Решение по дело №233/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 февруари 2021 г. (в сила от 18 февруари 2021 г.)
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20207190700233
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер: 15                                               18.02.2021 год.                                          Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в открито съдебно заседание на единадесети февруари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

        ПРЕДСЕДАТЕЛ:  МАРИН МАРИНОВ

 

при секретаря Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията Марин Маринов  административно дело № 233 по описа за 2020, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.156, ал. 1 във вр. с 144, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/  във вр. с чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/

Образувано е по жалба на  „БОЛСАР” ЕООД с ЕИК *********, представлявано от управителя С. О. А., чрез пълномощника адв. М. Й. от АК – Разград, срещу Акт за установяване на задължения по декларация с  № **********-1 от 25.09.2020 год. на орган по приходите в отдел МДТ при Община Разград в частта, с която на дружеството са определени задължения за такса битови отпадъци за 2015 год. в размер на 276.96 лв. главница и лихви, потвърдена с  Решение № 35 от 07.12.2020 год. на Началника на отдел „Местни данъци и такси” при Община Разград. В жалбата и в съдебно заседание  оспорващият излага довод, че така определеното задължение е погасено по давност, съгласно разпоредбата на чл. 171 от ДОПК.  В съдебно заседание се твърди, че през  2015 година имотът не се е ползвал и не е генерирал отпадъци. От съда се иска да отмени АУЗД в оспорената част, както и да присъди направените по делото разноски.

Ответникът по оспорването – началникът на отдел „Местни данъци и такси“ в дирекция „Финансови дейности и МДТ“ при Община Разград,  чрез процесуалния си представител –  юрисконсулт Д. Г., оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Излага доводи, че давността за оспореното задължение не е изтекла, като се позовава на чл. 171, ал. 1 от ДОПК. Ответникът иска съдът да отхвърли жалбата и да му се присъди  юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд Разград, след като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи проверка по реда на чл.168 от АПК, приема за установено следното:

През 2006 год. оспорващото дружество е  закупило с нотариален акт  № 33, том. II, рег. № 2417, дело № 166 от 21.03.2006 год. на нотариус В. Т. с район на действие Районен съд Разград, рег. № 312 на Нотариалната камара  недвижим имот, представляващ парцел XVII в кв. 75 по парцеларния план на стопански двор в регулация  в с. Мортагоново, община Разград, с площ от 4800 кв. метра, заедно със сграда – телчарник със застроена площ от 686,50 кв. метра.

Оспорващото дружество е декларирало имота пред Община Разград с декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. № ********** от 21.04.2017 год. В нея е посочено, че имотът е придобит през 2006 год., намира  се в с. Мортагоново, ул. „Йордан Йовков” , представлява земя  с площ от 4800 кв.м. и селскостопанска сграда със застроена площ от 686,50 кв.м., като имотът се използва за селскостопански цели.  Декларираната отчетна стойност на земята е 8000 лв., а на сградата - 3000 лв.В служебно попълнената част от декларацията е посочено, че имотът съставлява парцел XVII в кв. 75 по плана на с. Мортагоново и попада в строителните граници на селото.

През 2015 година имотът попада в район, в който се извършва организирано събиране и извозване на битови отпадъци, обезвреждане на битови отпадъци в депо и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, определен със заповед № 1350 от 24.10.2014 год., издадена от кмета на Община Разград на основание чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ, служебно известна на съда.

На съда е служебно известно, че през 2015 год. Община Разград е възложила изпълнението на дейностите, посочени в чл. 62 от ЗМДТ, по реда на Закона за обществените поръчки, на търговското дружество „А.С.А. България” ЕООД, както и че на  територията на община Разград функционира депо за събиране и обезвреждане на битови отпадъци. Между страните няма спор по отношение на фактите, че през 2015 година  процесният имот е попадал в района, в който Община Разград предоставя услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депо на битовите отпадъци, че поддържа такова депо, че поддържа чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, както и че общината реално е предоставяла тези услуги през този период.  Управителката на оспорващото дружество признава в съдебно заседание, че за 2015 год. не е подавана декларация за освобождаване на дружеството от заплащане на ТБО, тъй като няма да бъде ползвано през цялата година.

През 2015 год. размерът на ТБО за процесния имот се е определял от Решение № 701 по протокол № 52 от 29.12.2014 год. на Общински съвет Разград. Според т. 25 от същото решение размерът на такса „Битови отпадъци” в гр. Разград и селата от Община Разград в т.ч. и с. Мортагоново за лицата, не заявили ползване на съдове за смет, което създава обективна невъзможност за определянето ѝ според количеството отпадък, за нежилищни имоти на физически и юридически лица, е равен на 6,5  промила върху основа  по-високата от данъчната оценка или отчетната стойност  /чл.21 от ЗМДТ/ и включва 2,0  промила такса за „Сметосъбиране и сметоизвозване“; 1,8 промила Такса за „Обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения“  и 2,7 промила такса за „Чистота на териториите за обществено ползване“.  Оспорващото дружество не твърди, че е заявило ползване на съдове за смет за процесния обект.

Данъчната оценка на имота по приложение № 2 към ЗМДТ за 2015 год., съгласно представената от ответника справка е в размер на 15802 лв. за земята и 12335.4 лв. за сградата. Следователно това е ѝ данъчната оценка на земята и сградата по чл. 21 от ЗМДТ, тъй като е по-висока от декларираната отчетна стойност в декларацията по чл. 14 от ЗМДТ.

С Акт за установяване на задължение по декларация № **********-1 от 25.09.2020 год., издаден от Росен Стоянов – данъчен инспектор  в Отдел „Местни данъци и такси” при Община Разград, в качеството му на орган по приходите, съгласно Заповед № 197 от 25.02.2019 год. на кмета на Община Разград, са установени неизплатени задължения на дружеството  за ТБО за 2015 год. в размер  на 276.96 лв. от които  182.89 лв. главница и лихва за забава в размер на 94.07 лв.

В мотивите към акта е посочено, че при извършена проверка за установяване на дължимия данък върху недвижими имоти и такса битови отпадъци по данни от декларация с вх. № ********** от 21.04.2017 год. оспорващото дружество е собственик на недвижим имот , находящ се в с. Мортагоново, ул. „Йордан Йовков” , представлява земя  с площ от 4800 кв.м. и селскостопанска сграда със застроена площ от 686,50 кв.м. Посочено е, че  данъчната оценка за земята е 15802 лв., а отчетната стойност е 8000 лв., данъчната оценка на сградата е 12335.4 лв. , а отчетната стойност 3000 лв.  Размерът на  ТБО е изчислен съобразно разпоредбите на Наредба № 14 на Общински съвет Разград за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на Община Разград, и  Решение № 701 по протокол № 52 от 29.12.2014 год. на Общински съвет Разград.  

Актът е връчен на задълженото лице  на 22.10.2020 год. и същият е бил оспорен по административен ред на 26.10.2020 год. в частта, с която на дружеството са установени задължения за ТБО в размер на 276.96 лв. главница и лихви.

С  Решение № 35 от 07.12.2020 год.  Началникът на отдел „Местни данъци и такси“ в дирекция „Финансови дейности и МДТ“ при Община Разград е потвърдил акта в оспорената му част. Жалбата срещу потвърдената част от АУЗД е подадена на 09.12.2020 год.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна, срещу индивидуален административен акт, подлежащ на оспорване, съобразно  разпоредбата на чл. 156, ал. 1 във вр. с чл. 155 и чл. 144 от ДОПК и в предвидения от закона срок. Спазено е императивното изискване съдебното оспорване да се предприеме след изчерпване на оспорването  по административен ред, поради което жалбата е процесуално допустима.

Атакуваният акт за установяване на задължения по декларация е издаден от компетентен орган, съгласно чл.4, ал.1-5 във вр. с  чл.9б  от ЗМДТ и е в писмена форма. Актът е издаден от служител на общинската администрация, който е изрично овластен с правата и задълженията на орган по приходите  със заповед на кмета на общината. Същият съдържа правни и фактически основания за издаването му. Решението, с което АУВД е потвърден, е издадено от началника на отдел „Местни данъци и такси“  в дирекция „Финансови дейности и МДТ“ при Община Разград, който съобразно чл.4, ал.5 от ЗМДТ упражнява правомощията на териториален директор на Националната агенция за приходите.

Съдът намира, че в хода на производството не са допуснати и съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Производството е протекло в съответствие с изискванията на чл.107 от ДОПК, чл.152 и сл. във връзка с чл.144 от ДОПК.

Оспореният акт съответства и на материалния закон. Съгласно разпоредбата на чл. 6, ал. 1, б. „а” от ЗМДТ, общините събират местни такси за битови отпадъци, а според чл. 64, ал. 1 тя се заплаща от лицата по чл. 11 от същия закон, сред които на първо място е собственикът на имота. В чл. 62 от ЗМДТ са посочени услугите, за които се дължи такса битови отпадъци, а в чл.  63, ал. 2 от същия закон е регламентирано, че кметът на общината определя със заповед, която се оповестява до 30.10 на предходната година, границите на районите и вида на предлаганите услуги по чл. 62 в съответния район, както и честотата на сметоизвозване.

След като е безспорно, че през 2015 оспорващото дружество  е собственик на процесния недвижим имот в с. Мортагоново, който  се е намирал в границите на района, в който се предоставят услуги по  събиране, извозване и обезвреждане в депо на битовите отпадъци, както и по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населеното място, то „БОЛСАР” ЕООД с ЕИК *********  се явява задължено лице по смисъла на ЗМДТ и дължи ТБО за този имот за 2015 год.

Следва да се посочи, че  ТБО се дължи и се заплащат независимо дали имотът се ползва или не, стига същият да е в района, в който се предоставят услугите по чл. 62 от МЗДТ. Съгласно разпоредбата на чл. 71, т. 1 от ЗМДТ в действащата през 2015 год. редакция  не се събира такса за сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота. Оспорващото дружество не е подало такава декларация за 2015 год. по признание на управителя.  По отношение на таксите за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване и таксата за обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци за  2015 години дружеството също не е било освободено, тъй като не са били  налице предпоставките за това, посочени в чл. 71, т. 2 и 3 от ЗМДТ .

Ето защо за  2015 таксата битови отпадъци за оспорващото дружество е определена в пълен размер за всички предоставяни от общината услуги, посочени в чл. 62 от ЗМДТ.

Съдът намира също, че размерът ТБО за 2015 год. е правилно и точно изчислен в размер на 182,89 лв., съобразно разпоредбите на ЗМДТ,  Наредба № 14 на Общински съвет-Разград, и Решение № 701 по протокол № 52 от 29.12.2014 год. на Общински съвет Разград и Закона за  лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания. Правилно е  начислена и изчислена и лихва за забава върху така определената ТБО, на основание чл. 175, ал. 1 от ДОПК. ТБО е публично вземане, като административният орган се е съобразил с датите на падежа на дължимите вноски. Оспорващото дружество не е оспорило тези обстоятелства.

Съдът не споделя твърдението на оспорващия, че задължението за ТБО за 2015 год. е погасено по давност. Съгласно разпоредбата на чл. 171, ал. 1 от ДОПК публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок. Съгласно чл. 69, ал. 1 от ЗМДГ такса битови отпадъци се заплаща по ред, определен от общинския съвет. Според чл. 17, ал. 1 от Наредба № 14 за определянето и администрирането на  местни такси и цени на услуги на територията на община Разград / отменена, в редакцията му по Решение № 189 по протокол № 14 от 31.07.2012 год. на ОбщС Разград/  такса битови отпадъци се заплаща на две равни вноски до 01.март до 30 юни  и до 30 октомври на годината за която са дължими. Следователно оспорващото дружество е следвало да заплати задълженията  си за ТБО за 2015 год.  до 30.10.2015 год. По силата на чл. 171, ал. 1 от ДОПК петгодишният давностен срок е започнал да тече от 01.01.2016 год. и към датата на издаване на обжалвания АУЗД -  25.09.2020 год. все още не е бил изтекъл. Към датата на издаване на оспорения акт са били изтекли 4 години, осем месеца  и 24 дни. С издаване на обжалвания АУЗД давността е прекъсната, съгласно чл. 172, ал. 2 от ДОПК и е започнала да тече нова давност. Към настоящия момент не е изтекла и абсолютната 10 годишна погасителна давност, съгласно чл. 171, ал. 2 от ДОПК. Ето защо възражението за изтекла погасителна давност по отношение на задължението на оспорващия за ТБО за 2015 год. е неоснователно.

Не е налице и  последното отменително основание по смисъла на чл.146, т.5 от АПК- несъответствие с целта на закона, доколкото оспорения акт е насочен към установяването на дължимата от оспорващия   такса битови отпадъци.

По изложените съображения съдът намира, че  в оспорената си част актът е валиден административен акт и не са налице основанията, посочени в чл. 146 от АПК, изискващи неговата отмяна, поради което оспорването следва да се отхвърли.

Предвид изхода на спора искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателно. Размерът на възнаграждението следва да се определи по реда на чл. 8, ал. 1, т. 1 от Наредба № 1/09.07.2004 г. /изм. ДВ бр. 28/2014 г./ за минималните размери на адвокатските възнаграждения в размер на 300 лв.

На основание  чл. 160, ал. 7 изр. 2 от ДОПК, настоящото съдебно решение не подлежи на касационно обжалване.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на „БОЛСАР” ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Разград, ж.к. „Освобождение”, бл. 5, ап. 20, срещу Акт за установяване на задължения по декларация с  № **********-1 от 25.09.2020 год. на орган по приходите в отдел МДТ при Община Разград в частта, с която на дружеството са определени задължения за такса битови отпадъци за 2015 год. в размер на 276.96 лв. главница и лихви, потвърдена с  Решение № 35 от 07.12.2020 год. на Началника на отдел „Местни данъци и такси” при Община Разград.

ОСЪЖДА „БОЛСАР” ЕООД с ЕИК **********, със седалище и адрес на управление гр. Разград, ж.к. „Освобождение”, бл. 5, ап. 20 да заплати на Община Разград 300 лв. юрисконсултско възнаграждение.

Решението не подлежи на обжалване.

 

Съдия: /п/