Определение по дело №10/2019 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 52
Дата: 25 февруари 2019 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20197090700010
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 януари 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 145

гр. Габрово, 25.02.2019 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД– ГР. ГАБРОВО в закрито съдебно заседание от двадесет и пети февруари, две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

като разгледа материалите по адм. дело № 10 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово /ГАС/ Искова молба с вх. № СДА-01-41 от 10.01.2019 г., подадена от „ВЕЦ Христо Лулев“ ООД, с. Янтра, обл. Габрово, с ЕИК: *********, чрез адв. М.Д. от САК, против Комисия за енергийно и водно регулиране /КАВР/, София, в качеството й на ответник. Стойността на предявения иск е 2 153 731.57 /два милиона сто петдесет и три хиляди седемстотин тридесет и един/ лв. главница и 350 902.08 /триста и петдесет хиляди деветстотин и два/ лв.

Фактическото основание на исковата претенция се изразява в следното:

С Решение № Ц-010 от 30.03.2011 г. на ДКЕВР, издадено на основание чл. 21 от ЗВАЕИБ /Закон за възобновяемите и алтернативни енергийни източници и биогорива/ Комисията определя от 1.04.2011 г. преференциална цена за продажба на ел. енергия от възобновяеми енергийни източници /ВЕИ/ и водноелектрически централи /ВЕЦ/ с инсталирана мощност до 10 МВт без ДДС в 26 точки от разпоредителната част на това решение за отделните видове ВЕИ. В т. 7 от Решението при определянето на цена за продажба на ел. енергия от ВЕЦ с инсталирана мощност до 10 МВт без ДДС Комисията прилага критерий „ВЕЦ с инсталирана мощност до 10 МВт, въведени в търговска експлоатация преди 19.06.2007 г.“. С Решение № 2126 от 13.02.2013 г. по адм. д. № 5492/2011 г. на ВАС, четвърто о., потвърдено с Решение № 16953 от 17.12.2013 г. по адм. д. № 7175/2013 г. на ВАС, петчленен състав Решението на ДКЕВР е отменено в частта му по отношение на т. 7. Отмяната е в сила от 17.12.2013 г., с постановяване на втория окончателен съдебен акт.

След отмяната на т. 7 от Решението на ДКЕВР Комисията постановява нов акт – Решение № Ц–5 от 20.02.2015 г., чрез което отново въвежда ограничителен и дискриминационен критерий при определянето на преференциалната цена, като считано от 1.04.2011 г. определя преференциалната цена за изкупуване на ел. енергия, произведена от съществуващи ВЕЦ с инсталирана мощност до 10 МВт при средна годишна продължителност на работа 2 500 часа. Този административен акт отново е отменен с влязло с в сила Решение на ВАС № 13785 от 12.11.2018 г. по адм. д. № 12851 от 2017 г. на ВАС, четвърто о., влязло в сила като неподлежащо на обжалване от същата дата.

От тези два отменени акта на ДКЕВР ищецът претендира, че за него за произлезли щети. Същите са отменени с влезли в сила съдебни решения, поради което са налице предпоставките за завеждане на иск с правно основание чл. 1 от ЗОДОВ и по реда на чл. 203 и сл. от АПК. Искът е бил заведен пред Административен съд София град, като по този начин ищецът е упражнил правото си на избор на местна подсъдност – по мястото на причиняване на увреждането, а не по своето седалище. АССГ, с Определение № 8277 от 20.12.2018 г., постановено по адм. д. № 13162 от 2018 г., е приел, че местната подсъдност е посочената по чл. 7 от ЗОДОВ, като с тази разпоредба искът за обезщетение се предявява пред съда по мястото на увреждането или по настоящия адрес или седалището на увредения срещу органите по чл. 1, ал. 1 и чл. 2, ал. 1, от чиито незаконни актове, действия или бездействия са причинени вредите. Седалището на увредения е в с. Янтра, обл. Габрово, където АССГ намира, че е и място на увреждането, поради което АССГ е изпратил делото по подсъдност в Административен съд Габрово.

С Молба от 13.02.2019 г. до АСГ ищецът е направил възражение за местна подсъдност, като е обърнал внимание на това, че на основание чл 7 от ЗОДОВ е направил своя избор между двете законни алтернативи и е счел да предяви иска си пред АССГ, който счита, че се е явява местно компетентен съд, по мястото на увреждането. Ищецът цитира съдебна практика, според която такова място е „мястото на постановяване на увреждащия акт или извършването на увреждащата административна дейност /действие или бездействие/, а именно – гр. София, където са издадени двата АА на /Д/КЕВР, отменени в последствие като незаконосъобразни.

Така, например, съгласно Определение № 1611 от 6.02.2019 г., постановено по адм. д. № 724 от 2019 г. по описа на ВАС, четвърто отделение, от значение по аналогичен спор е за определяне на местна подсъдност се явява направеният от ищеца избор, който в случая е искът му да се разгледа от АССГ, пред който е предявена исковата молба. В този случай твърдяните от ищеца имуществени вреди са също последица от два отменени акта на /Д/КЕВР, поради което следва да се приеме, че мястото на увреждане е гр. София, където е седалището на административния орган. „Мястото на увреждане по 8смисъла на чл. 7 от ЗОДОВ е мястото, на което е издаден незаконосъобразният административен акт или е проявено незаконосъобразното действие или бездействие.“. Поради което ВАС е решил спор за подсъдност, като е изпратил делото на АССГ, като избран от ищеца компетентен съд.

По същия начин са решени споровете за подсъдност по аналогични случаи с Определение № 1761 от 11.02.2019 г. по адм. д. № 725 от 2019 г. по описа на ВАС, четвърто отделение; Определение № 1874 от 11.02.2019 г. по адм. д. № 875 от 2019; Определение № 13641 от 7.11.2018 г. по адм. д. № 10982 от 2018 г.; Определение № 8275 от 18.06.2014 г. по адм. д. № 1279 от 2014 г.; Определение № 5705 от 19.05.2015 г. по адм. д. № 4225 от 2015 г.; Определение № 5902 от 22.05.2015 г. по адм. д. № 4393 от 2015 г. – всички на ВАС.

В настоящия случай няма причини да не се възприеме същия подход при определяне на местната подсъдност, поради което АСГ следва да прекрати производството по адм. д. № 10 от 2019 г. по описа на същия и да изпрати делото във ВАС по спор за местна подсъдност.

 

 

В тази връзка и на основание чл. 135, ал. 5, във вр. с ал. 3 от АПК, Административен съд Габрово

ОПРЕДЕЛИ:

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 10 по описа на Административен съд Габрово за 2019 г.

ПОВДИГА спор за подсъдност между Административен съд Габрово и Административен съд София град.

ИЗПРАЩА делото на Върховния административен съд за определяне на подсъдността.

 

Определението не подлежи на обжалване.

 

Препис от определението да се изпрати на страните в едно със съобщението.

 

 

 

 

                                                                            СЪДИЯ:    

                                                                                        /ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА/