в
постъпило по делото становище административния орган е изложил доводи за
основанието за извършване на действията му.
Настоящият съдебен състав счита
искането за НЕОСНОВАТЕЛНО поради следните доводи:
В производството по чл. 250 и сл. от АПК е
уредена защитата от всякакви фактически действия на администрацията, които не
се основават на административен акт или на закона. Защитата се изразява в
прекратяване безусловно на действията, които не се извършват в изпълнение на
административен акт или на закона (чл. 253, ал.2 от АПК). За да е налице
основание за издаване на съдебен акт, с който да се постанови преустановяване
на действията, извършвани от административния орган, е необходимо да е налице неприключило действие, то да не е основано на закон или
административен акт, и да засяга права или законни интереси на оспорващия. В
случая по делото се установява, че със Заповед №12/29-05-470/28.06.2017г. на
Директора на РЗОК-М*** (л.15-19 по делото), на „А*** за
индивидуална първична медицинска помощ-М*** М*** -дрТрифонова“
ЕООД гр.М*** , на основание чл.410, ал.1, пр.1, б.“а“ Н*** 2017 е наложена санкция „П*** на договора“.
С Решение №365/18.09.2017г. по Адм.дело №268/2017г. по описа на Адм.съд
М*** (л.7-10 по делото) е отхвърлена жалбата на „А*** за индивидуална първична
медицинска помощ-М*** М*** -дрТрифонова“ ЕООД гр.М***
, с която е оспорена Заповед №12/29-05-470/28.06.2017г. на Директора на РЗОК-М***
. С Решение №8283/19.06.2018г. по Адм.дело
№12259/2017г. на ВАС (л.11-14 по делото) е оставено в сила Решение
№365/18.09.2017г. по Адм.дело №268/2017г. по описа на
Адм.съд М*** (л.7-10 по делото), с което е отхвърлена
жалбата на „А*** за индивидуална първична медицинска помощ-М*** М*** -дрТрифонова“ ЕООД гр.М*** , тоест
административния акт е влязъл в законава сила на
18.09.2017г.
При наличието на така описаната фактическа
обстановка, съобразявайки разпоредбата на §10 ПЗР Н*** 2018,
съгласно която в случаите на констатирани нарушения, извършени до 31.03.2018 г.
през периода на действие на предходния индивидуален договор с изпълнител на
медицинска помощ, се прилагат глобите и санкциите, предвидени за съответното
нарушение в ЗЗО и Н*** за медицинските дейности за 2017 г., като се спазва
процедурата за осъществяване на контрол по ЗЗО и този Н***
, настоящият съдебен състав счита, че в случая действията на
административния орган изхождат от изпълнението на влязъл в сила
административен акт, с който на „А*** за индивидуална първична медицинска
помощ-М*** М*** -дрТрифонова“ ЕООД гр.М*** , на основание чл.410, ал.1, пр.1,
б.“а“ Н*** 2017 е наложена санкция „П*** на договора“. Обстоятелството, че в
последствие между същите страни е сключен договор от 10.05.2018г. не указва
влияние върху възникналото за административния орган основание да изпълни
надлежно влязъл в сила административен акт, който е потвърден като
законосъобразен при съдебно оспорване. В случая следва да се отбележи, че
административния орган е действал в съответствие с влязло в сила съдебно
решение, което се ползва със сила на пресъдено нещо
по отношение на договорните отношения между страните. В тази връзка следва да
се отбележи, че съгласно чл.26, ал.2 Н*** 2018 за Директора на РЗОК-М*** съществува
задължение да сключи нов договор с „А*** за индивидуална първична медицинска
помощ-М*** М*** -дрТрифонова“ ЕООД гр.М*** след
изтичането на 12 месеца от влизане в сила на санкцията „прекратяване на
договора“, тоест след 19.06.2019г. – датата на влизане в сила на наложената
санкция.
С оглед на горното искането на молителя, с
което се иска на основание чл.250 и сл. от АПК да се задължи Директора на РЗОК-М***
да прекрати действия по лишаване от достъп до системата за електронни отчети и
листа на пациенти към интегрирана информационна система на НЗОК на д-р М.Т. по
договор №120499/10.05.2018г. е неоснователно. В случая действието на
административния орган е основано на влязъл в сила административен акт и на
закона, като основанията за прекратяване на действията не
са отпаднали.
Водим от горното и на основание чл. 253, ал.2 от АПК, I-ви състав на
Административен съд М***
Р А З П О Р Е Д И:
ОТХЪРЛЯ искането на „А*** за индивидуална първична медицинска помощ-М*** М*** -дрТрифонова“ ЕООД гр.М*** ,
представлявано от управителя д-р М.Т.З., подадено чрез пълномощника му адвокат П.,
с което се иска на основание
чл.250 и сл. от
АПК да се задължи Директора на РЗОК-М*** да прекрати действия по лишаване от достъп до
системата за електронни отчети и листа на пациенти към интегрирана
информационна система на НЗОК на д-р М.Т. по договор №120499/10.05.2018г.
Настоящето разпореждане
подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в тридневен срок от
издаването му от молителя и от административния орган.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: