Решение по дело №354/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 ноември 2020 г.
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20207200700354
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

                                     

 

гр. Русе, 16.11.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично заседание на 11 ноември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

ЧЛЕНОВЕ:

ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

ГАЛЕНА ДЯКОВА

 

 

 

при секретаря       НАТАЛИЯ ГЕОРГИЕВА           и   с   участието   на   прокурора               ДИАНА НЕЕВА       като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРОВА КАН дело 354 по описа за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изречение второ от ЗАНН, във връзка с чл. 208 и сл. от АПК.

Постъпила е касационна жалба от Д.П.Д. ***, депозирана чрез адвокат-пълномощник Ф.М. ***, против Реше­ние № 260029 от 24.08.2020 г., постановено по АНД № 863/2020 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърден Електронен фиш Серия К № 2597827, издаден от ОД на МВР – Русе, с който на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба” в размер на 400 лева, на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 4 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), за извършено нарушение на чл. 21, ал. 2 вр.ал.1 от същия закон. В касационната жалба се излагат доводи за неправилност на решението, поради нарушение на материалния и процесуалния закон.

Претендира се да се отмени решението и да се постанови друго, с което да се отмени електронният фиш.

         Ответната страна в производството, чрез процесуален представител, в депозирано писмено възражение на касационната жалба вх. № 26271 от 17.09.2020 г. по описа на РС – Русе, оспорва основателността на жалбата. Претендира присъждането на юрисконсултско възнаграждение.

         Становището на представителя на ОП – Русе е, че жалбата е неоснователна.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания,  становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши касационна проверка на оспорваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба, като подадена от надлежна страна, в срока по чл.211, ал. 1 от АПК и отговаряща на изискванията на чл. 212 и чл. 213 от АПК, е процесуално допустима.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

За да постанови обжалваното пред настоящата инстанция съдебно решение, районният съд е приел, че оспореният пред него електронен фиш съдържа всички необходими реквизити, съгласно изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Съдът е приел още, че административното нарушение, за което е санкциониран жалбоподателят, е безспорно установено и се потвърждава от събраните по делото доказателства, при което правилно е била ангажирана административнонаказателната му отговорност чрез издаване на електронен фиш за налагане на административно наказание, определено в предвидения по чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП размер.

Административният съд напълно споделя изводите на районния и намира въззивното съдебно решение за постановено при правилно прилагане на закона. Наведените касационни оплаквания са неоснователни.

Фактическата обстановка, нарушението и авторството на деянието са правилно установени в хода на протеклото административнонаказателно производство пред наказващия орган и в производството пред първата съдебна инстанция. Всички съществени, необходими, релевантни за съставомерността и индивидуализацията на деянието факти и обстоятелства, които обуславят административнонаказателната отговорност, са установени и удостоверени. При установяване на нарушението няма допуснати съществени процесуални нарушения.

Правилно и напълно обосновано районният съд е счел, че процесният електронен фиш съдържа всички необходими реквизити, съгласно изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП за законосъобразното ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за нарушение по чл. 182, ал. 1, т. 4, във връзка с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Издаването на електронния фиш е една последваща дейност, която се извършва от териториалните структури на МВР въз основа на показанията на одобрените технически средства, които могат да бъдат както мобилни, така и стационарни. Единственото задължение при издаване на фиша е същият да съдържа точно тези данни, които са посочени в правната норма на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, а именно данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. От текста на цитираната разпоредба следва извода, че няма законово изискване ЕФ да съдържа дата на издаването му, а само дата на извършване на нарушението, каквато има посочена в процесния ЕФ.

Фактическата обстановка, описана в ЕФ изцяло се подкрепя от събраните по делото доказателства. Нарушението е извършено на бул.България до РСПБЗН 2 гр.русе в рамките на населеното място. Действащото ограничение от максимално допустимата скорост със знак Б 26 е 70/км./ч видно от приложения протокол за използване на АТСС. Към момента на заснемането на нарушението, за което впоследствие е съставен електронния фиш, е използвана мобилна система за видеоконтрол фиксираща дата, час и скорост на движение, което техническо средство е от одобрен тип за измерване, като е преминало съответните проверки, видно от събраните доказателства по делото (л. л. 7 и 9 от въззивното дело).

В случая нарушението се установява по несъмнен начин от изготвения с това автоматизирано техническо средство снимков материал, разпечатка от паметта на техническото средство (л. 5 от въззивното дело и л.18 от настоящето), като съгласно чл.189, ал. 15 от ЗДвП изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес. От това писмено доказателство е видно също така, че измерената скорост на движение на процесното ППС е била 105 км/ч, при ограничение 70 км/ч.

Неправилно касаторът твърди, че поради неясна резолюция на изготвените снимки е нечетлив регистрационния номер на ППС, касателно последните две букви. Цифрите са повече от различими и четливи. Снимките, макар и да не се отличават с отлично качество е с такова достатъчно, за да се идентифицира МПС и съобразно и приложената справка и подписаната от жалбоподателя декларация е неоснователен довота в жалбата, че въззивният съд е постановил решението си по предположения.Нещо повече сам жалбоподателя в декларация по реда на чл.189 ал.5 ЗДвП не е оспорил факта,че е собственик на посоченото в ел.фиш МПС със съответния рег.номер.  

Не са ангажирани доказателства, които да опровергават или да поставят под съмнение, изложените факти и обстоятелства.

Процесният автомобил е собственост на „ Витафарма 1“ ЕООД, като наказаното лице е негов законен представител. Съгласно разпоредбата на чл.188, ал. 2 от ЗДвП, когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство. В случая в законоустановения срок жалбоподателят, в качеството му на законен представител на юридическото лице - собственик на процесното МПС, не се е възползвал от правната възможност да представи декларация по реда на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП. Съобразно посочената норма, в 14-дневен срок от получаването на електронния фиш собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. В случая по делото липсват данни жалбоподателят да е посочил пред компетентните органи различно лице, на което да е било предоставено управлението на този автомобил към датата и часа на констатираното нарушение или да е оспорил факта на притежанието на посочения автомобил, до степен на оспорване на факта на управление с посоченото ППС .

Правилно са приложени относимите законови разпоредби към установеното административно нарушение. Правилно е индивидуализирано и  наложеното наказание, съобразно предвиденото от приложимата санкционна норма към датата на нарушението.

Поради гореизложеното касационният съд счита, че Районен съд - Русе е постановил правилно съдебно решение, което следва да бъде оставено в сила.

С оглед на разпоредбите на чл. 63, ал. 5, във вр. с ал. 3 от ЗАНН своевременно е искането от процесуалния представител на ответната страна – ОД на МВР - Русе за присъждане на разноски за юрисконсулт на основание чл.37 от ЗПП, във вр. с чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ. С оглед приложимата норма на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН, във вр. с чл. 37 от ЗПП, във вр. с чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ, във вр. с чл.143 от АПК, възнаграждението за юрисконсулт се определя от съда, като не може да надхвърля размерите по чл. 27е от НЗПП /в случая от 80 до 120 лв./. По преценка на фактическата и правна сложност на казуса и при резултата от делото, на ответната страна ОД на МВР - Русе следва да бъдат присъдени деловодни разноски за процесуално представителство в размер на 80 лв.

Затова и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Реше­ние № 260029 от 24.08.2020 г., постановено по АНД № 863/2020 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърден Електронен фиш Серия К № 2597827, издаден от ОД на МВР – Русе

ОСЪЖДА Д.П.Д., ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати на Областна дирекция на МВР - Русе сумата от 80 (осемдесет) лева – юрисконсултско възнаграждение.

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       

 

 

                                                 ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                                                             

                                                                     

                                                                   2.