№ 193
гр. гр. Добрич, 13.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ДОБРИЧ в публично заседание на двадесет и девети
април през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Диана Г. Дякова
при участието на секретаря Румяна Ив. Радева
като разгледа докладваното от Диана Г. Дякова Гражданско дело №
20213200100627 по описа за 2021 година
за да се произнесе съобрази следното:
Предявените от ОБЩИНА БАЛЧИК, ЕИК ********* ,с адрес
гр.Балчик,пл.“21-ви септември“№6 срещу ОБЩИНА –ГРАД ДОБРИЧ, ЕИК
********* ,с адрес гр. Добрич, ул. “България“ №12 кумулативно обективно
съединени искове са за установяване съществуване на парични вземания за
месечни отчисления и обезпечения по чл.60 и чл.64 от Закона за управление
на отпадъците в общ размер от 422 533.83 лв., предмет на заповед № 848
/27.07.2021 год. за изпълнение на парично задължение въз основа на документ
по чл.417 от ГПК год. ,издадена по ч. гр. д.№ 1878 /2021 год. ,Районен съд –
Добрич. Предявените от Община Балчик срещу Община –град Добрич
обективно съединени искове са за установяване съществуване на парични
вземания за месечни отчисления и обезпечения по чл.60 и чл.64 от
Заявени са с искова молба рег.№ 2564/29.09.2021 год. ,в която са
изложени са твърдения, че образуваните твърди битови отпадъци /ТБО/ на
територията на общините Балчик, Каварна и Шабла се предават и
обработват в Претоварната станция за отпадъци /ПСО/-Балчик, която е
собственост на Община Балчик. Тези отпадъци, които след преработка е
невъзможно да бъдат преработени се извозват за депониране в Регионалното
1
депо в с. Стожер, собственик на което е Община Добрич. Въз основа на
споразумение между трите общини, Община Каварна и Шабла заплащат на
Община Балчик разходите по приемане на отпадъците, тяхното сепариране и
обезвреждане, вкл. отчисленията по чл.60 и чл.64 от ЗУО. При предаване на
отпадъците за обезвреждане в депото, Община Балчик заплаща на Община
Добрич изцяло разходите за това ,както и дължимите отчисления по чл.60 и
чл.64 от Закона за управление на отпадъците, във връзка с Наредба №
7/19.12.2013 год. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на
обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъците.
По силата на законодателни промени-§ 58 ал.1 от ПЗР на ЗИД на ДОПК, обн.
ДВ бр.105/2020 год., месечните обезпечения и отчисления за 2020 год. по чл.
60 ал. 2 т. 1 и 2 и чл. 64 ал. 1 от Закона за управление на отпадъците за
периода от 1 март 2020 год. до 31 декември 2020 год. остават по сметка на
общината, която ги е събрала, и се разходват по решение на общинския съвет
чрез вътрешни компенсирани промени, без да се изменя приетият от
общинския съвет начин на определяне и размер на таксата за битови
отпадъци. След уведомление от Регионалната инспекция по околната среда и
водите-Варна, че средствата от месечните отчисления и обезпечения за
периода 01.03.2020 год.-до 31.12.2020 год., натрупани по реда на чл. 60 и чл.
64 от ЗУО в общ размер от 697 818.05 лв. са възстановени на Община
Добрич ,като собственик на регионалното депо в с. Стожер, ищецът е
отправил искане припадащата му се част от неговите вноски като ползвател
на депото за отчисления и обезпечения в размер на 424 765.39 лв. да му бъде
възстановена. Независимо , че в писмо ответникът уведомил ищеца за
размера на внесената сума по счетоводни данни -422 533.83 лв. и поискал да
му бъде посочена банкова сметка за превеждането й , сумата не била
възстановена, което обусловило иницирането на заповедно производство.
С оглед на горното е отправено искане да се признае за установено
съществуването на вземания на Община Балчик срещу Община Добрич-град
за :1./ сумата от 11 251.31 лв.,представляваща разходи за осигуряване на
обезпечение по чл. 60 от ЗУО, във връзка с чл. 3 ал.5 от Наредба №
7/19.12.2013 год. на МОСВ за периода от месец март 2020 год.- месец юли
2020 год. ,ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на
заявлението-10.06.2021 год. до окончателното изплащане на вземането и
2./сумата от 411 282.52 лв.,представляваща общ размер на направените
2
разходи за отчисления за обезвреждане на отпадъците на всеки депониран
отпадък по чл. 64 от ЗУО, във връзка с чл.21 ал.1 от Наредба № 7/19.12.2013
год. на МОСВ за периода от месец март 2020 год. до месец юли 2020 год.,
ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на заявлението-
10.06.2021 год. до окончателното изплащане на вземането.
Претендират се и сторените съдебно-деловодни разноски в
заповедното и исковото производство.
Ответникът Община Добрич-град счита искове за допустими,но
неоснователни.
Заявява, че не оспорва описаната в исковата молба фактическа
обстановка, а направените от ищеца правни доводи, основани на погрешно
тълкуване на приложимата нормативна уредба. Разпоредбата на § 58 ал.1 от
ПЗР на ЗИД на ДОПК следвало да се тълкува във връзка с предвижданията на
нейната ал.2,както и във връзка с разпоредбите на чл. 60 и чл. 64 от ЗУО.
Разпоредбата на § 58 ал.1 от ПЗР на ЗИД на ДОПК не уреждала
взаимоотношенията между собственик на депо и негов ползвател, а тези
между РИОСВ и собственика на депото. От граматическото и логическо
тълкуване на нормата следвал извод, че събраните от собственика на депото
отчисления и обезпечения от ползвателите на депото ,след възстановяването
им от РИОСВ ,оставали за общината, собственик на депото с цел неговото
поддържане, а не се връщали на ползвателите на депото. Сочи ,че сумата по
издадения по ч. гр. /д.№ 1878/2021 год. на ДРС е била заплатена ,но не по
причина основателност на претенцията, а с оглед допуснато незабавно
изпълнение и с цел да бъде осуетено извършването на действия на
принудително изпълнение и натрупване на законни лихви по време на
процеса.
Настоява за отхвърляне на исковата претенция в цялост и присъждане
на сторените съдебно-деловодни разноски.
Не е спорно по делото, а в тази насока са и приложените договори за
изпълнение на услуга и споразумения, че образуваните отпадъци на
територията на Общините Балчик, Каварна и Шабла се предават и
обработват в Претоварната станция за отпадъци /ПСО/-Балчик, собственост
на Община Балчик, след което се транспортират и депонират в Регионалното
депо за неопасни отпадъци с. Стожер , определено по реда на чл.49 ал.9 от
3
ЗУО за общо ползване от общините Добрич, Добричка, Тервел, Никола
Козлево, Крушари, Каварна, Шабла, Генерал Тошево и Балчик. Собственик и
оператор на депото е Община Добрич-град ,поради което тя извършва
ежемесечните отчисления по открита набирателна сметка за чужди средства
на РИОСВ-Варна, като по нея постъпват средствата, дължими за приетите и
депонирани отпадъци от всички ползватели на депото, вкл. Община Балчик.
Извършените преводи се отчитат на името на собственика на депото, като
отделно аналитично ниво /аналитична сметка/ в общата /синтетична/
набирателна сметка за чужди средства на РИОСВ –Варна. В изпълнение на §
58 ал.2 от ПЗР на ЗИД на ДОПК ,РИОСВ-Варна е възстановила на Община
град Добрич, в качеството й на собственик на депото средствата от
месечните отчисления и обезпечения за периода от 01.03.2020 год. до
31.12.2020 год. ,натрупана по чл.60 и чл.64 от ЗУО на обща стойност
697 818.05 лв. Община град Добрич е уведомила Община Балчик ,че по
счетоводни данни ,сумата на внесените от ищеца обезпечения и отчисления
по чл.60 ал.2 т.1 и 2 и чл.64 ал.1 от ЗУО за периода 01.03.2020 год. до
31.12.2020 год. по сметка на ответника е в размер на сумата от 422 533.83 лв.
и е отправила искане да й бъде посочена банкова сметка ,по която сумата да
бъде възстановена. Сумата не е била възстановена от ответника на ищеца.
По силата на заповед № 848 за изпълнение на парично задължение въз
основа на документ по чл.417 от ГПК /27.07.2021 год. по ч. гр. д.№ 1878 /2021
год. ,Районен съд –Добрич е разпоредил ,длъжникът ОБЩИНА –ГРАД
ДОБРИЧ, ЕИК ********* ,с адрес гр. Добрич, ул. “България“ №12 да заплати
на ОБЩИНА БАЛЧИК, ЕИК ********* ,с адрес гр.Балчик,пл.“21-ви
септември“ №6: 1./ сумата от 11 251.31 лв., представляваща разходи за
осигуряване на обезпечение по чл. 60 от ЗУО, във връзка с чл. 3 ал.5 от
Наредба № 7/19.12.2013 год. на МОСВ за периода от месец март 2020 год.-
месец юли 2020 год. ,ведно със законната лихва, считано от датата на
подаване на заявлението-10.06.2021 год. до окончателното изплащане на
вземането и 2./ сумата от 411 282.52 лв., представляваща общ размер на
направените разходи за отчисления за обезвреждане на отпадъците на всеки
депониран отпадък по чл. 64 от ЗУО, във връзка с чл.21 ал.1 от Наредба №
7/19.12.2013 год. на МОСВ за периода от месец март 2020 год. до месец юли
2020 год., ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на
заявлението-10.06.2021 год. до окончателното изплащане на вземането ,както
4
и 3./сумата от 8 450.86 лв. ,сторени разноски за заплатена ДТ. Съдът е
допуснал незабавно изпълнение на заповедта на основание чл. 418 ал.1 от
ГПК и постановил издаването на изпълнителен лист.
Заповедта ,ведно с покана за доброволно изпълнение по изп. д.№
2021***00400676 са били връчена на длъжника на дата 10.08.2021 год.
,депозирал възражение рег.№ 6***/23.08.2021 год. , че не дължи изпълнение
на вземането по така издадената заповед за изпълнение. С разпореждане №
2246/25.08.2021 год. ,съдът е указал на заявителя ,че може да предяви иск
относно вземането си, връчено на дата 31.08.2021 год.
Въз основа на издадените заповед и изпълнителен лист към нея под №
459/27.07.2021 год. е било образувано изпълнително дело №
2021***0400676 от ЧСИ Н. Н. с рег.№ *** на КЧСИ и район на действие –
Окръжен съд Добрич. Видно от извлечение от разплащателната сметка на
Община Балчик под № 162/26.08.2021 год. във връзка с изпълнителното дело
е постъпило плащане в размер на 439 887.48 лв., съставляващ пълния размер
на задължението по изпълнителния лист.
Исковете за установяване на вземания за връщане на заплатени
обезпечения и отчисления по чл. 60 и чл. 64 от ЗУО на отпаднало основание ,
предмет на заповед № 849/27.07.2021 год. за изпълнение на парично
задължение въз основа на документ по чл.417 от ГПК, издадена по ч. гр. д.№
1878/2021 год. на Добричкия районен съд, черпят правното си основание в
разпоредбата на чл.422 ал.1,във връзка с чл. 415 ал.1 от ГПК ,във връзка с чл.
55 ал.1 пр.3-то от ЗЗД,във връзка с § 58 ал.1 от ПЗР на ЗИД на ДОПК.
Исковата претенция е допустима.
Заявена е в едномесечния преклузивен срок по чл. 415 от ГПК, от
легитимирано лице-заявителят в заповедното производство, като е налице
пълна идентичност между материалното право, чието изпълнение се
претендира по специалния ред на заповедното производство и правото, чието
установяване се иска в исковото производство.
Претенцията е и основателна.
Съгласно разпоредбата на чл.60 ал.1 от ЗУО ,за извършване на дейности
по обезвреждане на отпадъци чрез депониране всеки собственик на депо
предоставя обезпечение, покриващо бъдещи разходи за закриване и
5
следексплоатационни грижи на площадката на депото. За осигуряване на
обезпечението е отговорен и всеки ползвател на депото, като ежемесечно
превежда на собственика на депото дължимите средства за осигуряване на
обезпечението на база на количествата отпадъци, които е депонирал.
Обезпечението по ал.1 може да бъде под формата на месечни отчисления в
банкова сметка за чужди средства на РИОСВ, на чиято територия се намира
депото, или месечни отчисления в банкова сметка със специално
предназначение, блокирана за периода до приключване и приемане на
мерките по закриване и следексплоатационни грижи на площадката на
депото-чл.60 ал.2, а когато собственик на депото е община или бюджетно
предприятие, обезпечението по ал. 1 е под формата на месечни отчисления по
ал. 2, т. 1 или 2-чл.60 ал.3.Съгласно разпоредбата на чл.60 ал.6 от ЗУС
,дължимите суми за невнесени отчисления са публични държавни вземания,
установяват се акт издаден по реда на чл. 166 от Данъчно-осигурителния
процесуален кодекс от директора на РИОСВ, на чиято територия се намира
депото, съставен на ползвателя на депото, който не е превел на неговия
собственик дължимите средства за осигуряване на обезпечението, респ.
когато обезпечението не е внесено от собственика, но ползвателят е превел
дължимите средства за осигуряване на обезпечението, актът се съставя на
собственика на депото. По аналогичен начин е уреден въпроса и относно
отчисленията за обезвреждане на отпадъци на регионално или общинско депо
за неопасни отпадъци и на депа за строителни отпадъци по чл.63 ал.1 от ЗУО
,съобразно предвижданията на ал.3 и ал.8.Съобразно детайлната уредба в
издадената от министъра на околната среда и водите Наредба № 7 от
19.12.2013 год. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на
обезпеченията и отчисленията ,изисквани при депониране на отпадъци,
обезпечението по чл.60 ЗУО под формата на месечни отчисления в банкова
сметка за чужди средства на РИОСВ, на чиято територия е депото се внася от
собственика на депото, а всеки ползвател на депото заплаща на неговия
собственик съответно разходите за осигуряване на обезпечението-чл.3 и сл.,
респ. отчисленията за обезвреждане на отпадъци се дължат и превеждат от
общините на общината, собственик на депото, а кметът на общината,
собственик на депото, превежда събраните отчисления по банкова сметка за
чужди средства на РИОСВ, на чиято територия е депото-чл.21 и чл.22.
Горното води до извод, че държавата регламентира мерките и контрола
6
за защита на околната среда и човешкото здраве чрез предотвратяване или
намаляване на образуването на отпадъци, както и на вредното въздействие от
образуването и управлението на отпадъците, като третира равно всички
общини и установява публичното задължение на всяка , която е собственик
или ползвател на общо регионално депо по смисъла на чл.49 ал.9 от Закона за
управление на отпадъците ,да заплаща месечни отчисления и обезпечения по
чл.60 и чл.64 от закона. Възложено е дължимите на държавата отчисления и
обезпечения от общините, ползватели на депото ,да се събират от
собственика на депото, който да ги превежда по банкова сметка за чужди
средства на съответната РИОСВ - административна структура, осигуряваща
провеждането на държавната политика по опазване на околната среда на
регионално ниво, т.е. касае се до опростен механизъм на взаимодействие на
държавата единствено със собственика на депото, установен за нейно
улеснение.
Спори се между страните относно тълкуването § 58 от ПЗР на ЗИД на
ДОПК,обн.ДВ,бр.105/2020 год. ,съобразно ал.1 на който , месечните
обезпечения и отчисления за 2020 год. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1
от Закона за управление на отпадъците за периода от 1 март 2020 год. до 31
декември 2020 год. остават по сметка на общината, която ги е събрала, и се
разходват по решение на общинския съвет чрез вътрешни компенсирани
промени, без да се изменя приетият от общинския съвет начин на определяне
и размер на таксата за битови отпадъци, а Регионалната инспекция по
околната среда и водите, на чиято територия се намира съответното депо,
възстановява от банковата сметка за чужди средства преведените и неусвоени
от общините месечни обезпечения и отчисления за 2020 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1
и 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците за периода от 1 март
2020 год. до 31 декември 2020 год. в срок до 31 януари 2021 год.
В условията на продължаваща извънредна епидемична обстановка,
както и недостатъчна ликвидност по общинските бюджети и затруднения за
преодоляване на последиците от кризата, предизвикана от COVID-19 на
местно ниво ,са приети нормативни промени, с които да се осигури по-голяма
гъвкавост на местните власти и чрез които да минимизират негативните
последици ,както за здравето на хората, така и по отношение на
предоставяните публични и обществени услуги. Първоначално с §41 от ПЗР
на ЗИД на Закона за здравето,обн.ДВ,бр.44/2020 год. ,в сила от 14.05.2020 год.
7
е отложено плащането на отчисленията и обезпеченията за месец декември
2020 год. и е дадена възможност до 30 на сто от натрупаните средства да се
ползват текущо ,като се разходват за прилагане на мерки по чл. 63, ал. 4 и 7
от Закона за здравето, а впоследствие с § 58 от ПЗР на ЗИД на
ДОПК,обн.ДВ,бр.105/2020 год. ангажиментите на общините да внасят
отчисленията и обезпеченията по ЗУО са отпаднали. Касае се до еднократно
изключение за внасяне на публични задължения, дължими в периода на
извънредно положение и извънредна епидемична обстановка през 2020 год.
Отново при условията на равно третиране, нормата дефинитивно
освобождава всички задължени общини, както ползватели на депа, така и
собственици на депа от внасянето на средствата по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл.
64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците-ако те не са ги превели по
указания по-горе ред, средствата остават при тях, а ако вече са ги превели,
подлежат на връщане по механизъм, идентичен на този за събирането им, но
в обратен ред.
Горното води до извод, че ищецът е установил вземането си като
ползвател на депо, за връщане на заплатени на собственика на депото на
отпаднало основание поради законодателни промени обезпечения и
отчисления по чл. 60 и чл. 64 от ЗУО .При липса на доказателства за връщане
на сумите, респ. основание те да бъдат задържани от ответника, претенцията
е основателна и следва да бъде уважена. С оглед даденото разрешение по т.9
от Тълкувателно решение № 4 от 18.06.2014 год. на ВКС по тълк. д. № 4/2013
год., ОСГТК, в производството по чл. 422, респ. чл. 415, ал. 1 ГПК, съдът не
следва да съобразява факта на удовлетворяване на вземането чрез
осъществено принудително събиране на сумите по издадения изпълнителен
лист въз основа на разпореждането за незабавно изпълнение в образувания
изпълнителен процес по реда на чл.235 ал.3 от ГПК.
С оглед изхода по спора и на основание чл.78 ал.1 и чл.78 ал.8 от ГПК,
във връзка с чл.25 ал.1 от Наредбата за правната помощ, ответникът следва
да бъде осъден да заплати сторените от ищеца разноски в исковото
производство в размер на 8 465.86 лв. –ДТ и в размер от 360 лв.
възнаграждение за юрисконсулт. Разноски за заповедното производство не
следва да се присъждат, тъй като сторените такива за ДТ са дължими, но
понастоящем погасени чрез плащане.
8
По изложените съображения, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО на основание на чл. 422 ал. 1 във връзка с чл.
415 ал.1 от ГПК, във връзка с чл. 55 ал.1 пр.3-то от ЗЗД, във връзка с § 58 ал.1
от ПЗР на ЗИД на ДОПК по отношение на ОБЩИНА –ГРАД ДОБРИЧ, ЕИК
********* ,с адрес гр. Добрич, ул. “България“ №12, съществуване на
вземания на ОБЩИНА БАЛЧИК, ЕИК ********* ,с адрес гр.Балчик,пл.“21-
ви септември“№6 за :1./ сумата от 11 251.31 лв. ,представляваща разходи за
осигуряване на обезпечение по чл. 60 от ЗУО, във връзка с чл. 3 ал.5 от
Наредба № 7/19.12.2013 год. на МОСВ за периода от месец март 2020 год.-
месец юли 2020 год. ,ведно със законната лихва, считано от датата на
подаване на заявлението-10.06.2021 год. до окончателното изплащане на
вземането и 2./сумата от 411 282.52 лв.,представляваща общ размер на
направените разходи за отчисления за обезвреждане на отпадъците на всеки
депониран отпадък по чл. 64 от ЗУО, във връзка с чл.21 ал.1 от Наредба №
7/19.12.2013 год. на МОСВ за периода от месец март 2020 год. до месец юли
2020 год., ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на
заявлението-10.06.2021 год. до окончателното изплащане на вземането,
предмет на заповед № 848 за изпълнение на парично задължение въз основа
на документ по чл.417 от ГПК/27.07.2021 год. ,издадена по ч. гр. д.№ 1878
/2021 год. на Районен съд –Добрич.
ОСЪЖДА ОБЩИНА –ГРАД ДОБРИЧ, ЕИК ********* ,с адрес гр. Добрич,
ул. “България“ №12, ДА ЗАПЛАТИ на ОБЩИНА БАЛЧИК, ЕИК *********
,с адрес гр.Балчик,пл.“21-ви септември“№6 сторените съдебно деловодни
разноски в исковото производство, съответно за ДТ -8 465.86 лв. –ДТ и за
възнаграждение за юрисконсулт -360 лв.
Решението подлежи на обжалване в двуседмичен срок от връчването му на
страните пред Апелативен съд Варна.
Съдия при Окръжен съд – Добрич: _______________________
9