АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
СЛИВЕН, в публично заседание
на тринадесети юни, през две хиляди и деветнадесета година в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА
при секретаря Николника Йорданова и с участието
на прокурора ........., като разгледа докладваното
от съдията Бозукова адм. дело № 181/2019 г. по
описа на Административен съд Сливен, за да
се произнесе, съобрази следното:
Съдебното производство е по реда на чл. 211 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР)
във вр. с чл.19 ал.2 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража (ЗИНЗС) и с чл. 145 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на мл. и. Е.П.М., з. дл. н. п. ст. в А. Сливен към
РСИН
Сливен в. к. при ОС
"Изпълнение на наказанията" гр. Бургас срещу
Заповед № 137/11.04.2019 г. на Началник на
Областна служба "Изпълнение на наказанията"
- гр. Бургас, с която на основание чл.16а ал.1 т.5 предл. трето във връзка с чл. 19, ал.
2 от ЗИНЗС вр. с
чл. 197 ал.1 т.1 и чл.194 ал.2 т.3 вр. с чл.198 ал.1,
ал.2 и ал.3 от ЗМВР му е н. д. н "м." за срок от 3 месеца, считано
от датата на връчване на
заповедта.
В жалбата
се твърди, че заповедта е незаконосъобразна, издадена при допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила, противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Оспорващият твърди, че не
е извършил нарушение на сл. д.. Моли съда да отмени оспорената заповед.
В съдебно
заседание оспорващият лично и с надлежно упълномощен
представител – адв. М.К. ***, поддържа
жалбата на основанията, посочени в нея. Счита, че от анализа на приложените
писмени материали по административно-наказателната преписка може да
се направи извода, че оспорващия не е осъществил нарушение на Етичния кодекс.
Счита, че заповедта е немотивирана и моли
за
отмяната й. Претендира разноски.
Ответникът по
жалбата - Началник ОС "Изпълнение на наказанията" - гр. Бургас, чрез надлежно
упълномощен процесуален представител – ст. юриск. Ч. изразява становище за неоснователност на жалбата, Сочи, че е административния
акт е издаден при спазване на
материалния закон и съответства с целта на закона. Претендира присъждане
на юрисконсултско възнаграждение.
Административен съд
Сливен, след подробно запознаване със събраните по
делото доказателства, приема за установено
следното от фактическа страна:
Оспорващият
е служител в ОС “Изпълнение на наказанията“ от 24.06.2011 г. Към датата на
издаване на оспорената заповед е на дл. „н. “ … ст. в
А. Сливен към РС“ИН“ Сливен II к.
при ОСИН Бургас, считано от 01.11.2016 г. По време на службата си е н. с п. п.
през 2013 г. До датата на издаване на заповедта няма налагано д. н..
Със заповед № ЛС-04-4/02.01.2018 г. на
Министъра на правосъдието е утвърден Етичен кодекс за поведение на държавните
служители от Главна дирекция “Охрана“ и Главна дирекция „Изпълнение на
наказанията“ към Министерство на правосъдието, а с декларация от 08.01.2018 г.
оспорващият М. е запознат с него /л.41/. На 26.01.2017 г. служителят е запознат
и с типова дл. характеристика за дл.
„н.“ II - … ст..
/л.21 и сл./
На 19.02.2019 г.
оспорващият Е.М., заедно с други трима служители на РСИН Сливен подал сигнал с
вх. № Ж-145 до Главния Директор на ГДИН и до и. на Министерство на
правосъдието, в който посочил, че при случайно сравняване на положените часове
труд в ежедневната н. в. за носене на службата, е установил несъответствия,
изразяващи се в извършени през м. 10. 2019 г. поправки, които не отговарят на
реално дадените дежурства.
Повод за
образуване на дисциплинарно производство срещу оспорващия е протокол от извършена служебна проверка №
370/07.03.3019 г., изготвен
от комисия, назначена със заповед №76/25.02.2019 г., в който се съдържат предварителни данни за
извършено дисциплинарно нарушение от мл. и. Е.М., изразяващо се в подаване на сигнал до Главен Директор на ГДИН,
неспазвайки служебната йерархия и задължението да докладва за извършени
нарушения във връзка със службата на пр. н., да спазва субординацията, установена
в ГДИН и териториалните структури.
Със
Заповед №117/28.03.3019 г. на Началник ОСИН Бургас, издадена на основание чл.
205, ал. 1 от ЗМВР, във връзка с чл. 16а, ал. 2 т.5 предл.
четвърто и чл.19 ал.2 от ЗИНЗС е разпоредено образуване
на дисциплинарно производство и извършване на проверка за изясняване на
постъпили предварителни данни за извършено дисциплинарно нарушение на чл. 32,
чл. 66 и чл. 79 от Етичен кодекс за поведение на държавните служители от Главна
дирекция “Охрана“ и ГД „Изпълнение на наказанията“ , както и на т. 26 и т. 27
от дл. характеристика за дл.
н. “ II - I степен срещу Е.М. на дл. „н.“ I ст. в А. Сливен, за това че: подал сигнал до главния директор на ГДИН,
неспазвайки служебната йерархия и задължението да докладва на преките си
началници, неспазвайки субординацията, установена в ГДИН и териториалните й
структури. /л.16/. Със заповедта е определена комисия, която да извърши проверката
и изготви писмена справка за резултата
в срок до
05.04.2019 г. Оспорващият е запознат
с горепосочената заповед на 29.03.2019 г.
Определената комисия е извършила възложената проверка, по време на която са разгледани постъпилите предварителни данни за дисциплинарно нарушение, както и събраните писмени материали.
В
образуваното дисциплинарно производство от оспорващия е дадено обяснение вх.
№517/29.03.2019 г. /л.18/, прието
от н. ОСИН на 29.03.2019 г., в което М. изтъква, че „не е подал
сигнал до пр. си н., защото същите са участвали в избора на Гл. н.; не се счита за виновен“.
За резултата
от извършената проверка Комисията е изготвила обощена справка рег. № 541 от 04.04.2019 г. до
н.
ОСИН Бургас /л.8 и сл./. В справката
е прието, че мл. и.
Е.М. на 19.02.2019 г. е извършил неправомерно действие, подавайки сигнал за
извършени поправки в ежедневната н. в. за носене на службата на н.-о. с. до
Директора на ГДИН, неспазвайки служебната йерархия и задължението да докладва
за нарушения на преките началници. В справката е посочено, че и. М., с действията си е нарушил т. 26 и т.27 от дл.
характеристика за дл. н. “ II - … ст., с която е запознат срещу подпис на 26.01.2017 г., както и чл. 32,
чл. 66 и чл. 79 от Етичен кодекс за поведение на държавните служители от Главна
дирекция “Охрана“ и ГД „Изпълнение на наказанията“, с който е запознат на
08.01.2018 г. Комисията е приела, че са налице основания за реализиране на дисциплинарна
отговорност на М. по смисъла на чл.200 ал.1 т.12 от ЗМВР, поради което предложила на
мл.
и. М. да бъде н. д. н "п.".
На 24.04.2019 г. оспорващият /след отправена покана № 603/04.04.2019 г./ е запознат
с горепосочената справка и
е уведомен за правото си да даде допълнителни обяснения или възражения /л.11/.
Дисциплинарнонаказващият орган,
след като се е запознал с материалите по извършената проверка, приел, че м. и.
М. е извършил
дисциплинарно нарушение и издал оспорената
Заповед № 137 от 11.04.2019 г. С нея, на основание чл.194 ал.2 т.2 от ЗМВР за нарушение,
представляващо неизпълнение на служебни задължения във връзка
с т. 26 и т.27 от дл. характеристика за дл. н. “ II - … ст. и чл. 32,
чл. 66 и чл. 79 от Етичен кодекс за поведение на държавните служители от Главна
дирекция “Охрана“ и ГД „Изпълнение на наказанията“ на основание чл. 197 ал.1 т.1 и чл.194 ал.2 т.3 и чл.198 ал.1-3 от ЗМВР
на М. е
н. д. н "м." за срок от
шест
месеца. За да наложи дисциплинарното наказание, наказващият орган се
мотивирал, като приел, че на 19.02.2019 г. М. е извършил
неправомерно действие, подавайки сигнал за извършени поправки в ежедневните
ведомости за дежурствата на н.-о. с. до Директора на ГДИН, неспазвайки
служебната йерархия и задължението да докладва за нарушения на преките
началници, да спазва субординацията,
установена в ГДИН и териториалните
структури, с което е нарушил т. 26
и т.27 от дл. характеристика за дл. „н. “ II - … ст., както и чл. 32, чл. 66 и чл. 79 от Етичен кодекс за поведение на
държавните служители от Главна дирекция “Охрана“ и ГД „Изпълнение на
наказанията“,
представляващо дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР – неизпълнение на служебни задължения. Приел, че отклонението от изискванията при описаното нарушение е
незначително, което може да го квалифицира като маловажно по смисъла на чл.198
ал.1 от ЗМВР, поради което на основание чл.16а ал.1 т.5 предл.
трето във връзка с чл. 19, ал.
2 от ЗИНЗС вр. с
чл. 197 ал.1 т.1 и чл.194 ал.2 т.3 вр. с чл.198 ал.1,
ал.2 и ал.3 от ЗМВР му е н. д. н "м." за срок от 3 месеца, считано
от датата на връчване на
заповедта.
Заповедта е връчена на оспорващия на 16.04.2019 г. Жалбата срещу
нея е входирана в деловодството на административния орган на 22.04.2019 г.
По делото са приобщени Етичен кодекс за поведение на държавните служители от Главна дирекция
“Охрана“ и ГД „Изпълнение на наказанията“, утвърден със заповед № ЛС 04-4/02.01.2017 г.,
дл. характеристика за дл.“ н. “ II - … ст., сигнал вх.№ 989/19 от 18.04.2019 г. от Е.М. ***, писмо изх. № 94-00-56/28.03.3019 г. на
Министър на правосъдието, адресирано до оспорващия, както и писмо изх.№
2652/22.03.3019 г. на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“, адресирано
до оспорващия.
При така установената фактическа обстановка от събраните по делото писмени доказателства и доводите на страните, и след проверка на оспорвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл. 168, ал.1 от АПК
, Административен съд Сливен направи следните правни изводи:Жалбата е процесуално допустима, като подадена от
надлежна страна с правен интерес от обжалването, в рамките на регламентирания
от закона срок, а именно четиринадесет дни след съобщаването на оспорения административен
акт.
Разгледана по същество,
жалбата се преценява от настоящата
съдебна инстанция като основателна по следните съображения:
Предмет на оспорване пред
Административен съд Сливен е Заповед №137/11.04.2019 г. на Началника на
Областна служба "Изпълнение на наказанията"
- гр. Бургас, с която на
м. и. Е.М. е н. д. н "м." за
срок от 3 /три/ месеца.
Оспорената заповед е постановена от надлежен орган
в кръга на неговата компетентност, съгласно правомощията му посочени в чл. 16 а ал. 1, т. 5 ЗИНЗС да налага дисциплинарни наказания по чл. 197 от ЗМВР.
Заповедта е писмена съгласно чл. 210, ал.1 от ЗМВР и е мотивирана, като в нея са посочени подробно фактическите и правни основания за налагане на дисциплинарното наказание, а именно на основание чл. 194, ал.2, т.2 от ЗМВР, във връзка с чл. 197, ал.1, т.1 от ЗМВР. В този смисъл същата не страда от пороци във формата на акта, както неоснователно твърди оспорващия.
Дисциплинарното наказание е наложено в сроковете по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР.
Съгласно цитирания текст, дисциплинарното наказание се налага не
по-късно от два месеца от
откриване на нарушението и не по-късно от една
година от извършването му.
Заповедта е издадена при спазване
изискванията на чл. 206, ал. 1 от ЗМВР - дисциплинарно
наказващият орган преди налагане на дисциплинарното наказание е изслушал държавния служител и е приел писмените му обяснения.
Настоящият състав намира, че атакуваната
заповед на н. на ОС "ИН"- гр. Бургас е незаконосъобразна,
като издадена в нарушение на приложимото
материално право.
С оглед изложеното,
съдът намира, че оспорената заповед
е издадена в нарушение на материално правните норми, което е довело до постановяване на незаконосъобразен акт, който съда
следва да отмени изцяло.
Водим от горното и на
основание чл. 172, ал. 2 от АПК
Административен съд - Сливен
ОТМЕНЯ Заповед № 137/11.04.2019 г. на Началник
на Областна служба "Изпълнение на наказанията" - гр. Бургас,
с която на основание чл.16а
ал.1 т.5 предл. трето във връзка с чл. 19, ал.
2 от ЗИНЗС вр. с чл. 197 ал.1 т.1 и чл.194 ал.2 т.3 вр. с чл.198 ал.1, ал.2 и ал.3 от ЗМВР на Е.М. е н. д. н "м." за срок от
3 месеца, считано от датата на
връчване на заповедта,
като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.
Решението, на основание чл.211 от ЗМВР, не подлежи на обжалване.
Препис от решението да се връчи на страните на основание чл. 138 от АПК.