Определение по дело №13/2024 на Административен съд - Видин

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 януари 2024 г.
Съдия: Антония Благовестова Генадиева
Дело: 20247070700013
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 4 януари 2024 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 33-РЗ

гр. Видин, 08.01.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

I административен състав

в закрито заседание на

осми януари

през две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Председател:

Антония Генадиева

Членове:

Росица Славчева

Биляна Панталеева

 

при секретаря

 

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Антония Генадиева

 

адм. д. №

13

по описа за

2024

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 180, ал. 2 във вр. с чл. 166, ал. 4 и ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от Областния управител на Област Видин, срещу Решение №16, взето с Протокол № 4 от 29.12.2023г. в частта, с която на основание чл.60 АПК е допуснато предварително изпълнение.

С решение №16 взето с протокол № 4 от 29.12.2023 г. на Общински съвет Видин, на основание чл.21, ал.1,т.6 и т.8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, във връзка с чл.124,ал.2 и ал.3 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/, както и във връзка с разпоредбите на ЗДБРБ за 2023 година, е взел решение, с което е приел изменен и актуализиран Поименен списък за капиталови разходи на Община Видин за 2023г., както и е приел актуализация на бюджета за 2023година, както и  като е допуснал предварително изпълнение.

С жалбата е направено искане за спиране на предварителното изпълнение на Решение № 16, взето с Протокол № 4 от 29.12.2023 г. на ОбС Видин и едновременно с това и за отмяна на допуснатото предварително изпълнение на същото решение № 16, взето с протокол № 4 от 29.12.2023 година на ОбС Видин и възстановяване на положението, съществувало преди изпълнението.

Обжалването на общия административен акт не спира изпълнението му, но съгласно разпоредбата на чл.180,ал. 2 от АПК съдът може да спре изпълнението на основанията и по реда на чл.166,ал. 2 и ал.3 от АПК.

В тежест на оспорващия, който иска спиране е, да установи предпоставките, визирани в чл. 166 от АПК, като докаже, че незабавното изпълнение на решението би могло да му причини значителна или трудно поправима вреда. Следва да бъде посочено, че по силата на чл. 166, ал. 4 от АПК допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал.2, пред каквато хипотеза сме изправени. От анализа на правните разпоредби е видно, че съдът може да го спре във всяко положение на делото до влизане на решението в сила съгласно чл. 166, ал. 4 вр. ал. 2, изр. 1 АПК.

Видно от приложената по делото служебна справка е, че е подадена жалба и срещу решение № 16, взето с протокол № 4 / 29.12.2023г. на Общ. съвет Видин. 

При това положение искането за спиране е допустимо и не е просрочено, съответно и е подадено от лице, което има правен интерес. Субект на правото да иска спиране на предварителното изпълнение е оспорващият и правото на искане за спиране на изпълнението принадлежи на оспорилия акта и съществува до момента, до който той има това процесуално качество. Абсолютни процесуални предпоставки за допустимост на искането по чл.166,ал. 2 от АПК са - висящ съдебен процес за проверка законосъобразността на акт, допуснато по силата на закона или с влязъл в сила акт на административен орган предварително изпълнение и правен интерес от искането. От справката, приложена по делото е видно, че в съда е образувано и висящо адм.д. № 14 / 2024г. , по което се обжалва именно решение № 16, взето с протокол № 4 / 29.12.2023г. на Общ.С Видин. 

По същество обаче искането за спиране на допуснатото предварително изпълнение е неоснователно. Разпореждането за допускане на предварително изпълнение на решението на ОбС Видин е законосъобразно и в съответствие с чл.60, ал.1, вр. чл.74 от АПК. То е мотивирано със защитата на особено важни обществени интереси, свързани с нормалното функциониране и финансиране на Община Видин, както и изпълнение на дейности, които са значими за населението и чието изпълнение не е било възможно по – рано през изтичащата 2023г.  Промяната на поименния списък на капиталовите разходи и съответно актуализацията на бюджета за 2023г. е свързано и с разпоредбите на Закона за публичните финанси, който указва начина и срока на изпълнение на бюджета на общините, който срок е от 01.01.2023г. до 31.12.2023г. Така взетото решение е основано и на разпоредбите на чл.10,ал.1 – 3 от Закона за публичните финанси. В този смисъл неоснователно е твърдението на Областния управител, че разпореждането, с което е допуснато предварително изпълнение на решението е немотивирано. Напротив посочени са както правни, така и фактически основания за допускането му.

Допуснатото предварително изпълнение на решението не би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, за да се иска спиране на допуснатото предварително изпълнение на решението. В жалбата се навеждат само доводи за липсата на предпоставки за допускането му, както и за допуснати нарушения на процесуалния и материалния закон. Такива нарушения, както бе посочено не са допуснати.

Описаното по – горе води до извода, че в случая не са налице условията на чл.166,ал.2 от АПК, за спиране на допуснатото предварително изпълнение на обжалваното решение № 16, взето с протокол № 4 / 29.12.2023г. на Общ. съвет Видин.

           По отношение на искането за отмяна на разпореждането за допускане на предварително изпълнение на същото решение № 16, взето с протокол № 4 / 29.12.2023г. на Общ. съвет Видин, следва да се има предвид следното : то също е допустимо, налице е правен интерес от оспорването му и е насочено срещу подлежащ на оспорване акт, с оглед разпоредбата на чл.60, ал.5 АПК и предвид разпоредбата на чл.45, ал.4 от ЗМСМА, който се явява специален по отношение на чл.180 от АПК, съобразно който оспорването от областния управител, когато бъде упражнено, спира изпълнението и на общите административни актове.

По същество оспорването също е неоснователно. Разпореждането за допускане на предварително изпълнение на решението на ОбС Видин, както бе посочено и по – горе в настоящото определение е законосъобразно и в съответствие с чл.60, ал. 1 вр. чл. 74 АПК, мотивирано е със защитата на особено важен обществен интерес, така както бе вече описано и по – горе.  

           С оглед на изложеното, Административен съд – Видин, тричленен състав

 

                                                О П Р Е Д Е Л И:

 

            ОТХЪРЛЯ искането на Областния управител на Област Видин за спиране на допуснатото предварително изпълнение на Решение №16, взето с Протокол №4 от 29.12.2023 г. на ОбС Видин.

           ОТХВЪРЛЯ искането за отмяна на допуснатото предварително изпълнение по чл.60, ал.1 от АПК на Решение №16, взето с Протокол №4 от 29.12.2023 г. на ОбС Видин.

          Определението може да бъде обжалвано с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

          ПРЕПИС от определението на основание чл. 138 от АПК да се изпрати на страните.

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                                      2.