Р
Е Ш Е
Н И Е
N 130
Гр.Велико Търново 19.05.2023г.
В И М
Е Т О Н А
Н А Р
О Д А
Великотърновският административен съд, трети касационен състав, в публично заседание
на двадесет и осми април две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Ивелина Янева
ЧЛЕНОВЕ: Георги Чемширов
Дианка Дабкова
при секретаря М. Н.и с
участието на прокурора Кърчева като разгледа докладваното от съдията И. Янева
а. дело № 79 по описа на Административен съд гр.Велико Търново за 2023 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК .
Образувано е по жалба на П.П.Ц. *** срещу чл.14, ал.2, ал.3, ал.5 и ал.6 от Наредба за реда за спиране,
престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на гр.Велико
Търново приета с Решение № 997 от 26.05.2022г. на Общински съвет Велико Търново.
В жалбата са изложени подробни съображения за незаконосъобразност на
нормативния акт поради приемането му в нарушение на процесуалните правила,
изразяващи се в липсата на съгласуване на изменението с Агенцията за хората с
увреждания. Моли се за отмяна на индивидуализираните разпоредби от наредбата и
присъждане на сторените по делото разноски.
Ответникът изразява становище за неоснователност на жалбата поради
наличие на последваща процедура по изменение на оспорените разпоредби,
проведена след получено съгласие от Агенцията за хората с увреждания. Моли за отхвърляне
на жалбата.
Прокуратурата дава заключение за основателност на оспорването и
моли за отмяна на наредбата в посочените части.
Предмет на настоящото съдебно
производство e чл.14, ал.2, ал.3, ал.5 и ал.6 от Наредба за реда за
спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на
гр.Велико Търново приета с Решение № 997 от 26.05.2022г. на Общински съвет Велико
Търново.
След като разгледа оплакванията,
изложени в протеста, доказателствата по делото, становищата на страните и в
рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд
приема за установено от фактическа страна следното:
От
кмета на Община Велико Търново е отправено предложение до Общински съвет Велико
Търново на 16.03.2012г. за приемане на Наредба за реда
за спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства в обхвата на
урбанизираната територия на община Велико Търново. Предложението не съдържа
конкретни съображения относно необходимостта от приемане на наредбата и нейното
съдържание. Проектът е публикуван на интернет страницата на общината. Съгласно
Протокол от 21.03.2012г. комисията по Общинско имущество, приватизация и концесии
приема предложението. На заседание на Общински съвет Велико Търново на 10.04.2012г.
по протокол № 10 е взето Решение № 175, с което е приета Наредба за реда за
спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на
гр.Велико Търново. Разпоредбата на чл.14 от Наредбата има следното съдържание:
Чл.14 (1) Във всяка зона за
платено паркиране се осигуряват фиксирани и обозначени с пътен знак Д21 „
Инвалид“ места за паркиране на ППС, превозващи и/или управлявани от хора с
увреждания.
(2) На местата по ал.1 могат
да престояват и паркират само автомобили, снабдени с карта, удостоверяваща
правото на ползване на такова място. Картата задължително трябва да отговаря на
изискванията на стандартизиран модел на Общността от Приложението към Препоръка
98/376/ЕО на Съвета от 4 юни 1998г. имената и снимка на лицето с увреждания и
международния знак „Инвалид“. Тя трябва да бъде поставена от вътрешната страна
на предното стъкло, по начин, осигуряващ видимостта й отвън.
(3) Картата осигурява
безплатно паркиране в зоната.
(4) Картата по ал.2 се издава
от Общинската администрация. Валидни са и карти, издадени от други общини на
територията на Р България, както и издадени от друга държава - членка на
Европейския съюз, ако е издадена в съответствие с изискванията на ал. 2.
От
кмета на Община Велико Търново е отправено предложение до Общински съвет Велико
Търново на 12.05.2022г. за приемане на решение за изменение и допълнение на Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътни
превозни средства на територията на община Велико Търново. Предложението е във
връзка с доклад на ЕООД „Организация на движението, паркинги и гаражи“ и
установено паркиране от лица с увреждания на определените места през целия ден.
Мотивирано е изменение на чл.14 от Наредбата с оглед ограничаване на безплатния
престой на лицата с увреждания до 3 часа. Проектът е публикуван на интернет
страницата на общината и е одобрен от всички комисии. Липсва съгласуване на
предложението от Агенцията за хората с увреждания и от Агенцията за социално
подпомагане. На заседание на Общински съвет Велико Търново на 26.05.2022г. по
протокол № 41 е взето Решение № 977, с което е изменена Наредба за реда за
спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на територията на гр.Велико
Търново в частта на чл.14 както следва:
чл.14 (2) На местата по
ал.1 могат да престояват и паркират за
времето до 3 часа само автомобили, снабдени с карта, удостоверяваща правото
на ползване на такова място, обозначени
с вертикална сигнализация (пътен знак Д21, допълнителна табела Т17 с
текст „Разрешено паркиране до 3 часа“, допълнителна табела Т18.1, указваща, че
се извършва принудително отстраняване на ППС) и хоризонтална маркировка М18 – с
международния символ за достъпност на син фон. Картата задължително трябва
да отговаря на изискванията на стандартизиран модел на Общността от
Приложението към Препоръка 98/376/ЕО на Съвета от 4 юни 1998г. имената и снимка
на лицето с увреждания и международния знак „Инвалид“. Тя трябва да бъде
поставена от вътрешната страна на предното стъкло, по начин, осигуряващ
видимостта й отвън.
(3) Картата за паркиране на
хора с трайни увреждания осигурява безплатно паркиране в зоната за платено паркиране за време до 3 часа на
местата посочени в ал. 1. При неспазване на указаното време за паркиране, по
отношение на ППС, престояващо или паркирано върху специално обозначените места
с пътен знак Д21 „Инвалид“ в зоните за платено паркиране на автомобили,
превозващи хора с трайни увреждания, се предприема принудително преместване по
реда на чл. 25, ал. 1, т. 5 от настоящата наредба.
Създава се алинея 5 - При
недостиг на паркоместа, обозначени с пътен знак Д21 „Инвалид“, право на
паркиране с карта за паркиране на хора с увреждания имат първите заели тези
паркоместа, а всички останали паркират по общият ред, при режим на почасово
платено паркиране.
Създава се алинея 6 –
Непосредствено при паркиране в зоната за платено паркиране на специално
обозначените за целта места с пътен знак Д21 „Инвалид“, картата задължително се
поставя в долния ляв ъгъл на предното стъкло от вътрешната страна на
автомобила, така че лицевата ѝ част с изображението на международния знак
„Инвалид“ на плътен тъмносин фон и датата на валидност да се виждат изцяло. При
неизпълнението на посочените условия ППС престояващо или паркирано върху
специално обозначените места за преференциално паркиране в зоните за платено
паркиране на автомобили, превозващи хора с трайни увреждания, може да бъде
принудително преместено по реда на настоящата наредба.
На 03.02.2023г. в Административен съд
Велико Търново е депозирана жалба срещу изменението на наредбата. В хода на
съдебното производство са представени нови доказателства относно нейно
предстоящо изменение. Видно от тях на 11.11.2022г. кмета на Община Велико
Търново прави предложение до Общинско съвет Велико Търново за приемане на решение за изменение и допълнение на Наредба
за реда за спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на
територията на община Велико Търново. Предложението е във връзка с предложение
от Районна прокуратура Велико Търново и към него е приложен доклад на ЕООД
„Организация на движението, паркинги и гаражи“. Мотивите за изменението са
отново установено паркиране от лица с увреждания на определените места през
целия ден и необходимост от прецезиране на текстове. Проектът е публикуван на
интернет страницата на общината. Представени са писма от Агенцията за хората с
увреждания и от Агенцията за социално подпомагане за одобрение на изменението.
При извършена справка на сайта на Община Велико Търново се установи, че на
заседание на Общински съвет Велико Търново на 27.04.2022г. е взето Решение № 1309, с което е изменена
Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътни превозни средства на
територията на гр.Велико Търново в частта на чл.14 както следва:
Чл.14 (1) (Изм. с Решение №
1309 от 27.04.2023 г.) Във всяка зона за платено паркиране се осигуряват
фиксирани и обозначени с пътен знак Д21 места за паркиране на ППС, превозващи
и/или управлявани от хора с трайни увреждания. / отпада „Инвалид“ след знак
Д21/
(2) (Изм. с Решение № 977 от
26.05.2022 г.; Изм. с Решение № 1309 от 27.04.2023 г.) Само автомобили,
превозващи или управлявани от хора с трайни увреждания и снабдени с карта,
удостоверяваща правото на ползване на места, обозначени с вертикална
сигнализация (пътен знак Д21, допълнителна табела Т17 с текст „Разрешено
паркиране до 3 часа“, допълнителна табела Т18.1, указваща, че се извършва
принудително отстраняване на ППС) и хоризонтална маркировка М18 – с
международния символ за достъпност на син фон, могат да престояват и да
паркират безплатно за времето до 3 часа, на местата по ал. 1. Картата
задължително трябва да отговаря на изискванията на стандартизиран модел на
Общността от Приложението към Препоръка 98/376/ЕО на Съвета от 4 юни 1998г.
(3) (Изм. с Решение № 977 от
26.05 2022 г.; Изм. с Решение № 1309 от 27.04.2023 г.) Картата за паркиране на
хора с трайни увреждания осигурява безплатно паркиране в зоната за платено
паркиране за време до 3 часа на местата посочени в ал. 1. След изтичане на
указаното време за паркиране, по отношение на ППС, престояващо или паркирано
върху специално обозначените места с пътен знак Д21 в зоните за платено
паркиране на автомобили, превозващи или управлявани от хора с трайни
увреждания, се предприема принудително преместване по реда на чл. 25, ал. 1, т.
5 от настоящата наредба.
(4) Картата по ал.2 се издава
от Общинската администрация. Валидни са и карти, издадени от други общини на
територията на Р България, както и издадени от друга държава - членка на
Европейския съюз, ако е издадена в съответствие с изискванията на ал. 2.
(5) (Нова – с Решение № 977 от
26.05.2022 г.; Изм. с Решение № 1309 от 27.04.2023 г.) При недостиг на
паркоместа, обозначени с пътен знак Д21, право на паркиране с карта за
паркиране на хора с трайни увреждания имат автомобилите, заели първи тези
паркоместа, а всички останали паркират по общият ред, при режим на почасово
платено паркиране.
(6) (Нова – с Решение № 977 от
26.05.2022 г.; Изм. с Решение № 1309 от 27.04.2023 г.) При паркиране на
автомобили, превозващи или управлявани от хора с трайни увреждания, в зоната за
платено паркиране, на специално обозначените за целта места с пътен знак Д21,
картата задължително се поставя в долния ляв ъгъл на предното стъкло от
вътрешната страна на автомобила, така че лицевата ѝ част с изображението
на международния символ за достъпност на тъмносин фон и датата на валидност да
се виждат изцяло. При неизпълнението на посочените условия ППС ще бъде
принудително преместено по реда на настоящата наредба.
Настоящият
състав намира за неоснователно искането на процесуалния представител на
ответника за прекратяване на настоящото производство с оглед изменение на
оспорените текстове от наредбата. Настоящия спор попада в хипотезата на Решение от 24.11.2022
г. на Съда на Европейския съюз по дело № С-289 / 2021г., в което е постановено,
че принципът на ефективност, закрепен в член 47 от Хартата на основните права
на Европейския съюз, трябва да се тълкува в смисъл, че не допуска процесуално
правило на държава членка, съгласно което — когато национална правна
разпоредба, оспорена с жалба за отмяна по съдебен ред, тъй като противоречи на
правото на Съюза, бъде отменена с последваща норма и поради това престане да
поражда последици занапред — се приема, че е отпаднал предметът на оспорване и
следователно липсва основание за произнасяне, без преди това страните да са
имали възможност да изтъкнат евентуалния си интерес от продължаване на
производството и без такъв интерес да е бил взет предвид. От горното следва
еднозначният извод, че по отношение на жалбоподателя е налице правен интерес от
разглеждане на поставения въпрос по същество от съда, без оглед на настъпилото
изменение в текста на атакуваната норма.
Основателно е възражението на жалбоподателя за допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила при приемане на изменението от
26.05.2022г. на разпоредбата на чл.14 от Наредбата, касаеща освобождаването от
заплащане при паркиране в зона за платено паркиране на лицата с увреждания. При
процедиране на изменението не са съобразени разпоредбите на чл.6, ал.1, т.15 от
Закона за социално подпомагане и чл.10, ал.3, т.9 от Закона за хората с
увреждания, поради което и липсва съгласуване с Агенцията за хората с
увреждания и Агенцията за социално подпомагане. Това представлява нарушение на
чл.26, ал.1 от Закона за нормативните актове, представляващо съществено
нарушение на административно производствените правила по смисъла на чл.146 от АПК.
Следва да се отбележи и обстоятелството,
че фактически Агенцията за хората с
увреждания и Агенцията за социално подпомагане никога не са одобрили
същественото изменение на режима на паркиране на лица с увреждания в зоната за
платено паркиране от безсрочно безплатно паркиране на безплатно паркиране за
срок от 3 часа и принудително преместване на автомобила след изтичане на този
срок. Инициираното през м.11.2022г. изменение на чл.14 от Наредбата е
несъществено „прецезиране на текстове“, а по същество опит за саниране на
пропуска за съгласуване на текста.
При анализ на
текста, оспорен от жалбоподателя и изменението, прието на 27.04.2023г. е видно,
че разпоредбата на чл.14 ал.2 от „на местата по ал.1 могат да престояват и
паркират за времето до 3 часа само автомобили, снабдени с карта, удостоверяваща
правото на ползване на такова място, обозначени с вертикална сигнализация
(пътен знак Д21, допълнителна табела Т17 с текст „Разрешено паркиране до 3
часа“, допълнителна табела Т18.1, указваща, че се извършва принудително
отстраняване на ППС) и хоризонтална маркировка М18 – с международния символ за
достъпност на син фон. Картата задължително трябва да отговаря на изискванията
на стандартизиран модел на Общността от Приложението към Препоръка 98/376/ЕО на
Съвета от 4 юни 1998г. имената и снимка на лицето с увреждания и международния
знак „Инвалид“. Тя трябва да бъде поставена от вътрешната страна на предното
стъкло, по начин, осигуряващ видимостта й отвън.“
Се променя на „само
автомобили, превозващи или управлявани от хора с трайни увреждания и снабдени с
карта, удостоверяваща правото на ползване на места, обозначени с вертикална
сигнализация (пътен знак Д21, допълнителна табела Т17 с текст „Разрешено
паркиране до 3 часа“, допълнителна табела Т18.1, указваща, че се извършва
принудително отстраняване на ППС) и хоризонтална маркировка М18 – с
международния символ за достъпност на син фон, могат да престояват и да
паркират безплатно за времето до 3 часа, на местата по ал. 1. Картата
задължително трябва да отговаря на изискванията на стандартизиран модел на
Общността от Приложението към Препоръка 98/376/ЕО на Съвета от 4 юни 1998г.“
Изменението включва промяна в
словореда на изречение първо, отпадане на уточнението, че картата съдържа
имената и снимка на лицето с увреждания и международния знак „Инвалид“ и
преместване на последното изречение в ал.6 на чл.14 от Наредбата.
Разпоредбата на ал.3 на чл.14
от Наредбата се изменя от картата за
паркиране на хора с трайни увреждания осигурява безплатно паркиране в зоната за
платено паркиране за време до 3 часа на местата посочени в ал. 1. При
неспазване на указаното време за паркиране, по отношение на ППС, престояващо
или паркирано върху специално обозначените места с пътен знак Д21 „Инвалид“ в
зоните за платено паркиране на автомобили, превозващи хора с трайни увреждания,
се предприема принудително преместване по реда на чл. 25, ал. 1, т. 5 от
настоящата наредба. На Картата
за паркиране на хора с трайни увреждания осигурява безплатно паркиране в зоната
за платено паркиране за време до 3 часа на местата посочени в ал. 1. След
изтичане на указаното време за паркиране, по отношение на ППС, престояващо или
паркирано върху специално обозначените места с пътен знак Д21 в зоните за
платено паркиране на автомобили, превозващи или управлявани от хора с трайни
увреждания, се предприема принудително преместване по реда на чл. 25, ал. 1, т.
5 от настоящата наредба.
Изменението е в изречение
второ като израза „при неспазване“ е заменен с израза „след изтичане“ и след
пътен знак Д21 отпада пояснението „Инвалид“.
Именията на ал.5 и ал.6 на
чл.14 от Наредбата също съдържат промяна в словоред и изказ.
При тези данни настоящият
състав намира, че следва да постанови отмяна на изменението на чл.14, ал.2, 3,
5 и 6 от Наредба за реда за спиране, престой и
паркиране на пътни превозни средства на територията на гр.Велико Търново от 26.05.2022г.,
тъй като последващото й изменение не коригира съществените за жалбоподателя
изменения.
Предвид изхода на спора основателно се
явява искането на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски
съгласно представения списък с разноските и доказателствата за действителното
им извършване.
Водим от горното, съдът,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ чл.14, ал.2, ал.3, ал.5
и ал.6 от Наредба за реда за спиране, престой и паркиране на пътни превозни
средства на територията на гр.Велико Търново приета с Решение № 997 от
26.05.2022г. на Общински съвет Велико Търново.
ОСЪЖДА Общински съвет – Велико Търново да заплати на П.П.Ц. *** сумата от 1 530лв. / хиляда петстотин и
тридесет лева/.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд в 14 дневен срок от получаването му от страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:1. 2.