Определение по дело №2710/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1769
Дата: 8 ноември 2022 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20227180702710
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№1769/8.11.2022г.

гр. Пловдив, 08 ноември 2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І отделение, ХХV състав, в закрито заседание на 08.11.2022г. в състав:                                                          

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 2710 по описа за 2022 год. и взе предвид следното :

         Производството по горното дело е образувано по жалба вх.№ 19355 от 20.10.2022г. на „Стария Пловдив- 96“ ООД против отказ на кмета на община Пловдив да издаде отказ по чл.199,ал.2 от ЗУТ за изкупуване на имоти с идентификатори № ***и № ***.

         Жалбата е недопустима.

         Оспорваният отказ не е индивидуален административен акт от вида на определените по чл.21 от АПК.

Нормата на чл. 199 ЗУТ предвижда право на предпочтително изкупуване за държавата и общините пред трети лица по отношение на недвижими имоти, за които по подробен устройствен план е предвидено изграждане на обекти публична държавна или общинска собственост. Елемент от това право е ограничението за собственика да може да продаде имота на трето лице само след като го предложи за изкупуване на държавата или на общината в зависимост от предвижданията на подробния устройствен план и представи на нотариус писмен отказ, като в отказа се посочват условията, при които е било предложено изкупуването. Целта е избягването на принудителното отчуждаване на такива частни имоти. Касае се за форма на ограничаване на намесата на публичната власт в частноправните отношения, респ. за норма, която гарантира конституционния принцип /чл. 17, ал. 3 от КРБ/ на неприкосновеност на частната собственост. Признатото право на държавата или общината на привилегирован купувач може да се осъществи само при постигнато съвпадение на насрещните волеизявления на двете страни в хода на преговори по сключване на договор за покупко-продажба. Тоест, правоотношенията са по-скоро между равнопоставени субекти с публичноправен елемент. Всъщност тук държавата/общината са поставени в привилегированото положение на съсобственик по смисъла на чл.33 от ЗС и правото на разпореждане с имот, подлежащ на отчуждаване следва да се осъществява по начин, сходен с общия гражданскоправен ред, при който общината и държавата не упражняват властнически правомощия, а участва в гражданскоправна сделка или съдействат за сключването й между трети лица. Ето защо, както съгласието за изкупуване, така и отказът имотът да бъде изкупен в хипотезата на чл. 199 ЗУТ от държавата или общината не представляват израз на осъществявана от тях административноправна дейност. Задължението на посочените субекти, при липса на съгласие с предложените параметри на сделката, да представят писмен отказ от изкупуване, произтича от императивна норма на закона, която няма административен характер. Неизпълнението на това задължение за съдействие е по повод частноправна, а не административноправна дейност на държавата /общината/.

Аргумент за това е и разписаният начин на придобиване на недвижими имоти в чл. 34 от ЗОС, според който общината придобива право на собственост върху имоти, след решение на общинския съвет по ред, определен в Наредбата за общинската собственост, и сключване на договор от кмета на общината. В процесния случай разпоредбата на чл. 34, ал. и ал. 2 от ЗОС е обвързана с чл. 199 от ЗУТ, като в процедурата по чл.199 от ЗУТ няма елемент на неравнопоставеност между администрацията и другите правни субекти – било то юридически лица или граждани, който да предполага защита по реда на АПК. Касае се за сложен фактически състав на придобиване на право на собственост и нищо повече. Евентуалното нарушаване на разписаното право на предимство ще даде право за общината на изкупуване от третото лице.

В този смисъл са определение № 69 от 8.02.2016 г. на ВКС по ч. т. д. № 3474/2015 г., II т. о., ТК и определение № 12589 от 25.09.2019 г. на ВАС по адм. д. № 10777/2019 г., както и Решение № 14 от 15.10.2020 г. на КС по к. д. № 2/2020 г.

По изложените съображения съдът намира,че жалбата следва да се остави без разглеждане,а производството да се прекрати.

Водим от горното и на основание чл.159,т.1 от АПК, Съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх.№ 19355 от 20.10.2022г. на „Стария Пловдив- 96“ ООД против отказ на кмета на община Пловдив да издаде отказ по чл.199,ал.2 от ЗУТ за изкупуване на имоти с идентификатори № ***и № ***.

 

ПРЕКРАТЯВА ПРОИЗВОДСТВОТО по адм.д.№ 2710/2022г. по описа на Административен съд гр.Пловдив.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването му на жалбоподателя.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: